Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 20 nov 2008 12:51
|
|
Citaat: Herman 'Tsjuiphof' overleden
Bron: Spitsnieuws.nl
,,Zijn we er toch ingetuind?'' Een zin die onlosmakelijk verbonden is met oud-televisiecommentator Herman Kuiphof. Het Nederlands voetbalelftal speelde in 1974 tijdens de WK-finale tegen gastland West-Duitsland. Oranje, met spelers als Johan Cruijff en Willem van Hanegem, werkte een glorieus toernooi af. http://nl.youtube.com/watch?v=4fUC0u3FayI
In de eindstrijd verloor de ploeg echter na een vroege 1-0 voorsprong met 1-2.
Kuiphofs woorden na het winnende doelpunt van Gerd Müller stonden voor de collectieve walging thuis voor de buis: waren het weer die Duitsers die ons de das hadden omgedaan. Donderdag werd bekend dat de legendarische sportcommentator op 89-jarige leeftijd is overleden.
Kuiphof deed verslag van meer belangrijke gebeurtenissen in de Nederlandse sportgeschiedenis. Hij was er in 1970 bij in Milaan toen Feyenoord-aanvoerder Rinus Israel als eerste Nederlander de Europacup 1 omhoog hield na de winst op Celtic. Zijn stem begeleidde ook de Europese successen die Ajax in die jaren aaneenreeg. Verder deed hij verslag van verschillende WK's.
Wie aan Kuiphof dacht, dacht ook aan Ove Kindvall, de Zweedse spits van Feyenoord. Na opmerkingen van hier wonende Zweden doopte hij diens naam vocaal om tot 'Oewe Tsjintwol'. Het klopte, maar Kuiphof heeft het geweten. Hem viel hoongelach ten deel en de achternaam van de commentator werd verbasterd tot 'Tsjuiphof'.
Herman Philippus Kuiphof werd in 1919 in Franeker geboren, maar woonde lang in Voorburg. Hij overwoog even om zanger te worden. Bij nader inzien koos hij voor de journalistiek en zo belandde hij in 1946 op de sportredactie van de Haagsche Courant. Als verslaggever zag hij atlete Fanny Blankers-Koen in 1948 op de Olympische Spelen in Londen vier keer goud winnen en hij was getuige van de WK's voetbal in 1954 (Zwitserland) en 1958 (Zweden).
In 1961 zwichtte hij voor het medium in opkomst, de televisie. Hij begon bij de VPRO en stapte over naar NTS Sport in Beeld, wat later NOS Studio Sport werd. Tot zijn takenpakket behoorde behalve voetbal onder meer ook skiën en schansspringen. Hij was op verscheidene Winterspelen.
De man met de grijze kuif en dikke brillenglazen had lol in zijn werk. Na zijn pensionering was er geen ruimte voor geraniums op de vensterbank van zijn woning in Soest. Hij ging een wekelijkse column schrijven voor NRC Handelsblad, wat hij volhield tot zijn 81e. Daarnaast leverde hij als freelancer voor RTL commentaar bij grote tenniswedstrijden en had hij een gesproken column voor deze omroep.
|
Ad
Forum berichten: 2481
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 20 nov 2008 18:40
|
|
Triest nieuws.....ik vond hem altijd wel goed en onpartijdig over komen. Dat ik kan ik tegenwoordig niet meer zeggen......als je bv Leo Driessen hoort.......die vent haat Ajax.
Rust Zacht Herman.
|
Jeroen
Forum berichten: 672
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 01:28
|
|
Wat ik ook bijzonder mooi en treffend vond was zijn slotrelaas na de gewonnen finale in '73, Ajax-Juventus. Uit het blote geheugen, correct me if I'm wrong:
'Later als we allemaal oud zijn zullen we nog eens met weemoed en jaloezie terugkijken naar deze periode. Want dat de Nederlandse successen die de afgelopen jaren zijn behaald zullen worden overtroffen lijkt een utopie'.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 01:40
|
|
Het is sowieso: "Later, als we allemaal oud en grijs zijn..."
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 12:42
|
|
Citaat: Het is sowieso: "Later, als we allemaal oud en grijs zijn..."
En der dagen zat?
Bij Feyenoord houden ze een minuut stilte. Dan kunnen ze iedereen weer even laten zien dat ze de ''als eerste club de EC1 hebben gewonnen''.
|
Jeroen
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 13:17
|
|
Citaat: Het is sowieso: "Later, als we allemaal oud en grijs zijn..."
Dat duurt bij 343 niet lang meer.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 13:24
|
|
Daarom scheer ik me ook helemaal kaal. Dan valt het niet op. Lekker puh!
|
Jeroen
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 13:28
|
|
Dat statement van Feyenoord heb ik overigens altijd 1 grote farce gevonden, tot ergernis van mijn Feyenoord kennissen. Men doet het altijd voorkomen alsof de club pionierswerk heeft afgeleverd. Maar dat valt reuze mee, want Ajax zette Nederland op de kaart in '66 tegen Liverpool. Bovendien haalde het de finale een jaar voor Feyenoord, van een 'unieke' prestatie kan dus geen sprake zijn. Tevens zat er ook geen lange periode tussen de successen van Feyenoord en Ajax, het jaar erop vlogen de Rotterdammers nota bene in de eerste ronde eruit tegen een onbeduidende Oost-Europese ploeg terwijl Ajax bezig was aan een trilogie. Over uniek gesproken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 13:32
|
|
Precies mijn gedachten, Jeroen. Nou ja, gedachten.....gewoon de feiten.
|
Jeroen
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 16:02
|
|
Het is inderdaad eerlijk gezegd een tikkeltje genant om de minuut stilte aan te grijpen om de eigen grootsheid te onderstrepen. Begrijp me niet verkeerd, het is een mooi gebaar maar Kuiphof heeft toch niks voor Feyenoord betekent? Hij is hoogstens een voetnoot omdat hij de naam van Kindvall goed uitsprak. Maar goed, laten we deze misplaatste propaganda in het Feyenoord topic bespreken. Nogmaals, mooi gebaar voor de directe omgeving van Kuiphof, maar de aansluitende radiofragmenten verhullen niet de andere intenties.
|
El Lute
Forum berichten: 3606
|
Geplaatst: Za 22 nov 2008 16:10
|
|
Citaat: Het is inderdaad eerlijk gezegd een tikkeltje genant om de minuut stilte aan te grijpen om de eigen grootsheid te onderstrepen. Begrijp me niet verkeerd, het is een mooi gebaar maar Kuiphof heeft toch niks voor Feyenoord betekent? Hij is hoogstens een voetnoot omdat hij de naam van Kindvall goed uitsprak. Maar goed, laten we deze misplaatste propaganda in het Feyenoord topic bespreken. Nogmaals, mooi gebaar voor de directe omgeving van Kuiphof, maar de aansluitende radiofragmenten verhullen niet de andere intenties.
Volgens mij zijn hier regels voor binnen de KNVB en moeten die die akoord geven voor een minuut stilte. Ben benieuwd of dat gebeurt is.
|
Ad
Forum berichten: 2481
|
Geplaatst: Zo 23 nov 2008 00:30
|
|
Citaat: Dat statement van Feyenoord heb ik overigens altijd 1 grote farce gevonden, tot ergernis van mijn Feyenoord kennissen. Men doet het altijd voorkomen alsof de club pionierswerk heeft afgeleverd. Maar dat valt reuze mee, want Ajax zette Nederland op de kaart in '66 tegen Liverpool. Bovendien haalde het de finale een jaar voor Feyenoord, van een 'unieke' prestatie kan dus geen sprake zijn. Tevens zat er ook geen lange periode tussen de successen van Feyenoord en Ajax, het jaar erop vlogen de Rotterdammers nota bene in de eerste ronde eruit tegen een onbeduidende Oost-Europese ploeg terwijl Ajax bezig was aan een trilogie. Over uniek gesproken.
Prima post Jeroen en een waarheid als een koe. Jammer genoeg loopt heel Nederland nog altijd met die eerste Ec in hun hoofd, terwijl dat gewoon een incident was........zoals de jaren daarop keihard werd aangetoond.
|