| | |
Forum
Onderwerp: Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Maker: PushkinBekeken: 34396 Status: InactiefBerichten: 231
|
Auteur
|
Bericht
|
Marco
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 12:43
|
|
Column Simon Zwartkruis op VI.nl:
[list">'Ajax snakt naar scout zonder slaapmuts'
Op sportpark De Toekomst hoorde ik laatst een grapje. Een supporter van de club vroeg me waaraan je een internationale scout van Ajax kunt herkennen. Nog voordat ik over een antwoord had kunnen nadenken, gaf hij bulderend de clou weg: 'Aan zijn slaapmuts!'
Het was een geintje met een serieuze ondertoon. Vorige week zondagavond dacht ik er even aan terug. En probeerde me in te beelden hoe het zou zijn als Ajax-scout naar Studio Sport te kijken. Dan zie je Keisuke Honda (foto) namens VVV-Venlo oogstrelende én effectieve fratsen uithalen in Stadion Galgenwaard van FC Utrecht.
Je ziet vanaf dezelfde locatie beelden van Dries Mertens, een uit de Jupiler League opgeviste nieuweling die namens de thuisploeg de show steelt. Eerder op de dag had je aanschouwd hoe je werkgever tegen PSV door de mangel werd gehaald door Balázs Dzsudzsák, een Hongaars koopje van twee miljoen euro.
Toen had je al geconstateerd dat FC Twente met Bryan Ruiz wederom een pareltje in huis heeft gehaald, zoals drie jaar geleden met Marko Arnautovic het geval was. En zo zijn er eindeloos veel voorbeelden van vroege twintigers die de Eredivisie de laatste jaren kleur geven in alle mogelijke shirts, behalve dat van Ajax. Niet iets om vrolijk van te worden, dunkt me, als je daadwerkelijk als scout voor die club werkzaam bent.
In het rapport van de Commissie Coronel dat anderhalf jaar geleden uitkwam, is een aparte passage aan de ontdekking van versterkingen gewijd. Daarin constateert de onderzoekscommissie dat Ajax op dat vlak de laatste tien jaar ernstig tekort is geschoten.
Aankopen voegden minder toe dan spelers uit de eigen jeugd en in het scoutingteam werd veel te weinig gecommuniceerd, daar kwam het in grote lijnen op neer. Voorts viel te lezen: 'Het is de commissie onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van enkele buitenlandse scouts.'
Je zou het gerust een understatement mogen noemen. Toen oud-speler Ton Pronk de scouting nog onder zijn hoede had, ontdekte Ajax buitenlandse spelers van het kaliber Jari Litmanen, Finidi George en Nwankwo Kanu. Later kwamen Zlatan Ibrahimovic, Cristian Chivu en Maxwell.
Allemaal opgespoord toen ze nog jong en goedkoop waren. En niet, zoals de laatste jaren steevast gebeurt, pas nadat ze bij een Nederlandse subtopper hebben geëxcelleerd en kolossale prijskaartjes om hun nek hadden hangen.
Miralem Sulejmani en Luis Suarez in verre buitenlanden, Klaas-Jan Huntelaar en Demy de Zeeuw van om de hoek; op het moment dat ze talentvol en gunstig geprijsd waren, lagen de scouts van Ajax te snurken en sloegen andere clubs toe.
Daarna betaalden de Amsterdammers de hoofdprijs. Maar er is hoop voor de club die ooit vooropliep bij het binnenhalen van talenten. Sinds twee jaar loopt Hans van der Zee, een gerespecteerd scout met een groot netwerk, bij Ajax rond.
Aanvankelijk werd hij bijna vermorzeld in het spanningsveld tussen toenmalig technisch directeur Martin van Geel en trainer Henk ten Cate. Na zijn aanstelling als technisch voorman breidde Marco van Basten vorig jaar de bevoegdheden van Van der Zee uit.
Ook de huidige hoofdcoach, Martin Jol, heeft hem hoog zitten. Jol wil bij Ajax het niveau van alle geledingen in de club omhoogtillen en rekent uiteraard ook de scouting daartoe. Omdat het een gotspe is dat VVV een speler zoals Honda transfervrij uit Japan wegplukt, waarna de topclubs elkaar in Limburg verdringen om naar zijn vraagprijs te informeren.
In meer algemene zin moet Ajax het al jaren afleggen tegen AZ, FC Twente, FC Groningen en SC Heerenveen waar het de vroegtijdige ontdekking van buitenlands talent betreft. Ajax moet opnieuw leren scouten. Het scouten van internationale scouts, om te beginnen. Zonder slaapmuts.[/list">
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 16:08
|
|
Met alle respect maar dat artikel is natuurlijk een lachertje.
|
Michael
Forum berichten: 79
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 16:13
|
|
Citaat: Met alle respect maar dat artikel is natuurlijk een lachertje.
Het is een artikel waarin veel open deuren worden ingetrapt, maar een punt heeft hij natuurlijk wel.
Iedereen roept dit echter al tijden..
|
MrGuide
Forum berichten: 479
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 16:21
|
|
Vind t een leuke column waar wel degelijk een kern van waarheid in zit. Maar zoals het geval Honda: Die had waarschijnlijk nog steeds in Japan gespeeld als Vergoosen niet zijn naam had laten vallen bij VVV. Dat was geen kwestie van scouten, maar een 'gouden' tip krijgen van iemand uit je netwerk.
|
R.O.B.
Forum berichten: 82
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 16:31
|
|
Ik denk dat Pushkin hier vooral doelt op de zgn. scouting van Chivu, Zlatan, Maxwell e.d. door hoofdscout Ton Pronk. Het verhaal hierachter is al verschillende malen toegelicht op dit forum en verschilt behoorlijk van wat bedoeld wordt in dit artikel.
Tevens wordt min of meer gesuggereerd dat VVV Honda goed gescout heeft, maar die kwam daar ook slechts bij toeval (via Vergoossen als ik me niet vergis).
Grote verschil ook tussen AJAX en de ploegen waar zij het tegen moet "afleggen" is dat deze ploegen veelal zonder druk & torenhoge verwachtingen moesten spelen. In ieder geval tot aan dit jaar, want de AZ en Twente supporters beginnen ook te wennen aan het succes.
Wat onze club wellicht wel verweten mag worden is het handelen onder angst... angst voor de hoge verwachtingen & de rode cijfers. Dat heeft er m.i. mede voor gezorgd dat trainers "directe ervaren versterkingen" mochten toevoegen aan de selectie i.p.v. zich te richten op de schaduwlijsten van de scouting. Op deze lijsten zullen ongetwijfeld minder bekende namen gestaan hebben. Echter ook namen die een directe versterking kunnen betekenen voor Ajax, zowel financieel als sportief. Plus dat ze beter aan zullen sluiten bij onze aparte maar ook unieke en succesvolle cultuur.
Ten slotte is natuurlijk ook het spel met de zaakwaarnemer(s) van een speler/talent tegenwoordig steeds belangrijker geworden. Denk maar aan figuren als Lemic. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende investeringsmaatschappijen (MSI etc.) Dat wordt in dit artikel totaal niet belicht...
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 1294
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 17:09
|
|
Citaat: Met alle respect maar dat artikel is natuurlijk een lachertje.
Helemaal mee eens.
Hij heeft in zekere zin ook wel zeker gelijk, want AJAX moet meer gaan scouten, want Colin/Sno/Atouba komen absoluut niet bij de scouting weg, maar bij de trainers. En de scouting had echt betere namen dan Rommedahl/Kennedy/Oleguer/Wielaert. Maar AJAX leidt aan het niet investerenvirus. Suarez/Huntelaar kosten wel wat, maar ajax had daardoor jaren de beste aanvallers in de selectie. Die grotere uitgaven hebben succes en ook Honda reken ik hier toe. Maar Alves/McCarthy/Koevermans. Dit gaat de verkeerde kant op.
Citaat: In meer algemene zin moet Ajax het al jaren afleggen tegen AZ, FC Twente, FC Groningen en SC Heerenveen waar het de vroegtijdige ontdekking van buitenlands talent betreft. Ajax moet opnieuw leren scouten. Het scouten van internationale scouts, om te beginnen. Zonder slaapmuts.
Wat doen Groningen en Heerenveen het toch goed niet?
Och ja moet natuurlijk wel zeggen dat ze bijden 1x raak troffen. Heerenveen met Sulejmani, Groningen met Berg. Spelers als Huntelaar (destijds bij AGOVV) waren op eht stadium dat Heerenveen hem kocht nog lang niet opn het niveau wat AJAX nastreeft.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 17:14
|
|
Wat dacht je bij Heerenveen met Alves? Wat dacht je bij Groningen met Suarez, Silva?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 1294
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 17:17
|
|
Citaat: Wat dacht je bij Heerenveen met Alves? Wat dacht je bij Groningen met Suarez, Silva?
Vooruit nog 1. Silva?
Dit seizoen, toe maar roep maar?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 17:20
|
|
Nou het artikel suggereert eigenlijk drie dingen die niet kloppen.
1. Dat Ton Pronk nou zo'n goede scoutingcoördinator was. De succesverhalen worden genoemd, de mishits worden buiten beschouwing gelaten. Laten we echter niet vergeten dat Pronk van begin jaren '90 tot 2007 actief was als scoutingscoordinator. Wat ook betekent dat hij niet elke speler persoonlijk ontdekte. Steen Olsen raadde Zlatan aan (maar die was bij de Europese top al bekend en gewild, en allesbehalve goedkoop). Daar waar het artikel dat dus wel suggereert; onbekend en goedkoop. Diezelfde Olsen was ook enthousiast over Rosenberg.
Daarnaast mis ik ook een soort historische duiding in het hele verhaal, vroeger was het makkelijker en anders scouten natuurlijk. Pronk heeft Kanu en Finidi op een jeugdWK gescout. Diezelfde Pronk gaf met het jeugdWK 2005 in Nederland aan dat het niet meer mogelijk was om spelers van grote landen te halen op zo’n Ek omdat ze al vastgelegd waren.
De toevalsfactor van de transfers in het verleden wordt totaal aan voorbij gegaan. Ik noem bv. ook een Litmanen, die op proef kwam nadat hij bij o.a. Lokeren en Germinal Beerschot afgetest was. Bij Lokeren sprong het af op 1.000 Euro aan transfergeld, als Ajax Litmanen werkelijk zo goed gescout had dan hadden die clubs niet eens de mogelijkheid gehad.
2. Dat er tegenwoordig zo slecht bijstaat. Ik vind het allemaal wel meevallen eerlijk gezegd (scouten en aankopen zijn geen synoniemen maar processen die in elkaars verlengde moeten liggen, bij scouten doet Ajax het nog niet eens zo heel slecht). Het moet veel beter, absoluut. Maar we moeten niet verwachten dat je zomaar elk supertalent voor jouw club kiest. Ik had het niet vreemd gevonden wanneer we naast Zlatan gegrepen hadden. Belangrijkste om de scouting te evalueren is of ze in beeld zijn. Ga je de berichten na dan zie je dat Aleksic, Ivanovic, Defour, Marin, Jovetic, Gourcouff de afgelopen jaren allemaal in de picture stonden, dat het dan niet doorgaat is voor elk geval weer een apart verhaal. Maar wat vooral opvalt is dat Ajax de spelers die naar onze concurrenten gaan al vroeg genoeg kent; ik noem een Dszudszak, Toivonen, Demebele. Het gaat dus mis in het proces dat er ook gekozen moet worden om het jonge talent te halen enerzijds en anderzijds mist Ajax zo af en toe de slag ten opzichte van grotere clubs.
Overgangen van De Zeeuw en Huntelaar zijn bijvoorbeeld al in vroegere stadia van hun carriere afgesprongen.Huntelaar was topscorer geworden in de A1 van de Graafschap, PSV en Ajax wilden hem toen al hebben. PSV verhuurde Fuchs aan de Graafschap en had zo een voorsprong in de deal.
3. Het artikel bombardeert Van der Zee zowat tot verlosser. Terwijl Van der Zee nooit in z’n oorspronkelijke opzet geslaagd is (zuid-amerika) veroveren. Het enige waar VDZ wel handig voor is zijn de contacten met Lemic-Bertolucci. Zo ging het ook bij PSV. Je ziet ook dat VDZ door het seizoen eredvisie wedstrijden zit te bekijken op de tribune, niet het werk wat je zou mogen verwachten van een Zuid-Amerika scout.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 18:23
|
|
R.O.B.
Citaat: Helemaal mee eens.
Hij heeft in zekere zin ook wel zeker gelijk, want AJAX moet meer gaan scouten, want Colin/Sno/Atouba komen absoluut niet bij de scouting weg, maar bij de trainers. En de scouting had echt betere namen dan Rommedahl/Kennedy/Oleguer/Wielaert. Maar AJAX leidt aan het niet investerenvirus. Suarez/Huntelaar kosten wel wat, maar ajax had daardoor jaren de beste aanvallers in de selectie. Die grotere uitgaven hebben succes en ook Honda reken ik hier toe. Maar Alves/McCarthy/Koevermans. Dit gaat de verkeerde kant op.
Los van de omgevingsfactoren waar Ajax tegen aanloopt (concurrentie, etc.) zit het probleem natuurlijk in de eigen organisatie en de cultuur.
Elk jaar hebben we een nieuwe trainer, lange termijn beleid is daardoor moeilijk. Elke trainer wil immers z'n eigen spelers hebben en anders stappen ze er niet in. Koeman (Sikora, Soetaers), Ten Cate (Urzaiz, Colin), Van Basten (Sno, Wielaert, Oleguer), Blind (Lindenbergh).
Het tweede probleem is dat er snel resultaten geeisd worden, dat moet je van trainers niet verwachten dat ze inzetten op onbekende spelers die nog gekneed moeten worden. Het zijn juist die spelers die uiteindelijk de succestranfsers blijken (de Chivu, Maxwells, etc.)
|
MrGuide
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 18:47
|
|
Hier ben ik het mee eens. Zie mijn stukje maar bij 'mogelijke aanwinsten'.
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 18:52
|
|
Wat bedoel je met 'Iedere trainer wil z'n eigen spelers'? De spelers die gehaald worden door de trainer waar ze eerder mee samen hebben gewerkt?
|
MrGuide
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 18:55
|
|
Nee. Er wordt bedoeld dat op het moment dat er een trainer komt, deze een bepaalde filosofie heeft. Hij heeft vervolgens een selectie ter beschikking, maar ziet dat er in zijn belevenis nogal wat kwaliteiten ontbreken. Hierdoor wordt er een x aantal aankopen gedaan. Als je dan, zoals Ajax, bijna ieder seizoen een andere trainer hebt, komen er dus elk seizoen weer nieuwe jongens bij. Na een aantal jaar heb je een selectie die volledig uit balans is, dit omdat elke trainer een andere filosofie heeft en zijn spelers anders beoordeeld.
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 18:58
|
|
Maar d'r was toch niks mis met de verdediging voordat Wielaert kwam? Ik bedoel, je krijgt 17 tegendoelpunten in 17 wedstrijden. Er ontbrak een opbouwende verdediger. Die je in Verthongen hebt. De mandekker had je ook, dat was Oleguer.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 19:00
|
|
Citaat: Wat bedoel je met 'Iedere trainer wil z'n eigen spelers'? De spelers die gehaald worden door de trainer waar ze eerder mee samen hebben gewerkt?
Onder andere. Ik bedoel dan vooral de opties die buiten de scouting om zijn gehaald. Opties waar trainers zelf op aangedrongen hebben en die ze perse wilden hebben en dan gaat het inderdaad vaak om spelers waar ze al eerder mee gewerk hebben of die ze vaak van dichtbij aan het werk hebben gezien. En juist die spelers floppen het meest.
|
MrGuide
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 19:01
|
|
Citaat: Maar d'r was toch niks mis met de verdediging voordat Wielaert kwam? Ik bedoel, je krijgt 17 tegendoelpunten in 17 wedstrijden. Er ontbrak een opbouwende verdediger. Die je in Vertonghen hebt. De mandekker had je ook, dat was Oleguer.
Dat staat hier los van. Elke trainer beoordeeld zijn spelers die hij ter beschikking heeft anders. Als Jol denkt dat hij bv Oleguer op de lange termijn niet nodig acht, wordt hij gewoon verkocht. Dit staat los van het feit wat v Basten hiervan dacht.
Ik opteer dan ook naar een sterke TD, die verantwoordelijk is voor de aankopen en die doet in lijn van de filosofie van de club, en niet de filosofie van de trainer. De trainer moet dan uiteindelijk passen bij de filosofie van Ajax, en niet andersom.
|
TvP
Forum berichten: 1370
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 19:01
|
|
17 doelpunten in 17 wedstrijden betekent dat je gemiddeld 0x de nul houdt. Naar mijn mening is er dan wat fout met je verdediging. Oleguer is geen mandekker op het niveau van Ajax. Veel te traag en veel te veel fouten. Bovendien moet je meer kunnen dan alleen je man dekken om bij Ajax te spelen.
Over de aankoop van Wielaert ben ik het met je eens. Maar Van Basten haalde hem vooral omdat hij een leider is. Waar je achteraf gezien weinig aan hebt, als hij niet voldoet.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 19:06
|
|
Citaat: Maar d'r was toch niks mis met de verdediging voordat Wielaert kwam? Ik bedoel, je krijgt 17 tegendoelpunten in 17 wedstrijden. Er ontbrak een opbouwende verdediger. Die je in Vertonghen hebt. De mandekker had je ook, dat was Oleguer.
Dat staat hier los van. Elke trainer beoordeeld zijn spelers die hij ter beschikking heeft anders. Als Jol denkt dat hij bv Oleguer op de lange termijn niet nodig acht, wordt hij gewoon verkocht. Dit staat los van het feit wat v Basten hiervan dacht.
Ik opteer dan ook naar een sterke TD, die verantwoordelijk is voor de aankopen en die doet in lijn van de filosofie van de club, en niet de filosofie van de trainer. De trainer moet dan uiteindelijk passen bij de filosofie van Ajax, en niet andersom.
Nou het gaat net zo goed om spelers waarvan de trainer dan denkt dat ze passen in de Ajaxfilosofie (zie bv. linksbuiten Sikora) Maar dat er op dat vlak fouten worden gemaakt en spelers - ondanks dat trainers ze graag wilden - zelfs niet in hun eigen blijken te filosofie passen. Puur en alleen omdat ze te dominant zijn geweest in het beslissingproces en daarin cruciale inschattingsfouten gemaakt hebben.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2874
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 19:17
|
|
Citaat: Ik denk dat Pushkin hier vooral doelt op de zgn. scouting van Chivu, Zlatan, Maxwell e.d. door hoofdscout Ton Pronk. Het verhaal hierachter is al verschillende malen toegelicht op dit forum en verschilt behoorlijk van wat bedoeld wordt in dit artikel.
Tevens wordt min of meer gesuggereerd dat VVV Honda goed gescout heeft, maar die kwam daar ook slechts bij toeval (via Vergoossen als ik me niet vergis).
Grote verschil ook tussen AJAX en de ploegen waar zij het tegen moet "afleggen" is dat deze ploegen veelal zonder druk & torenhoge verwachtingen moesten spelen. In ieder geval tot aan dit jaar, want de AZ en Twente supporters beginnen ook te wennen aan het succes.
Wat onze club wellicht wel verweten mag worden is het handelen onder angst... angst voor de hoge verwachtingen & de rode cijfers. Dat heeft er m.i. mede voor gezorgd dat trainers "directe ervaren versterkingen" mochten toevoegen aan de selectie i.p.v. zich te richten op de schaduwlijsten van de scouting. Op deze lijsten zullen ongetwijfeld minder bekende namen gestaan hebben. Echter ook namen die een directe versterking kunnen betekenen voor Ajax, zowel financieel als sportief. Plus dat ze beter aan zullen sluiten bij onze aparte maar ook unieke en succesvolle cultuur.
Ten slotte is natuurlijk ook het spel met de zaakwaarnemer(s) van een speler/talent tegenwoordig steeds belangrijker geworden. Denk maar aan figuren als Lemic. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende investeringsmaatschappijen (MSI etc.) Dat wordt in dit artikel totaal niet belicht...
Als je goed leest staat dat er niet:
Citaat: :
[list">'Ajax snakt naar scout zonder slaapmuts'
Op sportpark De Toekomst hoorde ik laatst een grapje. Een supporter van de club vroeg me waaraan je een internationale scout van Ajax kunt herkennen. Nog voordat ik over een antwoord had kunnen nadenken, gaf hij bulderend de clou weg: 'Aan zijn slaapmuts!'
Het was een geintje met een serieuze ondertoon. Vorige week zondagavond dacht ik er even aan terug. En probeerde me in te beelden hoe het zou zijn als Ajax-scout naar Studio Sport te kijken. Dan zie je Keisuke Honda (foto) namens VVV-Venlo oogstrelende én effectieve fratsen uithalen in Stadion Galgenwaard van FC Utrecht.
Je ziet vanaf dezelfde locatie beelden van Dries Mertens, een uit de Jupiler League opgeviste nieuweling die namens de thuisploeg de show steelt. Eerder op de dag had je aanschouwd hoe je werkgever tegen PSV door de mangel werd gehaald door Balázs Dzsudzsák, een Hongaars koopje van twee miljoen euro.
Toen had je al geconstateerd dat FC Twente met Bryan Ruiz wederom een pareltje in huis heeft gehaald, zoals drie jaar geleden met Marko Arnautovic het geval was. En zo zijn er eindeloos veel voorbeelden van vroege twintigers die de Eredivisie de laatste jaren kleur geven in alle mogelijke shirts, behalve dat van Ajax. Niet iets om vrolijk van te worden, dunkt me, als je daadwerkelijk als scout voor die club werkzaam bent.
In het rapport van de Commissie Coronel dat anderhalf jaar geleden uitkwam, is een aparte passage aan de ontdekking van versterkingen gewijd. Daarin constateert de onderzoekscommissie dat Ajax op dat vlak de laatste tien jaar ernstig tekort is geschoten.
Aankopen voegden minder toe dan spelers uit de eigen jeugd en in het scoutingteam werd veel te weinig gecommuniceerd, daar kwam het in grote lijnen op neer. Voorts viel te lezen: 'Het is de commissie onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van enkele buitenlandse scouts.'
Je zou het gerust een understatement mogen noemen. Toen oud-speler Ton Pronk de scouting nog onder zijn hoede had, ontdekte Ajax buitenlandse spelers van het kaliber Jari Litmanen, Finidi George en Nwankwo Kanu. Later kwamen Zlatan Ibrahimovic, Cristian Chivu en Maxwell.
Allemaal opgespoord toen ze nog jong en goedkoop waren. En niet, zoals de laatste jaren steevast gebeurt, pas nadat ze bij een Nederlandse subtopper hebben geëxcelleerd en kolossale prijskaartjes om hun nek hadden hangen.
Miralem Sulejmani en Luis Suarez in verre buitenlanden, Klaas-Jan Huntelaar en Demy de Zeeuw van om de hoek; op het moment dat ze talentvol en gunstig geprijsd waren, lagen de scouts van Ajax te snurken en sloegen andere clubs toe.
Daarna betaalden de Amsterdammers de hoofdprijs. Maar er is hoop voor de club die ooit vooropliep bij het binnenhalen van talenten. Sinds twee jaar loopt Hans van der Zee, een gerespecteerd scout met een groot netwerk, bij Ajax rond.
Aanvankelijk werd hij bijna vermorzeld in het spanningsveld tussen toenmalig technisch directeur Martin van Geel en trainer Henk ten Cate. Na zijn aanstelling als technisch voorman breidde Marco van Basten vorig jaar de bevoegdheden van Van der Zee uit.
Ook de huidige hoofdcoach, Martin Jol, heeft hem hoog zitten. Jol wil bij Ajax het niveau van alle geledingen in de club omhoogtillen en rekent uiteraard ook de scouting daartoe. Omdat het een gotspe is dat VVV een speler zoals Honda transfervrij uit Japan wegplukt, waarna de topclubs elkaar in Limburg verdringen om naar zijn vraagprijs te informeren.
In meer algemene zin moet Ajax het al jaren afleggen tegen AZ, FC Twente, FC Groningen en SC Heerenveen waar het de vroegtijdige ontdekking van buitenlands talent betreft. Ajax moet opnieuw leren scouten. Het scouten van internationale scouts, om te beginnen. Zonder slaapmuts.[/list">
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2874
|
Geplaatst: Ma 24 aug 2009 19:21
|
|
Nou het gaat net zo goed om spelers waarvan de trainer dan denkt dat ze passen in de Ajaxfilosofie (zie bv. linksbuiten Sikora) Maar dat er op dat vlak fouten worden gemaakt en spelers - ondanks dat trainers ze graag wilden - zelfs niet in hun eigen blijken te filosofie passen. Puur en alleen omdat ze te dominant zijn geweest in het beslissingproces en daarin cruciale inschattingsfouten gemaakt hebben.
Hier sla je echt de spijker op zijn kop. Iedere trainer vind natuurlijk dat hij het het beste weet. De aanstelling als trainer van Ajax, streelt zijn ego alleen maar meer en geeft zo'n man nog meer het gevoel dat hij het wel 'ff' op komt lossen. Inschattingsfouten als een Wielaert en Sno zijn inherent aan dat verhaal.
|
Michael
Forum berichten: 79
|
Geplaatst: Wo 26 aug 2009 10:38
|
|
Citaat: 3. Het artikel bombardeert Van der Zee zowat tot verlosser. Terwijl Van der Zee nooit in z’n oorspronkelijke opzet geslaagd is (zuid-amerika) veroveren. Het enige waar VDZ wel handig voor is zijn de contacten met Lemic-Bertolucci. Zo ging het ook bij PSV. Je ziet ook dat VDZ door het seizoen eredvisie wedstrijden zit te bekijken op de tribune, niet het werk wat je zou mogen verwachten van een Zuid-Amerika scout.
Iedereen hemelt Van der Zee altijd maar zo op. Ik heb hem niet zo heel hoog zitten. Heeft enkel Farfan destijds opgehaald uit Peru. Piet de Visser was de stuwende kracht daar.
Contacten zal de beste man wel hebben, maar hij lijkt het, zo zonder Pietje, niet op eigen kracht te kunnen..
|
Robusto
Forum berichten: 324
|
Geplaatst: Wo 26 aug 2009 13:52
|
|
Citaat: Maar wat vooral opvalt is dat Ajax de spelers die naar onze concurrenten gaan al vroeg genoeg kent; ik noem een Dszudszak, Toivonen, Demebele.
Ajax wilde Dembele graag hebben, hij hoefde toen niets te kosten door het samenwerkingsverband met Germinal Beerschot, alleen koos Dembele er toen zelf voor om langer in Antwerpen te blijven. Pas jaren later, toen hij zijn debuut had gemaakt en verder geen kansen kreeg vab trainer Marc Brijs besloot hij zijn heil te zoeken bij Willem II. Op dat moment was Dembele al 18+ en viel dus niet meer onder de regeling met Germinal Beerschot.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Vr 28 aug 2009 22:37
|
|
Aangezien 9 op de 10 aankopen van Ajax mislukken stel ik voor om gewoon geen spelers mee te kopen tenzij het terug keerende Ajacieden zijn. Ik ben er nu wel van overtuigd dat Ajax nooit meer bij de top zal terug keren dus laten ze maar genoegen nemen met de Europese subtop en een kultstatus als team dat alleen maar spelers uit eigen jeugdopleiding opstelt. Natuurlijk hoeft Ajax niet meteen alle spelers die niet uit eigen jeugdopleiding komen te verkopen maar ze kunnen makkelijk de spelers die vertrekken vervangen met jeugdspelers.
Als je geen geld meer uitgeeft aan aankopen dan kan je dat geld investeren in het verlengen van contracten zodat de nieuwe Sneijders en V.d. Vaarten niet op hun 22/23ste vertrekken maar 2/3 jaar later. Je zal dan wel het salarisplafon behoorlijk moeten verhogen maar dat moet kunnen met het geld wat niet meer wordt besteed aan aankopen.
De rest van het geld dat je bespaart kan je investeren in de jeugdopleiding om de beste jeugdtrainers en jeugdscouts van de wereld aan te stellen en talenten naar Amsterdam te halen als ze nog jong zijn en je ze dus makkelijk aan het Ajax systeem kan aanpassen. Ajax kan dan met Ajax CT ook spelers zelf in Zuid-Afrika opleiden en bij Haarlem. Misschien kan Ajax weer de samenwerking met GBA weer oppakken, die hebben Ajax toch 4 (Vertonghen, Vermaelen, De Mul en Alderweireld) goede spelers en tot nu al 17 miljoen (Vermaelen 12 miljoen + De Mul 5 miljoen) opgeleverd. Met de jeugdopleidingen van Ajax, Haarlem, Ajax CT en GBA kan je dus 4 keer zo veel spelers opleiden dan nu en als elke opleiding 1/2 spelers produceert per lichting dan heb je keuze uit genoeg kwaliteit.
Want zeg nou zelf; Silva, Lindgren, Wielaert, Oleguer, Cvitanich, Rommedahl, Kennedy, Sulejmani, Aissati, Atouba, Verhoeven, Luque, Ogararu en De Zeeuw voegen die nou echt iets toe? Zijn die nou echt beter dan V.d. Wiel, Donald, Alderweireld, Zeegelaar, Siem de Jong, Vertonghen, V.d. Heijden, Blind en andere jeugdproducten? De enige aankopen van de laatste jaren die echt geslaagd zijn, zijn die van Suarez en Huntelaar en natuurlijk als er zo'n kans zich voordoet moet je die niet laten liggen maar dat is dan 1 aankoop per twee/drie seizoenen of zoiets.
|
hannes
Forum berichten: 895
|
Geplaatst: Vr 28 aug 2009 23:10
|
|
Over wat je nu zegt staat ook briljant artikel in de laatste VI. Ajax' aankopen zitten op de bank en de jeugd staat in de basis. 22 miljoen aan transferkosten over de balk. Reken daar de 15 miljoen euro die je kwijt bent aan Luque nog bovenop. Als ik tijd en zin heb kan ik het anders wel even overtypen voor degenen zonder VI.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Vr 28 aug 2009 23:20
|
|
Citaat: Over wat je nu zegt staat ook briljant artikel in de laatste VI. Ajax' aankopen zitten op de bank en de jeugd staat in de basis. 22 miljoen aan transferkosten over de balk. Reken daar de 15 miljoen euro die je kwijt bent aan Luque nog bovenop. Als ik tijd en zin heb kan ik het anders wel even overtypen voor degenen zonder VI.
Welke 15 miljoen aan Luque? Hij was gratis, bedoel je niet de 16.2 miljoen aan Sulejmani? neem alleen Sulejmani, Aissati en Cvitanich die samen 26.6 miljoen hebben gekost, in 1 transferperiode, met die 22.6 miljoen had je beter 4/5 jaar extra veel in de jeugdopleiding kunnen investeren. Maar je hebt wel gelijk, heel veel geld wordt uitgegeven aan transfers en de laatste jaren zijn alleen de transfers van Huntelaar en Suarez echt geslaagd. De rest van de spelers waren niet struktureel beter dan de jeugd die Ajax op diezelfde positie had. Als je Wielaert, Oleguer, Kennedy, Rommedahl, Ogararu, Luque, Sulejmani, Verhoeven, etc. niet had gekocht was Ajax dan nu echt minder af geweest? Het antwoord is simpel, nee! Nogmaals alleen Huntelaar en Suarez hebben de afgelopen jaren echt iets toegevoegd.
|
| | | |
|
|
|