Auteur
|
Bericht
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Za 6 maa 2010 23:22
|
|
Sorry maar er zit iets zeer fout in je wiskunde, reken het allemaal nog maar eens na.
Ajax draait dit seizoen een verlies tussen de 12 en 20 miljoen euro. Zeg Emanuelson, Oleguer, Lindgren en Cvitanich leveren samen 8 miljoen op, en dat lijkt me trouwens sterk, dan kan Ajax een deel van dat verlies terug verdienen maar dan nog blijft er een negatief saldo van tussen de 4 en 12 miljoen euro over.
Volgend seizoen gaat er zo'n 15 miljoen euro aan loonkosten vanaf. Als er verder niets verandert dan draait Ajax dus tussen de 3 miljoen euro winst en 5 miljoen euro verlies.
Als Ajax weer aan wil sluiten bij de top van de Europese subtop (Juventus, LO'M, Tottenham, HSV, Werder, ect.) dan moeten ze eerst zorgen dat ze financieel helemaal gezond zijn, anders moet je op vervelende momenten belangrijke spelers verkopen en kan je nooit opbouwen. Dat betekend dus ook dat je als club een buffer van een paar miljoen moet hebben, Ajax heeft de buffer de afgelopen jaren in een record tijd opgemaakt dus die zal weer opgebouwd moeten worden. Er kan dus alleen geld geinvesteerd worden in spelers die duidelijk hun meerwaarde hebben. Een back-up centrale verdediger is belangrijk maar minder belangrijk dan een basisspeler en als er dan enorme verliezen gedraaid worden dan moet je die back-up dan maar verkopen en daar in de plaats een jeugdspeler voor gebruiken die 1/10de van het salaris verdiend van die back-up.
Met V.d. Wiel, Alderweireld, Vertonghen, Tosic, Kappelhof, Van Rhijn, Boilesen, Blind, Anita, Koppers, Ottenhoff en Shakison heeft Ajax volgend seizoen 11 spelers die (behalve Boilesen die net twee dagen jonger is dan Eriksen) in 1991 of daar voor zijn geboren. Dat zijn dus 11 spelers die oud genoeg zijn om in Ajax1 te spelen. De meeste zijn daar natuurlijk nog niet aan toe maar je kan mij niet wijsmaken dat je met al die spelers niet een sterk genoeg bezette verdediging hebt. Zelfs als er twee man niet zouden kunnen spelen dan heb je met Anita en Blind twee back-ups die nu al genoeg speeltijd in de Eredivisie krijgen. Met V.d. Wiel, Alderweireld, Vertonghen en Tosic in de basis en Anita en Blind op de bank heeft Ajax 6 spelers die het niveau aankunnen. Nu heeft Ajax alleen V.d. Wiel, Alderweireld, Vertonghen, Anita en Oleguer dus dat is zelfs één speler minder. Waarom dan als je Tosic haalt en Blind erbij neemt kan je Oleguer niet laten vertrekken en zo rond de miljoen per jaar besparen?
|
RogerGarcia
Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Zo 7 maa 2010 12:01
|
|
Citaat: Sorry maar er zit iets zeer fout in je wiskunde, reken het allemaal nog maar eens na.
Ajax draait dit seizoen een verlies tussen de 12 en 20 miljoen euro. Zeg Emanuelson, Oleguer, Lindgren en Cvitanich leveren samen 8 miljoen op, en dat lijkt me trouwens sterk, dan kan Ajax een deel van dat verlies terug verdienen maar dan nog blijft er een negatief saldo van tussen de 4 en 12 miljoen euro over.
Volgend seizoen gaat er zo'n 15 miljoen euro aan loonkosten vanaf. Als er verder niets verandert dan draait Ajax dus tussen de 3 miljoen euro winst en 5 miljoen euro verlies.
Dit heb jij fout. Kijk nog maar eens in de jaarcijfers. Door de aankopen dit jaar lopen we dit jaar +- 20 miljoen verlies. Dat zijn dus de Zeeuw en Lodeiro, die samen zo'n 8 miljoen euro kosten. In de jaarcijfers staat ook dat we een operationeel verlies boeken van 12 miljoen, als je 15 miljoen bespaart, maak je 3 miljoen winst.
Als Cvitanich verkocht wordt aan Pachuca, dan krijgen we daar 3.8 miljoen euro uit, een gelimiteerde transfersom aan zijn huidige marktwaarde, en van Silva is het niet bekend, maar zal ook wel zo'n 500k zijn. Ik verwacht niet dat Pachuca hem overneemt, dus krijgen we er waarschijnlijk minder voor dan 3.8 miljoen. Voor Emanuelson verwacht ik zo'n 4 miljoen, Lindgren 1 miljoen, Oleguer misschien ook nog wel een x aantal ton. Tel dat maar eens bij elkaar op en dan kom je wel op zo'n 8 miljoen uit. Haal je CL dit jaar maak je dik winst als je jouw beleid doorzet, maar dan moet je natuurlijk wel een paar versterkingen halen. Ik zie Suarez ook nog wel vertrekken.
|
methodmich
Forum berichten: 787
|
Geplaatst: Zo 7 maa 2010 17:34
|
|
Citaat: Marcel de Jong is een betere back dan Anita en Emanuelson maar ik betwijfel of hij het niveau aan zou kunnen. Laat hem maar lekker naar Duitsland gaan, Tosic zou ik voor Ajax een betere speler optie vinden.
De Jong een betere back dan Anita en Emanuelson? Hoe kom je tot die conclusie dan?
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Zo 7 maa 2010 19:33
|
|
Citaat: Dit heb jij fout. Kijk nog maar eens in de jaarcijfers. Door de aankopen dit jaar lopen we dit jaar +- 20 miljoen verlies. Dat zijn dus de Zeeuw en Lodeiro, die samen zo'n 8 miljoen euro kosten. In de jaarcijfers staat ook dat we een operationeel verlies boeken van 12 miljoen, als je 15 miljoen bespaart, maak je 3 miljoen winst.
Sorry maar als je 15 miljoen bespaart maakt je komend seizoen misschien 3 miljoen winst maar dat betekend dat je voor dit seizoen alsnog 20 miljoen verlies hebt gemaakt en daar maar 3 miljoen van af kan betalen door besparingen. Dan heb je dus nog een verlies van 17 miljoen euro over.
Citaat: Als Cvitanich verkocht wordt aan Pachuca, dan krijgen we daar 3.8 miljoen euro uit, een gelimiteerde transfersom aan zijn huidige marktwaarde, en van Silva is het niet bekend, maar zal ook wel zo'n 500k zijn. Ik verwacht niet dat Pachuca hem overneemt, dus krijgen we er waarschijnlijk minder voor dan 3.8 miljoen. Voor Emanuelson verwacht ik zo'n 4 miljoen, Lindgren 1 miljoen, Oleguer misschien ook nog wel een x aantal ton. Tel dat maar eens bij elkaar op en dan kom je wel op zo'n 8 miljoen uit. Haal je CL dit jaar maak je dik winst als je jouw beleid doorzet, maar dan moet je natuurlijk wel een paar versterkingen halen. Ik zie Suarez ook nog wel vertrekken.
Mochten Cvitanich, Silva en Emanuelson samen voor zo'n 8 miljoen euro vertrekken dan heb je dus alsnog een verlies gemaakt van 9 miljoen. Haal je dan CL dan maak je inderdaad misschien net een winst. Maar moeten we ons daar weer afhankelijk van maken?
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 00:55
|
|
Citaat: Marcel de Jong is een betere back dan Anita en Emanuelson maar ik betwijfel of hij het niveau aan zou kunnen. Laat hem maar lekker naar Duitsland gaan, Tosic zou ik voor Ajax een betere speler optie vinden.
De Jong een betere back dan Anita en Emanuelson? Hoe kom je tot die conclusie dan?
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik denk namelijk dat Marcel de Jong straks alleen maar mag dromen van een club van het niveau waar Emanuelson naar toe gaat. Maar goed, het gras is voor supporters altijd groener aan de overkant...
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 08:53
|
|
Citaat: Dit heb jij fout. Kijk nog maar eens in de jaarcijfers. Door de aankopen dit jaar lopen we dit jaar +- 20 miljoen verlies. Dat zijn dus de Zeeuw en Lodeiro, die samen zo'n 8 miljoen euro kosten. In de jaarcijfers staat ook dat we een operationeel verlies boeken van 12 miljoen, als je 15 miljoen bespaart, maak je 3 miljoen winst.
Fout. Winst is geld dat je binnenkrijgt (omzet) minus kosten. Met geld besparen heb je het al, maar geef je het niet uit. Kan dus nooit winst zijn.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 09:52
|
|
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik denk namelijk dat Marcel de Jong straks alleen maar mag dromen van een club van het niveau waar Emanuelson naar toe gaat. Maar goed, het gras is voor supporters altijd groener aan de overkant...
Idd ik zie Urby )in tegenstelling tot eenh De Jong die het met een Aachen of een Nurnberg zal moeten doen) wel bij een goede subtopper in Engeland of Spanje terechtkomen, speelde gister ook een dijk van een wedstrijd en dat nog wel met een directe snelle tegenstander. Urby blijft een speler waarvan het koppie snel gaat hangen maar hij wordt vaak wel erg snel geslachtofferd in de media en bij de supporters. Is je veldbezetting goed, heb je het overwicht door te blijven voetballen en heeft de tegenstander geen type 'Beerens in vorm' als rechtsbuiten staan dan is er in de Eredivisie geen betere te vinden dan Urby. Tis alleen zo verdomde jammer dat hij niet een klein beetje Enoh in zich heeft al had hij dan allang in een grote competitie gespeeld..........
|
RogerGarcia
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 10:55
|
|
Sorry maar als je 15 miljoen bespaart maakt je komend seizoen misschien 3 miljoen winst maar dat betekend dat je voor dit seizoen alsnog 20 miljoen verlies hebt gemaakt en daar maar 3 miljoen van af kan betalen door besparingen. Dan heb je dus nog een verlies van 17 miljoen euro over.
Fout, Ajax had dit seizoen nog net genoeg geld in kas om rond te komen, dus dit seizoen maak je wel verlies, maar dat kunnen we nog net hebben. Volgend seizoen niet meer
@Fregge: Daar klopt geen reet van wat je nu zegt. Zoals je zegt is winst omzet - kosten, dus als de omzet hoger zijn dan de ksoten maak je gewoon winst.
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 11:01
|
|
Klopt wat je zegt. Maar neem dit voorbeeld eens:
Als Bedrijf A en Bedrijf B (precies dezelfde bedrijven) beide een omzet hebben van 1 miljoen (dus ze krijgen 1 miljoen binnen zonder kosten) is hun brutowinst gelijk. Bedrijf A heeft kosten van een half miljoen. Hun nettowinst is dus een half miljoen winst. Bedrijf B heeft normaal ook kosten van een half miljoen, maar ze weten wat geld te besparen. Oftewel, ze geven slimmer uit dan Bedrijf A. 4 ton. Houden ze 6 ton over. Dan hebben ze geen ton meer winst, maar een ton bespaard op hun kosten.
|
Koen_Ajax
Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 13:23
|
|
Citaat: Klopt wat je zegt. Maar neem dit voorbeeld eens:
Als Bedrijf A en Bedrijf B (precies dezelfde bedrijven) beide een omzet hebben van 1 miljoen (dus ze krijgen 1 miljoen binnen zonder kosten) is hun brutowinst gelijk. Bedrijf A heeft kosten van een half miljoen. Hun nettowinst is dus een half miljoen winst. Bedrijf B heeft normaal ook kosten van een half miljoen, maar ze weten wat geld te besparen. Oftewel, ze geven slimmer uit dan Bedrijf A. 4 ton. Houden ze 6 ton over. Dan hebben ze geen ton meer winst, maar een ton bespaard op hun kosten.
Ik kan je niet helemaal volgen. Als bedrijf A een omzet heeft van 1 miljoen en kosten van 500.000, is de brutowinst (1 miljoen - 500.000) een half miljoen. Bedrijf B heeft ook een omzet van 1 miljoen maar 4 ton kosten (-> brutowinst: 1 miljoen - 400.000 = 600.000). A heeft dus een winst van 5 ton en B heeft een winst van 6 ton.
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 13:25
|
|
Brutowinst is voor beide bedrijven 1 miljoen euro. Haal je daar de kosten vanaf (bij A 5 ton en bij B 4 ton) heb je de nettowinst. Mijn punt is: Doordat je op bepaalde kosten bespaard, heb je geen extra winst. Je houdt meer over.
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 13:29
|
|
Je hebt geen grotere bruto-winst, echter wel een grotere netto-winst. Omdat je kosten nu eenmaal lager zijn..
|
RogerGarcia
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 13:30
|
|
Citaat: Brutowinst is voor beide bedrijven 1 miljoen euro. Haal je daar de kosten vanaf (bij A 5 ton en bij B 4 ton) heb je de nettowinst. Mijn punt is: Doordat je op bepaalde kosten bespaard, heb je geen extra winst. Je houdt meer over.
Dat is gewoon hetzelfde hoor.
Zoals Riejuh het zegt klopt het.
|
Koen_Ajax
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 13:31
|
|
Citaat: Brutowinst is voor beide bedrijven 1 miljoen euro. Haal je daar de kosten vanaf (bij A 5 ton en bij B 4 ton) heb je de nettowinst. Mijn punt is: Doordat je op bepaalde kosten bespaard, heb je geen extra winst. Je houdt meer over.
Jij zegt eerst dat de bedrijven beide 1 miljoen omzet hebben. Omzet is niet hetzelfde als brutowinst.
|
El Chícharito
Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 18:11
|
|
Fregge probeert de wijsneus uit te hangen met een raar voorbeeld, terwijl hij zelf de verschillen tussen gebruikte termen niet weet.
En dan kritiek geven op JD's lijstjes. Ha-ha!
|
DIMC85
Forum berichten: 1585
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 18:43
|
|
Misschien een idee om een topic te beginnen, jij als financieel directeur? ;)
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 18:55
|
|
Citaat: Daar kun je ook bespreken hoe Ajax uit de financiële kan komen.
|
Koen_Ajax
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 20:39
|
|
Ajax wil Stoch zegt Johan Derksen net bij VI. Twente en PSV ook.
|
ssvoogel
Forum berichten: 908
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 20:44
|
|
Stoch op links? Waar we Lodeiro en Eriksen hebben?
|
Dijk
Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 20:58
|
|
Ik zie liever Stoch op rechts dan op links. Maar dan nog zie hem geen versterking voor Ajax. Heeft een aardig eerste seizoenshelft gespeeld, maar valt na de winterstop heel erg tegen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 21:03
|
|
Misschien als vervanger van Rommedahl?
|
Geraldo
Forum berichten: 643
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 21:09
|
|
Als ze hem kunnen huren voor een jaar, dus geen transfersom hoeven te betalen is het een prima optie. Maar ik denk dat als Chelsea hem nog een jaar verhuurd, dat zijn voorkeur is om bij Twente te blijven..
|
Fregge
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 21:12
|
|
Het contract van Stoch is afgelopen na dit seizoen bij Chelsea.
|
JS
Forum berichten: 741
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 21:13
|
|
Ik zou er i.i.g. geen miljoenen aan besteden. Als hij gratis is (verhuur) vind ik het wel een aardige optie. Als Urby en Rommedahl (en evt. Kennedy of Suarez) vertrekken is dit een prima speler om er bij te hebben, ondanks dat hij sinds de winterstop bijzonder matig speelt.
Maar dan is het dus geen onbetwiste basisspeler (in mijn optiek) en zullen hij en Chelsea hoogstwaarschijnlijk eerder voor Twente kiezen. Bovendien zie ik liever een oplossing voor de lange termijn ipv een huurconstructie. Wat dat betreft zou je misschien beter Josefzoon of Zeegelaar erbij kunnen halen aangezien het toch niet voor de basis is.
|
GertJan020
Forum berichten: 2175
|
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 21:14
|
|
Ik hoef Stoch niet bij Ajax. Heeft op mij geen indruk gemaakt. Ajax heeft genoeg spelers op die positie.
|