Auteur
|
Bericht
|
Jobo
Forum berichten: 673
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 22 apr 2008 20:35
|
|
Gevaarlijke ontwikkelingen binnen Ajax, Een beginnend coach met alle macht binnen de club. Een van der Aat durft niet tegen Marco van Basten in te gaan. De beste man heeft namelijk niet eens een voetbalachtergrond.
Gevaren:
Korte termijn visie
Gebrek zakeiijk inzicht: Speler voor te weinig weg en voor teveel bnnengehaald.
Verdeling aandacht over verschillende vlakken waardoor ajax 1 matig kan gaan presteren.
Verkwisting van veel geld.,
Positieve punten:
Geen gevaar van conflict tussen TD en coach
|
Wij zijn Ajax
Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Di 22 apr 2008 20:53
|
|
Ik wil dat Cruijff Van Bastens' taken uitvoert in de periode tot en met het EK. Hij is ook een groot icoon, heeft dezelfde gedachtegang en kan het dus goed vinden met MvB. Keizer die is een goede TD, maar die heeft volgens mij weinig met Van Basten en heeft dus zo zijn eigen gedachtes. Dat zou mijn TD worden als ik voorzitter was, maar nu heeft Van Basten de macht en ik denk dat Cruijff beter bij hem aansluit. En nu kan hij Ajax een dienst bewijzen. Wie niet waagt, wie niet wint. Met een goed verhaal dnek ik dat hij het wil doen.
|
daanbisseling
Forum berichten: 49
|
Geplaatst: Di 22 apr 2008 21:33
|
|
Van Geel heeft in zijn periode bij Ajax weinig dingen gedaan die een hoog salaris rechtvaardigen. Hij had overigens al veel eerder op zijn strepen moeten gaan staan. Een TD moet een sterke figuur zijn. Hij had zich nooit zo mogen laten piepelen door Ten Cate, en duidelijk aan moeten geven dat hij het technische beleid bepaalde. Autoriteit moet bij tijd en wijle aangewend worden.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Di 22 apr 2008 21:41
|
|
Citaat: Gevaarlijke ontwikkelingen binnen Ajax, Een beginnend coach met alle macht binnen de club. Een van der Aat durft niet tegen Marco van Basten in te gaan. De beste man heeft namelijk niet eens een voetbalachtergrond.
Gevaren:
Korte termijn visie
Verdeling aandacht over verschillende vlakken waardoor ajax 1 matig kan gaan presteren.
Positieve punten:
Geen gevaar van conflict tussen TD en coach Louis van Gaal was ook een beginnende coach die het erg goed heeft gedaan in een zelfde situatie. Ik ben niet bang voor een korte termijn visie aangzien Marco voor 4 seizoenen is aangesteld en ik het niet raar zou vinden als hij nog gaat verlengen na die 4 seizoenen. Hij is gehaald voor de lange termijn en is niet een type dat persé coach wilt worden bij een club als A.C. Milan. Ik denk ook niet dat hij het geld gaat verkwisten aangezien ik verwacht dat hij meer naar de scouting gaat luisteren dan Martin van Geel deed. Hij zal ook wel genoeg hulp krijgen en zou genoeg aandacht aan Ajax1 gaan geven want dat is wat hij het beste kan en het liefste doet, spelers beter maken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Wo 23 apr 2008 08:36
|
|
Citaat: Gevaarlijke ontwikkelingen binnen Ajax, Een beginnend coach met alle macht binnen de club. Een van der Aat durft niet tegen Marco van Basten in te gaan. De beste man heeft namelijk niet eens een voetbalachtergrond.
Gevaren:
Korte termijn visie
Positieve punten:
Het gevaar korte termijn visie vind ik geen gevaar. Tegenwoordig draait het om de korte termijn. Heitinga is tegenwoordig een uitzondering: 7 jaar in ajax 1. Vroeger was dit normaal, maar tegenwoordig niet meer. Je moet elk jaar zorgen om een zo sterk mogelijk team samen te stellen en goeie spelers zo lang mogelijk vast te leggen.
Gebrek aan zakelijk inzicht: ik ga er vanuit dat Keje molenaar wordt aangesteld. Die compenseert dat genoeg. Dat geldt ook voor je andere punten.
Wat ik het grootste gevaar is in mijn ogen dat ik niet weet hoe de aankopen van van Basten zijn. Koeman was ook een goede voetballer, maar aankopen doen kon hij totaal niet. Aangezien van Basten de macht heeft op voetbaltechnisch gebied is dat redelijk gevaarlijk. Dat is dus afwachten.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Wo 23 apr 2008 11:43
|
|
Citaat: De echte vraag is: wie geeft het nieuwe Ajax vorm? Van Basten is pas per 1 juli in dienst.
V/d Aat? Die is ook maar tijdelijk in dienst. Slop dan?
Ik geef onmiddelijk toe dat het verre van ideaal is dat Van Basten in juni niet beschikbaar is, maar we hebben dus nog een maand voor het EK en nog een maand na het EK (ik vind dat de selectie voor het aanbreken van augustus rond moet zijn, het liefst eerder). Ik neem aan dat Van Basten op voetbaltechnisch gebied alles voor het zeggen heeft en hij zelf erg veel vertrouwen heeft in Witschge en vooral Van 't Schip. Die zullen dan wel in samenwerking met de scouts op zoek gaan naar de gewenste versterkingen.
Gevaren:
Korte termijn visie
Positieve punten:
Van Basten gaat vast de onderhandelingen niet zelf doen. Dat gebrek aan zakelijk inzicht is dus geen probleem, want er komt nog wel een AD. Het komt er nu dus inderdaad zo te staan zoals ik het verwachtte. Van Basten die alles bepaalt op voetbaltechnisch gebied, niet te maken heeft met een TD, wel met een AD (hopelijk straks met voetbalkennis), over korte lijntjes beschikt naar de jeugdopleiding en de scouting, waar hopelijk nu duidelijke aanspreekpunten zitten.
Wat het verschil tussen de korte -en lange termijn betreft ben ik het met Jari eens. De lange termijn op voetbaltechnisch gebied houdt vooral het tijdig verlengen van contracten in.
|
Fregge
Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Wo 23 apr 2008 13:38
|
|
Kom we gaan AZ na doen:
EN WE ZWAAIEN MET Z'N ALLE NAAR VAN GEEL
EN WE ZWAAIEN MET Z'N ALLE NAAR VAN GEEL
EN WE ZWAAIEN MET Z'N ALLE
WE ZWAAIEN MET Z'N ALLE
WE ZWAAIEN MET Z'N ALLE NAAR VAN GEEL
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Wo 23 apr 2008 13:43
|
|
Zullen we niet ophouden met het nadoen van AZ? Heeft ons vooralsnog een paar jaar wanbeleid gebracht.
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Wo 23 apr 2008 15:58
|
|
Dat is bijzonder triest hoor.
Ik vind deze ophoping van taken onverstandig, aangezien manager bij Ajax zijn opzich al een grote verantwoordelijkheid is. En hij wil alles op orde brengen, dan kan het niet dat alles draait hoor, zeker als een tak meer aandacht vergt. Ik wacht het af: ik heb Van Basten hoog zitten. Maar hij moet niet te veel hooi op zijn vork nemen en bovendien moet hij ook nog is zijn beleid verantwoorden aan de buitenwereld. Ik geef hem de tijd en dus het vertrouwen, ik hoop dat niet iedereen kijkt naar het moment. Maar ik ben wel scherp, hij mag niet verslappen en het beschamen. En zo hoop ik dat iedereen kijkt.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 24 apr 2008 08:03
|
|
Citaat: Volgens mij bleef de positie van TD, maar in een uigeklede vorm. De positie van technisch adviseur is weg.
Technisch coördinator noemen ze het bij AJAX nu.
Citaat: Van Geel wijkt voor Van Basten
Bron: Het Parool
AMSTERDAM - Martin van Geel heeft gisteravond zijn functie als technisch directeur van Ajax neergelegd. De club kiest voor een nieuwe technische structuur waarin de aanstaande hoofdtrainer Marco van Basten leiding geeft aan de gehele afdeling betaald voetbal.
Het nieuwe bestuursmodel is een direct gevolg van het onderzoeksrapport dat in februari onder leiding van Uri Coronel werd gepresenteerd. Donderdag werd Coronel gekozen tot de nieuwe voorzitter van Ajax en vijf dagen later voert hij zijn beleid al door.
''Ja, het gaat snel, maar ik vind dat de club is gebaat bij duidelijkheid,'' aldus Coronel. En op de vraag of hij niet liever met deze stap had gewacht tot het einde van de play-offs, antwoordde Coronel: ''Dat maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Duidelijkheid staat voorop.''
Om de technische structuur van Ajax duidelijker af te bakenen, deed Coronel in het rapport twee voorstellen: óf de macht komt grotendeels te liggen bij de technisch directeur en de club stelt een 'veldtrainer' aan, óf de trainer geeft leiding geven aan de afdeling betaald voetbal, waardoor een technisch directeur overbodig is.
Dat voor de laatste mogelijkheid is gekozen, is niet los te zien van de kritische noten die in het rapport over Van Geel zijn gekraakt. Vooral bij het aantrekken van spelers bleek Van Geel vaak een vrijwel onuitvoerbare tango te dansen met onder anderen de voormalige trainer Henk ten Cate en daardoor liep Ajax goede spelers mis. Ook de scoutingafdeling voelde zich volgens het rapport niet serieus genomen door Van Geel.
Nadat Coronel in gesprekken met Van Geel en Van Basten zijn toekomstvisie over Ajax uiteen had gezet, trok de technisch directeur zijn conclusies. Van Geel: ''In de voorgestelde samenwerking zie ik geen plaats voor mijzelf als zelfstandig functionerende technisch directeur. Ajax en ik zijn het eens: twee kapiteins op één schip, dat is niet werkbaar.''
Ajax heeft wel nog geprobeerd Van Geel voor de club te behouden als een soort technisch coördinator. Daarin zou Van Geel Van Basten moeten ondersteunen. Maar daarvoor paste de man die sinds juli 2005 de technische baas was in de Arena.
Van Geel heef zijn contract ingeleverd en financieel is de zaak al afgewikkeld. Volgens Coronel zou het 'heel goed kunnen' dat Ajax op korte termijn nog een technisch coördinator aantrekt om Van Basten bij de uitvoering van zijn beleid te assisteren.
De laatste maanden trok Van Basten de macht al opzichtig naar zich toe. Zo ging hij al op gesprek bij Arsenal om te spreken over een mogelijke samenwerking en hij had een dikke vinger in de pap bij het transferbeleid. Als Ajax Dario Cvitanic aantrekt, draagt dat zeker de goedkeuring van Van Basten.
Coronel heeft voor Van Basten een rol voor ogen zoals die in Engeland wordt vervuld door Arsène Wenger (Arsenal) en Alex Ferguson (Manchester United), trainers die respectievelijk sinds 1996 en 1986 bij hun club werken. In Coronels vorige ambtstermijn als bestuurslid commerciële zaken (1989-1997) bekleedde Louis van Gaal zes jaar ook zo'n functie.
Van Basten heeft in Amsterdam 'slechts' een contract voor twee seizoenen, waarna een wederzijdse evaluatie volgt en de optie al vastligt om nog twee seizoenen met elkaar verder te gaan. ''Maar dat contract met Van Basten lag er al,'' aldus Coronel.
Ironisch genoeg was het Van Geel die Van Basten bij Ajax binnenhaalde.
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Do 24 apr 2008 13:29
|
|
Ja dat Van Basten de baas is en dat hij de zaken regelt, ik zou het ook niet doen. Dan kan je beter iemand die door de club capabel genoeg wordt geacht TD maken en zoals ik aangaf Van Geel algemeen directeur: beleid uitstippelen, directie leiden en vertegenwoordigen naar de buitenwereld, contracten laten sluiten, etc. etc., met daaronder vakmensen(financiele directeur, commercieel directeur, technisch directeur) die over hun zone zeggenschap hebben en een veto over beslissingen van de BVO. Als er een conflict is zal er eerst in de directie worden bemiddeld door de algemeen directeur en dan zouden ze elkaar moeten overtuigen van hun visie over dat onderwerp. De RvC geeft zijn advies erover en als dat niet genoeg is beslist het bestuur. Zo zou het horen te zijn. Helaas is dit niet zo geworden.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 10:53
|
|
Er wordt trouwens in De Telegraaf aangehaald dat Martin van Geel in beeld is om de eventueel vertrekkende Stan Valckx op te volgen. Moet er niet aan denken. Zal PSV alleen nog meer in de problemen brengen en heeft ook geen toegevoegde waarde.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 11:58
|
|
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant is het aankoopbeleid bij Ajax onder hem dramatisch geweest. Aan de andere kant is hij me op vrijwel alle andere vlakken opgevallen als erg professioneel. Het is sowieso niet te hopen dat het hem lukt om bij PSV weer eens te zorgen voor goede verkopen.
|
bugs
Forum berichten: 405
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 12:01
|
|
van geel naar psv = ajax kampioen lol
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 13:29
|
|
Voor mijn gevoel kun je beter Van Geel dan Valkx hebben, hoor.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 13:32
|
|
Citaat: Voor mijn gevoel kun je beter Van Geel dan Valkx hebben, hoor. Valckx heeft nooit veel ruimte gekregen om zijn werk te doen maar wat hij deed was nooit slecht. Martin van Geel zal bij PSV ook toaal overvleugeld worden door Reker en bij Ajax wilde hij dat niet dus waarom wel bij PSV? Martin van Geel kan niets echt goed en dat is precies wat PSV (lees: Reker) nodig heeft, iemand die makkelijk te passeren is net zoals Valckx dat was tot Gomes opeens (in de ogen van Reker) opstandig ging doen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 13:42
|
|
Inderdaad, JD. Van Geel is een slapjanus. Hij had zich veel meer moeten laten horen tegen Ten Cate en duidelijk laten blijken hoe de verhoudingen lagen. TD boven een coach.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 14:28
|
|
Dus vooralsnog is dit de rolverdeling nu Van Geel is vertrokken;
Jeroen Slop en Henri van der Aat doen de onderhandelingstrajecten. Ajax zou er over nadenken om een technisch coordinator aan te stellen die een deel van de administratieve werkzaamheden van Van Geel kan overnemen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 14:48
|
|
Citaat: Inderdaad, JD. Van Geel is een slapjanus. Hij had zich veel meer moeten laten horen tegen Ten Cate en duidelijk laten blijken hoe de verhoudingen lagen. TD boven een coach.
Er was een TD die dat eerder een keer deed, z'n lot was er zelf uitgeknikkerd worden. (Louis Van Gaal en Koeman). Het lijkt allemaal makkelijker dan het is, organisatorisch was/is Ajax een wespennest waar heel wat mensen ten onder waren gaan, ik hoef alleen al te wijzen naar het lot vand e vorige TD's.
We hebben zeker iemand nodig die weer de technische afhandelingen gaat doen want dat op het bordje van Van Basten leggen lijkt me erg dom, die heeft daar nog geen ervaring mee en moet zich op andere dingen richten.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 14:58
|
|
Van Gaal stapte zelf op. En dat is nog altijd beter dan door blijven werken in zo'n onduidelijke situatie. Want hoe dan ook....uitgeknikkerd word je er toch. Het ligt eraan hoe je ten onder gaat. Als een politieke angsthaas of iemand die duidelijk laat weten het ergens niet mee eens te zijn.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 15:12
|
|
Citaat: Van Gaal stapte zelf op. En dat is nog altijd beter dan door blijven werken in zo'n onduidelijke situatie. Want hoe dan ook....uitgeknikkerd word je er toch. Het ligt eraan hoe je ten onder gaat. Als een politieke angsthaas of iemand die duidelijk laat weten het ergens niet mee eens te zijn.
Misschien wel, maar nu stel je het wel heel makkelijk. Van Geel was ook als angsthaas betiteld als hij midden in het seizoen vertrokken was. Waar ik bij blijf is dat het echte probleem bij Ajax meer gezeten heeft in hoe de TD"s organisatorisch gezien de ruimte kregen. De situatie onder Van Gaal bewijs al dat die verhoudingen verkeerd gegroeid waren.
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 17:08
|
|
Wat een bijzondere onzin. Henk ten Cate en MvG zaten niet op 1 lijn, maar alle beslissingen zijn niet tegengesproken door MvG, hij schatte die dingen ook in als de beste oplossingen. Hij was niet slap, want anders had Ajax een veel hoger niveau gehad. Nu heeft hij op technisch vlak Ten Cate vaak niet willen steunen, hij heeft hem niet willen begrijpen en daarom zitten we nu met een slecht verzorgde selectie. Ik heb altijd zijn slectiebeleid belabbert gevonden trouwen, dat neemt niet weg dat hij de organisatie heeft ontwikkeld met goede invullingen en dat hij altijd goed naar buiten heeft gecommuniceerd. Het is een vakman, alleen niet als voetbaltechnische persoon. En dat heeft Ajax altijd opgehouden, ik hoop dat hij hetzelfde doet bij PSV.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 19:01
|
|
Citaat: Voor mijn gevoel kun je beter Van Geel dan Valkx hebben, hoor. Valckx heeft nooit veel ruimte gekregen om zijn werk te doen maar wat hij deed was nooit slecht. Martin van Geel zal bij PSV ook toaal overvleugeld worden door Reker en bij Ajax wilde hij dat niet dus waarom wel bij PSV? Martin van Geel kan niets echt goed en dat is precies wat PSV (lees: Reker) nodig heeft, iemand die makkelijk te passeren is net zoals Valckx dat was tot Gomes opeens (in de ogen van Reker) opstandig ging doen.
Valkcx was natuurlijk knullig eerste klas, kijk alleen al naar hoe hij Guardado probeerde te halen.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 20:48
|
|
Citaat: Valkcx was natuurlijk knullig eerste klas, kijk alleen al naar hoe hij Guardado probeerde te halen. Ik heb dat toen niet gevolgd, dus hoe was dat dan?
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Za 26 apr 2008 21:59
|
|
Van Geel en Reker gaan niet samen, want Reker stippelt het beleid van de club uit en neemt dus veel uit. Trouwens voegt Van Geel dan niets aan hem toe, want inhoudelijk is het al helemaal niet hoogstaand. Ik hoop dat PSV hem neemt.
|