| | |
Forum
Onderwerp: Mogelijke aanwinsten
Maker: LucasBekeken: 510291 Status: InactiefBerichten: 9008
|
Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 20:02
|
|
Citaat: body brains and personality.....
Tegenvraag , wie bij Ajax Godfather?
Twente heeft ze te over , vandaar dat het daar al jaren beter en beter gaat !
PSV heeft dat doorgaans perfect verzorgd,
nou dat is veruit de meest succesvolle nederlandse club van de laatste decennia en o.a. datze dit daar heel goed begrijpen.
Phillips mensen en cultuur brengen aardig wat ervaring en wisdom mee.
Kijk je wil Sjoerds en mijn overduidelijke boodschap begrijpen of je wil die liever al te kloek misverstaan !
Twente heeft dat inderdaad. Bij Twente is er een duidelijke hierarchie in de ploeg. Daarin staan bijvoorbeeld Theo Janssen en waarschijnlijk ook Boschker (in de kleedkamer) erg hoog. Ook Brama heeft hoewel het een klein mannetje is behoorlijk wat zeggenschap in de groep.
Bij het huidige PSV is het wat lastiger, maar ik denk dat Toivonen daar wat zeggenschap heeft en raar maar waar ook Engelaar. Verder heeft iedereen daar te luisteren naar Fred Rutten.
Bij Ajax is er ook een speler met leiderschap en dat is Stekelenburg, daarna wordt het lastig. Ik ben blij met onze leider in de goal, maar als keeper leidt je over een beperkt deel van het veld, simpelweg omdat je daar oog op hebt. Daarna kom je uit bij Vertonghen en De Zeeuw, maar dat vind ik allebei pseudo leiders. De Zeeuw is misschien het meest schrijnend, je kunt wel de leider spelen, maar als je zelf al in de helft van de duels ongedisciplineerd uit positie gaat lopen op het veld, hoe kun je anderen dan aansturen om dat wel te doen. Suarez zal ook wel genoemd worden, maar hoe kan iemand die zichzelf vaak al niet in de hand heeft, de groep leiden. Spelers die er voornamelijk voor zichzelf staan, maken het nog lastiger. Gelukkig heeft Ajax met de Boer in ieder geval een leider aan de zijlijn, maar hij mag zoeken naar leiders in het veld die zijn visie in zijn voetbal willen vertalen. Van Gaal had dat met Blind en Rijkaard, maar wie heeft de Boer?
Trouwens goed opgemerkt, door Lammert (hoewel het beter verwoord kan worden) dat we niet alleen moeten kijken naar leiderschap binnen de voetbalploeg, maar ook binnen de organisatie gezocht dient te worden naar mensen die de balans tussen ambitie en traditie weten te waarborgen. PSV met de Philips traditie, heeft dat aardig voor elkaar.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2874
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 20:11
|
|
nou dat is veruit de meest succesvolle nederlandse club van de laatste decennia en o.a. datze dit daar heel goed begrijpen.
Kijk je wil Sjoerds en mijn overduidelijke boodschap begrijpen of je wil die liever al te kloek misverstaan !
Nergens rep ik een woord over het feit dat Ajax zulke mensen wel zou hebben. Ik vraag je slechts om een concrete onderbouwing van je uitspraken en daar krijg ik een compleet irrelevante vraag voor terug. En overduidelijke boodschap? Sorry, maar overduidelijk zijn jou boodschappen zelden.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 20:14
|
|
Nergens rep ik een woord over het feit dat Ajax zulke mensen wel zou hebben. Ik vraag je slechts om een concrete onderbouwing van je uitspraken en daar krijg ik een compleet irrelevante vraag voor terug. En overduidelijke boodschap? Sorry, maar overduidelijk zijn jou boodschappen zelden.
Ja die onderbouwing mag hij wel geven, maar de vraag is niet irrelevant -TheGodfather-.
Wat betreft de duidelijkheid, grappig dat ik dat ook al aangaf.
Citaat: Trouwens goed opgemerkt, door Lammert (hoewel het beter verwoord kan worden) dat we niet alleen moeten kijken naar leiderschap binnen de voetbalploeg, maar ook binnen de organisatie gezocht dient te worden naar mensen die de balans tussen ambitie en traditie weten te waarborgen. PSV met de Philips traditie, heeft dat aardig voor elkaar.
|
Sjoerd.S
Forum berichten: 89
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 20:18
|
|
Citaat: Haha. Ik blijf er bij dat hij het goed had kunnen gaan doen. Mark my words: over maximaal één tot anderhalf jaar zegt iemand van Ajax dat men behoefte heeft aan een ervaren en oudere kracht.
Over wie hebben we het nou eigenlijk? Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Dan weer kom je met Boerrigter dan weer Dost en dan weer Mido... Mido is uti eigen beweging vertrokken en daarmee bewezen dat hij niets veranderd is met vroeger, en daarom moet je er ook niet rouwig om zijn. Die jongen heeft niet voor niets al 15 clubs versleten, dat ligt echt niet aan al die 15 clubs.
Citaat: Het probleem van de Eredivisie is: Er lopen ontzettend veel talentvolle en minder talentvolle jonge spelers rond. Echter, wanneer zij op hun top zijn (vaak tussen 23/24 en 2 spelen ze in Engeland, Duitsland, Spanje of Italië. Als ze vervolgens de 30 gepasseerd zijn, komen ze terug.
En dat is precies de reden dat je niet meer moet gaan voor de ervaren B/C garnituur; De Urzaizen, Atouba's, van deze wereld.
Citaat: Je moet dit patroon als Ajax zijnde proberen te doorbreken, of een ideale mix vormen tussen jeugd en ervaren spelers. Jol had wellicht te veel oudere mannen rondlopen, terwijl Van Basten en nu ook De Boer waarschijnlijk té veel jeugd op stelt: Ebicilio, Sulejmani (is ook nog jong), De Jong, Enoh, Lindgren, Eriksen, Van der Wiel, Anita, Blind en Alderweireld. Vertonghen hoort hier wellicht niet meer bij.
Het heeft vrij weinig te maken met leeftijd en ervaring te maken, meer met leiderschap en kwaliteit. Dat je leiderschap en kwaliteit nog kunt ontwikkelen in je loopbaan is een gegeven. Oleguer heeft 'ervaring' genoeg maar niet de kwaliteiten en dan speelt een talent als Alderweireld, simple as that. Idem met Ooijer momenteel. Dat Ajax de laatste jaren externe oudere spelers heeft aangetrokken heeft die niet concurrerend genoeg zijn met talenten waardoor de talenten meer/alles spelen is het probleem. Dat heeft weer te maken dat 'oudere' spelers relatief duur en bekend zijn en voor Ajax de echt goede 'oudere' spelers niet haalbaar zijn. Dus kom je met B en C garnituur. Ik pas er voor.
Ik heb dus liever een jongen van 21 die concurrerend is met Vertonghen dan een Oleguer/Ooijer die totaal niet zijn en alleen spelen wanneer Vertonghen echt niet kan.
Citaat: Wat heeft PSV hier tegenoverstaan? http://www.psv.nl/Teams.htm
Ervaren doelman: Isaksson
Ervaren verdediger: Rodriguez
Aanvallers: Berg en Toivonen
Mid: Engelaar, Hutchinson.
Je kunt me moeilijk geheel ongelijk geven?
Waar wil je in godsnaam nou naartoe? PSV heeft ind e afgelopen jaren drie keepers proberen te halen (Tyton, Michailov, Mignolet) omdat men niet tevreden is met Issakson. Rodriques zit op de bank ten koste van talent Marcelo. Berg was bankzitter voor de blessure van Reis en laat allesbehalve een sterke indruk na dit seizoen. Toivonen is van dezelfde leeftijd als Enoh die je hierboven aanhaalde. Engelaar was niet goed genoeg voor de opleiding van Feyenoord, werd bij genk aan de kant geschoven en zakte ook bij Schalke door het ijs. Is momenteel bij PSV de gebeten hond. Hutchinson is een redelijke waterdrager meer niet.
Ik had al verwacht dat niet iedereen het er mee eens zou zijn, dat is ook het leuke van een forum. Er zijn echter genoeg redenen te noemen waarom Ajax ervaren spelers nodig heeft. Ik zelf kan geen clubs noemen die met alleen jonge spelers uitermate goed presteren, gekeken naar Europa. De meeste mensen hier willen dat Ajax in de CL voetbalt en daar minimaal de eerste ronde overleeft. Ik ben er echter van overtuigd dat je, wanneer je tegen echte CL tegenstanders speelt, ook ervaring in je team nodig hebt. Alleen met jonge spelers redt je het gewoon niet. In de Eredivisie kun je vast en zeker een heel eind komen, maar het gaat om de momenten dat men een tegenslag krijgt. Dat kan een achterstand zijn, maar dat kan ook direct een nederlaag zijn. Je ziet het ook bij Feyenoord: een jong, maar talentvol team. Ze hebben echter totaal geen zelfvertrouwen en er is niemand met de ervaring op het veld die het team op pakt en er weer voor gaat. Tegen De Graafschap zag je dit gewoon duidelijk.
De spelers van PSV die ik noemde worden onderuitgehaald, maar om eerlijk te zijn: PSV is de afgelopen jaren vaker kampioen geworden dan Ajax? Ik ben 120% anti PSV, maar ze flikken het wel ieder seizoen weer.
Isaksson: Men wilde inderdaad een andere doelman, maar hij presteert sinds een jaar gewoon goed en solide, er is dan ook niets mis met hem. Waar hij in het begin niet goed presteerde (toen hij ook twee jaar jonger was), was men ontevreden. Nu doet hij het gewoon goed.
Berg: Was basisspeler, totdat Reis inderdaad terug kwam. Reis is echter een uitzonderlijk talent en die verdienen inderdaad te spelen. (Naar ik mij herinner was Ajax ook even geïnteresseerd in Berg)
Engelaar de gebeten hond?: Oke uitzonderlijk goed is hij niet, maar hij brengt wel ervaring mee en kan daarmee gewoon goed van dienst zijn. Hij is inderdaad geen uitermate goede speler.
Je moet echter wel degelijk een goede afweging maken tussen jong en oud. Zoals ik hierboven al zei, heb je ervaring nodig in belangrijke en grote wedstrijden. Dat jonkies het tegen De Graafschap, VVV en Heerenveen af kunnen maken, begrijp ik. In andere wedstrijden, tegen Barca, Inter, Bayern e.d. (CL tegenstanders dus) is echter ervaring nodig. Op díe momenten moet je een goede afweging maken. Ooijer kan hier wel dégelijk iets aan bijdragen. Ik ben dan ook van mening dat Ooijer en Alderweireld op dit moment op hetzelfde niveau zijn. Nou is Alderweireld misschien niet direct een goed voorbeeld, want ik ben erg van hem gecharmeerd, maar je kunt hem ook vergelijken met andere talenten. Ooijer zal echter weinig tot niet meer groeien, Alderweireld wel. In belangrijke mensen is ervaring toch echt nodig en is de keuze voor Ooijer waarschijnlijk beter. Daarnaast wordt er over B/C garnituur gesproken. Naar mijn mening was Stam geen B/C garnituur, net zoals Davids. Zij konden voldoende brengen, zoals rust en ervaring. Zij hebben wedstrijden op hoog niveau gespeeld en hebben ervaring die ze over kunnen brengen op jonkies.
Je hoeft het niet met mij of met mijn medestander eens te zijn, maar ik kan er donder op zeggen dat men op een gegeven moment weer schreeuwt om ervaring. Je kunt met puur en alleen jonkies op hoog Europees niveau gewoon niet mee met andere tegenstanders in de CL. Dat gaat vast een keer goed, maar niet iedere wedstrijd, waarin je achter komt, of waarin je juist een voorsprong moet verdedigen. Met alle respect, maar ik zie dat Lindgren, De Jong, Blind of Van der Wiel niet regelen. Alderweireld ook niet. Daar heb je spelers à la Stam, Gudhjonson misschien zelfs ook, Van Bommel etc.. Jonkies hebben kracht, kunnen vol doorgaan, zijn fysiek nog flexibel etc., maar je maakt het af met ervaren krachten die inderdaad over goede leiderschapsvaardigheden beschikken.
Zoals De Boer al zei na Utrecht: Jonkies halen óf een 8, óf een 4. Ervaren spelers kunnen ook een 6 halen en gewoon drie punten meenemen. Daar moet je gebruik van maken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 21:40
|
|
Sjoerd
Citaat: Ik had al verwacht dat niet iedereen het er mee eens zou zijn, dat is ook het leuke van een forum. Er zijn echter genoeg redenen te noemen waarom Ajax ervaren spelers nodig heeft.
Er zijn echter ook genoeg redenen om voor jongere spelers te kiezen die een stuk overtuiigender zijn gezien Ajax transferhistorie. Lees het rapport Coronel eens door zou ik zeggen....
Citaat: Ik zelf kan geen clubs noemen die met alleen jonge spelers uitermate goed presteren, gekeken naar Europa. De meeste mensen hier willen dat Ajax in de CL voetbalt en daar minimaal de eerste ronde overleeft. Ik ben er echter van overtuigd dat je, wanneer je tegen echte CL tegenstanders speelt, ook ervaring in je team nodig hebt. Alleen met jonge spelers redt je het gewoon niet.
Help me even, welke club heeft het leeftijdrecord van jongste elftal in de CL? Waar het om gaat is kwaliteit, jongere spelers met voldoende talent kunnen doorgaans al redelijk wat. Kijk naar het CL team van bv. ook 2002-2003 terug. Wie waren de ervaren rotten in de basis? Alleen Thomas Galasek die eind de 20 was. Verder speelden Bergdolmo en Litmanen af en toe. Ajax had toen een prima captain in Christian Chivu, die op die leeftijd al zeer volwassen speelde.
Citaat: In de Eredivisie kun je vast en zeker een heel eind komen, maar het gaat om de momenten dat men een tegenslag krijgt. Dat kan een achterstand zijn, maar dat kan ook direct een nederlaag zijn. Je ziet het ook bij Feyenoord: een jong, maar talentvol team.
Het was juist Feyenoord dat zo in de problemen is gekomen doordat men zich met 'ervaren' spelers rijk gerekend had. Hofland, Landzaat, Timmer, Van Bronckhorst, De Cler, Tomasson, Makaay. Het zou feyenoord wel even kampioen maken. Feyenoord heeft toen gegokt op een kampioenschap en die spelers een groot salaris gegeven. Kampioenschappen koop je echter niet alleen met 'ervaring' daarvoor zullen de spelers ook nog kwaliteit moeten hebben. Bij de meeste was de pijp al op.
Citaat: Ze hebben echter totaal geen zelfvertrouwen en er is niemand met de ervaring op het veld die het team op pakt en er weer voor gaat. Tegen De Graafschap zag je dit gewoon duidelijk.
Feyenoord had tegen Ajax een team wat per speler gemiddeld een jaar ouder was. En toch kwamen ze er niet aan te pas. Waar zou het dan aan liggen? Toch kwaliteit? Immers de 'ervaren' krachten van Feyenoord vallen vaak nog het hardst door de mand: Bahia en De Cler. Feyenoord heeft een schroomelijk kwaliteitsprobleem door eerder mismanagement. En wel zo erg dat ze het met praktisch alleen maar spelers moeten opvangen die amper een jaar eredivisie-ervaring hebben, die dan naast ervaren krachten staan die wekelijks door de mand vallen en getrained worden door een clown van een trainer. Dan verwacht je wle het onmogelijke van een jonge spelers.
Citaat: De spelers van PSV die ik noemde worden onderuitgehaald, maar om eerlijk te zijn: PSV is de afgelopen jaren vaker kampioen geworden dan Ajax? Ik ben 120% anti PSV, maar ze flikken het wel ieder seizoen weer.
Zoals ze afgelopen twee jaar kampioen zijn geworden bedoel je? Oh nee wacht toen eindigden ze met al die ervaring toch onder Ajax. Je komt weer met argumenten die slaan als een tang op een varken. Ik onderken ook niet dat goede ervaren spelers een meerwaarde zijn, als je nou met Cocu als voorbeeld was gekomen dan had je nog een punt gehad. Maar jij komt met Maza Rodriques die 4 miljoen heeft gekost en nu leuk op de bank zit na twee drama-jaren van PSV, het is zowel kapitaalvernietiging als een speler die in die eerdere jaren bewezen heeft het elftal helemaal niet zo te dragen.
Citaat: Isaksson: Men wilde inderdaad een andere doelman, maar hij presteert sinds een jaar gewoon goed en solide, er is dan ook niets mis met hem. Waar hij in het begin niet goed presteerde (toen hij ook twee jaar jonger was), was men ontevreden. Nu doet hij het gewoon goed.
Afgelopen zomer wilde PSV nog Mignolet halen en daar serieus voor betalen met het weinige geld dat beschikbaar was. Bullshit dus dat men na een jaar geen scepsis had bij Issakson had. Verder zou je menig PSV forum maar eens moeten lezen, Isakson doet het na twee jaar nu eindelijk een jaartje stabiel maar pakt nog steeds geen punten voor de club.
Citaat: Berg: Was basisspeler, totdat Reis inderdaad terug kwam. Reis is echter een uitzonderlijk talent en die verdienen inderdaad te spelen. (Naar ik mij herinner was Ajax ook even geïnteresseerd in Berg)
Of Ajax interesse had in Berg doet hier niet ter zake. Feit is, en daar begin ik me zo onderhand gruwelijk aan te ergeren in je hele betogen, is dat je redelijk selectief bezig bent met het opnoemen van feiten. Vertonghen is 23, vaste international, heeft Europees doorheen de jaren al redelijk wat gespeeld en bij een topclub. Die smijt jij in het kopje onervaren in je betoog. Dan kom je met Berg aanzetten die 24 is, een jaar op de bank heeft gezeten bij Hamburg, Europees, nationaal en bij een topclub significant minder ervaring heeft. En die gooi je dan onder je kopje ervaren spelers. Geloofwaardiger wordt je allerminst.
Citaat: Engelaar de gebeten hond?: Oke uitzonderlijk goed is hij niet, maar hij brengt wel ervaring mee en kan daarmee gewoon goed van dienst zijn. Hij is inderdaad geen uitermate goede speler.
Engelaar zal andere spelers prima kunnen uitleggen hoe vervelend bankzitten is. Maar 'brengt ervaring mee', leuk en aardig allemaal. De beste man moet nog debuteren in de CL, zegt dat niet alles?
Citaat: Je moet echter wel degelijk een goede afweging maken tussen jong en oud. Zoals ik hierboven al zei, heb je ervaring nodig in belangrijke en grote wedstrijden. Dat jonkies het tegen De Graafschap, VVV en Heerenveen af kunnen maken, begrijp ik.
Je hebt helemaal geen moer aan 'ervaring' als de spelers geen kwaliteit meer hebben. Heb je dan werkelijk niets geleerd aan het fiasco Feyenoord of aankopen zoals Urzaiz, Luque, Atouba, Roger, Wielaert,...?
Citaat: In andere wedstrijden, tegen Barca, Inter, Bayern e.d. (CL tegenstanders dus) is echter ervaring nodig. Op díe momenten moet je een goede afweging maken. Ooijer kan hier wel dégelijk iets aan bijdragen. Ik ben dan ook van mening dat Ooijer en Alderweireld op dit moment op hetzelfde niveau zijn.
Sja dan houdt het op hoor. Alderweireld is ook niet bijstergoed dit jaar maar gekeken naar wat Ooijer liep te blunderen bij Ajax de eerste seizoenshelft is het meer dan terecht dat hij eruit gehaald is. De beste man wordt over een half jaar 37! en laat al tijden zien dat de pijp op is (het is genant om te zien hoe die man voorbij wordt gelopen met de uitwedstrijd tegen Exclesior als dieptepunt). Hte door jou geprezen PSV liet hem niet voor niets gaan, daar was een reden voor.
Citaat: Nou is Alderweireld misschien niet direct een goed voorbeeld, want ik ben erg van hem gecharmeerd, maar je kunt hem ook vergelijken met andere talenten. Ooijer zal echter weinig tot niet meer groeien, Alderweireld wel.
De man is al drie jaar trager aan het worden.....
Citaat: In belangrijke mensen is ervaring toch echt nodig en is de keuze voor Ooijer waarschijnlijk beter.
Deze poezie mag je me uitleggen....
Citaat: Daarnaast wordt er over B/C garnituur gesproken. Naar mijn mening was Stam geen B/C garnituur, net zoals Davids. Zij konden voldoende brengen, zoals rust en ervaring. Zij hebben wedstrijden op hoog niveau gespeeld en hebben ervaring die ze over kunnen brengen op jonkies.
Davids en Stam waren uitzonderingen, ook bij hen was de pijp snel uit. Al;s je kritsisch kijkt dan kun je ook hun komst geen daverend succes noemen. Ik hoef slechts naar het transferbeleid van de laatste jaren te wijzen op wat voor spelers je dan uitkomt als je 'ervaring' centraal stelt in je aankoopbeleid. Het waren de belangrijkste argumenten die werden aangerdagen toen bv. Olaf Lindenbergh, Robbie Wielaert, Gabri, Urzaiz, Roger of Oleguer gehaald werden.
Conclusie: neem de 'ervaren' spelers die Ajax de afgelopen 10 jaar hebben 'versterkt' en je komt tot de conclusie dat 80% geen succes was. Ik zou zeggen: leer daarvan! Zeker als je in financieel moeilijke tijden zit, dan moet je niet voor spelers gaan waarvan je i.i.g. al zeker weet dat ze meer geld (kunnen) opbrengen.
Citaat: Je hoeft het niet met mij of met mijn medestander eens te zijn, maar ik kan er donder op zeggen dat men op een gegeven moment weer schreeuwt om ervaring.
Dat kan. En doorgaans als je die mensen vraagt wie Ajax dan moet halen dan zeggen: Gudhjohnsen of Bouhlarouz. En dat is nou precies de reden dat ik ze niet serieus kan nemen.
De reden dat Ajax afgelopen jaren in de problemen kwam ging volgens de volgende keten.
1. Ajax haalde wat oudere spelers van buitenaf, maar het merendeel voldeed niet.
2. Consequentie van (1) was dat Ajax kapitaal vernietigde in salarissen en transfersommen
3. Ajax had geen geen geld meer om opnieuw op de transfermarkt te gaan
4. Er werden relatief jonge spelers gebracht die meteen de basis in werden gezet. Soms ging dat goed soms ging dat minder.
5. De relatief jonge spelers moesten alleen de kar gaan trekken omdat de miskopen uit (1) zelfs niet waardevol genoeg waren om op de bank te houden (bv. Wielaert).
6. Ajax kwam tekort voor het kampioenschap
7. Heel Nederland rekende het een te jong Ajax aan. Was dat het echte probleem? Nee het echte probleem was dat door de miskopen Ajax een verkrampt jeugdbeleid moesten voeren(1)
Citaat: Je kunt met puur en alleen jonkies op hoog Europees niveau gewoon niet mee met andere tegenstanders in de CL.
Zoveel ervaring heb je helemaal niet nodig, zie Ajax 2002/2003.
Citaat: Dat gaat vast een keer goed, maar niet iedere wedstrijd, waarin je achter komt, of waarin je juist een voorsprong moet verdedigen. Met alle respect, maar ik zie dat Lindgren, De Jong, Blind of Van der Wiel niet regelen.
Aha, dus Lindgren is met zijn 26 jaar onervaren en Berg is met zijn 24 jaar ervaren. Nu snap ik het.......
Citaat: Alderweireld ook niet. Daar heb je spelers à la Stam, Gudhjonson misschien zelfs ook, Van Bommel etc.. Jonkies hebben kracht, kunnen vol doorgaan, zijn fysiek nog flexibel etc., maar je maakt het af met ervaren krachten die inderdaad over goede leiderschapsvaardigheden beschikken.
Gudjohnsen. Ik was er al bang voor. Leg me gewoon eens uit waarom we een speler moeten halen die en weg mag bij Monaco en bij Tottenham en bij Stoke City? Een speler die welgeteld 1 doelpunt heeft gemaakt de afgelopen 2 jaar. Zijn al die clubs blind dat ze van hem af willen?
Dat je hier dan ook nog Van Bommel noemt, sja laat ik er verder maar niet op in gaan....
Citaat: Zoals De Boer al zei na Utrecht: Jonkies halen óf een 8, óf een 4. Ervaren spelers kunnen ook een 6 halen en gewoon drie punten meenemen. Daar moet je gebruik van maken.
Het probleem van De Boer was dat hij spelers had die net debuteerden zonder ook maar een uitgebreide zomervroorbereiding te hebben meegedraaid. Die spelers zijn op 18-19 nog grillig. Maar tegen 22-24 heb je doorgaans al spelers die stabiel genoeg kunnen presteren en gaat die vlieger niet meer op.
|
Lammert Albertus
Forum berichten: 279
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 22:25
|
|
Beste Puskin applaus voor je inzet , spitsvondige replieken en fraaie levendige taalvaardigheid .
Ik wou dat ik dat had.
Maar Sjoerd heeft in de kern een heel goed betoog, maar om goede voorbeelden aanhalen bij Ajax dan moet je al wat ouder voor zijn, want het gaat al wel zo lang zo matigjes bij Ajax .
Idd. ik vond Stam en Davids ook 2e hands autoos die nog amper APK waardig waren en dat kon je weten.
Maar weet je nog Spelbos, Blind en Wouters zo dat scheelde ineens !
En Twente dan ?
Lichting Gullit, Van Basten, Koeman, Rijkaard hadden zich met Oranje 2 of 3x niet kunnen kwalificeren voor een eindtoernooi hoe extreem talentvol ze ook waren
Pas op gerijpte leeftijd ging het een tijdje crescendo al hadden ze er veel meer uit moeten halen.
Waarom kan Twente wel passende rijpe sterke persoonlijkheden naar zich toe halen en Ajax niet, dat is toch de kwestie Puskin !
Waarom scouten ze daar beter en koopt Ajax ze vervolgens voor het 5 plus voudige ?
Als ik nu passionele jonge talentvolle kiene speler zou zijn verkoos ik Twente boven Ajax .
En ik ga even iets impopulairs stellen ,
eenzame opvattingen voel ik me altijd wel senang bij haha,
Orlando Engelaar was bij Twente heel goed, ik heb hem onder van Basten heel goeie potten zien spelen.
Maw. de club en haar cultuur en het team moet je passen.
Eidur Gudjonhson mag allang niet meer op nivo naar behoren hebben gepresteerd, maar zijn kernkwaliteit kan hij nooit kwijt zijn geraakt op zijn 32 ste!
Hij was een type Ronald de Boer met meer body en iets meer persoonlijkheid, nou of Ajax dat kan gebruiken, met hem erbij op Pantelic plek geraakt Siem zo weer in goede doen.
Eidur heeft het altijd moeten hebben van techniek en inzicht, dat raak je niet kwijt, en hij is een serieuze prof.
|
Lammert Albertus
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 22:43
|
|
En Puskin wbt. die transfervrije dure Feyenoord routiniers, het idee was niet slecht , maar als je zo een specifieke spits hebt als Makaay , moet je je aan hem aanpassen.
Maar ja eigenlijk was bij hem de snit er ook al vanaf en die snit daar moest Roy het van hebben , dus dat was eigenlijk ook geen aanwinst .
Ja en Hofland, ai dan sta je al snel op 1 nul achter .
Maar type Danny Landzaat, zou ik ook nu nog voor opteren, stille balans brengende kracht .
Vond het destijds helemaal terecht dat hij de voorkeur kreeg boven Clarence in Oranje .
Van Bronkhorst hobbelde wel redelijk onder zijn nivo mee behalve in Oranje vandaar ook mijn volgende zin .
De clubcultuur van Feyenoord is zo door en door sentimenteel, havenmentaliteit geen woorden maar daden geleuter en zo ongezond vooral voor upcoming kwetsbare youngsters van eigenkweek maar dus ook voor routiniers .
Maar Ajax heeft ook nog heel wat te repareren, strakkies gaan er zo 3, 4 weg voor een aantrekkelijk aantal dineroos .
Hoop dat JC genoeg stamina heeft om zijn revolutie te volbrengen .
Maar kampioenschap of CL ik zou er niet al teveel meer oprekenen , tuurlijk FdB gaat ervoor , maar hij moet echt de tijd krijgen .
Straks zijn Suarez, vdrWiel, Vertonghen en Stekel gevlogen en Eriksen zal ook snel meer en meer op de radar komen van kapitaalkrachtige clubs, het is niet anders .
|
Leonel
Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 22:43
|
|
Er is een groot verschil tussen Ajax en Twente. Alleen al de pressie van je achterban is een wereld van verschil. Kennedy speelde grandioos bij Twente met zijn mooie voorzetten. Heb jij deze voorzet ooit gezien bij Ajax? Ik niet.
Daarnaast is er ook nog de pers, die in meervoud aanwezig is bij Ajax.
Komt er ook nog bij dat het moeilijker is status te winnen bij Ajax dan bij Twente. Wielaert is een mooi voorbeeld van dit.
|
Castel di Sangro
Forum berichten: 346
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 23:13
|
|
Als je al een 'oudere' speler haalt, dan moet je er een halen, die nog 100% in orde is.. En, wat in mijn ogen belangrijk is: een Ajax verleden heeft.. Want, en dat blijkt nu ook met de jeugdige spelers, wie met het systeem opgegroeid is, kan meteen mee, en hoeft niks meer aan te leren.. En leren is nou eenmaal op jongere leeftijd makkelijker dan op latere leeftijd..
Maar om even terug te komen op '100% in orde'.. Veel spelers die in deze discussie werden aangehaald, waren reeds over de top toen ze richting Ajax kwamen en/of kenden het systeem niet. Daar gaat het al mis.. Maar, zoals Pushkin terecht aangaf, spelers die wel nog 100% zijn, spelen gewoon in de topcompetities, verdienen kapitalen, en willen nog lang niet terug.. Een mooi voorbeeld hiervan zijn bv Ruud 'ik wil naar Real' van Nistelrooy en Lothar von Bommel, mannen met een 'enorm PSV-hart', die toch besluiten een ander buitenlands avontuur aan te gaan, boven terug te keren naar 'de club van hun dromen'..
Terwijl juist vanwege clubliefde van deze spelers verwacht je dat ze terugkeren op het oude nest, om de club te helpen, zoals Rijkaard dat wel deed in '94.. Een speler als Seedorf, had ik dat graag 2 seizoenen geleden zien doen, of, op dit moment Chivu.. Zij voegen werkelijk iets toe (al is Seedorf in mijn ogen inmiddels te oud). Ook in een fitte Mido had ik nog wel geloof gehad, hij is immers bijna 28, en zou nog een paar jaar meekunnen.. Dit soort spelers moeten bereid zijn in te leveren, en dat komt vaak samen met clubliefde..
Maar een speler als Gudjohnsen, die al dik 32 is, al in geen tijden meer gespeeld heeft, en een riant salaris vraagt: nee dank je wel. Geef dan de jeugd de kans om ervaring op te doen, dat betaald zich tenminste in de toekomst uit..
En het feit dat Twente wel spelers met ervaring (naja, op wat oudere leeftijd, ik twijfel namelijk of dit met ervaring te maken heeft) kan halen? Twente kan vaker een gokje nemen omdat daar de druk lager ligt. Het niveau van Jansen, op het moment dat hij naar Twente ging, was niet het niveau dat een Ajacied moet hebben, en hij had hier nooit de kans gekregen zich te ontwikkelen tot de speler die hij nu is. Hetzelfde geldt voor Wisgerhof, die ook in zijn tijd bij NEC geen Ajax niveau had. Vergelijk het met Wieleart, die wel bij Twente rendeerde, maar hier geen potten kon breken. Of Lindenbergh, of Kromkamp, spelers die het leuk deden bij een provincieclub, maar in de top niet goed genoeg waren.
Er zit een degelijk verschil tussen spelen bij een topclub, of bij een provincieclub.
|
Leonel
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 23:19
|
|
De enige ervaren kracht die ik zou halen en waar ik vind dat AJax alles voor moet doen is Chivu. En niemand anders.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 1294
|
Geplaatst: Do 27 jan 2011 23:25
|
|
Citaat: De enige ervaren kracht die ik zou halen en waar ik vind dat AJax alles voor moet doen is Chivu. En niemand anders.
En die halen we op basis van kwaliteiten niet op basis van leeftijd @Sjoerd
|
Sjoerd.S
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 11:36
|
|
Pushkin
Citaat: Help me even, welke club heeft het leeftijdrecord van jongste elftal in de CL? Waar het om gaat is kwaliteit, jongere spelers met voldoende talent kunnen doorgaans al redelijk wat. Kijk naar het CL team van bv. ook 2002-2003 terug. Wie waren de ervaren rotten in de basis? Alleen Thomas Galasek die eind de 20 was. Verder speelden Bergdolmo en Litmanen af en toe. Ajax had toen een prima captain in Christian Chivu, die op die leeftijd al zeer volwassen speelde.
Ik heb geen idée welke club dat leeftijdsrecord heeft, Ajax toevallig? Wat heeft dit überhaupt voor toegevoegde waarde op jouw argument? Ik merk telkens op dat je met het jongste team geen Champions League kunt winnen. Ajax overleefde in dat seizoen een poule met 'zeer goede tegenstanders' als Rosenborg en Lyon, waarbij het hezelfde aantal punten had als Lyon. Daarna eindigden we boven andere 'toppers' als Valencia en Roma. Van AC Milan verloren we vervolgens prompt. In de seizoenen daarna heeft Ajax er weinig meer van gebakken in de Champions League. Chivu was inderdaad erg volwassen voor zijn leeftijd. In het huidige Ajax zou ik daar Stekelenburg tegen afstrepen. Dat jij er één goed seizoen uit prikt, doet dus niets af aan het feit dat andere optredens in de CL en UC niet goed genoeg waren, voor het merendeel van de fans.
Ik zal het even voor je opnoemen, aangezien je daar volgens mij van houdt:
2001/2002: Uitschakeling door Celtic
2002/2003: Goed CL seizoen
2003/2004: Laatste in de groep
2004/2005: Derde in de groep
2006/2007: Tweede in de groep (Boven toppers FC Thun en Sparta Praag) - Uitgeschakeld in 8e finale door Inter
2007/2008: Uitgeschakeld door Slavia Praag (ook een topper)
2008/2009: Geen deelname
2009/2010: Geen deelname
Zoals je ziet was er dus één goed CL seizoen voor Ajax, de rest was gewoon onvoldoende.
Citaat: Het was juist Feyenoord dat zo in de problemen is gekomen doordat men zich met 'ervaren' spelers rijk gerekend had. Hofland, Landzaat, Timmer, Van Bronckhorst, De Cler, Tomasson, Makaay. Het zou feyenoord wel even kampioen maken. Feyenoord heeft toen gegokt op een kampioenschap en die spelers een groot salaris gegeven. Kampioenschappen koop je echter niet alleen met 'ervaring' daarvoor zullen de spelers ook nog kwaliteit moeten hebben. Bij de meeste was de pijp al op.
Feyenoord speelt dit seizoen ronduit slecht, mede doordat ze zo jong zijn. Ook zoals De Boer, waarschijnlijk jouw idool, aangaf: Jonge spelers scoren óf een 8, óf een 4. Dat Feyenoord nu geen geld meer heeft, mede door de hoge salarissen doet niets af aan het feit dat Feyenoord nu met jonge spelers staat. Tegen De Graafschap speelde De Cler als man met ervaring. Dat is dus eigenlijk de enige. Het feit is dat Feyenoord nu bijna alleen met jongeren in de basis start, dat zie je ook terug in de resultaten. Nogmaals: jongeren spelen normaliter óf heel goed, óf gewoon slecht.
Citaat: Feyenoord had tegen Ajax een team wat per speler gemiddeld een jaar ouder was. En toch kwamen ze er niet aan te pas. Waar zou het dan aan liggen? Toch kwaliteit? Immers de 'ervaren' krachten van Feyenoord vallen vaak nog het hardst door de mand: Bahia en De Cler. Feyenoord heeft een schroomelijk kwaliteitsprobleem door eerder mismanagement. En wel zo erg dat ze het met praktisch alleen maar spelers moeten opvangen die amper een jaar eredivisie-ervaring hebben, die dan naast ervaren krachten staan die wekelijks door de mand vallen en getrained worden door een clown van een trainer. Dan verwacht je wle het onmogelijke van een jonge spelers.
Dat Feyenoords spelers 'gemiddeld' ouder waren is niet belangrijk. Als Ajax twee spelers heeft van 25 en Feyenoord één van 17 en één van 41 is het gemiddelde van Feyenoord hoger. Toch lopen er bij Ajax twee 25ers rond, terwijl de goede 25ers normaliter in buitenlandse topcompetities voetballen. Amper een jaar eredivisie ervaring? Spelers uit de basis tegen De Graafschap: O.a. Giel Swerts, Ron Vlaar, Wijnaldum, Bruins, Van Beukering en El Ahmadi hebben meer dan 'amper één jaar' eredivisie ervaring. Ze hoeven het dus niet op te vangen met spelers die praktisch amper een jaar eredivisie ervaring hebben.
Citaat: Zoals ze afgelopen twee jaar kampioen zijn geworden bedoel je? Oh nee wacht toen eindigden ze met al die ervaring toch onder Ajax. Je komt weer met argumenten die slaan als een tang op een varken. Ik onderken ook niet dat goede ervaren spelers een meerwaarde zijn, als je nou met Cocu als voorbeeld was gekomen dan had je nog een punt gehad. Maar jij komt met Maza Rodriques die 4 miljoen heeft gekost en nu leuk op de bank zit na twee drama-jaren van PSV, het is zowel kapitaalvernietiging als een speler die in die eerdere jaren bewezen heeft het elftal helemaal niet zo te dragen.
Nee, zoals PSV in 1999/2000 (kampioen), 2000/2001 (kampioen), 2002/2003 (kampioen), 2004/2005 (kampioen), 2005/2006 (kampioen), 2006/2007 (kampioen) en 2007/2008 (kampioen) boven Ajax eindigde, terwijl Ajax in die periode tot aan nu welgeteld twee keer kampioen werd. Dit heeft dus wel degelijk iets met het besproken onderwerp te maken, omdat PSV in die perioden over (veel meer dan Ajax) beschikte over mannen met ervaring en leiderschap. Rodrigues speelde in 2009/2010 29(NL) wedstrijden en dit seizoen 12(NL) wedstrijden. Cocu speelde in 2006/2007 voor de laatste maal. Waarom zou ik hem er hier bij halen? Dat slaat dus juist als een tang op een varken.
Je stelt daarna dat één persoon (in deze: Rodrigues) het elftal dient te kunnen dragen. Neen: één speler kan en hoeft dat niet. Daar zijn meerdere ervaren spelers voor nodig.
Citaat: Afgelopen zomer wilde PSV nog Mignolet halen en daar serieus voor betalen met het weinige geld dat beschikbaar was. Bullshit dus dat men na een jaar geen scepsis had bij Issakson had. Verder zou je menig PSV forum maar eens moeten lezen, Isakson doet het na twee jaar nu eindelijk een jaartje stabiel maar pakt nog steeds geen punten voor de club.
Een doelman pakt pas punten voor een club, wanneer deze slecht presteert. Gomes deed dat een aantal jaren terug. PSV heeft dat momenteel niet nodig: ze pakken de punten met de 10 spelers voor de doelman.
Citaat: Of Ajax interesse had in Berg doet hier niet ter zake. Feit is, en daar begin ik me zo onderhand gruwelijk aan te ergeren in je hele betogen, is dat je redelijk selectief bezig bent met het opnoemen van feiten. Vertonghen is 23, vaste international, heeft Europees doorheen de jaren al redelijk wat gespeeld en bij een topclub. Die smijt jij in het kopje onervaren in je betoog. Dan kom je met Berg aanzetten die 24 is, een jaar op de bank heeft gezeten bij Hamburg, Europees, nationaal en bij een topclub significant minder ervaring heeft. En die gooi je dan onder je kopje ervaren spelers. Geloofwaardiger wordt je allerminst.
Vertonghen heeft internationaal inderdaad 'al' 15 wedstrijden gespeeld - 7 in 2008/2009 en 5 in 2009/2010. Dat waren trouwens allebei seizoenen in de Uefa Cup/Europa League met inderdaad tegenstanders van formaat als Barca, Man Utd en Bayern (neen). Berg heeft 30 wedstrijden in de Bundesliga gespeeld, van iets hogere kwaliteit dan de Eredivisie, dus wel tegen Bayen etc.. Ajax een topclub noemen vind ik dapper. Ik zie Ajax ook nog als een topclub, maar is dat in Europese begrippen qua uitslagen niet meer.
Berg heeft ervaring bij PSV, Vertonghen bij Ajax. Wederom: Ik zie Ajax als een topclub, maar qua prestaties is PSV momenteel beter en kun je PSV eerder als een topclub neerzetten.
Citaat: Engelaar zal andere spelers prima kunnen uitleggen hoe vervelend bankzitten is. Maar 'brengt ervaring mee', leuk en aardig allemaal. De beste man moet nog debuteren in de CL, zegt dat niet alles?
Engelaar heeft bij het Nederlands elftal mogen voetballen (14x) met spelers als Van der Vaart, Van Persie en Van der Sar. Sorry, maar Ebicilio, De Jong, Enoh en Blind hebben dit nog niet mogen doen. Dit is selectief gedrag, maar zo doe jij het zelf ook.
Citaat: Je hebt helemaal geen moer aan 'ervaring' als de spelers geen kwaliteit meer hebben. Heb je dan werkelijk niets geleerd aan het fiasco Feyenoord of aankopen zoals Urzaiz, Luque, Atouba, Roger, Wielaert,...?
Je dient spelers in te kopen met ervaring en leiderschap. Datgene wat ik probeer te benadrukken is dat ervaren spelers vaak meer leiderschap hebben en meer gezag hebben dan jongeren. Dat staat in elk psychologisch onderzoek en boek. Je stelt zelf dat je geen B/C garnituur moet aankopen als Ajax zijnde, maar je komt wel met deze voorbeelden?
Even duidelijk: Meen je nou serieus dat jij denkt dat Ajax kampioen kan worden en minimaal de kwartfinale kan halen van de CL met puur en alleen met spelers van 17 tot 22? Je kunt toch niet ontkennen dat mannen met ervaring een ploeg kunnen sturen, coachen en leiding kunnen geven?
|
Sjoerd.S
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 11:37
|
|
Citaat: De enige ervaren kracht die ik zou halen en waar ik vind dat AJax alles voor moet doen is Chivu. En niemand anders.
En die halen we op basis van kwaliteiten niet op basis van leeftijd @Sjoerd
Je haalt zo iemand om zijn kwaliteiten, om zijn ervaring en om zijn leiderschapsvaardigheden. Je kunt toch moeilijk ontkennen dat er de afgelopen jaren een geroep was om ervaren mannen? Spelers die de jonkies er in moeilijke wedstrijden doorheen loodsten?
|
Lammert Albertus
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 12:03
|
|
Hatsjikkidee Sjoerd, even replieken uit een ander vaatje , leuk hoor !
|
Lammert Albertus
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 12:32
|
|
Citaat:
En het feit dat Twente wel spelers met ervaring (naja, op wat oudere leeftijd, ik twijfel namelijk of dit met ervaring te maken heeft) kan halen? Twente kan vaker een gokje nemen omdat daar de druk lager ligt. Het niveau van Jansen, op het moment dat hij naar Twente ging, was niet het niveau dat een Ajacied moet hebben, en hij had hier nooit de kans gekregen zich te ontwikkelen tot de speler die hij nu is.
Kijk dit Theo Janssen geval is een perfect voorbeeld !
Ik mister nobody heb van quitte af aan Theo Janssen huidige kwaliteit gezien .
Ik ben het met Castel dan ook volledig oneens .
Je ziet en vertrouwd iemand in zijn kwaliteiten of niet .
Moest Theo Janssen zijn kwaliteit nog bewijzen danwel bevestigen voor Ajax ?
ik vrees dat men er hier bij Ajax ook zo overdacht als Castel.
Wat meteen exakt HET AJAX Scoutings PROBLEEM aangeeft in combi met de eindbeslissers en meer HET PROBLEEM van Ajax in general en al over een heel lange tijd .
Een beetje voetbalkenner had al jaren gezien wat er in t vat zat bij Theo Janssen en dat het met Vitesse en haar onrust te maken had dat hij nog geen vaste international was .
Ja hij zou een moeilijk lastige jongen zijn die niet leefde voor de sport ,
Ten 1e : Lastig met persoonlijkheid lijkt me een redelijk goed voorteken , juist voor Ajax zo ik Ajax idealliter zie dan , dus zonder ideale schoonzonen opleverende TIPS
Ten 2e: Als je hem 2 seconden ziet , zie je de liefde voor het spelletje, dus juiste knopje en hem zien voor die is en je inspireert hem zo naar een topsportvet percentage.
Ten 3e : Hij is intrinsiek zo uitzonderlijk goed, alleen daarom had je hem al moeten nemen way back !
Want klasse begrijpt klasse instantly .
En zie daar je hebt een fijne jongen, okay hij rookt , wie deden dat er nog meer hier bij Ajax , weet u wel ?
Want werkelijk hTheo Janssen is ruim voldoende voor de Oranje basis op meerdere middenveld posities en dat was hij wezenlijk altijd .
Scouten gaat om ontdekken van latente mogelijkheden van een speler en om mensenkennis en je eigen club kennen .
Leo Beenhakker , ja hij ja , is de laatste die dat bijzonder aardig goed heeft gedaan .
Nou de 1e acties van Chadli bij Twente, ik had hem nog nooit eerder gezien , zag ik meteen dit is er 1, een speciale en met persoonlijkheid en lengte en gratie er gratis bij .
Ruiz moeten we het daar nog over hebben , nee he het lijkt me overduidelijk !
|
Castel di Sangro
Forum berichten: 346
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 14:03
|
|
Ff een korte reply, ik zit nl op mn werk:
Theo is en was een ongeleid projectiel, die al jaren stilstond bij Vitesse. Een man met enorm veel talent, maar zeer onprofessioneel.. Dat 'ongelukje', met alcohol achter het stuur je vriend doodrijden, zou Ajax daarbij gebaat zijn? Als hem dat als Ajacied gebeurd was, had dat hele andere gevolgen gehad, als dat dat nu als Twente speler gebeurd is..
Dat het een begandigde voetballer is, daar heb je gelijk in, maar bij Ajax had hij zich nooit zo kunnen ontwikkelen, als dat hij bij Twente, in de luwte, heeft kunnen doen.. Nu is hij Ajax waardig, destijds verre van.. Maar ook nu zou hij qua gedrag niet bij Ajax passen..
|
Lammert Albertus
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 15:00
|
|
Castel je vertegenwoordigd voor mij het nieuwe wat ontzielde brave PC Hooft Ajax, sorry het klinkt niet vriendelijk , en bedoel dat niet onvriendelijk ..
Danny Blind heeft ook met teveel op een zwaar ongeluk gemaakt ,
waar iemand ook zeer zwaar gewond bij is geraakt .
Trouwens ik meen dat er gelukkig geen is overleden bij het Janssen ongeluk, wel een vriend die lang in coma is geweest levenlang last zal ondervinden van Janssen onverantwoord drinkdriving gedrag .
Dat is allemaal heel erg , zeker , maar of je dat mag opvoeren als reden voor ongeschiktheid ?
Denk zelfs dat hij er meer doorontwikkeld mens van is geworden .
Ook hier geldt in elk nadeel heb je een voordeel .
Luwte hebben spelers van het nivo Janssen met zulke persoonlijkheden niet zo nodig hoor, je vergist je denk ik in hem .
Hij had bij Ajax any time zo mee kunnen ballen en reken maar dan had ie gelijk de 1e beste wedstrijden perfect gecrossed en vrije trappen erin geschoten.
Maw. zich meteen onderscheiden ogv. zijn zeldzame specifieke aangeboren talent.
Wie gooit bij Ajax zo vanuit stand het spel over een andere boeg door perfect getimede cross ?
Ruud Krol speelde hier, Suurbier , La Ling , Lerby , Zlatan , Mido , Kluivert, Davids, Bogarde en Theo Janssen zou niet kunnen ?
Dat geleuter van standing en passend gedrag, ik herinner me zo maar even vdrWiel met zijn getwitter en concertbezoek met een hersenschudding .
Echte mensen heb je veel meer aan, dan aan krampachtig sociaal wenselijk gedrag opleggen, dat zeg ik Louis en Co s heilloze TIPS , onder het mom dit is Ajax !
Zo heeft Ajax vrees ik Elia en Lens ook verloren .
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 17:19
|
|
Yildirim is aangeboden bij Ajax. Ajax zal hem zeker niet in de winterstop halen, omdat ze hem niet genoeg aan het werk hebben gezien.
|
RogerGarcia
Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 17:24
|
|
Citaat: Yildirim is aangeboden bij Ajax. Ajax zal hem zeker niet in de winterstop halen, omdat ze hem niet genoeg aan het werk hebben gezien.
Dat had al lang gebeurd moeten zijn, prutsers. Wat is wel een optie dan? Dost, Gudjohnsen. Pff, gooi je geld dan maar in de prullenbak zal ik zeggen.
|
Bart
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 17:27
|
|
Waarom had dat dan gebeurd moeten zijn? Ik denk niet dat je alle spelers in kaart kan brengen.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 17:28
|
|
Sowieso een teken aan de wand dat hij is aangeboden. Een tip, oké, maar aangeboden.
|
Bart
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 17:31
|
|
Even voor de duidelijkheid. De Boer had het over een tip/aangeboden.
|
Leonel
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 17:49
|
|
Hoe kan deze jongen nou niet op de scoutingsrapporten staan?
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 18:02
|
|
Laat de geruchtenmolen dit weekend maar draaien!
Nu Suarez weg is zal er zeker nog iets gaan gebeuren.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Vr 28 jan 2011 18:04
|
|
Citaat: Je dient spelers in te kopen met ervaring en leiderschap.
Wat een ongein. Alles draait om kwaliteit. Waar hebben we het over als een ‘oudere’ speler weliswaar over het predicaat ervaren beschikt, maar de bal niet van A naar B kan passen? Hij zelf al niet de controle op het veld heeft, laat dus staan iets positiefs kan uitoefenen op anderen? Wouters werd door Cruijff gehaald omdat hij 9 van de 10 keer op de goede plaats stond en een zeer functionele techniek bezat. Van Basten echter zag de komst van de Utrechter met heel wat argwaan aan, maar hem al goed beziend werd hij snel overtuigd. Het geheel tegenovergestelde, de gemankeerde Brabander Wielaert zal met zijn wijs-kwaliteiten ongetwijfeld op de eerste training met zijn nieuwe medespelers al door de mand zijn gevallen. Er moet een bepaalde basis zijn, dus kijken of het sowieso wel een goeie voetballer is, alvorens je het ook maar waagt te beginnen over leiderschap. Zelfde geldt voor De Zeeuw. Is weliswaar 27, maar tegen de pseudo-aanvoerder ageer ik al zo'n beetje een jaar en achter zijn aankoop heb ik nooit gestaan. Wanneer je hem zou kunnen ruilen tegen Strootman, dan moet je dat gelijk doen. Ook die kleine Maher van AZ toonde in het onderlinge duel met Ajax aan over veel meer klasse te beschikken. Tegen inzicht gekoppeld aan techniek ondergebracht in discipline is niets bestand. Want dat laatste is ook zoiets. Als ‘oudere’ speler, of tenminste een speler die meer aanzien geniet, verdient of niet, moet je juist uitkijken dat het niet de verkeerde kant opgaat. Kom ik terug bij het begin, als de basis er niet is, je een bal niet fatsoenlijk kunt stoppen en op maat kunt afgeven, dan houdt het op. Ziedaar het geval De Zeeuw die al een jaar het onderspit moet delven, al die pijntjes zijn een logisch gevolg: Te hoog gegrepen, met Mendes de Silva, Schaars en Martens op een viermansmiddenveld was hij op z’n gemak. Ook de veel te belangrijk gemaakte, te veel aanzien hebbende Suarez kan het zoals we hebben kunnen zien niet aan. Zijn laatste uitspattingen spreken natuurlijk voor zich, maar zijn ongedisciplineerde spel bleek ook al in het meer en meer balverlies lijden in situaties waarin dat simpelweg niet mag. Moet van een middenvelder gewoon die ballen goed op een positie krijgen waar hij zo min mogelijk kwaad kan waarna hij zo snel mogelijk verkocht moet worden.
Citaat: Datgene wat ik probeer te benadrukken is dat ervaren spelers vaak meer leiderschap hebben en meer gezag hebben dan jongeren.
Omdat ze meer levenservaring hebben ofzo? Wat wel zo is, is dat spelers van zo’n 26, 27 jaar steeds meer aan het teambelang gaan denken. Precies ook het moment dat ze helemaal rijp zijn voor het buitenland. Maar dat maakt al die spelers van die leeftijd nog niet spelers met leiderschap.
Citaat: Je kunt toch niet ontkennen dat mannen met ervaring een ploeg kunnen sturen, coachen en leiding kunnen geven?
Ach, laten we nou eerst bekijken of bij Ajax een bal wel goed op maat en met de juiste snelheid wordt gespeeld, waarna de bal goed gestopt wordt of nog liever in één keer door wordt gespeeld. Linkshalf Van der Vaart stuurde Ajax op z’n achttiende met zijn passing. De met passes strooiende Aissati was de ‘aanvoerder’ (zie beste speler) van een heel goed voetballend en gedisciplineerd collectief, waarbij Anita in de punt naar achter met zijn uitmuntende positiespel hem goed ondersteunde. Zelfs Enoh, zou je afgelopen seizoen beziend niet zeggen, deed al aanjagend goed mee. De Afrikaan kwam vanuit de Zuid-Afrikaanse competitie, Anita had voor het eerst een basisplaats en de eveneens zeer jonge Aissati kwam terug uit een blessure, nadat ook hij nooit zeker was van een basisplaats. Dit trio was voetballend superieur aan de ervaren Zuid-Fransen, onder aanvoering van Zenden, Cheyrou, M’bami, Valbuena en Ziani. Gewoon, puur doordat de wel degelijk aanwezige kwaliteiten goed op elkaar afgestemd waren.
Een beetje het tegenovergestelde is het, om onduidelijke redenen geprezen, seizoen 06/07, toen met het middenveld Davids, Heitinga, Sneijder, Gabri Ajax in de Mickey Mouse-league met een inhaalrace bezig was. Tegen PSV en Twente haalde het inderdaad best resultaten, maar toen er niet gecounterd maar gevoetbald moest worden tegen Excelsior en RKC, toen gaf het dus eventjes niet thuis. Om Gabri en Davids goed te laten functioneren en tegelijkertijd het beste uit nummer 10 Sneijder en de snelle Babel te halen, werd het voetbal er beetje bij beetje vakkundig uitgehaald totdat men tegen het eveneens kleine en meestal welwillende Willem II waarin men veel kansen moest creëren om kampioen te worden, wederom abominabel slecht veldspel op de mat legde. Het is vervolgens alleen maar minder geworden. Zogenaamd niet bestemd tegen de druk, dus werden de oudere Urzaiz, Luque, Kennedy, Rommedahl, Delorge en later Kuffour, Perez, Silva en Lindgren gehaald. Terwijl in wezen Ajax een gebrek aan pure kwaliteit had, in het bijzonder spelers met creativiteit en buitenspelers met simpelweg een goede actie plus dito voorzet. Een type middenvelder als Maduro en het type buitenspeler als De Mul behoort de norm te zijn, maar zij gingen er met de komst van Davids waarna het werd omgegooid juist aan onderdoor. Om de naam, het loze begrip ervaring gaat Ajax al jaren kapot. De ervaren Perez was dan misschien die enige gehaalde speler met specifieke kwaliteiten, maar die werd er dan weer eruit gespeeld door het broekie De Jong. En dan mag je misschien wel ervaren zijn, over leiderschap hoef je met in dit geval het karakter van de bankzittende Perez niet te beschikken. Het is en blijft dus, zeker als je het laatste decennium hebt aanschouwd, een ongehoord iets om te beweren dat leeftijd, ervaring iets is waar Ajax op zou moeten selecteren. Laat me niet lachen!
Citaat: Leo Beenhakker , ja hij ja , is de laatste die dat bijzonder aardig goed heeft gedaan .
Corrigeer; Co Adriaanse. Of wil je beweren dat dat niet Leo was op de foto met Sikora? Koning Co was weliswaar rampzalig voor de jeugdopleiding en ondervinden we heden ten dagen nog steeds de gevolgen, maar zijn uitgekiende langetermijnbeleid bij het eerste heeft ons nog die keine opleving begin jaren '00 doen opleveren. De Amsterdammer gaf alleen zijn goedkeuring aan het aantrekken van Maxwell, Zlatan, Mido en Trabelsi, terwijl de met Volendam gedegradeerde Beenhakker Kras er nog doorgedrukt kreeg. Adriaanse heeft ons behoed voor heel wat exotische tweederangs buitenlanders, een aantal potentiële Sikora's en heeft de jeugd voorrang gegeven. Beenhakker heeft zijn waarde bij Feyenoord bewezen.
|
| | | |
|
|
|