Auteur
|
Bericht
|
bugs
Forum berichten: 405
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Za 16 aug 2008 23:31
|
|
yep JD 2-1 achter
// http://nl.justin.tv/loodgieter deze zit ik nu weer op
|
bugs
|
Geplaatst: Za 16 aug 2008 23:38
|
|
De wedstrijd is afgelopen. ajax heeft zojuist met 2-1 verloren.
het was een zeer matige wedstrijd naar mijn mening.
|
Maurice
Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Za 16 aug 2008 23:41
|
|
Ik hecht er zeer weinig waarde aan, check mijn vorrige post... teveel factoren die meespelen in dit geval.
volgende week Willem 2, converteren we even in Stillem 2
|
bugs
|
Geplaatst: Za 16 aug 2008 23:43
|
|
Citaat: Ik hecht er zeer weinig waarde aan, check mijn vorrige post... teveel factoren die meespelen in dit geval.
volgende week Willem 2, converteren we even in Stillem 2
idd maurice, dat is ook wel weer zo.
tegen willem2 zullen we in ieder geval een betere pot gaan zien.
ik vind het maar niets die oefenwedstrijden.
|
Maurice
Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Za 16 aug 2008 23:45
|
|
Citaat: idd maurice, dat is ook wel weer zo.
tegen willem2 zullen we in ieder geval een betere pot gaan zien.
ik vind het maar niets die oefenwedstrijden
inderdaad, tegen mindere ploegen speelt Ajax zeer matig. Kijk bijvoorbeeld tegen Kozakken boys...
Tegen Arsenal was het toch ook een stuk beter dan wat ons vanavond is voorgeschoteld?
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 11:23
|
|
Citaat: Ajax beleeft off-day in Murcia
Murcia, 16 aug 2008
Ajax kende een slechte generale repetitie voor de start van de nationale competitie. Twee weken voor de wedstrijd tegen Willem II verloor de ploeg van Marco van Basten met 2-1 van Real Murcia. ,,Het was heel slecht vandaag”, oordeelde de trainer.
Real Murcia bestaat honderd jaar en dat vierden de Spanjaarden zaterdag met een wedstrijd tegen Ajax. Veel ingrediënten voor een mooi feestje waren aanwezig in het Estadio Nueva Condomina: live-optredens, de officiële spelerspresentatie en vlak voor de wedstrijd een groot vuurwerk. Toch werd het een avond van lichte droefenis. Voor Murcia omdat het 33.000 zitplaatsen tellende stadion nauwelijks voor de helft was gevuld. Waarschijnlijk waren de Murcia-supporters de teleurstelling van de degradatie uit de Primera Division nog niet te boven. En voor Ajax was het een teleurstellende avond omdat de laatste testwedstrijd voor aanvang van het seizoen verloren werd. En niet alleen de uitslag was teleurstellend, maar ook het spel. ,,Ik weet zeker dat hier niemand met een goed gevoel het veld is afgestapt. Iedereen presteerde onder de maat”, oordeelde Van Basten. ,,We hebben dit duel serieus benaderd, dus dat het zo matig was baart zorgen.”
Ajax begon met een aanvallend ingesteld elftal. Klaas Jan Huntelaar startte in de punt van de aanval. Naast hem zag hij Miralem Sulejmani en Luis Suarez en rond hem bewoog Dario Cvitanich. Een aanval die op papier ijzersterk is, maar waar tegen Murcia weinig dreiging vanuit ging. ,,De opstelling plus de instelling maakt de voorstelling”, lepelde Van Basten na afloop nog even een oude voetbalwijsheid op. En met de instelling was behoorlijk wat mis, vond hij. ,,Er werd geen duel gewonnen, de concentratie was er niet en er werd niet omgeschakeld.”
Na een saaie eerste helft zette Ranko Despotovic de jubilerende club in de 52ste minuut op voorsprong. Hij schoot raak uit een voorzet van invaller én uitblinker Dialiba. Suarez bracht Ajax meteen daarna nog wel op gelijke hoogte met een van richting veranderde vrije trap, maar Dialiba besliste de wedstrijd vijf minuten voor het eind. De snelle linksbuiten reageerde goed op een pass vanaf rechts en passeerde Maarten Stekelenburg met een keihard schot.
Aanvoerder Klaas Jan Huntelaar was net als zijn coach niet te spreken over de wedstrijd. Een echte verklaring had hij ook niet. ,,Het liep gewoon niet”, aldus de aanvaller. ,,Het was een slechte dag, maar ik vind dat je dan als ploeg nog steeds een redelijk niveau moet kunnen halen.” Huntelaar wisselde tijdens het duel nog met Cvitanich van positie: hij zakte in en de Argentijn ging meer naar voren. ,,Ik hoopte dat we zo wat meer aan voetballen toekwamen, maar dat werkte ook niet."
Alfons Groenendijk, tegenwoordig assistent-trainer bij Willem II, zat op de tribunes in Murcia. Hij wilde Ajax voor het treffen in de competitie (30 augustus) nog wel eens in actie zien. Een echt goed beeld van hoe Ajax er momenteel voorstaat, heeft hij niet gekregen vindt Huntelaar. ,,Nee, want wij moeten veel beter kunnen dan we hier hebben laten zien.”
Ajax.nl
|
Jeroen
Forum berichten: 672
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 14:10
|
|
Begrijp ook niet waarom Van Basten blijft volharden in het posteren van Cvitanich op het middenveld. De man is geen spelmaker en moet het niet hebben van z'n steekpassen. Hoewel ik de vergelijking met Dirk Kuyt een beetje denigrerend vind zie ik wel overeenkomsten, Cvitanich kan veel compenseren door arbeid te leveren en is ook nog eens bloedlink met het hoofd. Het is even een kwestie van door de zure appel heenbijten, maar hopelijk toont dit de noodzaak van een extra middenvelder en verdediger aan. Verkijk je niet op de optische bezetting achterin zodra de Olympiagangers terugkeren.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 14:19
|
|
Het helpt vooral als je gewoon Aissati opstelt.
|
Jeroen
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 14:58
|
|
Tja, en wat gaan we doen wanneer Aissati afwezig is? Stellen we dan vrolijk Cvitanich weer op? Voor de lange termijn denk ik dat het verwijderen van Perez een juiste keuze is geweest, maar Ajax heeft het vertrek van Davids niet opgevangen en gokt nu nadrukkelijk op de jeugd (Sarpong, De Jong). We komen middenvelders tekort, plus een aantal defensieve spelers die op rechts uit de voeten kunnen. Spelers als Van der Wiel zijn noodverbanden.
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 15:28
|
|
Vorig jaar hadden we helemaal geen functionerende balvaste middenvelder. Alleen De Jong. Nu hebben we De Jong en Aissati. Naar de mogelijkheden is er op de enige juiste manier gehandeld.
|
Jeroen
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 16:30
|
|
Kwalitatief gezien is het middenveld dik in orde, met mensen als Sarpong achter de hand. Toch vind ik over de gehele linie gezien dat er te weinig types als Lindgren rondlopen. Mensen die een speler vrij voor de keeper kunnen zetten en ook veel vuil werk opknappen. Dan bedoel ik niet dat ze de tegenstander doormidden moeten schoppen a la Jan Wouters, maar gaten dichtlopen en meters maken. Emanuelson zou dat met zijn loopvermogen moeten kunnen, bij die jongen heerst er echter een chronisch gebrek aan concentratie heb ik de indruk.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 16:33
|
|
Citaat: Vorig jaar hadden we helemaal geen functionerende balvaste middenvelder. Alleen De Jong. Nu hebben we De Jong en Aissati. Naar de mogelijkheden is er op de enige juiste manier gehandeld. Het middenveld is zeker niet zwak met Lindgren, Emanuelson, Gabri, Anita, Aissati, Siem de Jong en Sarpong die de speeltijd onder zich zullen verdelen.
Ajax moet eigenlijk nog twee verdedigers kopen (een links poot en en rechts poot) want dan kan ook Vertonghen in geval van nood op het middenveld spelen. Ik denk dat de beste oplossing een 3-4-3 systeem zou zijn met Lindgren als puur verdedigende middenvelder die bijna als verdediger speelt. Het probleem is dat er geen Heitinga meer is die het gat tussen verdediging en middenveld overbrugt, Lindgren zou dat kunnen.
|
Jeroen
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 16:39
|
|
Sterker nog, Vertonghen en Emanuelson bewijzen op de Olympische Spelen dat we helemaal geen linksbacks in de selectie hebben momenteel. Erg frappant dat Ajax sinds Maxwell niet meer heeft geïnvesteerd op die positie.
|
RosarioCentral
Forum berichten: 454
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 16:50
|
|
Citaat: Begrijp ook niet waarom Van Basten blijft volharden in het posteren van Cvitanich op het middenveld. De man is geen spelmaker en moet het niet hebben van z'n steekpassen. Hoewel ik de vergelijking met Dirk Kuyt een beetje denigrerend vind zie ik wel overeenkomsten, Cvitanich kan veel compenseren door arbeid te leveren en is ook nog eens bloedlink met het hoofd. Het is even een kwestie van door de zure appel heenbijten, maar hopelijk toont dit de noodzaak van een extra middenvelder en verdediger aan. Verkijk je niet op de optische bezetting achterin zodra de Olympiagangers terugkeren.
Ik vind het niet zo'n gekke gedachte om Cvitanich op het middenveld op te stellen. Natuurlijk is de beste plek voor hem op de positie van Huntelaar en daar is hij dan ook voor gehaald. Toch kan hij ook op het middenveld goed uit de voeten en naar mijn mening is er met zijn steekpass weinig mis. Hij heeft absoluut spelinzicht en in de voorbereiding is er zeker sprake van chemie tussen hem en bijvoorbeeld Suarez. Daarnaast zou ik het zonde vinden om Dario op de bank te laten zitten, want daar is hij gewoon te goed voor. Ook kan hij Ajax over dode punten heen helpen, met zijn enorme werklust (daar zit een vergelijking met Kuyt idd, maar zou elke voetballer dan niet moeten hebben?).
Aisatti vind ik tot nu toe behoorlijk tegenvallen. Na de wedstrijd op het AT vond hij dat zijn medespelers moesten leren hem ook met een man in de rug in te spelen. Dat zou misschien zo zijn, maar hij liep voortdurend van het spel weg en de dekking in. Natuurlijk is het nogal vroeg om te oordelen.
Het aanvallende deel van Ajax zit wel goed al moet men nog op elkaar inspelen, maar met name de creativiteit vanuit de verdediging is ver te zoeken. De opbouw vanuit de verdediging is niet goed en het middenveld wordt meestal overgeslagen (Cvitanich achter de spits blijft natuurlijk meer een aanvaller). Ik ben al niet zo'n fan van Lindgren en Gabri, maar die moeten meer gaan brengen.
Het blijft natuurlijk een oefenwedstrijd en al te panikerende reacties zijn toch wat overbodig. Je kunt van Van Basten niet verwachten ijzer met handen te breken. Het komt goed!
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 16:51
|
|
Nee, Emanuelson presteert op de OS zo lekker op het middenveld. De momenten dat hij iets van waarde had vulde hij op dat moment een zuiver aanvallende rol en/of een opkomende rol aan de linkerkant in. Op het middenveld zelf grossiert hij in het creëren van ruimte voor de tegenstander.
Hij is dan ook geen middenvelder.
Vertonghen is wel een middenvelder. Maar om hem op het middenveld te kunnen opstellen zal er achterin wat bij moeten.
|
Jeroen
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 17:07
|
|
De trieste constatering is dat Emanuelson op het middenveld het minste schade aanricht. Ik sluit overigens niet uit dat er tussen hem en Sulejmani enige chemie ontstaat. Dan moeten de kwaliteiten wel complementair aan elkaar zijn, iets waar bij bijvoorbeeld Rosales en Pienaar geen sprake van was.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 17:12
|
|
Citaat: Sterker nog, Vertonghen en Emanuelson bewijzen op de Olympische Spelen dat we helemaal geen linksbacks in de selectie hebben momenteel. Erg frappant dat Ajax sinds Maxwell niet meer heeft geïnvesteerd op die positie. Het is inderdaad van een dolle dat elk seizoen er een probleem is op de linksback positie en dat er elk jaar weer geen linksback wordt gehaald. Desnoods haalt Ajax iemand als Jong-A-Pin (vind ik ook niet goed trouwens) maar alles beter dan Vertonghen en Emanuelson die geen linksbacks zijn. Ik vind Emanuelson als middenvelder zeker een extra waarde en zijn slechte periode kwam vooral door een slecht zelfvertrouwen.
|
Jeroen
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 17:18
|
|
Emanuelson hoeft van mij niet constant mee te verdedigen, zolang hij positioneel de juiste oplossingen kiest. Toch sluipt er na al die jaren nog steeds iets dromerigs in het spel van Emanuelson en dat irriteert mensen. Hij is per slot van rekening een begaafde voetballer. Heeft in ieder geval een veel betere techniek dan Babel. In een 3-4-3 systeem, wat ik op dit moment gezien de invulling van de selectie nog geen slechte optie vind, zou Emanuelson prima als linkshalf uit de voeten kunnen. Ik denk dat Van Basten naderhand ook toe gaat werken naar een systeem waarmee je, afhankelijk van de tegenstand, kan switchen gaandeweg het verloop van een wedstrijd.
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 19:46
|
|
Emanuelson is positioneel zwak. Dat is gewoon een gegeven. Een gegeven waar je als trainer mee moet omgaan. In het PSV van een aantal jaren geleden speelde Lee een belangrijke rol, nog zo'n speler die positioneel enorm zwak is en totaal niet kan verdedigen. Als je Emanuelson wilt gebruiken, moet je hem ruimte geven voor aanvallende acties en zijn verdedigende arbeid beperken tot het maken van meters. Trainer na trainer blijft hem echter verkeerd gebruiken, met Foppe als voorloper.
Zijn beste seizoen speelde hij onder Blind. Dat seizoen was hij op zijn best met Grygera (geen topverdediger, maar wel een speler die redelijk wendbaar en sterk was, waardoor hij doorkomende mensen aan de linkerkant kon opvangen) naast hem en Lindenbergh (een drama van een voetballer, maar wel een speler die, als Emanuelson doorkwam tot de achterlijn van de tegenstander, de ruimte in zijn rug kon afdekken). Met Vermaelen op de plek van Grygera ging Emanuelson al minder presteren; met Boukhari op de plek van Lindenbergh werd het nog een stukje minder; en toen er uiteindelijk ook nog een zuiver aanvallende middenvelder voor hem kwam werd het nog minder. Allemaal redelijk verklaarbaar.
Hierna is hij veelvuldig in andere rollen gebruikt, rollen die hem overduidelijk niet lagen.
Dat Urby daarnaast iets meer voor de sport zou kunnen leven is een gegeven, maar ik zou er ook moedeloos van worden als je nu eenmaal de aanleg niet hebt om te verdedigen en constant in een puur verdedigende en/of controlerende rol gedrukt wordt.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 20:07
|
|
Maar Bertje lijkt een positie van linksmidden met een verdedigende middenvelder daar achter je niet iets voor Emanuelson? Hij heeft duidelijk iemand nodig die zijn verdedigende taken overneemt, zoals Davids dat deed het eerste halve seizoen. Lindgren zou dat ook kunnen doen in een 3-4-3 systeem zodat Emanuelson zich kan richten op het gat dat Sulejmani laat vallen op de vleugel, doordat hij naar binnen trekt.
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 17 aug 2008 20:23
|
|
Emanuelson kan wel als 'middenvelder' spelen, maar niet als halfspeler. Beetje vaag, maar het komt erop neer dat Emanuelson veel ruimte nodig heeft om zich aanvallend te kunnen onderscheiden. Om deze ruimte te krijgen moet hij zich, zeg maar, buiten het centrale deel van het veld, dat de breedte heeft van de middencirkel en het zestienmetergebied, houden. Als hij binnen bovengenoemd gebied komt, worden de ruimtes te klein, kan hij daardoor zijn dribbels niet kwijt (waardoor hij balverlies lijdt) en moet hij te veel op positiegevoel doen als hij aan de bal wil komen.
Als je hem aan de zijkant opstelt kan hij daar functioneren als afspeelpunt voor de centrale middenvelders. Hij heeft immers het loopvermogen om constant in beweging te zijn, waardoor hij deze ruimtes kan bestrijken. Dan heeft hij ook de ruimte om zijn passes en dribbels kwijt te kunnen. Bovendien blijft zijn verdedigende taak hier aan de zijkant beperkt tot het opvangen van lopers aan de zijkant en het ondersteunen van de mandekker aan de linkerkant, waardoor je niet meer constant tegenstander uit zijn rug ziet lopen. Dat kan ook niet, want hij heeft constant een medespeler in zijn rug.
Zo benut je Emanuelson optimaal. En dat kan met Sulejmani voor hem, ja. Moet je Sulejmani weliswaar niet als authentieke linksbuiten laten spelen (want dan lopen ze elkaar voor de voeten), maar meer naar binnen laten trekken en om Huntelaar laten spelen. Bijkomend voordeel is dan dat Sulejmani zo nu en dan kan wisselen van positie met Huntelaar, zodat Huntelaar de 'onderkomende man' kan worden, van waaruit hij meer met zijn gezicht naar het doel kan spelen en zo meer doelpogingen kan ondernemen.
Of je een dergelijk systeem nu 3-4-3, 4-3-3, 4-2-4 of 4-4-2 wilt noemen, het gaat erom dat Emanuelson in ieder geval een beweeglijke en fysiek sterke centrumverdediger in zijn rug heeft en een middenvelder in de buurt heeft die de ruimte in zijn rug kan afdekken.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Ma 18 aug 2008 17:57
|
|
Citaat: Begrijp ook niet waarom Van Basten blijft volharden in het posteren van Cvitanich op het middenveld. De man is geen spelmaker en moet het niet hebben van z'n steekpassen. Hoewel ik de vergelijking met Dirk Kuyt een beetje denigrerend vind zie ik wel overeenkomsten, Cvitanich kan veel compenseren door arbeid te leveren en is ook nog eens bloedlink met het hoofd. Het is even een kwestie van door de zure appel heenbijten, maar hopelijk toont dit de noodzaak van een extra middenvelder en verdediger aan. Verkijk je niet op de optische bezetting achterin zodra de Olympiagangers terugkeren.
Helemaal eens wat Cvitanich betreft, Jeroen. Ik heb deze wedstrijd niet gezien, maar ik ken de speler Cvitanich al langer en roep al een hele tijd dat het gewoon een spits is. Dus ondanks het geroep om Cvitanich als aanvallende middenvelder op te stellen (puur om hem in hemelsnaam maar een plek in het elftal te geven), kan ik jullie verzekeren dat hij daar niet uit de verf gaat komen. Hij mist er de rust en het overzicht voor.
Citaat: Sterker nog, Vertonghen en Emanuelson bewijzen op de Olympische Spelen dat we helemaal geen linksbacks in de selectie hebben momenteel. Erg frappant dat Ajax sinds Maxwell niet meer heeft geïnvesteerd op die positie.
We hebben Juanfran nog gehuurd.
Ik ben het niet helemaal met je eens wat Emanuelson betreft. Z'n beste momenten kwamen vanaf de flank. Daar speelde hij sterk. Zie verder Bertjes post voor verdere uitleg omtrent de beoogde rol van Emanuelson in dit elftal. Probleem daarmee is alleen wel dat we op dit moment juist de speler(s) missen die Emanuelson in die rol kunnen ondersteunen. Wat dat betreft zijn onze verdedigers ook na het aantrekken van Oleguer nog steeds totaal niet complimentair aan elkaar.
Ging die laatste overigens in de fout bij het eerste tegendoelpunt?
Citaat: Ik vind het niet zo'n gekke gedachte om Cvitanich op het middenveld op te stellen. Natuurlijk is de beste plek voor hem op de positie van Huntelaar en daar is hij dan ook voor gehaald. Toch kan hij ook op het middenveld goed uit de voeten en naar mijn mening is er met zijn steekpass weinig mis. Hij heeft absoluut spelinzicht en in de voorbereiding is er zeker sprake van chemie tussen hem en bijvoorbeeld Suarez. Daarnaast zou ik het zonde vinden om Dario op de bank te laten zitten, want daar is hij gewoon te goed voor. Ook kan hij Ajax over dode punten heen helpen, met zijn enorme werklust (daar zit een vergelijking met Kuyt idd, maar zou elke voetballer dan niet moeten hebben?).
Aisatti vind ik tot nu toe behoorlijk tegenvallen. Na de wedstrijd op het AT vond hij dat zijn medespelers moesten leren hem ook met een man in de rug in te spelen. Dat zou misschien zo zijn, maar hij liep voortdurend van het spel weg en de dekking in. Natuurlijk is het nogal vroeg om te oordelen.
Het aanvallende deel van Ajax zit wel goed al moet men nog op elkaar inspelen, maar met name de creativiteit vanuit de verdediging is ver te zoeken. De opbouw vanuit de verdediging is niet goed en het middenveld wordt meestal overgeslagen (Cvitanich achter de spits blijft natuurlijk meer een aanvaller). Ik ben al niet zo'n fan van Lindgren en Gabri, maar die moeten meer gaan brengen.
Het blijft natuurlijk een oefenwedstrijd en al te panikerende reacties zijn toch wat overbodig. Je kunt van Van Basten niet verwachten ijzer met handen te breken. Het komt goed!
Aissati heeft een heel goed punt. Aissati is positioneel sterk, waardoor hij balvaster is, maar wat misschien wel nog belangrijker is is dat hij met een tegenstander in z'n rug aangespeeld kan worden door z'n verdediging. Dat is ontzettend belangrijk in het topvoetbal.
Wat mij tot nu toe, zonder de laatste oefenwedstrijd gezien te hebben, het meeste zorgen baart is het gebrek aan lengte en kopkracht in de ploeg. In verdedigend opzicht kunnen alleen Vermaelen en Lindgren behoorlijk koppen en in aanvallende zin alleen Huntelaar, Cvitanich en De Jong. Daarnaast zijn de huidige verdedigerszoals gezegd niet bepaald complimentair aan elkaar, maar dat kan met het aantrekken van één type verdediger al aardig opgelost worden.
|
Jeroen
|
Geplaatst: Di 19 aug 2008 00:14
|
|
AD: Verdediging zorgenkindje mat Ajax
MURCIA/AMSTERDAM - Marco van Basten zal niet erg vrolijk opgekeken hebben van het bericht dat het Belgische voetbalelftal de halve finale op de Olympische Spelen heeft bereikt. Dat betekent dat hij het voorlopig nog zonder Jan Vertonghen en Thomas Vermaelen, sterkhouders in het elftal dat Italië zaterdag naar huis stuurde, moet doen.
Het tweetal wordt op dit moment nodig gemist bij Ajax.
Dat werd nog maar eens onderstreept tijdens het verloren oefenduel van de Amsterdammers in Spanje, de laatste serieuze partij voordat Van Bastens mannen zaterdag 30 augustus in Tilburg aan de competitie beginnen. Real Murcia, afgelopen seizoen gedegradeerd naar de Segunda División A, won in eigen huis met 2-1.
Van Basten kon niet anders concluderen dan dat het een onthutsend slecht duel van Ajax-zijde was. ,,Ik weet zeker dat hier niemand met een goed gevoel het veld is afgestapt. Iedereen presteerde onder de maat. We hebben dit duel serieus benaderd, dus dat het zo matig was baart zorgen.”
Naast rechtsback Bruno Silva en rechter centrale verdediger Oleguer startte Ajax op links met jongeling Gregory van der Wiel - een rechtspoot - en Robert Schilder in de achterhoede. Laatstgenoemde kreeg in april al te horen dat hij naar een nieuwe club mocht uitzien, maar heeft in de voorbereiding al de nodige minuten gemaakt. Ook op het Amsterdam Tournament tegen Arsenal, de wedstrijd waarop Van Basten zijn 'eerste elftal' liet spelen, begon Schilder.
Normaliter zijn Vertonghen en Vermaelen - beide linkspoot - basisklanten bij de hoofdstedelijke vereniging. Vervanger Van der Wiel, die vorig seizoen een stormachtig debuut maakte en daarna terugviel met veel blessureleed, is een groot talent, maar is gezien zijn leeftijd en uitstraling zeker niet de man die de verdediging zal leiden. Zijn collega Oleguer, die vanwege zijn pro-Catalaanse standpunten bij elk balcontact werd uitgefloten, is de Nederlandse taal nog niet machtig.
Bij de eerste tegentreffer van Ajax in Murcia leed Silva balverlies, liet hij zich te gemakkelijk passeren en dekte Van der Wiel doelpuntenmaker Ranko Despotović niet kort genoeg. Ook doelman Maarten Stekelenburg, bij gebrek aan leiders de tweede aanvoerder achter spits Klaas Jan Huntelaar, ging niet vrijuit. De rond de honderd meegereisde Ajax-supporters zagen dat er bij de 2-1 sprake was van een miscommunicatie in de defensie, waarbij Silva niet kon voorkomen dat Dialiba binnentikte.
Luis Suarez had Ajax tussendoor op gelijke hoogte gebracht. Zijn vrije trap belandde met enig fortuin, via de muur van Murcia, tegen de touwen.
Aanvallend hoeft Van Basten zich weinig zorgen te maken. Hoewel ook dat deel van het elftal weinig klaarspeelde tegen Murcia, zijn Klaas Jan Huntelaar, Luis Suarez, Miralem Sulejmani en Darío Cvitanich een garantie voor goals. Het viertal was vorig seizoen samen goed voor bijna negentig doelpunten.
De laatstgenoemde Argentijn mocht het zaterdagavond proberen als aanvallende middenvelder. Cvitanich kweekte in de voorbereiding veel goodwill met zijn gedrevenheid, maar in zijn hoofd gaat het regelmatig sneller dan zijn benen kunnen. Zowel voor als na de pauze kon Cvitanich niet laten zien waarom hij en niet Ismaïl Aissati op '10' zou moeten spelen.
Typerend was het moment dat Huntelaar van positie wisselde met Cvitanich. De topscorer van de Clausura 2008 deed op het eigen toernooi vorige week tegen Arsenal en Internazionale stukken beter als (vleugel)spits.
Opstelling Ajax:
Stekelenburg; Silva, Oleguer, Van der Wiel, Schilder; Gabri, Cvitanich ('66 De Jong), Lindgren; Suarez, Huntelaar, Sulejmani.
|