Auteur
|
Bericht
|
melvinkruijt
Forum berichten: 93
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 11:42
|
|
Citaat: Sarping? Wat voor een speler is dat?
Ken je die niet?? Dat is het achterlijke broertje van Sarpong..
Zal het aanpassen, was vergeten hoe kritisch het Ajax-publiek is..
|
hannes
Forum berichten: 895
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 11:44
|
|
Ik moest even gelijk hieraan denken
|
melvinkruijt
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 11:55
|
|
Citaat: Ik moest even gelijk hieraan denken
Ja, die is echt heel goed! Als je meer van dit soort wilt zien: www.nozzman.nl (sorry voor off-topic, won't happen again!!)
Dan even on-topic: we blijven hopen op Honda!
|
Jows
Forum berichten: 509
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 12:35
|
|
Grappig stukje op Ajaxlife.nl:
http://www.ajaxlife.nl/column/detail/123
Citaat:
Een scout voor vijftig euro
Columns Door: Bart Luppes op 26 aug 2009
Er is de laatste tijd veel te doen over de scouts van Ajax. En dan niet over wie er scouten, maar meer óf er wel gescout wordt, en zo ja wíe er gescout worden. Als het goed is struinen er enkele mannen, gehuld in een lange regenjas en met een kladblokje in de hand, ieder voetbalveld van de wereld af om dat ene supertalent te ontdekken. En wel vóórdat andere clubs dat hebben gedaan.
Een aantal jaar geleden slaagde Ajax er nog wel in om onontdekt talent naar Amsterdam te halen. Zo waren er in de jaren negentig Litmanen en Kanu. Een aantal jaren later waren het Maxwell, Ibrahimovic en Grygera die uit het niets kwamen om Ajax te versterken.
Nu er al een aantal seizoenen vooral wordt gesmeten met geld aan gearriveerde broodvoetballers in plaats van het zorgvuldig uit te geven aan talenten, is de maat een beetje vol bij mij. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die bevestigen de regel. Denk aan Huntelaar en Suarez. Dat kan anders.
Goed, waar wil ik heen met dit lapje tekst? Ik wil dat het bestuur van Ajax een investering van een schamele 50 euro per jaar doet. Voor dat geld heb je, ieder seizoen weer, het beste scoutingssysteem van de wereld voor je neus. Het gaat hier over Football Manager. Juist ja, een computerspelletje. Maar wel een computerspelletje dat al meerdere malen heeft bewezen dat het weet wie de toekomstige sterren zijn en waar ze spelen.
Om even een paar voorbeelden te noemen. Vier jaar geleden, nog vóór het Jeugd WK waar hij doorbrak, was de FM-speler al op de hoogte van het bestaan van 's werelds beste voetballer: Lionel Messi. Drie jaar geleden speelde ik ook FM. Bij Ajax haalde ik de onbekende naam 'Gonzalo Higuain'. Een spits. Hij deed het leuk, scoorde veel. Mijn hart ging dan ook sneller kloppen toen ik een tijdje geleden las dat Higuain naar Real Madrid verhuisde. Andere voorbeelden van inmiddels doorgebroken spelers, die bij de FM-speler al lang en breed bekend waren: Bojan, Pato, Santon, Aguero, Mascherano, Dzeko, Bendtner, Adebayor, Hamsik, Gourcuff, Mikel, Ben Arfa, Benzema, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook Nacer Barazite, die laatst debuteerde voor Jong Oranje, was al een jaar of twee bekend.
Nu is Ajax op zoek naar een 'echte nummer 9' en de meeste fans zien ook nog graag een verdediger komen. Die verdediger heb ik wel: Hamed Diomandé. Hij speelt zijn wedstrijden nog in zijn geboorteland Ivoorkust. 20 jaar, 1,82m. Daar komt nog bij dat je hem voor nog geen ton kunt kopen. De spits moet de Kroaat Mario Mandzukic worden. 22 jaar, 1 meter 91, kopsterk, een aanspeelpunt, en natuurlijk goedkoop. Af te halen bij Dinamo Zagreb, en snel een beetje. Want anders vertrekt 'ie naar de Spurs, die hem al op het spoor zijn.
Dus, bestuur van Ajax. Gooi Hans van der Zee de deur uit, en haal FM maar binnen. Inclusief mijzelf natuurlijk, want er moet wel iemand zijn die de database uitpluist.
Zit zeker wel wat in. Mid jaren 90 haalde ik met Championship Manager (zo heette het spel toen) de argentijn Sorin naar Ajax. Haalde telkens 8en en 9ens. Heeft het daarna ook best oké gedaan in Europa voor zover ik weet. Ronaldinho kan ik mij ook herinneren. Was toen ook een talent. Had ik ook gekocht met dat spel voor een paar ton.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens en haal die spits en verdediger. Voor die paar ton dat je kwijt bent. Boeien ;) Neem de gok eens. Kennedy ben je straks toch kwijt en Oleguer ook.
|
hannes
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 12:51
|
|
Klopt inderdaad. Je moet dan niet zo kijken naar het spelletje zelf, maar naar de database. Everton heeft met Sports Interactive al een deal gesloten om gebruik van het scoutingssysteem te mogen maken. Wereldwijd lopen duizenden mensen rond die voor Sports Interactive scouten en alles bijhouden. Er wordt altijd wel lacherig over dit systeem gedaan, maar ondertussen is het wel 't grootste netwerk in de voetballerij.
Het bericht:
Citaat:
Everton sluit deal met Football Manager
De Engelse voetbalclub Everton heeft een exclusief contract ondertekend om het managerspel Football Manager 2009 te gebruiken als scouting tool voor nieuwe spelers. Het is de eerste keer dat een dergelijke deal is gesloten.
18 nov. 2008 12:44:20
Football Manager beschikt -volgens kenners- over de beste database van alle voetbalgames. In het verleden doken al diverse talenten op in hun database, nog voordat ze doorbraken in het internationale voetbal. Aan de database van Football Manager werken wereldwijd meer dan duizend mensen mee; veel meer dan aan welk ander scoutingnetwerk dan ook.
Deze onderzoekers voorzien de spelers in de database van de juiste feitelijke informatie, zoals hun geboortedatum, lengte, gewicht en de talen die ze beheersen. De database onderscheidt zich echter ook van andere netwerken doordat de spelers een beoordeling per vaardigheid meekrijgen, waardoor snel zichtbaar is wat de sterke en zwakke punten van een speler zijn.
Bovendien is ook het potentieel van elke speler meegenomen in de database, waardoor de gebruiker een indicatie kan krijgen van de kans dat een net ontdekte jonge speler uit kan groeien tot een wereldtopper.
Everton heeft nu de primeur als het gaat om professionele samenwerking met de ontwikkelaar van Football Manager, de Londense ontwikkelaar Sports Interactive, zo maakte uitgever Sega bekend. De voetbalclub uit Liverpool kan daardoor putten uit 370.000 spelers en uit trainers van 20.000 clubs uit meer dan 50 verschillende landen.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 12:56
|
|
Dat spel is natuurlijk niet realistisch. Mandzukic is bijvoorbeeld helemaal niet goedkoop. Daarnaast zijn bijna alle spelers die worden genoemd buitencategorie. Die spelers kan iedereen scouten.
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 12:58
|
|
Janko mag weg bij Salzburg ivm het niet halen van Champions League..
Is wel het type speler wat Jol zoekt.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:09
|
|
Citaat: Janko mag weg bij Salzburg ivm het niet halen van Champions League..
Als Jol het type 'one day fly who can't play football' zoekt dan is Janko inderdaad de man.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:15
|
|
Als Jol het type 'one day fly who can't play football' zoekt dan is Janko inderdaad de man.
Als het een 'one day fly who can't play football' was dan had hij niet in een heel seizoen er 38 of iets dergelijks ingeschoten.
Ten eerste is het dan een 'one season fly' ( ) en ten tweede kan je dan ook best wel ballen.
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:18
|
|
Echt iets voor Jol dus.
|
hannes
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:20
|
|
Dan heb jij zeker alleen de seizoenssamenvatting gezien op papier. Met zo'n mening kan je gewoon geen enkele pot gezien hebben.
Janko is een ongelooflijk beperkte voetballer die x keer enkel het laatste tikje heeft gegeven. Bij lange na niet goed genoeg voor Ajax.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:24
|
|
Citaat: Als het een 'one day fly who can't play football' was dan had hij niet in een heel seizoen er 38 of iets dergelijks ingeschoten.
Ten eerste is het dan een 'one season fly' ( ) en ten tweede kan je dan ook best wel ballen.
Janko was bij Salzburg puur het eindstation. Voetballen kon die volgens Co niet.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:36
|
|
Willen we nu ineens weer een voetballende en technische spits?
We/Jol wilde toch een balvaste, kopsterke spits die kon kaatsen en doelpunten maken?
Volgens mij is Janko dat of ik vergis me.
Neemt overigens niet weg dat Janko waarschijnlijk toch te duur is.
|
Benji
Forum berichten: 785
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:38
|
|
Hij is een pure afmaker, hij bezit geen enkele van de kwalificaties die je hem verder toebedeelt.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:51
|
|
Precies. Als je een balvaste en kaatsende spits bent, dan betekent dat per definitie dat je technisch bent.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 13:54
|
|
[list">Terugkeer McCarthy naar Amsterdam 'onwaarschijnlijk'
Ajax heeft Benni McCarthy op de korrel als potentiële versterking. Een terugkeer van de Zuid-Afrikaanse spits is echter 'onwaar-
schijnlijk'.
McCarthy staat nog onder contract bij Blackburn Rovers. Maar de 31-jarige aanvaller zou op het punt staan de Premier League te verlaten, waarbij een terugkeer bij FC Porto of Ajax een optie is.
'Ik weet niet van interesse van FC Porto, maar er is zeker belangstelling is van Ajax', bevestigde zaakwaarnemer Rob Moore in Kick Off. 'Maar het is onwaarschijnlijk. Laten we het erop houden dat het hele pakket niet overeenkomt met wat hij in Engeland krijgt.'
# bron: VI.nl[/list">
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 14:00
|
|
Als het een 'one day fly who can't play football' was dan had hij niet in een heel seizoen er 38 of iets dergelijks ingeschoten.
Machlas schoot er in Nederland ook meer dan 30 in in één seizoen en die kon er ook he-le-maal niets van. De Oostenrijkse competitie is zo mogelijk nog slechter dan de Eredivisie.
|
Jows
Forum berichten: 509
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 14:07
|
|
Citaat: Dat spel is natuurlijk niet realistisch. Mandzukic is bijvoorbeeld helemaal niet goedkoop. Daarnaast zijn bijna alle spelers die worden genoemd buitencategorie. Die spelers kan iedereen scouten.
Tjah, die spelers zijn NU buitencategorie. In FM zou je nu spelers kunnen vinden die een jaar op 16 a 17 zijn, slechts een paar ton kosten en kunnen uitgroeien tot toppers.
Dat heeft de schrijver willen zeggen.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 14:08
|
|
Citaat: Als het een 'one day fly who can't play football' was dan had hij niet in een heel seizoen er 38 of iets dergelijks ingeschoten.
Sorry hoor maar je hoeft niet te kunnen voetballen om te kunnen scoren, kijk naar Pipo. Janko is een 'one day fly' en ik durf te wedden dat hij nooit meer meer dan 20 doelpunten in 1 seizoen zal scoren op een redelijk hoog niveau.
|
Marc
Forum berichten: 164
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 14:16
|
|
Sorry hoor maar je hoeft niet te kunnen voetballen om te kunnen scoren, kijk naar Pipo. Janko is een 'one day fly' en ik durf te wedden dat hij nooit meer meer dan 20 doelpunten in 1 seizoen zal scoren op een redelijk hoog niveau.
De stelling dat Inzaghi niet kan voetballen gaat me een beetje te ver. Inzaghi maakt al jaren op het hoogste niveau flink wat doelpunten. Staat altijd op de goede plek om hem in te tikken, dat is ook een kwaliteit. Kunnen een hoop spitsen die misschien technisch veel beter zijn nog van leren.
|
sincere1983
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 14:18
|
|
Ok, sluit me aan in het feit dat het meer een afmaker is en geen technisch wonder (integendeel zelfs).
Inzaghi is daar inderdaad ook een goed voorbeeld van.
Blijkbaar is Stevens het er ook wel mee eens want volgens mij is Janko niet onomstreden als vaste basisspeler bij hem.
|
melvinkruijt
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 14:23
|
|
De stelling dat Inzaghi niet kan voetballen gaat me een beetje te ver. Inzaghi maakt al jaren op het hoogste niveau flink wat doelpunten. Staat altijd op de goede plek om hem in te tikken, dat is ook een kwaliteit. Kunnen een hoop spitsen die misschien technisch veel beter zijn nog van leren.
Maar onder voetballen wordt ook verstaan dat het op technisch vlak in orde is. Het is inderdaad een kwaliteit om altijd op de juiste plaats te staat, maar is dat niet een kwaliteit die elke goede spits (graag) heeft.. Ik vind persoonlijk Inzaghi geen topvoetballer, ik vind het een topspits omdat hij inderdaad altijd weet te scoren, maar voetballend brengt hij weining. Dan speel je, behalve rond het doel van de tegenstander, eigenlijk altijd een beetje met 10,5 spelers..
Overigens denk ik dat Huntelaar ook is gehaald als echte afmaker die op den duur hem kan opvolgen. Alleen met nog iets meer voetballende kwaliteiten.. Vraag me alleen af hoeveel vrije trappen hj hier zal "mogen" nemen van de grote mannen daar zoals Pirlo. Dat is voetballende kwaliteit minder te gebruiken..
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 14:33
|
|
Citaat: Dat spel is natuurlijk niet realistisch. Mandzukic is bijvoorbeeld helemaal niet goedkoop. Daarnaast zijn bijna alle spelers die worden genoemd buitencategorie. Die spelers kan iedereen scouten.
Tjah, die spelers zijn NU buitencategorie. In FM zou je nu spelers kunnen vinden die een jaar op 16 a 17 zijn, slechts een paar ton kosten en kunnen uitgroeien tot toppers.
Dat heeft de schrijver willen zeggen.
Maar de spelers die genoemd worden waren over het algemeen gewoon de absolute uitblinkers van hun lichting. Daar is geen scouten aan. Het gaat juist om die jongens die niet iedereen ziet zitten en die toch een top investering blijken te zijn.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 15:21
|
|
Ok, Gudjohnsen wil elders cashen. Koev staat inmiddels in de PSV-basis. Alves gaat naar de zandbak en Benni vindt zichzelf te duur. Als dat het wel zo ongeveer was qua shortlist, rest slechts 1 optie. Als zijn ego tenminste niet volledig gekrenkt is na dit rijtje..
Tenzij iemand dit een optie vindt..
|
sincere1983
|
Geplaatst: Do 27 aug 2009 15:30
|
|
Citaat: Ok, Gudjohnsen wil elders cashen. Koev staat inmiddels in de PSV-basis. Alves gaat naar de zandbak en Benni vindt zichzelf te duur. Als dat het wel zo ongeveer was qua shortlist, rest slechts 1 optie. Als zijn ego tenminste niet volledig gekrenkt is na dit rijtje..
Tenzij iemand dit een optie vindt..
en die ene optie is Honda dus volgens jou ?
|