| | |
Forum
Onderwerp: Robbie Wielaert
Maker: Eto'oBekeken: 42969 Status: InactiefBerichten: 762
|
Auteur
|
Bericht
|
Bart
Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 13 apr 2009 16:51
|
|
Citaat: Robbie Wielaert is Neeskens dankbaar
Door Mathieu Hilgersom
13 april 2009 om 09:40
Na een hectische periode heeft Robbie Wielaert eindelijk rust gevonden. In het hart van de verdediging blinkt hij uit bij Ajax én Nederland B. KNVB-coach Johan Neeskens speelt een belangrijke rol in zijn carrière.
De ene speler bereikt op jonge leeftijd zijn top, de ander heeft er enkele jaren meer voor nodig. Dit laatste geldt zeker voor Robbie Wielaert. Op 30-jarige leeftijd kreeg hij afgelopen winter eindelijk de door hem zo gewenste transfer van FC Twente naar Ajax. Tevens is hij dit seizoen één van de routiniers bij Nederland B.
Roerige periode
Na een roerige periode heeft de verdediger eindelijk rust. ,,Het was af en toe behoorlijk hectisch. Eerst zou ik met het Olympisch elftal meegaan naar Peking. We plaatsten ons met FC Twente echter voor de voorronde van de Champions League, waardoor ik niet mee kon. Ik heb de wedstrijden daarom met gemengde gevoelens thuis vanaf de bank gekeken. Ik had er dolgraag bij geweest."
,,Daarna kwamen zowel tijdens de zomer als de winter de transfergeruchten op gang. Uiteindelijk heb ik tijdens het seizoen alsnog de stap naar Ajax gemaakt. Helaas bleef het op het begin onrustig. Ajax zat in een moeilijke periode. Omdat ik alleen in een hotel zat, kon ik dit moeilijk van me afzetten. Gelukkig is mijn gezin nu overgekomen en wonen we helemaal naar ons zin in Amstelveen."
De tweede plaats in de competitie is voor Wielaert en Ajax het hoogst haalbare. Hij strijdt hiervoor tegen een club die hem aan het hart ligt: FC Twente. ,,Dat is raar. Ik gun de club alles, maar in dit geval hoop ik toch dat wij met Ajax de tweede plaats behalen. Laat FC Twente de beker maar winnen.”
Geen leider
Bij Nederland B is hij één van de routiniers. Toch wil hij zichzelf geen leider noemen. ,,Ik vind niet dat ik dat over mezelf mag zeggen. Wel probeer ik met aanwijzingen mijn steentje bij te dragen. Vooral wat betreft coaching kunnen de jongens nog een grote stap maken. Je kunt het jezelf en het team met coaching veel gemakkelijker maken.”
Wielaert is trots dat hij voor Nederland B mag uitkomen. ,,Nederland B heeft een leuke, spontane groep. Het niveau ligt erg hoog. Ook ik kan daar veel van leren. Mijn uitverkiezing geeft aan dat ik in beeld ben bij de A-selectie. Ik probeer me daar niet te veel op te focussen, maar het is mooi dat de kans aanwezig is dat ik er binnenkort een keertje bijzit.”
Neeskens
De aanwezigheid van Johan Neeskens vindt Wielaert een bijkomend voordeel. De 49-voudig international haalde de verdediger in 2001 van de bank van PSV naar NEC. ,,Ik heb veel aan Neeskens te danken. Hij zette mij in Nijmegen direct op mijn favoriete positie in het centrum van de verdediging. Vanaf dat moment is mijn carrière goed op gang gekomen. Neeskens verdedigt altijd het belang van de spelers in de pers. Hij gaat voor je door het vuur. Daarbij geeft hij veel vertrouwen. Zijn aanwezigheid heeft mij enorm geholpen."
Onsoranje.nl
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Za 18 apr 2009 23:24
|
|
Interview met Wielaert en Aissati met de NOS.
http://player.nos.nl/index.php/media/pl ... ory/sport/
|
Marnix
Forum berichten: 2786
|
Geplaatst: Wo 22 apr 2009 00:10
|
|
'Ajax snakt naar Champions League'
Citaat: Robbie Wielaert merkt dat zijn nieuwe club snakt naar het spelen van de Champions League. 'Je merkt dat de club naar Champions League-voetbal snakt', aldus de verdediger.
Wielaert kwam in de winterstop over van FC Twente, en merkte vooral het aantal blessures op bij zijn nieuwe werkgever. 'FC Twente heeft een hogere ondergrens, spelen altijd een 6,5. Wij scoren vaak een vier of acht. Zij hebben meer vastigheid. Komt omdat zij bijna altijd hetzelfde elftal kunnen opstellen. Bij Ajax zijn er veel meer blessures, dat is het voornaamste verschil. Er zijn periode geweest dat er bij Ajax elke week een ander middenveld aan de aftrap stond. Dat is jammer, want deze selectie heeft enorm veel potentie. Alleen: in mentaal en fysiek opzicht kennen we teveel dips'.
Mits beide ploegen blijven winnen, wordt het laatste duel doorslaggevens wie op de tweede plek eindigt. Wielaert is daar duidelijk in. 'Dat duel wordt waarschijnlijk cruciaal'.
Bron: AS
|
Scio
Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Vr 1 mei 2009 11:07
|
|
Citaat: Wielaert: 'Niet iedereen bij Ajax voert zijn taak uit'
01/05/2009 10:30
Robbie Wielaert kwam in de afgelopen winterstop van FC Twente naar Ajax om prijzen te winnen. Dat is er nog niet van gekomen. Over anderhalve week moet de verdediger tegen zijn vorige club plaatsing voor de voorronden van de Champions League afdwingen.
Voetbal International keek samen met Wielaert terug op vier roerige maanden in Amsterdam.
Ben je bij Ajax al de Robbie Wielaert zoals die bij FC Twente speelde?
Robbie Wielaert: 'Dat vind ik niet. Ik merk dat bij Ajax alle spelers golfbewegingen in hun vorm hebben. Voor mij geldt dat ook sinds ik hier ben. Volgens mij kun je als individu pas beter worden als iedereen zich aan zijn taken houdt en bereid is elkaar te helpen. Zolang dat niet altijd het geval is, zullen weinig jongens een constant seizoen draaien.'
Hoe kan het dat spelers van Ajax hun taken niet altijd uitvoeren?
'Dat is moeilijk te verklaren. Je bent kwetsbaar zodra het niet gebeurt, dat hebben we regelmatig ondervonden. Aanvallend ingestelde spelers willen nog wel eens vergeten hoe belangrijk omschakelen en collectief verdedigen is. Bij ons hebben ze veel vrijheid, daardoor is nog te vaak niet duidelijk wie wat moet doen bij balverlies. Dat soort zaken kan beslissend zijn in wedstrijden.'
Die duidelijkheid had toch allang geschapen moeten zijn?
'Eigenlijk wel, ja. Ik merk dat de trainer (Marco van Basten, red.) nu steeds concreter wordt over welke taken bij welke positie horen. En hij wordt steeds resoluter als spelers die opdrachten niet uitvoeren. Díé lijn moeten we volgen. Je ziet aan FC Twente hoe ver je kunt komen met duidelijkheid en discipline op het veld. In het hedendaagse voetbal moet je met z’n elven aanvallen en met z’n elven verdedigen. AZ en Twente hebben dat dit seizoen consequenter gedaan dan Ajax. En bij hen zie je vrijwel altijd dezelfde spelers in de basis staan. Dat is bij ons, mede door de vele blessures, te weinig gebeurd. Het is lastig op die manier vastigheden te creëren.'
Ajax heeft je mede aangetrokken vanwege je leidinggevende capaciteiten. Na het verlies bij PSV zei Luis Suarez dat de club leiders mist. Was dat pijnlijk?
'De 6-2 nederlaag, díé was pijnlijk. En als Luis zoiets zegt, tja, dat vind ik iets te gemakkelijk. In die wedstrijd ging het om andere redenen mis. Er werden te veel basisafspraken op het veld niet nagekomen en daar kwamen persoonlijke fouten bovenop. Terwijl we het eerste kwartier ons beste voetbal van na de winterstop speelden. Die wisselvalligheid moet eruit als we volgend seizoen de titel willen pakken.'
Wat heeft landskampioen AZ dat Ajax níét heeft?
'Ze hebben een veel constanter seizoen gespeeld dan wij, met een systeem dat bij Ajax minder goed zou passen. AZ voetbalt meer verdedigend, vanuit de counter. Dat hebben ze heel consequent gedaan, waardoor ze weinig tegengoals krijgen. En hun middenveld en voorhoede staan garant voor elke wedstrijd minimaal een doelpunt. Ze hebben hun les geleerd van vorig seizoen. Toen wilden ze een stuk aanvallender spelen en dat was geen succes. Dit seizoen was AZ veel minder kwetsbaar.'
www.vi.nl
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Vr 1 mei 2009 11:25
|
|
Toch wel keiharde kritiek van Wielaert. Netjes verwoord, maar desalniettemin spijkerhard. Ik hoop dat hij dat individueel de AJAX-spelers ook zal zeggen. De spijker op zijn kop, Rob.
|
Marnix
Forum berichten: 2786
|
Geplaatst: Di 5 mei 2009 13:11
|
|
Wielaert: "Discipline bij Ajax ondermaats"
Citaat:
Het verhaal achter het succes van FC Twente? Rob Wielaert in het AD: "Dat spelers opereren op een manier waar het teambelang om vraagt." En dat is bij Ajax dit seizoen niet het geval geweest. "Op het vlak van discipline zijn Twente en Ajax voorlopig nog twee verschillende werelden."
Consequenties
Teams die met elf man aanvallen, maar ook met elf man verdedigen boeken in het moderne voetbal het meeste succes. Bij Ajax zit hier nog heel veel rek in, zo heeft Wielaert ervaren. "Discipline bedoel ik in het algemeen. Wat mag je van elkaar verwachten en eisen binnen een team dat moet presteren en wat zijn anders de gevolgen?"
Trainer Marco van Basten probeert bij Ajax hetzelfde te realiseren. "Absoluut," zegt Wielaert. "Met dvd-beelden, in gesprekken. Maar middenin een seizoen dingen bijsturen is moeilijk. Daarnaast is Ajax nog altijd een andere club dan Twente. De schijnwerpers zijn hier vele malen groter. Het proces dat Van Basten moet begeleiden, wordt nóg veel kritischer gevolgd."
Wielaert geeft aan dat de voorbereiding op het nieuwe seizoen van uitermate groot belang is voor Ajax. "Dan heb je vijf, zes weken van betrekkelijke rust om alle afspraken binnen het team opnieuw te benoemen. Dan ook kan de trainersstaf met écht harde consequenties komen als spelers niet nakomen wat er is afgesproken. Er zal iets móeten veranderen na vijf jaar zonder landstitel.
Bron: Ajaxnieuwslog
|
Rein
Forum berichten: 1735
|
Geplaatst: Di 5 mei 2009 15:55
|
|
[size=125">Wielaert: 'Ajax en Twente twee verschillende werelden[/size">
Citaat: Als geen ander kan Rob Wielaert na het mislopen van de tweede plek door Ajax de vinger op de zere plek leggen. Dat juist zijn oud-werkgever FC Twente zich straks mag gaan melden in de voorronde van de Champions League verbaast de verdediger van de Amsterdammers niet. “Op het vlak van discipline zijn Twente en Ajax voorlopig nog twee verschillende werelden”, aldus Wielaert in AD/Sportwereld. Dat wil niet zeggen dat de dertigjarige Emmeloorder geen potentie ziet. “We hebben heel weinig wedstrijden goed gespeeld en toch heb je nog lang meegedaan voor de tweede plaats”, weet hij. “Laat ik eerlijk zijn: op het vlak van discipline zijn Twente en Ajax voorlopig nog twee verschillende werelden. Discipline bedoel ik in het algemeen. Wat mag je van elkaar verwachten en eisen binnen een team dat moet presteren? En wat zijn de consequenties als spelers afspraken niet nakomen?”
Dat is er in Enschede al zolang als hij er rondliep orde van de dag. Als voorbeeld noemt Wielaert de ontwikkeling van Eljero Elia, die er in zijn beginfase bij de Tukkers diverse malen flink van langs kreeg van toenmalig coach Fred Rutten. “Op een gegeven moment kwam bij Elia het bewustzijn. Het was meedoen of afvallen. En daarna zag je hem groeien van een compliment. Zo zijn ook N’Kufo, Denneboom en Arnautovic voorbeelden van grillige aanvallers die stabieler zijn geworden.”
Daarmee wil hij zijn huidige werkgever echter niet tekort doen. Ook Ajax-coach Marco van Basten is volgens hem druk bezig discipline in de ploeg te brengen. “Met dvd-beelden, in gesprekken. Maar middenin een seizoen dingen bijsturen is moeilijk. Daarnaast is Ajax nog altijd een andere club dan Twente. De schijnwerpers zijn hier vele malen groter. Het proces dat Van Basten moet begeleiden, wordt nóg veel kritischer gevolgd.”
Voetbalzone
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Di 5 mei 2009 16:28
|
|
Discipline.. Mood:
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Di 5 mei 2009 17:06
|
|
Als er geen discipline is dan komt dat hoogst waarschijnlijk doordat de verantwoordelijken geen gezag hebben of hun gezag niet geaccepteerd wordt. En het lijkt toch wel angsvallig veel op dat laatste, foute boel.
|
Marco
|
Geplaatst: Vr 10 jul 2009 14:13
|
|
Follow-up van de frontpage: Wielaert: 'Bij Jol worden wel afspraken nagekomen'. Aardige quote:
Citaat: "Je mag van mij verwachten dat ik de organisatie bewaak. Maar vorig jaar moest ik acht à negen man tegelijk coachen, dat is geen doen. Nu moet ik af en toe jongens scherp houden, dat maakt het gemakkelijker. Op die manier kan ik me ook beter op mijn eigen spel concentreren."
Tsja..
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Vr 10 jul 2009 14:41
|
|
Citaat: . Aardige quote:
Citaat: "Je mag van mij verwachten dat ik de organisatie bewaak. Maar vorig jaar moest ik acht à negen man tegelijk coachen, dat is geen doen. Nu moet ik af en toe jongens scherp houden, dat maakt het gemakkelijker. Op die manier kan ik me ook beter op mijn eigen spel concentreren."
Tsja..
Beetje goedpraterij allemaal, wat jij Marco?
|
Marco
|
Geplaatst: Vr 10 jul 2009 14:50
|
|
Dat proef ik ook, ja. Hij weet zelf ook wel dat ie ronduit slecht heeft gepresteerd. Aan de andere kant sluit het naadloos aan op wat ie eerder zei en dat van die discipline en afspraken geloof ik ook wel.
Hij praat alsof ie in de basis komt, terwijl ik dat eerlijk gezegd niet zie gebeuren. Sowieso niet als Vertonghen een plek centraal achterin krijgt. Lijkt mij.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2874
|
Geplaatst: Vr 10 jul 2009 15:04
|
|
Ik zie ook vooral de link met zijn eerdere uitspraken. Wat een verademing dat Jol er nu zit zeg. Zoals Pushkin eerder aangaf, als de trainer geen gezag heeft gaat het natuurlijk ongelooflijk mis. Jol zit er dik boven op en spelers gaan hopelijk nu wél voor elkaar door het vuur. Ik ben (zoals elk jaar, maar nu een beetje extra)weer optimistisch gesteld.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Vr 10 jul 2009 22:12
|
|
Citaat: Dat proef ik ook, ja.
Het kan best waar zijn. Maar ik vind het alleen een beetje vroeg om daar nu mee te komen, we hebben nog niet eens een officiele wedstrijd gespeeld.
Citaat: Hij weet zelf ook wel dat ie ronduit slecht heeft gepresteerd. Aan de andere kant sluit het naadloos aan op wat ie eerder zei en dat van die discipline en afspraken geloof ik ook wel.
Ik geloof het opzich ook wel. Het beeld wat ikVan Basten had was dat hij heel veel liet aankomen op eigen verantwoordelijkheid. Dat kon je ook wel zien in al de maatregelen die hij nam, afschaffen van de winstpremies bij competitiewedstrijden omdat het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat Ajax voor de winst gaat. Bij Van Basten had ik altijd het idee dat hij veel liet begaan en dat hij verwachte dat spelers direct hun evrantwoordelijkheid zagen en namen. Dezelfde reden dat Van Basten naar mijn mening ook niet zo communicatief was naar de spelers. "Ik zet je er nu naast dat hoef ik je niet uit te leggen gezien je spel,..." terwijl spelers juist uitleg verwachtten. Wat je onder Van Basten zag was dat daardoor wat conflictjes ontstonden. Bij Jol krijg ik een ander idee, Jol is iemand die meteen dominant probeert te zijn in zo'n proces. Gaat er veel sneller opzitten. Sulejmani vind ik een mooi voorbeeld, krijgt het al meteen voor z'n kiezen.
Wielaert voor de basis, ik denk - en mag hopen - van niet. Weet je wat opvalt bij Wielaert. Het was geen enkele verbetering ten opzichte van z'n voorganger centraal achterin. Tegelijkertijd mist ook Twente hem absoluut niet. Wielaert heeft wel een paar goede punten
|
Marco
|
Geplaatst: Za 18 jul 2009 20:12
|
|
Het schijnt wat beter te gaan met Robbie. Uit het Dagboek Engeland:
[list">Op Staple Wood, het fraaie trainingscomplex van Southampton, bereidden de Ajacieden zich vrijdagavond voor op het slotstuk van het trainingskamp in Engeland. Zaterdag wordt de oefentrip afgesloten met een wedstrijd tegen The Saints. Robbie Wielaert maakte na de avondtraining een voorlopige balans op van de voorbereiding. Een positieve balans.
Drie dagen na de ontmoeting met Bristol City sluit Ajax het trainingskamp af met een wedstrijd in St. Mary’s Stadium tegen Southampton. De ontmoeting met de club die de afgelopen jaren afzakte naar het derde Engelse profniveau wordt zaterdag vanaf 15.00 uur, lokale tijd, gespeeld. Twee weken voor de start van de Eredivisie biedt de wedstrijd in de Engelse havenstad een nieuw meetmoment. In Bristol werd woensdag al een goede stap vooruit gezet door de Ajacieden. Rob Wielaert merkt dat de groep deze belangrijke weken groeit. ,,De concurrentie is groot en iedereen vecht keihard voor zijn plekje’’, vertelt Wielaert na de eerste training op het landelijk gelegen Staple Wood.
Net als eerder in De Lutte maken de Ajacieden ook op de perfect onderhouden Engelse velden een scherpe en bevlogen indruk. ,,Vanaf de allereerste oefenwedstrijd zijn we deze voorbereiding als groep al goed bezig’’, oordeelt de ervaren verdediger. ,,De trainingen en oefenstof zijn goed opgebouwd. En de groep is gretig. Waar je dat bijvoorbeeld aan ziet? Na een doelpunt wordt de bal vaak snel uit het net gehaald. Vooral om zo snel mogelijk nog meer doelpunten te maken. In deze fase is het belangrijk alle inspanningen om te zetten in goed voetbal.’’
De ontmoeting met The Robins van Bristol City was vertrouwenwekkend. Ajax wist bij vlagen te imponeren voor de ogen van tienduizend toeschouwers in Bristol. Wielaert: ,,Bristol City leek vooraf toch een lastig te bespelen tegenstander, een taai team. Maar we hebben ze goed bestreden. Er zat bij ons woensdag heel veel ‘voetbal’ in. Zowel bij balverlies als balbezit werd er ook altijd heel veel strijd geleverd. Het was van onze kant echt een goede wedstrijd. Ik heb soms staan genieten in het veld.’’
In het hart van de Amsterdamse verdediging vormde Wielaert in de midweekse wedstrijd een sterk koppel met Toby Alderweireld. De jonge Belg en de ervaren Brabander vullen elkaar uitstekend aan. De Ajacieden bewijzen het vrijdagavond opnieuw op het trainingscomplex van Southampton Football Club. Tijdens de grote partijvorm blijkt het koppel opnieuw lastig te verschalken.
Wielaert kan het binnen en buiten de lijnen goed vinden met Alderweireld. ,,Toby is heel leergierig. Hij stelt ook veel voetbalvragen. Net als ik is hij ook heel kritisch naar zichzelf. In de wedstrijden vinden we elkaar makkelijk.’’
Vlak voor de wedstrijd tegen Bristol City (0-4) koos trainer Martin Jol zijn aanvoerder voor de komende periode. Luis Suarez draagt de aanvoerdersband bij de Amsterdammers. In de voorbereiding had onder meer ook Wielaert de band al eens om de bovenarm geklemd. De verdediger gunt de Uruguayaan het aanvoerderschap van harte. ,,Luis is heel professioneel bezig, met zichzelf en met de ploeg’’, zegt Wielaert, terwijl hij een blik werpt op Jan Vertonghen en Dario Cvitanich die net hun training met fysiotherapeut Jos Kortekaas afronden. De licht geblesseerde Argentijn (liesklachten) en Belg (hamstring) trainen vandaag apart van de groep.
,,Suarez gedraagt zich ook als een echte aanvoerder. Hij neemt zijn verantwoordelijkheden en heeft oog voor de hele organisatie binnen de selectie. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit wie aanvoerder is. In principe staan er elf aanvoerders tijdens een wedstrijd binnen de lijnen. Ook de andere tien spelers, zonder band, moeten elkaar coachen en helpen.’’[/list">
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 19 jul 2009 00:36
|
|
beter?
|
Marco
|
Geplaatst: Zo 19 jul 2009 14:11
|
|
Zo zijn de berichten, ja. Ik zie de wedstrijden niet, dus ik kan er verder niet over oordelen. Dat partijtje tegen ACT heb ik nog gezien, dat was niet best van Wielaert's kant..
U ontpopt zich ondertussen als een rabiate Wielaert-basher, heer Pushkin.
|
El Chícharito
Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Zo 19 jul 2009 14:17
|
|
Hij is niet de enige. Rob kan beter zijn koffers pakken en weer opnieuw naar NEC gaan. Laat hem daar maar 'De Leider' zijn.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Zo 19 jul 2009 14:20
|
|
Ik meld me graag aan bij de Anit-Wielaert club, dus dat is al 3. God die man heeft nog geen goede wedstrijd gespeeld deze voorbereiding terwijl Oleguer en Vertonghen elke wedstrijd sterk waren.
|
Lexafca
Forum berichten: 1627
|
Geplaatst: Zo 19 jul 2009 16:05
|
|
Dan ben ik nummer 4 wat een slechte voetballer, toen ze hem kochten vond ik het nog niet zo'n slecht idee. Hij hoefde van mij niet te komen, maar heel erg vond ik het niet dat hij kwam. Maar de mening is wel veranderd.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 19 jul 2009 17:20
|
|
Citaat: Zo zijn de berichten, ja. Ik zie de wedstrijden niet, dus ik kan er verder niet over oordelen. Dat partijtje tegen ACT heb ik nog gezien, dat was niet best van Wielaert's kant..
Ach ik heb niets tegen de persoon Wielaert, ik heb wel alles tegen de aankoop Wielaert en de voetballer Wielaert. Ik zal het toelichten.
De aankoop van Wielaert was eigenlijk in elke aspect verkeerd. Het was een aankoop in de winter die diende om een gebrek aan kwaliteit te compenseren. Sowieso moet je al zorgen dat je niet in dat soort situaties terecht komt.
1. Het was een bewijs van gemakzucht om je te richten op een speler die het toevallig een korte periode leuk doet in de eigen competitie.
2. Ajax zorgde voor pressie op de aankoop en liet zich uiteindelijk toch dwingen om bijna 4 Miljoen ineens te dokken.
3. Wielaert werd gekocht met het oog om de leider van de verdediging te worden, nou dat is nooit gelukt. Logisch natuurlijk, een speler met een kwaliteitsgebrek heeft weinig in te brengen. Dat Suarez nu leider is geworden vind ik dan ook een goede zet van Jol. Leiders koop je niet zomaar even tenzij het echt persoonlijkheden zijn die kwalitatief nog goed genoeg zijn.
4. Het was een aankoop zonder verdere restwaarde, en dan is 4 Miljoen als transfersom voor een dertiger wel erg veel geld. Zeker wanneer die dertiger zich nog nooit op het niveau dat Ajax nastreeft bewezen heeft.
5. De 4 miljoen heeft de concurrentie ook nog eens sterker gemaakt. Bij Twente haalde men redelijk goedkoop Wisgherhof en het verschil merkt men in Enschede nauwelijks.
6. Ook bij Wielaert, het verschil tussen hem en zijn vervanger heb ik nooit gemerkt. Verdedigend ging het eerder slechter dan beter.
Wat me dan altijd opvalt is dat je deze spelers dan ook altijd een beetje de media ziet opzoeken voor hun plek. Zoals ik Sikora ook altijd zo vrolijk zag huppelen rond Sneijder en Van Der Vaart als ze scoorden, het verdoezelde echter niet z’n eigen gebrek aan kwaliteiten.Ik vind het leuk hoor die verhalen van Wielaert dat het nu allemaal zo goed gaat en nu iedereen wel z’n afspraken nakomt en coacht. Maar telkens krijg ik dan ook de indruk – mijn subjectieve indruk – dat Wielaert het ook een beetje doet om z’n eigen prestaties goed te praten. En zichzelf in de basis probeert te praten, z’n goed recht hoor daar niet van… Dat er afgelopen seizoen niet geluisterd werd was primair Van Bastens fout in mijn ogen als er nu echt zo’n verschil in zit, het zegt echter ook wat over de het verlengstuk van Van Basten dat afgelopen tijd niet echt functioneerde: de coachende Wielaert.
Mede door afwezigheid van Vertonghen, Oleguer, Atouba stond er tegen Southampton een Verdediging. Op Suarez en Sulejmani na waren het allemaal de back-up spelers en niet toevallig speelde Wielaert. Net zoals tegen Capetown (of het was een andere oefenwedstrijd) ook het geval was (Wielaert in het team van de reserves). Z’n rugnummer zegt ook wel wat, Wielaert is bijna zeker de klos.
Nu zeik ik aardig over Wielaert maar dat heeft er mee te maken dat ik elk negatief aspect van zijn aankoop al mijlenver zag aankomen. En ik ook bij m’n eerdere voorspelling blijf op Wielaert bouw je geen elftal. Als back-up kan het nog net. Dat is ook helemaal niet vreemd, Wielaert was in z’n carrière nooit een groot talent. Nu maken Ajaxsupporters het wel eens bond met wie ze als versterkign zien, maar ik kan me destijds herinneren dat ik op geen enkel forum iemand ooit hoorde die wel enthousiast was. Punt is dus dat een speler wanneer je een speler (die de talentstatus voorbij is) jaren als grijze muis in de competitie ziet en hij gaat dan ineens pas ‘uitblinken’ na een jaar of 7, dan weet je dat het niet klopt. Dat heb je gezien bij Wielaert, Kromkamp, Lindenbergh etc. etc.
Voetbal is geen sprookje. Alleen in sprookjes veranderen kikkers in prinsen. Wat er bij Wielaert en al die anderen zag was dat ze leuk meededen in de flow van een elftal maar daarbij eigenlijk leunden op het werk van de trainer en de echte kwaliteitsspelers van dat elftal.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Di 21 jul 2009 00:39
|
|
Citaat: Zo zijn de berichten, ja. Ik zie de wedstrijden niet, dus ik kan er verder niet over oordelen. Dat partijtje tegen ACT heb ik nog gezien, dat was niet best van Wielaert's kant..
Ach ik heb niets tegen de persoon Wielaert, ik heb wel alles tegen de aankoop Wielaert en de voetballer Wielaert. Ik zal het toelichten.
De aankoop van Wielaert was eigenlijk in elke aspect verkeerd. Het was een aankoop in de winter die diende om een gebrek aan kwaliteit te compenseren. Sowieso moet je al zorgen dat je niet in dat soort situaties terecht komt.
1. Het was een bewijs van gemakzucht om je te richten op een speler die het toevallig een korte periode leuk doet in de eigen competitie.
Gemakzucht bij aankopen… Sinds de hetze jegens Adriaanse meer regel dan uitzondering… Van fatsoenlijk beleid voeren is al tijden geen sprake meer.
Ajax moet echt weer gaan bouwen. Het is nu al jaren pappen en nathouden. Doelgericht wordt er niet meer gekocht. Als een Elia niet kan gaan we wel voor Wielaert. En wanneer Schaars niet wil gaan we wel over op De Zeeuw. En oja, ik ken nog een linksback en een 3e keeper die ik al eens onder mijn hoede heb gehad.
Werkelijk, ik verlang naar de tijd dat Ajax 63 contractspelers had en de kwaliteit van diezelfde spelers niet al te best was. De tijd dat Adriaanse daarna met straffe hand aan het roer was, de vele rotte appels eruit saneerde en begon met bouwen.
Bouwen, iets wat voor het laatste dus is gedaan door Adriaanse. Ajax had destijds aan het begin van de periode-Adriaanse in 2000 maar twee(!) Ajax-waardige spelers: Chivu en Gronkjaer. Die laatste viel al gauw weg. Co hekelde, evenals oa Witschge, zijn mentaliteit en gecombineerd met het recordverlies werd een (gedwongen) conflict snel geboren. De kas moest worden gespekt: 27,5mln gulden.
Het eerste wapenfeit van Koning Co was het terughalen van Van der Gun en Van der Meyde. Bracht Galasek met zich mee uit Tilburg en kreeg Bergdolmo ongewild in zijn schoot geworpen. Pasanen werd na een aantal stages vastgelegd en er werden als vanouds weer veel jeugdspelers aan het eerste toegevoegd. Co kreeg 3 jaar de tijd om van Ajax Europees grootmacht te maken. In zijn eerste jaar mikte hij met deze nog krakkemikkige selectie op een plek bij de eerst 5, Ajax werd 3e.
Na dit seizoen was er een goed beeld van het huidige Ajax en kon het beleid verder in uitvoering worden gebracht. Bij de rechtlijnige en eerlijke Adriaanse was dit heel duidelijk. Wie kwaliteit te kort kwam, niet in het systeem (3-4-3 later 4-3-3) paste of verzaakte werd duidelijk gemaakt dat de kansen gering zouden zijn. Zo ook bij onder andere Witschge, Dani, Gronkjaer (alle mentaliteit), Van Halst, Kinkladze, Verlaat, Hoekstra, Babangida en Sier. De lat qua aankopen lag bij Adriaanse toen heel hoog. Uit het buitenland werden enkel absolute toptalenten gehaald. Bovendien op posities die later niet door jeugdspelers konden worden ingevuld. Zo gaf hij maar aan enkele spelers zijn goedkeuring om Ajax, daadwerkelijk, te komen versterken. De door John Steen Olsen gescoutte Zlatan (19), de bij de jeugdtoernooien in Osnabruck en Terborg door Blind gevonden Maxwell (19) en de door Haesaert gevolgde Mido (18 ). En het had niks gescheeld of ook Robben had het volgende seizoen bij Ajax gespeeld.
Citaat: Uiteraard staan de nieuwelingen Ahmed Hossam (Mido), Zlatan Ibrahimovic en Maxwell tussen de 26 namen. Adriaanse: ,,We wilden versterkering aan de linkerkant na het vertrek van Jesper Gronkjaer. Die hebben we gevonden in Hossam. Ook waren we op zoek naar een speler voor de linksback-positie. Dat is Maxwell geworden. Ik heb ook aangegeven dat we in de spits iemand zochten. Dat als het op de Ajax-manier niet lukt een overwinning te forceren, dat we iemand nodig hebben met lengte. Zlatan is een typische Ajax-speler. In de voorhoede zijn we in een klap 3.82 meter langer geworden.'' Mido is namelijk ook rond de 1.90 meter.
De enige positie die nog niet is ingevuld is de rechtsachterpositie. ,,We zijn daar nog mee bezig'', zei Adriaanse. ,,We hebben niet stil gezeten, maar de nieuwe spelers moet duidelijk een verbetering zijn. John O'Brien deed het de laatste wedstrijd goed als rechtsback. Alleen zien we hem meer als linksachter of linksmidden."
Zo simpel kan het dus ook. Kan me nog een cover van de VI ergens juli 2001 herinneren met ‘het supertrio van Ajax’: Maxwell, Mido en Zlatan. Er was veel kritiek op Adriaanse dat er zoveel miljoenen aan onervaren exotische tieners werd besteed, terwijl er voor ervaren en populaire rotte als Witschge en Winter geen toekomst meer was. Het geroep en gefluit om Witschge ten faveure van het toptalent Van der Vaart doet me nog steeds pijn in de oren. Psycho Co had dat toch wel even goed gezien. Zo ook bij die rechtsback. Het werd uiteindelijk ene Trabelsi, nadat zijn manager een fax had gestuurd en hij uiteindelijk na een video op stage mocht komen.
Van 1999/2000 (5):
Menzo
Vierklau, Verlaat, Chivu, De Cler(ej)
Van Halst, Winter, Witschge
B. Laudrup, Machlas, Gronkjaer.
Naar 2001/2002 (1):
Grim
Trabelsi, Pasanen, Chivu, Maxwell
Yakubu, Galasek, Van der Vaart(ej)
Van der Meyde(ej), Zlatan, Mido.
Bold zijn spelers die door die trainer (Adriaanse/Wouters) zijn aangetrokken. Twee uitgangspunten met uiteraard twee verhalen. En voor die eerste is Blind als directeur spelersbeleid verantwoordelijk. Maar even een situatieschets:
Na het Bosman-arrest was het echt een drama. De koopzieke Olsen kwam aan het roer die pardoes de jeugd en de inbreng in een elftal daarvan zwaar bekritiseerde. Ajax wilde niet weer spelers transfervrij laten vetrekken en dus kreeg iedereen het liefst (minstens) een vijfjarig contract. Zo waren er op een gegeven moment rond de 60 contractspelers, waarvan vele ongeschikte buitenlanders. De Ajax-cultuur werd verloochend.
De adviserende Cruijff vond dat die zogezegde Ajax-cultuur terug moest worden gebracht. Het percentage buitenlanders in de selectie moest drastisch worden verlaagd. Onder de incapabele Kales hebben we dat uiteindelijk gemerkt met Van Halst, Vierklau, de oud-Ajacieden Winter, Verlaat en Menzo maar net niet de 29-jarige Roy. Ook trainers als Wouters, Van ’t Schip (A1) en Bruins Slot (het tweede) kwamen terug op het oude nest. Daarentegen door de breuk door met het aanstellen van Adriaanse Suurbier (Heerenveen) en Hulshof (Willem II) niet. Frank ‘beunhaas’Rijkaard werd niet aangesteld, rechterhand Bruins Slot werd weggebonjourd en kwamen Olde Riekerink en Zwamborn in de jeugdopleiding terecht. Twee lieden waar Cruijff het op zijn zachts gezegd niet zo in zag zitten.
Het was een vrij simpele gedachte. Men wilde na de naslepen van Olsen weer op z’n Ajax spelen. Ajax moest weer Ajax worden. Herkenbaar, met veel Nederlanders en spelers uit de jeugdopleiding. Maar die speelwijze is niet voor ieder weggelegd. Met het beursgeld en meer dan 90 miljoen gulden van verkopen (oa Oliseh, v/d Sar, Benni, De Boers) ging men de markt op. De spelersmakelaars hadden vrij spel bij de onervaren Wouters en Blind. Na de tips van Cruijff kwam Blind tot de conclusie dat het een goed idee was om bekende oud-jeugdspelers te contracteren. Goed voor het clubgevoel en in het spelsysteem in te passen. Aardig te verantwoorden bij de achterban dus. De vreugde zou weer wederkeren. De onervaren Blind was dan ook tevreden om tijdens het Cruijff-feest in april 1999 te horen dat Menzo, Winter en Verlaat wel oren hadden naar een terugkeer. Dat ze kwalitatief duidelijk te kort schoten ging overigens aan hem voorbij. En doordat er voor deze en meer aangekochte spelers moeilijk een plaats in het systeem kon worden gevonden veranderde Wouters het telkens. Dat heeft uiteindelijk mede(!) zijn kop gekotst. Maar echt kwalijk neem ik al die aankopen Blind niet. Met de modder nog onder zijn kicksen moest hij zijn stoel onder zijn bureau zien te vinden…
Twee jaar later was de situatie rooskleuriger. Weliswaar 8 buitenlanders, maar wel zeer talentvolle en geschikte buitenlanders. Bovendien stonden de volgende paradepaardjes al te trappelen in de naam van Heitinga, De Jong, Sneijder, Stekelenburg, Rafael en Pienaar.
Niet zo raar ook, dat er zoveel buitenlanders in de basis stonden, want je moet niet vergeten dat er enkel aankopen werden gedaan die beter waren dan dat wat er al was. Breedteaankopen waren uit den boze, werd gewoon opgevuld door jeugdspelers. En de talentvolle Nederlanders gingen al jaren niet meer naar Ajax. Van Bommel, Hofland, Oude Kamphuis, Zenden, Robben, noem maar op kozen alle niet voor Ajax. Gecombineerd met de gebrekkige doorstroming en het verklaart het aantal buitenlanders op dat moment.
Na het mes in de rug door Beenhakker en Van Eijden, de hetze in de media veroorzaakt door Winter, Witschge, Knopper en enkele uitspraken (iets met paard en ruiter) was er geen houden meer aan. De lange termijn kon niet meer worden gewaarborgd. Om zijn baan te behouden werden er rare capriolen uitgehaald, omdat er resultaten moesten worden geboekt met zijn jonge maar perspectiefrijke selectie. Deze situatie had nooit mogen ontstaan… Terwijl Adriaanse halverwege zijn tweede seizoen op de eerste plaats stond, kon de Amsterdammer zijn biezen pakken en ging Koeman met zijn selectie aan de haal. Jammergenoeg.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Di 21 jul 2009 10:19
|
|
Ik wil er best op in gaan, alleen horen die rpely's in een ander topic thuis. Ik kopieer je reactie daarom even naar de scoutingtopic...
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Vr 24 jul 2009 23:22
|
|
Wat vond men vandaag van hem?
|
Seduction
Forum berichten: 1354
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Vr 24 jul 2009 23:23
|
|
Hij profileerde zich niet als leider, dat wat hij wel zou moeten doen. De verdediging oogde niet zeker.
|
| | | |
|
|
|