Manchester United-trainer Alex Ferguson wil snel duidelijkheid van Edwin van der Sar over de voortzetting van zijn carrière. Eerder maakte de Nederlandse keeper nog bekend pas in december te beslissen over zijn toekomst.
Ferguson wil het contract van de 38-jarige Van der Sar graag verlengen tot 2011. Momenteel loopt de verbintenis tot het einde van dit seizoen.
De coach is niet tevreden over Ben Foster, de reservedoelman die de geblesseerde Van der Sar momenteel vervangt. Als De vliegende Hollander zijn contract niet wil verlengen, wil Ferguson in de winterstop een bod doen op CSKA Moskou-keeper Igor Akinfeev.
Edwin van der Sar, die eind deze maand 39 wordt, hoopt aanstaande zaterdag tegen Bolton Wanderers zijn rentree te maken nadat hij in augustus twee vingers brak.
United-doelman Edwin van der Sar grijpt de bal tijdens het Champions League-duel met CSKA in Moskou, twee weken geleden. FOTO REUTERS
MANCHESTER - Sir Alex Ferguson heeft dinsdag hoog opgegeven van doelman Edwin van der Sar. De legendarische manager van Manchester United zet de Nederlandse sluitpost prominent náást de Deense legende Peter Schemeichel als beste keeper uit de United-historie. ,,Edwin is zo goed, dat ik hem niet ónder Schmeichel kan plaatsen.''
De Deense topkeeper van weleer, Peter Schmeichel, tijdens zijn afscheidsinterland in 2001. FOTO EPAFerguson ging maandag in de Manchester Evening News uitgebreid in op de capaciteiten van Van der Sar, die dinsdagavond uiteraard weer het doel van United verdedigt tegen CSKA Moskou in de Champions League.
Ferguson maakt zich ook geen zorgen over het besluit van de 39-jarige Van der Sar om er nog een jaartje aan vast te plakken. ,,Edwin is een van die spelers die heel zijn carrière goed voor zichzelf heeft gezorgd. Hij kan nog wel even mee. Bovendien is hij wederom in een bloedvorm. Maar hoe lang en of hij verder wil als keeper van Manchester United, dat is aan Edwin zelf. Hij heeft het recht zelf te kiezen en ik zal nooit enige druk op hem uitoefenen.''
,,Maar laat één ding duidelijk zijn: we zijn erg gelukkig met Edwin van der Sar, die wat mij betreft op dezelfde hoogte kan worden gezet als Schmeichel. Ik heb er nog steeds spijt van dat Edwin niet naar Old Trafford heb gehaald, toen Schmeichel zijn pensioen aankondigde. Ik heb Schmeichel altijd als de beste keeper van de wereld gezien, maar Van der Sar staat er nu naast. Ik kan hem niet ónder Peter plaatsen.''
Edwin van der Sar zal vanwege een lichte blessure met Manchester United niet afreizen naar Turkije. Zijn ploeg treedt woensdag in de Champions League aan tegen Besiktas.
"Ik heb een beetje vocht in de knie als gevolg van een botsing met Tim Cahill", vertelt de oud-international in Sportweek.
Tomasz Kuszczak neemt de plek van de 39-jarige doelman in.
De wedstrijd tegen de Turkse ploeg is een formaliteit, nadat Manchester United zich eerder door een zwaarbevochten 3-3 gelijkspel tegen CSKA Moskou al heeft geplaatst voor de volgende ronde.
Van der Sar verwacht komende zaterdag voor het competitietreffen tegen Portsmouth weer inzetbaar te zijn.
Edwin van der Sar is de enige Nederlander die door de UEFA is geselecteerd voor de Team of the Year 2009. Marcus Berg en Thomas Vermaelen zijn opvallende keuzes van de UEFA.
Berg en Vermaelen speelden tot afgelopen zomer nog in de Eredivisie voor respectievelijk FC Groningen en Ajax, maar zochten het hogerop. Berg kwam terecht bij Hamburger SV en lijkt zijn uitverkiezing vooral te danken aan het EK Onder-21, waar hij topscorer werd. Vermaelen vervolgde zijn loopbaan bij Arsenal, waar hij zich ontpopte tot uiterst productieve verdediger.
De Nederlandse eer wordt hooggehouden door Van der Sar (foto). De doelman bereikte met Manchester United de finale van de Champions League, maar stapte na de wedstrijd tegen Barcelona als verliezer van het veld. De 130-voudig international moet voor een plek in het Team of the Year 2009 concurreren met Iker Casillas, Victor Valdés, Júlio César en Manuel Neuer.
Geregistreerd: 30-04-2008 Forum berichten: 4810 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Di 29 dec 2009 12:27
Citaat:
Zorgverlof voor Manchester United-doelman Van der Sar
Zorgverlof voor Manchester United-doelman Van der Sar Doelman Edwin van der Sar (foto) mag van zijn club Manchester United voor onbepaalde tijd bijzonder verlof nemen. De 39-jarige oud-international verblijft in Nederland bij zijn vrouw Annemarie van Kesteren, die kortgeleden is getroffen door een hersenbloeding.
'Ik heb Edwin gezegd daar te blijven. Het heeft geen zin voor hem in Manchester te zijn,' zei manager Alex Ferguson dinsdag tegen de BBC. 'Het beste is bij zijn vrouw te zijn. Hopelijk herstelt ze voorspoedig.' Van der Sars echtgenote ligt in het ziekenhuis. 'De beste plek voor haar op dit moment. Artsen houden haar nauwlettend in de gaten,' aldus Ferguson, die zei dat Van der Sar zo lang als hij nodig acht in Nederland kan blijven.
De doelman is zelf geblesseerd aan zijn knie en was om die reden ook in Nederland. Hij laat zich behandelen door de bondsarts.
Geregistreerd: 23-08-2007 Forum berichten: 4289 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 8 feb 2010 14:15
[list">'Van der Sar knoopt er nog een seizoen aan vast bij ManU'
Edwin van der Sar (foto, rechts) stemt deze week in met contractverlenging bij Manchester United. Dat bericht The Daily Express in haar maandageditie. De verbintenis van de 39-jarige doelverdediger loopt over ruim vier maanden af.
Doordat zijn vrouw kort voor kerst werd getroffen door een hersenbloeding, stelde Van der Sar een besluit over zijn toekomst uit. De recordinternational kreeg enkele weken verlof en maakte op 16 januari tegen Burnley (3-0) z’n comeback, waarmee hij de oudste Mancunian sinds de Tweede Wereldoorlog werd.
Manager Alex Ferguson van Manchester United zei onlangs dat hij hoopt dat Van der Sar het record scherper stelt. ‘Edwin maakt een groot verschil, het is goed dat hij terug is. Niet alleen omdat hij veel ballen tegenhoudt, ook vanwege zijn rust en beheersing. Ik weet dat er een aantal goede keepers actief is in de Premier League, maar Edwin is momenteel de beste.’
Naar verluidt signeert Van der Sar deze week z’n contract met een jaarsalaris van 4,7 miljoen pond, ruim 5,3 miljoen euro. Manchester United nam de Nederlander in 2005 over van Fulham.
Bondscoach Bert van Marwijk kan in Zuid-Afrika geen beroep doen op doelman Edwin van der Sar. ,,Ik ga niet mee naar het WK,'' zegt de 39-jarige keeper vrijdag in het AD. ,,Na de wedstrijd tegen Noorwegen heb ik mijn besluit genomen. Daarbij wil ik het laten. Ik wil het nog één keer bevestigen: ik ga niet mee.''
Van der Sar droeg op 15 oktober 2008 voor het laatst het oranje tricot in de WK-kwalificatiewedstrijd bij Noorwegen (0-1). De Voorhouter was na het EK 2008 in Zwitserland en Oostenrijk gestopt, maar maakte vanwege blessures van Maarten Stekelenburg en Henk Timmer een kortstondige rentree. Dat is Van der Sar niet nog eens van plan. ,,Maarten Stekelenburg moet nu de kar trekken.''
Van der Sar, die met 130 caps recordinternational is, kwam al in december met Manchester United overeen zijn contract te verlengen. De goalie koos er voor om het nieuws pas na zijn revalidatie bekend te maken.
Ondanks de kleine, perspectiefrijke nederlaag van 2-1 in Beieren is Edwin van der Sar niet helemaal gerust op een goede afloop van de return tegen Bayern München. De doelman van ManUnited vreest woensdagavond vreemd genoeg vooral de trainer van Bayern, Louis van Gaal. ,,Hij kan Bayern als geen ander prepareren voor een optimaal resultaat.''
Van der Sar en Van Gaal stonden bij Ajax tegelijk op de eerste tree van wat een lange, internationale carrière zou worden. Ze kennen elkaar door en door. Reden voor Van der Sar de tactische klasse van zijn oud-coach nogmaals te onderstrepen voor Sky Sports.
,,We weten dat Bayern mentaal ontzettend sterk is. Dat hebben ze in de eerste wedstrijd bewezen door een 1-0 achterstand om te buigen. Het is een kwaliteit die Duitse ploegen sowieso bezitten. Bovendien zijn ze erg fit en geloven ze in zichzelf. Dat ze Louis van Gaal ook nog als trainer hebben, maakt ze nóg sterker. Dankzij hem geloven ze nog meer in zichzelf. Ik weet uit ervaring dat hij niets aan het toeval over laat. Ik heb veel respect voor hem en ik weet dat hij Bayern optimaal prepareert om een goed resultaat te halen op Old Trafford."
Van der Sar is echter blij dat ManUnited Sir Alex Ferguson als tegenhanger mag 'presenteren'. ,,We hebben een hele goede coach. Ferguson zal beter dan ik weten wat er allemaal in het hoofd van Van Gaal om gaat. En wij hebben de ervaring en de kwaliteit om verder te komen."
Edwin van der Sar blijft vertrouwen houden in de titelkansen van Manchester United. The Red Devils wonnen de uitwedstrijd bij Sunderland met 1-0. Omdat Chelsea ook won (bij Liverpool) blijft de achterstand van United één punt
'Het wordt moeilijk. Maar we moeten erin blijven geloven', vertelt Van der Sar tegen BBC. Toch liep de Nederlandse keeper alvast vooruit op een titel voor Chelsea. 'Als we de titel niet pakken, hebben we het niet op de laatste speeldag laten liggen, maar al eerder.'
De hoop van Manchester is met name gevestigd op Wigan. De nummer 16 is de enige ploeg die nog roet in het eten van Chelsea kan gooien. De koploper speelt op de slotdag van de Premier League thuis tegen Wigan, terwijl de ploeg van Edwin van der Sar dan Stoke City ontvangt.
Van der Sar liet tevens weten dat hij voor Oranje wel kansen ziet op het WK in Zuid-Afrika. 'De eerste twaalf á dertien spelers spelen allemaal bij grote clubs. Ik ben wel eens een eindtoernooi ingegaan met mindere spelers. Dus wie weet.'
Zelf is de doelverdediger er niet bij, benadrukte hij nogmaals. 'Ik ben dan op vakantie met mijn familie. Het WK volg ik voor de televisie.'
Geregistreerd: 20-10-2009 Forum berichten: 4733 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 jan 2011 11:16
Ferguson bezorgd over fitheid Van der Sar
Sir Alex Ferguson hoopt Edwin van der Sar klaar te stomen voor het competitieduel met Tottenham Hotspur van zondag. De keeper miste de afgelopen twee duels van Manchester United.
Van der Sar werd telkens vervangen door Thomas Kuszczak, maar de Poolse reservegoalie maakte geen grootse indruk. Behalve Van der Sar staan ook Wayne Rooney en Rio Ferdinand aan de kant. "Die drie baren me zorgen", zegt Ferguson. "Ik hoop op zijn minst twee van hen klaar te stomen voor zondag."
Door de 2-1 zege op Stoke City van dinsdag gaat Man Utd alleen aan kop van de Premier League. Woensdagavond kan stadgenoot City langszij komen als er gewonnen wordt in de topper tegen Arsenal.
Edwin van der Sar stopt na dit seizoen definitief met zijn loopbaan. De 40-jarige doelman verlengde de laatste seizoenen bij Manchester United zijn contract telkens met een jaar, maar kondigt nu zijn afscheid aan.
'Ik breng het nu zelf graag naar buiten. Het is een goed moment voor mijzelf, maar ook voor de club', vertelt de goalie aan De Telegraaf. 'Manchester United moet verder kijken en is ook al bezig met de opvolging.'
United-trainer Alex Ferguson is een groot bewonderaar van de Nederlandse keeper en zal zijn afscheid betreuren. 'Ik weet hoe de boss, de spelers en de mensen bij de club mij waarderen. Het is binnen de club fijn om te horen hoe blij ze met je zijn.'
Van der Sar hoopt met een prijs zijn periode op Old Trafford af te sluiten. 'Nou ja, één prijs? Ik hoop eigenlijk meer. Het ideale scenario is voor mij met mooie prijzen in mijn handen te stoppen. We strijden nog op drie fronten.'
Hoe dan ook nadert het einde, zo heeft Van der Sar voor zichzelf besloten. 'Je weet niet wat er op je afkomt de komende tijd. Het zal best moeilijk zijn, want ik heb dit vak precies de helft van mijn leven uitgeoefend. Mijn hart gaat ook nog steeds naar het voetbal uit. Anders doe je het ook niet zo lang op dit niveau. Maar straks komt mijn gezin echt op de eerste plaats.'
Van der Sar: 'Ik zit bij de grootste club ter wereld. Als ik zie hoe fantastisch ik het hier heb, is het jammer dat we nooit eerder bij elkaar zijn gekomen.'
In het verleden kwam Van der Sar uit voor Ajax, Juventus, Fulham en de sluitpost maakt bij United een einde aan zijn imposante loopbaan.
Geregistreerd: 01-04-2009 Forum berichten: 1903 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: Gestopt
Geplaatst: Do 27 jan 2011 15:44
Geweldige gozer dit natuurlijk! Ik kan me niet voorstellen dat iemand een hekel ( behalve de tegenstander ) aan hem heeft. Wens hem het beste toe in de rest van zijn leven! Zou mooi zijn als hij ooit nog eens bij Ajax kwam als keeperstrainer.
Gestopt
Geregistreerd: 20-10-2009 Forum berichten: 4733 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Di 1 feb 2011 16:53
Mooi om te horen dat Van der Sar meteen bij zijn eerste optreden werd toegezongen, en Menzo natuurlijk ook luidkeels bij zijn aftocht. Hing een goede sfeer in de Meer, zo te horen.
Geregistreerd: 26-02-2008 Forum berichten: 2874 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: -
Geplaatst: Di 1 feb 2011 18:45
Geweldige keep, prachtige persoonlijkheid. Er stond echt iemand als hij in de goal stond, ook al op zijn leeftijd. Dat gevoel krijg ik bij Maarten toch minder, al is dat de laatste jaren (eigenlijk sinds zijn comeback) wel sterk verbeterd.
Geregistreerd: 21-02-2008 Forum berichten: 152 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: Nuenen
Geplaatst: Di 1 feb 2011 19:11
Heel jammer dat van der Sar er mee gaat stoppen. Hij heeft een mooie carriere gehad die toch iets wat vreemd verliep. Na een zeer sterke periode bij Ajax verkastte hij naar Juventus, daar was hij een stuk minder scherp en na wat kleine blunders werd Buffon gehaald. Opvallend genoeg was alleen Fulham in de markt. Gelukkig heeft Ferguson gezien dat zijn scouting qua keepers zwak was en haalde met van der Sar niet alleen een ervaren doelman maar zeker ook een betrouwbare doelman.
Voor Manchester United heeft hij veel kunnen betekenen en de nodige prijzen gewonnen. Ik weet nog wel dat van der Sar in Oranje debuteerde, EK kwalificatie 1995 in en tegen Wit Rusland. Een moeilijke wedstrijd waarin het uiteindelijk 1-0 werd voor de Wit-Russen na te ver uit komen van de doelman. Hij kende daarna grote hoogtepunten waaronder de halve finale WK'98, EK 2000 in eigenland. Bij Oranje leek hij een grote leegte achter te laten, maar Stekelenburg heeft op het WK bewezen een goede opvolger te zijn.
Ik verwacht dat Stekelenburg aan het einde van het seizoen naar Manchester zal vertrekken en ik denk dat van der Sar als keeperstrainer verder zal gaan.
Geregistreerd: 01-04-2009 Forum berichten: 1903 Nieuws reacties: 0 Woonplaats: Gestopt
Geplaatst: Zo 22 mei 2011 19:51
Laatste Competitieduel ooit voor deze man zit erop geëindigd in 4-2, jammer genoeg geen clean-sheet. Het zit erop, na 601(2?) duels.. Nog 1, een prachtige wedstrijd die door iedere voetbal-liefhebber zal worden bekeken. De Champions League finale: ManU tegen Barca. Ik hoop op een prachtig afscheid, het is toch een rijtje voor deze held: Ajax, Juventus, Fulham en ManU.
Gestopt
Geplaatst: Zo 22 mei 2011 21:09
Van der Sar emotioneel
MANCHESTER - Edwin van der Sar bedankte na afloop van zijn laatste competitiewedstrijd voor Manchester United op emotionele wijze de supporters. "Ik was graag eerder hier gekomen, ik heb hier een geweldige tijd gehad", sprak hij de fans toe na de 4-2 zege op Blackpool.
Van der Sar speelde 312 Premier League-wedstrijden in het shirt van Manchester United. Tegen Blackpool was zijn laatste competitieduel, maar aanstaande zaterdag kan de keeper nog een grote prijs pakken. Dan staat United in de Champions League-finale tegenover FC Barcelona op Wembley.
Derde trofee
Van der Sar, met trainer Alex Ferguson aan zijn zijde, sprak nog speciale woorden voor zijn familie en vrienden. "Dank jullie wel voor jullie jarenlange steun. Maar we gaan nog één keer stralen. Laten we komende zaterdag voor de derde keer die trofee pakken."
Edwin van der Sar keept morgen zijn laatste Europese wedstrijd. Zijn eerste Europese duel als eerste doelman van Ajax was er één om snel te vergeten.
Zijn lange, slungelige lichaam torent hoog boven zijn teamgenoten uit. Zijn korte, hoog opgetrokken keepersbroek geeft hem bovendien een weinig sierlijke uitstraling. En dan die oren. Twee grote lappen kraakbeen die vanonder zijn bloempotkapsel zijn gezicht domineren. Is dit nu de doelman die Stanley Menzo naar de bank heeft verwezen?
Ajax – Auxerre, maart 1993. De heenwedstrijd in Frankrijk luidde het einde van Menzo in. Twee catastrofale blunders doen oefenmeester Louis van Gaal besluiten hem niet meer op te stellen. Zijn vervanger in het Olympisch Stadion heet Edwin van der Sar (22). Zijn opvallende uiterlijk resulteert al snel in een weinig vleiende bijnaam. Flappie. En Flappie heeft tijdens zijn eerste Europese wedstrijd als eerste doelman van Ajax alle moeite iedereen van zijn kwaliteiten te overtuigen.
Assistent-trainer Gerard van der Lem: ‘We dachten dat-ie er klaar voor was. Het is een beslissing die je natuurlijk niet één, twee, drie neemt. Maar volgens ons was het in het belang van de ploeg Edwin tot eerste doelman te benoemen. We hebben er verder niet al te veel woorden aan vuil gemaakt. Jij gaat het vanaf nu doen. Klaar. Doe je best.’
Middenvelder en leeftijdgenoot Michel Kreek ziet hem nog binnenwandelen, die jonge Van der Sar. Samen speelden ze in eerste instantie in Jong Ajax. ‘Die talentvolle keeper maakte in het begin 0,0 indruk. Ik kan me herinneren dat het principe van de meevoetballende doelman toen nieuw was. Nou, Edwin had daar weinig kaas van gegeten. Maar het was ongelooflijk hoe snel hij zich tijdens onze trainingen en wedstrijden ontwikkelde.’
Onomkeerbaar proces
Als de technische staf in de dagen na de verloren uitwedstrijd in Auxerre de keeperswissel kenbaar maakt, reageert de spelersgroep dan ook niet verrast. Training na training waren ze getuige geweest van een onomkeerbaar proces. Ze zagen die slungel uit Voorhout groeien. Stapje voor stapje benaderde hij het niveau van de eerste doelman tegen wie hij zo opkeek. Totdat hij erover heen ging en niet meer omkeek. Teammanager David Endt: ‘Ik denk dat iedereen voelde dat het moment van wisselen er aan zat te komen. Mogelijk heeft dat alleen maar tegen Menzo gewerkt.’
Terug naar het Olympisch Stadion. Voor aanvang van de wedstrijd werkt Van der Sar geroutineerd zijn warming-up af. Uiterlijk onbewogen – ogenschijnlijk wars van elke vorm van druk – vangt en trapt hij zijn ballen. Schijn, vertelt Kreek nu. ‘Edwin stond in het begin van de wedstrijd stijf van de zenuwen.’
Buitenspeler Marc Overmars: ‘Natuurlijk. Er heeft op dat moment een enorme druk op hem gestaan. Menzo is jarenlang nummer één geweest. Ongetwijfeld heeft dat iets met hem gedaan.’
Dat blijkt. Binnen tien minuten krijgt het publiek massaal een hartverzakking. Ook voor de technische staf van de Amsterdammers staat de wereld even stil. Van der Lem: ‘Het leek wel alsof-ie té rustig was. Hij maakte een gru-we-lijke fout.’ Van der Sar controleert een simpele terugspeelbal – Endt: ‘Geen ideale pass, maar ook geen moeilijke bal’ – totaal verkeerd. In paniek probeert hij het onwelwillende kreng nog een lel te geven. Maar ook dat gaat mis. Hij schuift de bal zo in de voeten van een Auxerre-speler. Omdat de aanvaller van de Fransen vervolgens ook weinig productief met de bal omspringt, blijft zijn blunder zonder gevolgen.
Probleem is wel dat het stadion nu vertwijfeld naar die slungel in het Ajax-doel staart. Menzo vervangen is één. Maar zorg dan in ieder geval dat je over een goede vervanger beschikt. Overmars: ‘Nadat hij dat balletje liet glippen, begon het publiek te joelen. Dat geroezemoes kon je als speler goed horen. Dat is voor Edwin ook onwennig geweest.’
Van der Sar heeft het moeilijk. Later in zijn carrière zou hij een nieuwe bijnaam krijgen. IJskonijn. Maar van die eigenschap is tegen Auxerre nog geen sprake. Zijn teamgenoten zien hem worstelen. Uiteindelijk is het Marciano Vink die de jonge doelman wakker schudt. Letterlijk. ‘Achteraf gezien was dat een uniek moment’, zegt Kreek. ‘Marciano heeft hem echt op het veld door elkaar geschud.’
Onzeker
Van der Sar houdt zijn doel schoon en Ajax wint met 1-0. Niettemin heeft de doelman ook tijdens de weken die volgen moeite de buitenwereld te overtuigen. Hij oogt onzeker, maakt foutjes. Kreek: ‘Maar het waren nooit cruciale fouten, ze bleven altijd zonder gevolgen. Daardoor heeft hij zich vrij geruisloos kunnen ontwikkelen.’
Ondanks zijn onzekere optreden twijfelen zijn teamgenoten geen moment aan de kwaliteiten van hun nieuwe doelman. Hoewel ze als jonge talenten allemaal druk genoeg met hun eigen presteren zijn, proberen ze hem zo veel mogelijk te steunen. Overmars: ‘Iedereen heeft wel wat. Mij vonden ze in eerste instantie ook maar een klein boertje. Nwankwo Kanu kon bij zijn komst geen bal ingooien, dat deed hij met één hand. En Jari Litmanen begon twee uur voor elke wedstrijd al met rekken. Je moet talenten tijd en kansen geven. En op de trainingen hadden we allemaal gezien dat Edwin tot grote dingen in staat was.’Vijfde finale Manchester United-doelman Edwin van der Sar keept morgen tegen Barcelona zijn vijfde Champions League-finale. In 1995 en 2008 won hij, in 1996 en 2009 verloor Van der Sar.
Geplaatst: Zo 29 mei 2011 11:04
Van der Sar besluit loopbaan
AMSTERDAM – Edwin van der Sar heeft zijn carrière afgesloten. De verloren Champions League-finale tegen FC Barcelona (3-1) was de laatste wedstrijd van zijn imposante loopbaan.
Van der Sar trad pas op zijn achttiende toe tot de profclub Ajax, maar groeide desondanks uit tot één van de beste doelmannen ter wereld. Met dank aan Louis van Gaal werd hij de vaste goalie van het Nederlands elftal en verdedigde hij jarenlang het doel van Manchester United.
De op 29 oktober 1970 geboren Van der Sar begon zijn loopbaan bij vv Foreholte in zijn geboorteplaats Noordwijk. Hij belandde vanwege zijn lengte al snel tussen de palen en na elf jaar bij de amateurclub verkaste hij naar het hoger aangeschreven Noordwijk.
Daar speelde hij onder de leiding van Ruud Bröring. De trainer was een kaartvriend van Louis van Gaal, die destijds bij Ajax in dienst was. Hij vroeg tijdens een kaartavondje of Bröring nog een goede keeper kende en die antwoordde bevestigend. Er liep een lange jongen rond bij Noordwijk die beschikte over atletisch vermogen. Die jongen was Van der Sar en na een jaar bij Noordwijk verkaste de sluitpost naar Ajax.
Debuut
Lang moest Van der Sar in Amsterdam Stanley Menzo voor zich dulden. Hij maakte in april 1991 al zijn debuut voor Ajax, maar kreeg pas twee jaar later een echte kans in het doel. Menzo - die al enige tijd een onzekere indruk maakte - sloeg tegen AJ Auxerre (4-2 verlies) op 3 maart 1993 een bal onhandig in zijn eigen doel en voor Van Gaal was de maat vol.
De bij het Ajax-publiek populaire Menzo degradeerde naar de bank en Van der Sar werd eerste keeper.
In de eerste periode na zijn omstreden debuut had hij moeite om het publiek voor zich te winnen. De stap van de amateurs van vv Noordwijk naar Ajax leek te groot en Van der Sar oogde onzeker.
Na een lastige beginperiode haalde hij echter een hoger niveau en wist hij zich steeds beter te positioneren - bij een schot op het Ajax-doel keken de fans alleen naar Van der Sar, omdat die altijd als eerste door had of de bal tussen de palen zou komen.
Opmars
De Voorhouter begon met Ajax aan een indrukwekkende opmars waarbij hij in zes jaar tijd onder meer vier landstitels won en in 1995 zowel de Champions League als de Wereldbeker pakte. In de finale tegen Gremio stopte Van der Sar een penalty.
De doelman scoorde zelf ook nog een keer vanaf elf meter in dienst van Ajax. In 1998 benutte hij bij een ruime voorsprong een strafschop tegen De Graafschap.
Juventus
Het succesteam van Van Gaal viel langzaam uit elkaar in 1999 waagde ook Van der Sar de stap naar de internationale top. Hij ging keepen bij Juventus. Het mondde echter niet uit in een succes.
De Italianen liepen tweemaal op rij net de landstitel mis en dat werd de Nederlander zwaar aangerekend. De talentvolle Gianluigi Buffon werd voor veel geld gehaald en voor Van der Sar was geen plek meer.
Fulham
De verwachting was dat de Oranje-international naar een andere Europese topclub ging, maar het net naar de Premier League gepromoveerde Fulham was de enige ploeg die bereid was aan de vraagprijs van zeven miljoen pond te voldoen.
De Londenaren wilden met de steenrijke eigenaar Mohamed Al Fayed een aanval doen op de top in Engeland. Dat mislukte, maar Van der Sar haalde een hoog niveau en speelde zich in de kijker van diverse topclubs. Het duurde uiteindelijk vier jaar voordat hij de overstap maakte naar Manchester United.
De Engelse topclub was nog steeds op zoek naar een betrouwbare doelman nadat Peter Schmeichel in 1999 vertrok. Bij Manchester United werd Van der Sar een vaste waarde en pakte hij vele prijzen.
Moment suprême
Zijn moment suprême was op 21 mei 2008. De finale van de Champions League tegen Chelsea eindigde in een gelijkspel en strafschoppen moesten de beslissing brengen. Van der Sar stopte de penalty van Nicolas Anelka en bezorgde ManUnited daarmee de winst.
''Ik heb nu ook mijn Van Breukelen-moment'', toonde de keeper zich nederig door te refereren aan een voorganger van hem bij Oranje die hij op alle mogelijke manieren overklast heeft.
Manager Alex Ferguson prees de Nederlandse doelman wanneer het kon en hij verzuchtte elk jaar dat zijn grootste fout was de goalie niet al veel eerder gehaald te hebben. De Schot kon Van der Sar overhalen om in 2010 nog een seizoen door te gaan, maar aan het einde van dit seizoen zette het ijskonijn een punt achter zijn carrière. Dat deed hij in stijl, want met Manchester United pakte hij de de landstitel.
Oranje
Van der Sar debuteerde op 7 juni 1995 in het Nederlands elftal. Na een geweldig seizoen met Ajax stond hij voor het eerst in Oranje onder de lat in een vriendschappelijke interland tegen Wit-Rusland.
De wedstrijd ging met 1-0 verloren en Van der Sar maakte geen goede indruk. Desondanks bleef hij de onbetwiste nummer één voor de nationale ploeg. Hij reikte in de loop der jaren tot het recordaantal van 130 interlands.
Het EK van 1996 was het eerste grote toernooi voor Van der Sar. De dan 25-jarige goalie vloog er met Oranje echter in de kwartfinales tegen Frankrijk uit na strafschoppen. Ook tijdens het WK van 1998 en Euro 2000 werd het Nederlands elftal uitgeschakeld na penalty’s.
Penaltysyndroom
Tijdens het Europees kampioenschap van 2004 verloste Van der Sar Nederland en zichzelf van het penaltysyndroom. In de kwartfinale tegen Zweden pakte hij een strafschop, waardoor Oranje doorstoomt naar de halve eindstrijd.
Vier jaar later, na het EK in Oostenrijk en Zwitserland, besloot Van der Sar zijn interlandloopbaan te beëindigen. ''De grootste teleurstelling van mijn carrière? De lege prijzenkast met Oranje. We hebben er dicht tegenaan gezeten, maar het heeft blijkbaar niet zo mogen zijn. Doodzonde.''
Toen bondscoach Bert van Marwijk voor de WK-kwalificatieduels met IJsland en Noorwegen door blessures dun in zijn keepers zat, was hij bereid weer onder de lat te gaan staan. Met twee clean-sheets als resultaat. Uiteraard.
Op 5 juni 2010 werd voorafgaand aan de oefeninterland Nederland - Hongarije officieel afscheid genomen van Edwin van der Sar, die daarbij door Minister van Sport Ab Klink geridderd werd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Van der Sar kan in stijl met pensioen door Champions League te winnen.
De prijzenkanst van Edwin van der Sar
Ajax 4 landstitels (1994, 1995, 1996 en 199, 3 KNVB-bekers (1993, 1998 en 1999), 3 Johan Cruijff Schalen (1993, 1994 en 1995), Champions League (1995), UEFA Cup (1992), Europese Super Cup (1995), Wereldbeker voor Clubteams (1995).
Manchester United 4 Premier League-titels (2007, 2008, 2009 en 2011), 2 League Cups (2006 en 2009), 3 Community Shields (2007, 2008, 2010), Champions League (200, Wereldbeker voor Clubteams (200.
Individueel Nederlandse Gouden Schoen (199, vier keer Nederlands Keeper van het Jaar (1994, 1995, 1996 en 1997), Europees keeper van het jaar (1995 en 2009). Beste keeper van het EK in 2008.