Forum
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Nog actieve Godenzonen » Jan Olde Riekerink: Ex-Hoofd Opleidingen
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Jan Olde Riekerink: Ex-Hoofd Opleidingen
Maker: 343Bekeken: 11487
Status: InactiefBerichten: 105
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Riejuh

Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Vr 15 apr 2011 21:59
Ik denk dat je het dient te combineren, een oud-voetballer die de mazen van het voetbalspel kent maar ook iemand die de didactische kant onder handen neemt..

Sportpsychologie is onbekend in het voetbal terwijl je het bij: honkbal, basketbal, ijshockey, american football allemaal normaal is.. Hier valt ook zeker 20% winst op te halen.
D_skilled

Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Do 28 apr 2011 10:38
Citaat:
De huisbrand zelf wordt niet geblust

Ajax is er nog lang niet, nu de ledenraad zich heeft uitgesproken voor een gefaseerde uitvoering van de plannen van Johan Cruijff. ,,De situatie op de Toekomst eist acute duidelijkheid en concreet leiderschap vanuit de club. Nu blijft alles in het midden, constateert hoofd jeugdopleiding Jan Olde Riekerink.

Meteen na het horen van de uitkomst van Ajax ledenraadsvergadering, vatte Jan Olde Riekerink de ontstane situatie voor zichzelf in een metafoor. ,,Zie het als een huis waarin een uitslaande brand woedt. Er wordt besloten om linksboven een kamer te blussen en rechtsonder één. Maar het huis zelf wordt niet geblust.

Olde Riekerink keek net als alle werknemers van Ajax met spanning uit naar de vergadering van dinsdagavond. Als hoofd van een jeugdopleiding waarin de laatste tijd veel kapot is gegaan, dacht hij dat er een hele duidelijke keuze voor een koers zou worden gemaakt. Eerder zei hij in interviews daarover: Als de club kiest voor een andere aanpak met andere mensen, moeten ze dat morgen al gaan doen. En niet afwachten. Als het beter is dat ik word vervangen, is dat de keus van de club. Maar ik denk dat ik redelijk op hun lijn zit en ik wil verder.

Wat er nu op tafel ligt, is een papieren compromis waarvan de vertaling naar de praktijk van alledag ongewis is. Johan Cruijff wordt - waarschijnlijk - de club binnengetrokken als commissaris. Maar de keiharde sanering die hij als adviseur aanvankelijk verordonneerde (acht trainers op de Toekomst eruit of herplaatsen in een andere functie) komt er niet. Nog niet. Of misschien ook wel, maar in stappen.

Olde Riekerink kan daar vanuit zijn functie niets mee. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor 175 jeugdspelers en een staf met jeugdcoaches. De sfeer op de Toekomst is er al maanden één van haat en nijd, van groot onderling wantrouwen en onzekerheid. ,,En wat voor Ajax het meest verontrustend is: in letterlijke zin ligt de boel richting volgend seizoen stil, zegt Olde Riekerink. ,,Er zijn open trainersposities die al ingevuld hadden moeten zijn. D2, B2, A2; wie worden de trainers en wie moet dat gaan beslissen? Dat kan toch niet gefaseerd?

,,Daarnaast moeten de voorbereidingsprogramma s van alle jeugdteams worden gepland. Gesprekken met ouders en spelertjes worden gevoerd. De ontstane situatie is bijna een ontkenning van het feit dat je een club bent van mensen die dagelijks met elkaar omgaan. Ik ben hoofd van de opleiding en wil graag vooruit, verder met ontwikkelingen en afspraken die al in gang zijn gezet. Maar zoals vanuit de club is aangegeven, mag ik de contracten met mijn eigen trainers niet verlengen. Ik kan alleen wachten op het moment dat ik die volmacht krijg.

Cruijff binnenhalen had prioriteit voor de ledenraad, tevens grootaandeelhouder. Maar tegelijkertijd hebben de raad van commissarissen (onder leiding van Uri Coronel) en de directie (onder leiding van Rik van den Boog) met terugwerkende kracht hun gelijk gehaald. Zij botsten in de kern met Cruijff, omdat zij weigerden zomaar ineens Ajax-werknemers met een gezin, een hypotheek en met een goede beoordeling in hun werk op straat te gooien. Behalve op de morele kant, wees Coronel op de financiële gevolgen. Het afkopen van doorlopende trainerscontracten zou Ajax 2,5 miljoen euro gaan kosten, rekende hij de ledenraad voor. Beoogde ingrepen in de medische staf nog eens één miljoen euro.

Eind van het liedje is blijkbaar dat Cruijff nu bereid is alsnog de lijn van Coronel/Van den Boog te volgen. ,,Ik wil niet veel zeggen over deze uitkomst, reageert Uri Coronel. ,,Alleen dat ik blij ben dat het uiteindelijk gaat zoals wij voorstelden en zoals het ook hoort te gaan. Of ik mijn beslissing eventueel nog wil heroverwegen? Nee. Als ons aangekondigde vertrek ervoor heeft gezorgd dat het gezond verstand is ingetreden, dan heeft die beslissing toch nog zin gehad.

RAMKOERS

Maar hoe een gefaseerde uitvoering van Cruijffs plannen eruit moet zien, dat weet Coronel verder ook niet . ,,We moeten ons op allerlei gebieden conformeren aan wetgevingen en aan richtlijnen. Lopende contracten worden vanzelfsprekend gerespecteerd, is het enige dat ledenraadvoorzitter Rob Been jr. kwijt wil over de keuze om niet de ramkoers te varen die Cruijff voorstond. Een simpel voorbeeld van een richtlijn is dat elke Betaald Voetbal Organisatie verplicht een hoofd jeugdopleiding moet hebben. Een driemanschap van Wim Jonk, Dennis Bergkamp en Frank de Boer dat samen de tent runt zoals Cruijff wil, zal nooit het fiat krijgen van de licentiecommissie van de KNVB. De nog onervaren Bergkamp of Jonk alleen aan het roer van de opleiding op De Toekomst, is een scenario dat de ledenraad niet één-twee-drie voorstaat.

Richtlijnen en wettelijke bepalingen zijn er ook voor Cruijff in zijn toekomstige rol als commissaris. In een rvc worden alle beslissingen in gezamenlijkheid genomen. En hoewel Cruijff het liefst over technische zaken wil gaan, zal hij als commissaris ook automatisch verantwoordelijk zijn voor de financiële winst- en verliesrekening van de beursgenoteerde Ajax NV.

Jan Olde Riekerink kan ondertussen nog steeds niet anders dan afwachten. ,,Knippen en plakken en de onderlinge verhoudingen toch nog zoveel mogelijk werkbaar houden in dienst van de club, omschrijft hij zijn huidige werkzaamheden. ,,Maar bij een hoofd jeugdopleiding verwacht je dat hij duidelijkheid kan scheppen naar mensen. Omgekeerd mogen wij van de club verwachten dat ze een duidelijke richting in het beleid aangeeft. Op dit moment wordt alles nog in het midden gelaten. Het zal wachten worden op het nieuw te formeren bestuur. Ik hoop dat ik snel verder kan bouwen aan het fundament van Ajax, de jeugdopleiding.

Bron: Algemeen Dagblad
Arjann

Forum berichten: 62
Geplaatst: Do 28 apr 2011 11:39
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Olde_Riekerink

Jan Olde Riekerink praat, redeneert en presenteert op een manier die je verwacht bij een farmaceutisch bedrijf of zo, het straalt 0,0 voetbal uit. Een hoofd opleidingen moet voetbal uitstralen. De beste manier om dat te doen is om veel ervaring als speler in de top te hebben en om die ervaring ook uit te stralen. Jan Olde Riekerink heeft weliswaar enige ervaring als profvoetballer, maar je ziet het niet terug in de manier waarop hij nu overkomt.

Hij heeft ook veel gewerkt met Adriaanse. Die valt een beetje tussen wal en schip als het gaat om de creatieve benadering van clubs als Barcelona en Ajax en de wel erg exact wetenschappelijke benadering die je bij Britse clubs proeft. Maar ook bij Van Gaal ( die zichzelf dan mede als de bron van superieure kennis ziet).

Olde Riekerink lijkt me t o t a a l ongeschikt voor het Cruijff model.

Indien hij zich oprecht zorgen maakt over de sfeer op de toekomst, zou hij ontslag moeten nemen. Of meewerken aan een niet al te dure vertrekregeling. Hij loopt alleen maar in de weg nu.

Coronel pocht nu dat zijn visie dan toch gewonnen heeft. Dat is oprecht bedoeld neem ik aan, echter er klopt weinig van. Het ging en gaat er vooral om dat Cruijff zijn plannen kan uitvoeren zonder dat mensen als VD Boog en Coronel er voor gaan liggen. Cruijff en zijn adviseurs zien ook wel in dat iedereen er zomaar uitgooien in Nederland niet de snelste weg is naar succes. De top vervangen lijkt me logisch, maar jeugdtrainers moeten eerst de kans krijgen om ook in het nieuwe systeem te presteren.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Geplaatst: Do 28 apr 2011 16:24
Citaat:
Een hoofd jeugdopleidingen die niet de weg heeft afgelegd van de jeugdopleiding van Ajax naar de Europese top, is in mijn ogen onmogelijk bij Ajax .

De jeugdopleiding van Ajax moet topspelers afleveren, maar hoe moet Olde R dat traject vorm geven? Olde R mist een stuk bagage en kan niet vanuit zijn eigen ervaring spreken. Zet dat eens af tegen bijvoorbeeld Bergkamp, die vanuit de Ajax jeugd naar de Europese top is doorgedrongen. Een man die spreekt uit eigen ervaring en waar iedereen tegen opkijkt. Het geeft de opleiding extra aanzien en allure. Want met alle respect.. who the f#ck is Olde Riekerink?

Laat hem lekker bij zijn oude club sparta aan de slag gaan. Om daar het traject: van de jeugd naar de middelmaat vorm te geven. Dat hij Boere als goede spits noemt is inderdaad een tekenend voorbeeld

Hier wil ik wel even op inhaken. Bij FC Groningen D2 traint Peter Hoekstra, een man met enorme bagage die ook bij Ajax heeft gespeeld en geloof het NL elftal en een prachtige techniek. Met alle respect voor Hoekstra, hij vertelt elke keer dat ie bij Ajax heeft gespeeld, kijkt neer op andere trainers en heeft werkelijk helemaal niks aan didactisch vermogen dan wel omgang met kinderen. Hij laat een E-tje warmlopen, 10 minuten spelen, scheldt op hem en wisselt hem. Leuk en aardig allemaal, maar als we alleen maar topspelers willen, lijkt mij geen goede zaak. Het gaat wel om het opleiden van kinderen. Je hebt ook toptrainers nodig, en dat zijn dus ook trainers die niet jarenlang bij Barca/Ajax hebben gevoetbald.

In sommige oud spelers gaat inderdaad geen trainer schuil. Maar gezien de grote hoeveelheid oud topvoetballers die Ajax heeft voortgebracht zijn er genoeg te vinden die die capaciteiten wel hebben. Cruijff heeft daarnaast zijn acadamy, waar hij close mee wil samenwerken. Zo'n Hoekstra kun je daar prima naartoe sturen.

Maar waar ik het over had was de functie van hoofd jeugdopleidingen. Daarvoor vind ik Jan Ole Riekerink totaal ongeschikt. Zie mijn eerdere verhaal. Als ik die splinternieuwe sporthal met allerlei technologische snufjes zie denk ik: waar ben je in godsnaam mee bezig. Maak de jeugdspelertjes tweebenig, dan ben je een stuk verder dan door die rare technologie.

Trainers zijn bij Ajax voor een deel opvoeders, maar we moeten het niet groter maken dan het is. Dat is, zoals in het Cruijff plan staat, in te delen in blokken er per blok zijn er andere richtlijnen voor trainers. Met een voetbalachtergrond en gezond verstand zijn kinderen prima op te voeden. Jongens als Bergkamp zijn natuurlijk niet de eerste de beste domoren
tasdfm

Forum berichten: 350
Geplaatst: Wo 15 jun 2011 15:56
http://www.ajax.nl/Nieuws/Nieuwsarchief ... j-Ajax.htm

Citaat:
15 juni 2011
Ajax en hoofd jeugdopleiding Jan Olde Riekerink hebben in gezamenlijk overleg besloten om de lopende arbeidsovereenkomst met ingang van 1 juli 2011 te beëindigen.
Olde Riekerink (4 begon op 1 juli 2007 als hoofd jeugdopleiding bij Ajax. Eerder was hij bij Ajax ook al werkzaam als trainer. Na een stageperiode bij de A1 trainde hij een aantal jeugdteams, respectievelijk de D1, D2, B2 en A1. In het seizoen 1999 - 2000 was de oefenmeester werkzaam als assistent-trainer van Jan Wouters bij het eerste elftal, daarna werd hij trainer van Jong Ajax. In zijn eerste jaar als coach van de Beloften (2000 - 2001) werd Olde Riekerink landskampioen met het team. Het seizoen daarna behaalde de voormalig profvoetballer met de Beloften de halve finale van de Nederlandse beker.

In mei 2002 werd hij aangesteld als hoofdcoach van de Belgische eersteklasser AA Gent, waarna hij aan het einde van 2003 aan de slag ging als trainer bij Emmen. Voordat Olde Riekerink als hoofd jeugdopleiding bij Ajax terugkeerde was hij als assistent-trainer van Co Adriaanse actief bij FC Porto in Portugal en Metallurg Donetsk in de Oekraïne. In totaal is Jan Olde Riekerink elf jaar in dienst geweest bij Ajax.
Bertje

Forum berichten: 9427
Geplaatst: Vr 17 jun 2011 09:28
Blind.
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.887
Berichten: 213.631 Onderwerpen: 2.462 Nieuwste lid: vpdzflq308
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.311.738 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Nog actieve Godenzonen » Jan Olde Riekerink: Ex-Hoofd Opleidingen
Ga
Zoeken: