Geplaatst: Wo 11 feb 2009 21:38
|
|
Citaat: wo 11 feb 2009, 06:44 | 7 reacties Trainers: meer ruimte, tijd en wissels Van onze Telesportredactie
Twingly blog zoekenJouw blog hier
AMSTERDAM - De spelregelcommissie van de FIFA, de International Football Association Board (IFAB), zal eind februari beslissen dat trainers in de toekomst vrij door hun trainersvak langs de zijlijn mogen bewegen om aanwijzingen te geven. Ze hoeven niet langer te gaan zitten na een aanwijzing. Op dit moment verplicht de vierde man de coaches weer plaats te nemen op de bank.
De trainer-coach krijgt tevens de vrijheid om een vierde wissel toe te passen als een wedstrijd beslist moet worden middels een verlenging van tweemaal 15 minuten. Tevens krijgen voetbalteams vijf minuten extra rust. De maximale tijd tussen de eerste en tweede helft wordt opgerekt van 15 naar 20 minuten.
De IFAB zal zich op 28 februari tevens buigen over doellijntechnologie, extra assistent-scheidsrechters en een strafbank in bepaalde gevallen in plaats van een gele kaart. Er vallen over de laatste drie zaken geen beslissingen van de IFAB te verwachten.
bron:
www.telegraaf.nl
Die 20 minuten is puur om extra geld te genereren tijdens reclame's .
Verder vind ik de tijdstraf een redelijke optie. Dit gebeurd immers in de jeugd ook.
Goede zaak, lijkt me. Een coach mag nog geen 1 minuut gaan staan in het vierkant om zijn spelers op een rij te krijgen, en geordend te krijgen. Dit is onzin. Dit moet gewoon kunnen gebeuren..
De extra wissel en de extra tijd in de rust, maakt me niet zoveel uit. Of het nou een kwartier is of 20 minuten. Ik bedoel, veel maakt het niet uit. Na een kwartier ben je echt niet meer zo moe, of moet je nog wat bespreken,lijkt me. En de extra wissel.. Tsja.. Het heeft wel wat als je niet meer mag wisselen. Moet je het maar goed inplannen. Aan de andere kant is het soms wel handig, als er iemand geblesseerd is na de 3 gebruikte wissels. Maar ik heb niet veel mensen horen zeiken over dat.
Met de tijdstraf.. Bedoel je hiermee dan dat ze bijvoorbeeld er even 5 minuten uit moeten? Dit zou een aardige optie wezen. Want soms is het net geen gele kaart, maar toch wel daar tegenaan. Of het is zeg maar eigenlijk een gele kaart, maar omdat hij al een gele kaart heeft, geef je hem toch niet, want voor een rode kaart is het ook te extreem. Dat je dan iemand er even 5 minuten uit kunt sturen? Het is inderdaad een optie.
Over de doellijntechnologie kunnen we kort zijn, maar dat is nodig. Of daar moet de hele wedstrijd iemand staan te kijken, of er moet de optie ''gebruik maken van televisie beelden'' komen. Want dit is gewoon nodig. Hiermee is ons niet één keer 3 punten door de neus geboord. Bovendien niet alleen bij ons. Ik geloof de wedstrijd ADO Den Haag - Heracles Almelo. Dat de bal bijna een meter over de doellijn was, en niet telde. Ongelooflijk! Hier moet zeker gebruik van gemaakt worden, dat is een goede zaak!
|