Auteur
|
Bericht
|
Anonymous
Forum berichten: 4060
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 13:33
|
|
Wie is Ach?
|
Lucas
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 15:44
|
|
Ach
:hurrah2:
Citaat: Ajax en Chelsea eens over Henk ten Cate
Amsterdam, 08 okt 2007
Ajax heeft in gesprekken met Chelsea overeenstemming bereikt over de medewerking van Ajax aan de directe overgang van Henk ten Cate naar Chelsea.
Vorige week verzocht Henk ten Cate, nadat hij persoonlijk door Chelsea was benaderd, de clubleiding van Ajax om met Chelsea in onderhandeling te treden. Na intern beraad is Ajax op dat verzoek ingegaan.
Het is nu aan Chelsea en Henk ten Cate om hun onderlinge contacten af te ronden en de overgang definitief te maken. Ajax verwacht dat dit niet lang op zich zal laten wachten
www.ajax.nl
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 15:51
|
|
De mazzel, Henkie.
Aissati mag dan bij Psv voetballen, maar ik heb toch sterke AJAX-vibes bij dat ventje, jammergenoeg. Een prima speler. Een versterking voor AJAX.
|
Anonymous
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 16:00
|
|
:hurrah: :ajax1: :ajax2: :hurrah2:
|
Pal
Forum berichten: 215
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 16:22
|
|
Citaat:
Aissati mag dan bij Psv voetballen, maar ik heb toch sterke AJAX-vibes bij dat ventje, jammergenoeg. Een prima speler. Een versterking voor AJAX.
Zekers, liever ex psv'er Aissati dan ex psv'er Colin.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 18:18
|
|
Citaat: Het was toch echt MvG die hoog van de toren blies dat hij Cruijff als adviseur had binnengesleept.
Wel ben ik het met je eens dat de structuur aan herziening toe is. Ook ik heb het idee dat er té veel mensen té dicht op de trainer staan. Ik ben voor om de technische staf zelf uit te breiden en TD (zoals het nu heet) een plaatsje in de hierarchie omhoog te schuiven, waardoor je controle op het technische beleid houdt (van slechts één persoon), maar de staf de complete zeggenschap krijgt over de selectie. De 'TD' regelt dan in principe slechts de communicatie tussen de Hoofd Opleidingen (HO) en trainer en de communicatie van deze twee onderdelen met de hoge mensen.
Dat betekent natuurlijk wel dat je je technische staf zo gaat samenstellen, dat je iemand hebt die daadwerkelijk verstand heeft van het aankopen van spelers en de communicatie met de scouting kan regelen. De scouting staat dan ook in directer contact met de technische staf. Een ander groot voordeel is dat degene die de communicatie vanuit de staf met de scouting regelt, dagelijks met de spelersgroep op het veld staat en de visie van de trainer deelt, waardoor je één visie houdt.
Verder vind ik het belangrijk dat de opleiding helemaal apart geregeld wordt van het eerste elftal. Die twee afdelingen zijn niet te vergelijken. De opleiding moet altijd bezig zijn om de best mogelijke spelers af te leveren, maar mag haar spelers niet in het keurslijf van het eerste elftal proppen. Dan krijg je weer eenheidsworsten.
Dit postte ik op AT. Iemand anders hier een mening over?
|
Demosthenes
Forum berichten: 562
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 20:15
|
|
Mijn vrouw vraagt net of ik op "iemand hoop", blijkt over de nieuwe trainer van Ajax te gaan, maar ik moest haar het antwoord schuldig blijven.
Voor trainers geldt hetzelfde als voor spelers. Ajax is voor een buitenlander niet het hoogst haalbare, zeker financieel niet. In Nederland zie ik geen Ajacied rondlopen die ik in staat acht en Ajax te leiden en met de pers en supporters om te gaan.
Ik heb wel goede herinneringen aan jeugdtrainer Johnny van 't Schip, hij was de laatste jeugdtrainer die de A1 en individuele spelers beter liet voetballen. Zijn jaar bij Twente zal hem echter de das omdoen, het imago van "eerder mislukt" zal hem achtervolgen.
Ik wacht wel af, maar wie het ook wordt: de nieuwe trainer verdient mijn steun.
|
Anonymous
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 20:22
|
|
Kesslerlul sluit de komst van marco van basten uit, uitzondering voor assistent Van 't Schip zit er ook niet in.
Welkom trouwens, Demos. :good:
|
Jabu
Forum berichten: 48
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 21:20
|
|
Citaat: Dit postte ik op AT. Iemand anders hier een mening over?
Verraad als 343-mod en niet meer op AT posten?
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 21:27
|
|
Scherp, Jabu. Misschien moesten we jou maar mod maken ipv Bertje. :crazy:
|
Jabu
Forum berichten: 48
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 21:28
|
|
In wil natuurlijk niet stoken, maar die Bertje moet je goed in de gaten houden.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 21:29
|
|
Ik weet het. Die kleine etter! :666:
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Ma 8 okt 2007 23:35
|
|
Citaat: Ajax not amused met spel Ten Cate en Chelsea
Bron: Voetbal International
Ajax heeft meegewerkt met het aanstaande vertrek van Henk ten Cate naar Chelsea. Toch zijn de Amsterdammers niet te spreken over de manier waarop de Londenaren en hun coach elkaar vonden.
Technisch directeur Martin van Geel gaf aan dat Ajax nooit officieel is benaderd door Chelsea met het verzoek om met Ten Cate te mogen praten. De Ajax-coach is zelf eveneens zonder medeweten van zijn werkgever naar Engeland gegaan voor een gesprek.
'Chelsea heeft achter onze rug om gehandeld en Henk heeft ons pas later benaderd met het verzoek weg te mogen', aldus Van Geel. 'Ik denk niet dat het zo hoort', benadrukte Van Geel met gevoel voor understatement.
'Ten Cate heeft direct aangegeven graag te willen. Het was een trein die mogelijk maar één keer voorbijkomt. Je staat voor een voldongen feit als je belangrijkste werknemer, je uithangbord en je visitekaartje zoiets zegt. Dan moet je wel medewerking verlenen.'
Ten Cate moet persoonlijk nog tot een akkoord komen met Chelsea. Bij The Blues wordt de Amsterdammer veldtrainer onder de hoofdverantwoordelijke Israëliër Avram Grant.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 08:46
|
|
Citaat: Ten Cate wordt aangetrokken voor 'het mooie voetbal'
Bron: volkskrant.nl
AMSTERDAM - Henk ten Cate moet Chelsea het voetbal schenken dat ze in Londen te weinig hebben gezien onder José Mourinho. Voetbal dat trouwens ook bij Ajax te weinig te aanschouwen was in iets meer dan een seizoen onder de Amsterdammer Ten Cate.
Officieel had Ajax de 52-jarige Ten Cate aan zijn tot na dit seizoen lopende contract kunnen houden, maar dat was geen optie meer. Ten Cate vroeg nadrukkelijk te mogen vertrekken en hoewel zijn verzoek op een slecht moment kwam, zoals technisch directeur Van Geel verklaarde, was het ‘afbreukrisico’ anders te groot geworden.
De transfer van de volgens Van Geel belangrijkste man binnen de club was immers al uitgelekt. Spelers, fans en clubleiding waren teleurgesteld in Ten Cate. De harde kern schreeuwde zondag tijdens het duel met Sparta (2-2), waarin waarin Ajax de koppositie overdeed aan Feyenoord, om zijn vertrek. De prestaties op Europees niveau waren belabberd. Nationaal gezien dichtte Ajax goeddeels het gat met PSV.
Chelsea behaalde sinds de entree van de steenrijke Rus Roman Abramovitsj in 2004 vooral op nationaal niveau succes, maar de onlangs vertrokken trainer Mourinho botste met velen. Hij durfde zelfs het verbale gevecht aan met de man die alles betaalt, Abramovitsj dus.
Daar had de Rus geen trek meer in. Hij haalde de Israëliër Avram Grant, met wie hij al jaren bevriend is, als manager Engelse stijl, als technische baas dus. In de nieuwe structuur functioneren daaronder de veldtrainers, van wie Ten Cate de belangrijkste is.
Ten Cate werd eens vierde bij NAC en derde met Vitesse, met fraai, aanvallend spel. Op het Europese platform glorieerde hij met Barcelona, de mooiste ploeg van de laatste jaren.
Succes
Ten Cate praatte in december 2005 met de Volkskrant over het succes met Barcelona, over de individuele vrijheid in het veld bijvoorbeeld. ‘Als je twee elftallen hebt die tactisch tot in de perfectie spelen, krijg je het Dinamo Kiev van twintig jaar geleden. Zoveel kwaliteiten en bijna niets winnen omdat de creativiteit werd uitgebannen.’
In dat gesprek benadrukte hij het belang van kijkgenot voor het publiek, van plezier voor de spelers gekoppeld aan resultaat, en van het ontbreken van vaste systemen. Dat is precies wat Abramovitsj wil bij Chelsea. Mourinho hamerde op resultaat en deed lacherig over een romanticus als Wenger (Arsenal).
Omdat hoofdtrainer Rijkaard in Barcelona de perscontacten onderhield, kwam de weleens bekritiseerde duistere kant van Ten Cate nauwelijks aan de oppervlakte. Hij heeft een straatvechtersmentaliteit, waarmee werkgevers niet altijd gelukkig zijn.
Als vakman was hij onomstreden. Edgar Davids was in het laatste half jaar van het eerste seizoen van Rijkaard en Ten Cate in Barcelona de ontbrekende schakel. Davids roemde alleen Ten Cate, van wie hij veel leerde. Ten Cate zei daarover: ‘Iedereen weet dat ik de trainingen doe. Dat kan ik wel aardig. Frank heeft ook andere kwaliteiten. Samengevoegd zijn we sterk.’
Ten Cate kreeg ook complimenten voor zijn arbeid met Ronaldinho, die in diens eerste jaar bij Barcelona na een blessure de vorm miste. Ten Cate werkte een week individueel met de Braziliaan, die daarna zijn eerste doelpunt aan de Amsterdammer opdroeg.
Chelsea wil Ronaldinho dolgraag aantrekken. Bij Chelsea beschouwen ze Ten Cate daarom niet alleen als de nieuwe strateeg van de training, maar ook als vooruitgeschoven pion in de aanstaande onderhandelingen.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 09:26
|
|
Welkom, Demos!
Citaat: Scherp, Jabu. Misschien moesten we jou maar mod maken ipv Bertje. :crazy:
Misschien moet je er dan eens op reageren, ouwe!
Verder mist Jabu natuurlijk mijn uitstraling. :angel:
|
Lucas
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 09:37
|
|
Citaat: Het was toch echt MvG die hoog van de toren blies dat hij Cruijff als adviseur had binnengesleept.
Wel ben ik het met je eens dat de structuur aan herziening toe is. Ook ik heb het idee dat er té veel mensen té dicht op de trainer staan. Ik ben voor om de technische staf zelf uit te breiden en TD (zoals het nu heet) een plaatsje in de hierarchie omhoog te schuiven, waardoor je controle op het technische beleid houdt (van slechts één persoon), maar de staf de complete zeggenschap krijgt over de selectie. De 'TD' regelt dan in principe slechts de communicatie tussen de Hoofd Opleidingen (HO) en trainer en de communicatie van deze twee onderdelen met de hoge mensen.
Dat betekent natuurlijk wel dat je je technische staf zo gaat samenstellen, dat je iemand hebt die daadwerkelijk verstand heeft van het aankopen van spelers en de communicatie met de scouting kan regelen. De scouting staat dan ook in directer contact met de technische staf. Een ander groot voordeel is dat degene die de communicatie vanuit de staf met de scouting regelt, dagelijks met de spelersgroep op het veld staat en de visie van de trainer deelt, waardoor je één visie houdt.
Verder vind ik het belangrijk dat de opleiding helemaal apart geregeld wordt van het eerste elftal. Die twee afdelingen zijn niet te vergelijken. De opleiding moet altijd bezig zijn om de best mogelijke spelers af te leveren, maar mag haar spelers niet in het keurslijf van het eerste elftal proppen. Dan krijg je weer eenheidsworsten.
Dit postte ik op AT. Iemand anders hier een mening over?
Na de actieve carriere als speler en trainer, heeft Cruijff zich meer en meer ontpopt tot vloek van Ajax. Cruijff is een man van vriendjes, machtspelletjes en manipulaties.
Ajax heeft de afgelopen tien jaar van alles binnengehaald als trainer, van jong talent, cultuurbewaker, tot 'bewezen' toptrainer. Allemaal lieten ze Ajax een tijdje groeien, om daarna heel snel over te gaan op chaos en overleven. Het kan haast niet anders dan dat dat wordt veroorzaakt door de noodzaak binnen Ajax rekening te houden met verschillende invloedrijke stromingen. Onlangs werd geopperd om binnen Ajax maar eens een 'parlementaire enquete' te houden waar de trainers van de afgelopen tien jaar gevraagd moet worden hoe ze gewerkt hebben bij Ajax, hoe ze dat ervaren hebben en wat hun heeft aangezet tot de acties die ze uiteindelijk ondernomen hebben. Want hoe je het ook wendt of keert, alle trainers zijn min of meer uitgekotst. Dat kan geen toeval meer zijn! Misschien moet die ledenraad maar eens afgeschaft worden
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 09:57
|
|
Goede post, Lucas.
Meerdere stromingen zijn funest voor een organisatie. Meerdere meningen zijn prima in een politieke partij, maar AJAX heeft meer weg van de Tweede Kamer. Kan nooit de bedoeling zijn.
|
Lucas
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 12:11
|
|
Citaat:
Ten Cate bewijst in Amsterdam op eigen benen geen toptrainer te zijn
Henk Hoijtink
De technisch directeur van Ajax is verantwoordelijk voor B-aankopen en de trainer bleek onvoldoende gescreend. Na het vertrek van Ten Cate dient Ajax zich te bezinnen.
Het heeft uiteindelijk met kwaliteit te maken, sprak Henk ten Cate na zijn laatste echec als trainer van Ajax, de vroege Europese uitschakeling van vorige week door Dinamo Zagreb. Zo is het maar net. Vanwege een falend aankoopbeleid moet Ajax zich met te veel B-spelers behelpen. Maar met een verwijzing naar de wetmatigheid dat een trainer afhankelijk is van zijn materiaal, riep Ten Cate onbedoeld met terugwerkende kracht ook zélf de vraag op waarom hij dan vorig jaar zo nodig door Ajax moest worden aangetrokken.
In een lichtgrijs verleden had Ten Cate in Nederland enkele subtoppers acceptabel laten spelen. Bij Barcelona was hij assistent geweest – een vaak lastig definieerbare functie, met alle ongrijpbaarheid van dien. Vedetten in Catalonië zouden met hem als veldtrainer weglopen, werd gezegd, en ook Ajax leek zich daardoor te laten leiden. Maar vorige week gaf Ten Cate zelf ten overvloede aan dat ook zijn inbreng begrensd is. Daarnaast mag worden gesteld dat de Amsterdamse clubleiding haar huiswerk ruim een jaar geleden halfslachtig heeft gedaan.
In de prijzende verhalen over Ten Cate vanuit Spanje werd al te gemakkelijk voorbijgegaan aan de rol van hoofdcoach Frank Rijkaard, die Barcelona nog altijd beheerst en waardig vertegenwoordigt. Ten Cate vloog bij Ajax al vroeg uit de bocht, toen Sneijder in een uitduel met Sparta de rode kaart kreeg na de scheidsrechter te hebben uitgescholden. Hij verloor zich zonder distantie in het incident als de straatvechter die hij, zo hadden ze bij Ajax kunnen weten, altijd al was – onevenwichtig, onberekenbaar, provocerend, explosief en uiteindelijk voortdurend verongelijkt.
Niet voor niets wordt het tussentijdse vertrek van Ten Cate naar Chelsea her en der ‘goed voor alle partijen’ geacht – al moet nog maar blijken hoe goed het vooral voor de Engelse club zal zijn. Het is begrijpelijk dat Ajax zich niet star heeft opgesteld, zeker nu het een afkoopsom kon ontvangen voor een werknemer op wie vanuit representatief oogpunt veel was aan te merken en die bovendien een magere conduitestaat had opgebouwd. Ten Cate heeft in Amsterdam bovenal bewezen op eigen benen vanwege een gebrek aan evenwichtigheid geen toptrainer te zijn, hoe vakkundig hij op het trainingsveld ook mag zijn.
In sportief opzicht mag Ten Cate erop bogen te hebben bijgedragen aan de progressie van de eigen talenten Sneijder en Babel, die onlangs voor in totaal 44 miljoen euro werden verkocht. Hij won de beker en hij mag er graag op wijzen dat (na een duister voorgaand seizoen) de landstitel op één doelpunt werd gemist, maar zonder het peilloze verval van PSV had het zover niet kunnen komen. Lang mocht een toename van de weerbaarheid, de gekende zwakke plek van Ajax, bij de plusjes van Ten Cate worden bijgeschreven, maar uiteindelijk zijn ook daarbij kanttekeningen te plaatsen. Soms werd de grens met ruw spel al te driest overschreden en de strijdbare dertigers Stam en Davids bleken toch te kwetsbaar voor een structurele ommezwaai op dit vlak.
Maar als trainer van Ajax is Ten Cate bovenal gebrandmerkt door blamerende Europese eliminaties: twee keer op rij in de voorronde van de Champions League en vorige week zelfs in de eerste ronde van het Uefa Cup-toernooi. Dat tot tweemaal toe (vorig jaar tegen FC Kopenhagen en nu tegen Dinamo Zagreb) het voordeel van een zege in een uitwedstrijd werd verspeeld, mag Ten Cate zich ondanks het kwaliteitsverlies in het veld in de hoogste mate aanrekenen. Nu zijn missie is mislukt zou Ajax er met voorlopig interne vervangers goed aan doen zich te bezinnen, in de relatieve luwte zonder internationale verplichtingen.
Het hoort bij de club Ajax dat er nu weer door iedereen moord en brand wordt geschreeuwd, en dat ook voorzitter Jaakke het moet ontgelden – alsof er van de hele structuur niets zou deugen. Terwijl de functie van Jaakke, een fatsoenlijk bestuurder, een ceremoniële zou moeten zijn. Het is mede aan hem om die orde te herstellen met, allereerst, een voor zijn taken berekend technisch kader.
Technisch directeur Van Geel mag verantwoordelijk worden gehouden voor tal van onwaardige B-aankopen, en Ten Cate bleek onvoldoende gescreend. Hij was na de onervaren Wouters en Blind al de derde voor wie dat opging, in een rijtje van zes trainers (inclusief Olsen, Adriaanse en Ronald Koeman) die sinds 1997 hun contract bij Ajax niet uitdienden.
’Hij wilde dolgraag naar Chelsea en liet ons uiteindelijk geen keus’
Ajax is door de vertrokken trainer Ten Cate voor een voldongen feit geplaatst, zo zei technisch directeur Van Geel gisteren in de Arena. Ten Cate (52), wiens contract in Amsterdam aan het einde van het seizoen afliep, blijkt bijna twee weken geleden al met Chelsea te hebben gesproken. Ajax is daarvan is strijd met de code in het internationale voetbal door de Engelse club niet op de hoogte gesteld. ,,Maar we vonden het een te groot risico om Ten Cate aan zijn contract te houden’’, zei Van Geel. ,,Hij wilde dolgraag naar Chelsea. Hij liet ons eigenlijk geen keus.’’
Ajax ontvangt van Chelsea een afkoopsom van naar verluidt een miljoen euro. Nadat de clubs gisteren tot overeenstemming waren gekomen, vertrok Ten Cate naar Londen voor de laatste onderhandelingen over een driejarig contract. Hij gaat bij Chelsea als veldtrainer dienen onder de Israëlische manager Grant, die onlangs de taken van de opgestapte Portugees Mourinho overnam.
Ajax maakt het seizoen hoogstwaarschijnlijk af met vervangers uit eigen kring. Ten Cate’s assistenten Spijkerman en Groenendijk behoren tot de gegadigden. Ook Jong Ajax-trainer Koster en ex-international Frank de Boer, nu jeugdtrainer, beschikken over de vereiste papieren. Bondscoach Van Basten en Barcelona-trainer Rijkaard, beiden ex-ajacied, zijn kandidaten voor het nieuwe seizoen, zo liet Van Geel blijken zonder overigens hun namen te noemen. ,,Het vertrek van Ten Cate komt op een ongelukkig moment. De beste trainer voor Ajax op de lange termijn werkt op dit moment bij een club of nationale bond.’’
www.trouw.nl
|
Pal
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 14:14
|
|
TROCA ance2:
|
Anonymous
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 14:18
|
|
Citaat: TROCA ance2:
Wat zegt-ie nu? Ga even zitten Pal, heb iemand een zakje? :)
|
Pal
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 14:34
|
|
Denk er maar eens goed over na Doc, als dat tenminste niet te moeilijk is voor je.
Citaat: Adrie Koster volgt Henk ten Cate op als interimtrainer tot het einde van het seizoen. De huidige assistenten Spijkerman en Groenendijk blijven aanwezig in hun huidige functie.
Adrie Koster werd op 18 november 1954 in Zierikzee geboren en kwam als speler onder meer uit voor Roda JC en PSV. Koster speelde drie interlands. Als trainer werkte hij bij Willem II, Roda JC, Helmond Sport, Top Oss, Excelsior, VVV en RKC. Koster had tot voor kort Jong Ajax onder zijn hoede.
|
Lucas
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 14:34
|
|
Citaat: Adrie Koster volgt Ten Cate op
Auteur : Robin Lieftink . 9 oktober 2007 13:36 . 15 Reacties
Adrie Koster gaat het huidige seizoen als hoofdtrainer van Ajax afmaken. De 52-jarige trainer zal net als Henk ten Cate geassisteerd worden door Hennie Spijkerman en Alfsons Groendenijk.
Koster werkte in het verleden al voor Eindhoven, Willem II, Roda JC, Helmond Sport, TOP Oss, Excelsior, VVV Venlo en RKC Waalwijk. Bij Roda JC wist de nieuwe Ajax-coach de finale van de KNVB-beker te halen, verder promoveerde Excelsior onder zijn bewind naar de eredivisie.
â€De beste coach voor Ajax werkt op dit moment bij een club of nationale bond. Dat is in de winterstop waarschijnlijk ook nog het geval. Het zou dus heel goed kunnen dat we aan het einde van dit seizoen pas een trainer voor de lange termijn kunnen aantrekken. We willen namelijk alleen de allerbeste coach naar Ajax halen,†aldus Technische directeur Martin van Geel.
Koster was dit seizoen werkzaam als coach van Jong Ajax.
www.rtl.nl
|
Anonymous
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 14:46
|
|
Arie wie, zou ik bijna zeggen. Weer zo'n naam uit de buitenste regionen van het voetbalwereldje, een tweede hennie spijkerman. Een man waarbij je Wikipedia nodig hebt om te zien wat de man gedaan heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adrie_Koster
|
Lucas
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 14:49
|
|
Nee hoor, dat wist ik allang. Succesvol speler bij PSV, coach bij RKC
|
Anonymous