| | |
Forum
Onderwerp: Martin van Geel als technisch directeur
Maker: PushkinBekeken: 8465 Status: InactiefBerichten: 230
|
Auteur
|
Bericht
|
Demosthenes
Forum berichten: 562
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 1 jan 2008 20:23
|
|
Wat ik me afvraag is: "Hoe kom je aan die bedragen?"
Ik herinner me nog dat Malmö ƒ 10.000.000 vroeg (gulden!); je hebt nu over een veelvoud ervan in euro's. De euro was op dat moment wel geaccepteerd als betaalmiddel, maar nog niet in gebruik. Zweden is niet overgestapt op de euro!!! Ik kan niet alles uit het verleden tevoorschijn toveren, maar Ajax is verplicht investeringen die jij noemt publiekelijk te maken en dat is m.i. niet gebeurd bij de aankoop van Zlatan (wel bij de verkoop)
Maxwell kost bij jou een gigantisch bedrag, terwijl feyenoord in die periode ieder jaar een nieuwe linksback kocht (ook Brazliaanse!)_, maar veel minder betaalde: meestal iets meer dan een miljoen dollar, toen meer waard dan de euro. Feyenoord kocht jeugdinternationals. Waarom zijn die dan ± 5 keer zo GOEDKOOP als iemand die nog nooit een jeugdinterland voor zijn regio heeft gespeeld???????
Ik bespeur steeds dezelfde berichtgeving (niet persoonlijk): Ajax wil nooit betalen (de joden!) en vraagt altijd te veel (de joden). Koopt Ajax een speler, dan is er veel te veel betaald (dan geen joden meer?). Verkoopt Ajax een speler, dan gaat die bijna voor niets weg (dan geen joden meer?)!
Ajax heeft na al die mislukte transacties wel geld om te investeren, psv en feyenoord na al die succesvolle acties hebben geen geld???????? Wordt iets te moeilijk voor mij. Ik weet wel dat feyenoord en psv niets bekend hoeven te maken!
Geld is het enige waarover wordt gesproken? Ik ben bang van wel en dan krijgt Ajax het zwaar. De ledenraad van amateurverenigig Ajax bepaalt wat er gebeurt!
Van Geel? Beenhakker? Ik wil gewoon goed voetbal zien!
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Di 1 jan 2008 20:49
|
|
Citaat:
Wat ik me afvraag is: "Hoe kom je aan die bedragen?"
Alles kan je opzoeken, het meeste is gewoon duidelijk naar buiten gekomen.
Citaat: Ik herinner me nog dat Malmö ƒ 10.000.000 vroeg (gulden!); je hebt nu over een veelvoud ervan in euro's. De euro was op dat moment wel geaccepteerd als betaalmiddel, maar nog niet in gebruik. Zweden is niet overgestapt op de euro!!! Ik kan niet alles uit het verleden tevoorschijn toveren, maar Ajax is verplicht investeringen die jij noemt publiekelijk te maken en dat is m.i. niet gebeurd bij de aankoop van Zlatan (wel bij de verkoop)
Jawel hoor, Ajax is daar ook toe verplicht door de beurswaakhond. Ik geef toe dat ik een tikfoutje gemaakt heb en het 7,8 Miljoen is i.p.v. 8,7 Miljoen voor Ibrahmovic.
Citaat: Maxwell kost bij jou een gigantisch bedrag, terwijl feyenoord in die periode ieder jaar een nieuwe linksback kocht (ook Brazliaanse!)_, maar veel minder betaalde: meestal iets meer dan een miljoen dollar, toen meer waard dan de euro. Feyenoord kocht jeugdinternationals. Waarom zijn die dan ± 5 keer zo GOEDKOOP als iemand die nog nooit een jeugdinterland voor zijn regio heeft gespeeld???????
Luister op vlak van bedragen hoef je me echt niks wijs te maken hoor, ik zoek die dingen al jaren uit. Opnieuw was daarom opvallend dat Ajax dat bedrag neertelde, voor een speler
Maar hier heb je het bericht van bv. VI.
http://www.vi.nl/NieuwsItem/AjaxStriktB ... axwell.htm
Citaat: Ik bespeur steeds dezelfde berichtgeving (niet persoonlijk): Ajax wil nooit betalen (de joden!) en vraagt altijd te veel (de joden). Koopt Ajax een speler, dan is er veel te veel betaald (dan geen joden meer?). Verkoopt Ajax een speler, dan gaat die bijna voor niets weg (dan geen joden meer?)!
Tja dan ben je bij mij toch echt aan het verkeerde adres. Wat ik Ajax verwijt is vooruit te denken en voorinvesteringen te plegen. Wat Ajax eens centraal moet stellen en is haar corebisnuess voetbal. Als er dan een positie onderbezet is moet je actie ondernemen en dat moet je doen met het oog op de lange termijn. Je kan dat ook niet en denken dat het allemaal wel goed komt maar dan loop je grote risico's om nog meer te weg gooien (zoals mislopen CL door slecht bezetten van enkele posities).
Citaat: Ajax heeft na al die mislukte transacties wel geld om te investeren, psv en feyenoord na al die succesvolle acties hebben geen geld???????? Wordt iets te moeilijk voor mij. Ik weet wel dat feyenoord en psv niets bekend hoeven te maken!
Tja no offence maar dan moet je dingen eens uitzoeken, die moeite heb ik ook gedaan.
Ik zal een paar voorbeeldjes geven, in 2005 waren de inkomsten uit merchandise bij Psv 500.000 Euro, Bij Ajax 4,5 Miljoen. (zie de jaarrekeningen daarvoor). Wat Feyenoord betreft als je 30 spelers haalt met een non-eu contracht en je stelt ze nooit op betekent dat niet dat lui geen geld kosten. Ik zou het allemaal tot in detail kunnen uitleggen wat nou de problemen zijn van bv. Feyenoord en psv op vlak zijn van financieen. Beide weer unieke situaties, bij Psv woog dat stadion bv. heel erg mee de afgelopen jaren.
Citaat: Geld is het enige waarover wordt gesproken? Ik ben bang van wel en dan krijgt Ajax het zwaar. De ledenraad van amateurverenigig Ajax bepaalt wat er gebeurt!
Sinds we door aandelenpolitiek worden beheerst wel ja. DE oplossing voor Ajax zou zijn om van de beurs te gaan. Dat zou heel wat voordelen kunnen opleveren als je het daarna goed uitvoert, o.a. zou je de organbisatiestructuur van Ajax kunnen veranderen.
Citaat: Van Geel? Beenhakker? Ik wil gewoon goed voetbal zien!
Wij allemaal...
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 10:19
|
|
Citaat: Wat ik Ajax verwijt is niet vooruit te denken en voorinvesteringen te plegen. Wat Ajax eens centraal moet stellen en is haar corebisnuess voetbal. Als er dan een positie onderbezet is moet je actie ondernemen en dat moet je doen met het oog op de lange termijn. Je kan dat ook niet en denken dat het allemaal wel goed komt maar dan loop je grote risico's om nog meer te weg gooien (zoals mislopen CL door slecht bezetten van enkele posities).
Niet, toch he? Dat is voor mij ook een doorn in het oog.
Misschien was Van Geel wel aan handen en voeten gebonden. Als Van Geel met een speler kwam en Ten Cate zei "Nee.", dan ging het hele feest ook niet door. Misschien was Van Geel erachter gekomen dat Ten Cate al zat te azen op een vertrek en was Van Geel daarom niet bereid om dure aankopen te doen? Anders kan ik die aankopen niet verklaren van Urzaiz, Colin, Delorge met hun 1-jarige contractjes.
Misschien wacht Van Geel nu wel op het defintief rondkomen van de nieuwe hoofdcoach/TD om aankopen te doen?
|
Lucas
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 10:22
|
|
Citaat: Tja ik zal wel de laatste zijn die wel Van Geel kan volgen. Let wel ik vind ook dat hij fouten maakt maar dan moet je dingen wel in perspectief zien. De problemen van zo weinig mogelijk uitgeven zien we al jaren, we zien dat Ajax te weinig durft te investeren en te weinig risico's neemt om technisch vlak.
Is dat echt zo? Alles is relatief natuurlijk, maar investeringen in Stam en Davids zijn in die zin 'weggegooid geld' dat deze spelers gedurende de looptijd van het contract compleet afgeschreven moeten worden. Stam heeft op deze wijze toch echt een miljoen of 5 gekost (!!!). Daar haal je weliswaar geen topper voor die je later weer met winst kan verkopen, maar een goede, talentvolle speler die nog restwaarde heeft, had toch wel moeten kunnen lukken. Ook Huntelaar was niet echt goedkoop natuurlijk.
Citaat: Het probleem daarachter zie ik voornamelijk in de beursgang, de financiele hoek is afhankelijk van cijfers. Het kapitaal staat niet meer op het veld, het wordt naar de andere hoek getrokken. Ik vergelijk het altijd met een racewagen. Als Ajax een racewagen zou zijn dan hadden we een bestuur gehad dat altijd zo goedkopig mogelijke onderdelen zou willen, maar wel naar haar racefans zou voorstellen dat we de beste auto hebben. Gevolg is doordat je met goedkope dingen en noodverbanden werkt je ook vaak het risico hebt dta je een pistop moet maken en daardoor verlies je races. Die pitstops zijn eigenlijk veel duurder dan het investeren in het materiaal relatief gezien alleen moet je dan wel economisch kunnen denken.
Dit vind ik een theoretisch verhaal. Ajax heeft in de beurshistorie voor zover ik weet slechts 1 x dividend uitgekeerd. Het hele beleid lijkt er niet op gericht om aandeelhouders te trekken en/of tevreden te stellen met dividend. Ajax NV lijkt zich op het standpunt te stellen dat aandeelhouders het aandeel moeten beschouwen als iets leuks, maar zeker niet als iets waarop een flink rendement te behalen valt. En dat is natuurlijk volkomen terecht. Feit is dat Ajax nooit in haar historie veel geld te besteden heeft gehad aan het aankopen van spelers. Nu is het moment waarop dat wel zou kunnen. Van Geel stelt gewoon teleur in dat opzicht. Of dat nou onwil of onkunde is, maar het lijkt me niet dat de hele winst op met name Sneijder en babel naar de aandeelhouders gaat.
Citaat: Ik lees hier het geroep om Beenhakker laten we het beleid van Beenhakker dan eens onder de loep nemen. Ik vind namelijk dat Beenhakker en Van Geel niet zo verschillend zijn van elkaar.
Eerste seizoen Beenhakker 2000-2001
- Bergdolmo (8 miljoen gulden)
- Petri Pasanen (8 Miljoen gulden)
- Tomas Galasek (3 Miljoen Euro)
(terughalen Cedric Van Der Gun)
Die spelers waren relatief jong, en vertegenwoordigeden dus nog een restwaarde. Alleen over Galasek valt daarover te twijfelen. Bergdolmo en Pasanen waren minder 'zekerheid' dan de aankopen van van Geel.
Citaat: Tweede seizoen Beenhakker 2001-2002
Het geld dat vrijkomt met het vertrek van gronkyaer kan gespendeerd worden. Dit vormt de basis voor een zeer succesvolle transferperiode omdat er geinvesteerd kan gaan worden.
Ziehier het verschil met van Geel. Ook nu is er ruim geld voorhanden. Ondanks dat, komt van Geel niet verder dan Suarez (waarvoor hij teveel betaalt, omdat hij zich in een siuatie manouvreert waardoor hij nauwelijks meer onder de trnasfer uit kan) en Luque. Luque schijnt aan tekengeld toch het een en ander te kosten, die gaat ook nooit meer opbrengen wat we aan hem hebben uitgegeven.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 11:26
|
|
Citaat: Niet, toch he? Dat is voor mij ook een doorn in het oog.
Niet idd :ja:
Citaat: Misschien was Van Geel wel aan handen en voeten gebonden. Als Van Geel met een speler kwam en Ten Cate zei "Nee.", dan ging het hele feest ook niet door.
Nouja dat grote vermoeden heb ik dus met Ten Cate, we herinneren ons allemaal wel nog de uitspraak "'Stefan Defour' nee daar hebben we geen interesse in". De relatie tussen Ten Cate en Van Geel was afgelopen zomer al bekoeld. TC wild evooral ook zijn eigen spelers.
Citaat: Misschien was Van Geel erachter gekomen dat Ten Cate al zat te azen op een vertrek en was Van Geel daarom niet bereid om dure aankopen te doen? Anders kan ik die aankopen niet verklaren van Urzaiz, Colin, Delorge met hun 1-jarige contractjes.
Delorge is een aankoop van Van Geel geweest altahns een aankoop waar hij wel achterstond. Getuige ook z'n driejarig contract. Colin heeft van Geel het nooit echt zo in zien zitten. Daarin heeft hij zich laten overhalen door Ten Cate. Ik zal dat even verder toelichten, want de bewijzen zijn er overduidelijk:
Citaat: 2/7/2007 9 :02
Ajax geeft Jurgen Colin de kans een contract te verdienen. De verdediger staat nog op de loonlijst van Norwich City, maar zal komende donderdag present zijn tijdens de eerste training van de Amsterdamse club, meldt De Telegraaf. De voormalig jeugdinternational traint drie weken mee.
Voor Colin zou een vierjarig contract klaarliggen bij Ajax, dat in de 26-jarige Utrechter een rechtsback en rechtsbenige centrumverdediger ziet. Voor die posities heeft de club nu onder meer Jaap Stam, John Heitinga en George Ogararu.
Colin speelde de laatste twee seizoenen voor Norwich City, dat uitkomt in het Championship. Hij kwam 58 duels in actie, waarvan 54 als basisspeler. Voorheen voetbalde de bij PSV opgeleide verdediger voor NAC Breda, RC Genk en PSV. Bij NAC leerde hij in het seizoen 2002/03 de huidige Ajax-trainer Henk ten Cate kennen.
Zo begon het dus, Ten Cate stelde Colin voor. In de opeenvolgende berichten liet Ten Cate telkens merken dat de proefperiode van Colin een futtiliteit was. Met uitspraken als 'hij hoeft alleen maar z'n gewonen niveau te halen want ik weet wat hij kan'.
Terwijl Van Geel telkens liet merken dat het wel degelijk een proefperiode ging en dat hij wel degelijk z'n meerwaarde moest bewijzen.
Citaat: FALKIRK - Ajax legt Jurgen Colin (26) deze week definitief vast. Na een proefperiode van drie weken oordeelde trainer Henk ten Cate positief over het optreden van de verdediger. Colin kreeg van zijn huidige werkgever Norwich City tot 31 juli de tijd om een andere club te vinden. Hoewel hij een aarzelende start kende bij Ajax en pas gisteren in en tegen Falkirk (2-1) voor het eerst een voldoende haalde, ziet Ten Cate hem als bruikbaar alternatief voor de rechterflank en het centrum. Prettige bijkomstigheid voor de Amsterdammers is dat Colin vrijwel niets kost. Hij zal een contract voor een jaar tekenen, met een optie voor nog eens twee seizoenen.
Zelf was de voormalige speler van PSV uiterst re륬. "Of de stage gelukt is? Ik ben met name in het begin te zenuwachtig geweest, vroeg me steeds af of ik het wel goed deed. Ik heb ook iets te veel op zeker gespeeld. De trainer wilde dat ik meer initiatief toonde."
Ten Cate vond Colin de enige speler die tegen de Schotse middenmoter een goede indruk maakte. "Ik weet dat hij nog beter kan. Maar voor de wedstrijd had ik Jurgen al gezegd dat ik tevreden over hem ben. Misschien dat de spanning daardoor grotendeels wegviel. Hij doet verdedigend geen gekke dingen en dat is wat ik zoek: iemand zonder frivoliteiten."
(Telegraaf)
Ten Cate liet telkens merken dat de komst van Colin een vanzelfsprekendheid was. De wedstrijd tegen Flakirk was volgens de lezing de serieuze test voor Colin, maar TC laat hem doodleuk uitschijnen dat hij eigenlijk al is aangenomen. Wat gebeurt er tenslotte (en het is jammer dat het filmpje van de presentatie van Colin van youtube af is) maar we zien een Van Geel die Colin presenteert met een ietwat zuur gezicht. Colin krijgt een contract voor 1 jaar! (niet de 4 jaar waar eerder over gesproken werd).
Citaat: Misschien wacht Van Geel nu wel op het defintief rondkomen van de nieuwe hoofdcoach/TD om aankopen te doen?
Het zou wel eens kunnen meespelen, daar waar Van Basten de hele tijd de voornaamste kandidaat was lijkt dat nu Rijkaard te zijn al valt ookj nog af te wachten hoe dat evolueert.
Anyway terug over die aankopen, Urzaiz was dus voor de type pinchhitter, een positie waar TC ook erg op had aangedrongen. Ergens begrijpelijk omdat Ajax voorin fysiek weinig te bieden had. Echter heeft Ajax het nooit echt van de pinchhitters moeten hebben, natuurlijkw as het in het verleden wel een voordeel dat spelers zoals Kluivert, Mido, Van Basten, Zlatan ook hun mannetje stonden. Urzaiz snap ik qua aankoop opzich nog wel. Het moment van brengen van Urzaiz was echter wel ongelukkig, die was niet fit na z'n blinde darm operatie.
Kanu en hartson waren de alternatieven voor de pinchhitter plek, maar nogmaals van mij had dat inderdaad niet gehoeven. Ik weet echter wel prima wie er vooral voor dat idee was en dat was Ten Cate.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 12:18
|
|
Lucas
Citaat: Is dat echt zo? Alles is relatief natuurlijk, maar investeringen in Stam en Davids zijn in die zin 'weggegooid geld' dat deze spelers gedurende de looptijd van het contract compleet afgeschreven moeten worden.
Nee nu maak je dezelfde fout als de financiele hoek...je moet naar alle vlakken kijken niet sec naar de investering opzich.
Citaat: Stam heeft op deze wijze toch echt een miljoen of 5 gekost (!!!). Daar haal je weliswaar geen topper voor die je later weer met winst kan verkopen, maar een goede, talentvolle speler die nog restwaarde heeft, had toch wel moeten kunnen lukken. Ook Huntelaar was niet echt goedkoop natuurlijk.
Zowel voor bedrijven als clubs geldt dat je een evenwicht nodig hebt van oude en jonge werknemers. Doe je dat niet dan presteer je doorgaans minder. KIjk naar elk succesvol elftal, 90% ervan was een combinatie van jonge en oude spelers. Bij Ajax heeft het jaren ontbroken aan oude spelers van niveau zoals Davids en Stam. Ja natuurlijk we hebben wel spelers zoals Lindenbergh gehad maar die hadden dus geen waarde om de jonge generatie bij te sturen. Ajax heeft vooral in Stam geinvesteerd, is dat dom? Achteraf lopen dingen ongelukkig. Maar de winst die je met het aantrekken van Stam hebt is groter dan slechts z'n eigen waarde. Stam was een uithangbord voor de club, Stam was een prima mentor voor bv. Vermaelen. Stam was qua mentaliteit een voorbeeld voor de jonge generatie.
Spelers zoals Stam, Cocu, Makaay, Davids zijn goud waard voor Nederlandse clubs. Hun effect gaat verder dan hun eigen prestaties, het is alleen moeilijk meetbaar te maken hoe die winst zich uit op andere gebieden.
Citaat: Dit vind ik een theoretisch verhaal. Ajax heeft in de beurshistorie voor zover ik weet slechts 1 x dividend uitgekeerd. Het hele beleid lijkt er niet op gericht om aandeelhouders te trekken en/of tevreden te stellen met dividend.
In theorie investeren beleggers voor divident, maar in de praktijk speculeren ze veel meer op waardewisselingen van een aandeel.
Citaat: Ajax NV lijkt zich op het standpunt te stellen dat aandeelhouders het aandeel moeten beschouwen als iets leuks, maar zeker niet als iets waarop een flink rendement te behalen valt. En dat is natuurlijk volkomen terecht. Feit is dat Ajax nooit in haar historie veel geld te besteden heeft gehad aan het aankopen van spelers.
Valt allemaal wel mee, we konden ooit Ronaldo halen voor 15 Miljoen gulden (bod) maar dat sprong af. Sterker nog als je kijk wat Blind als TD allemaal heeft gekocht is het ronduit belachelijk hoeveel geld er toen weggeooid is.
Nieuwenburg (8 miljoen gulden)
Machlas (20 Miljoen Gulden)
Verlaat (10 Miljoen Gulden)">
Brian Laudrup (
Jan Van Halst (12 Miljoen Gulden(
Ferdi Vierklau (15 Miljoen Gulden)
Citaat: Nu is het moment waarop dat wel zou kunnen.
Er zitten een paar financiele lijken in de kast van Ajax daar ben ik bijna zeker van.
Citaat: Van Geel stelt gewoon teleur in dat opzicht. Of dat nou onwil of onkunde is, maar het lijkt me niet dat de hele winst op met name Sneijder en babel naar de aandeelhouders gaat.
Ach waar ik dus op doel is Beenhakker grijpt naast Robbem, Biscan en nog wat spelers. Maar omdat hij met Zlatan slaagde vergeet iedereen dat. Beenhakker heeft wat meer geluk gehad in bepaalde opzichten. Wat er bij Beenhakker vooral ook terugkomt is dat hij vaak genoeg heeft ingebonden voor z'n trainer. Kijk naar de situatie Mido en hoe die werd weggestuurd. Kijk naar andere beslissingen. Het was zelfs zo dat er Adriaanse en Beenhakker het samen eens moesten zijn over een speler anders kwam een speler niet.
Beenhakker en Van Geel.
- Dure ervaren verdediger op leeftijd gekocht Bergdolmo (8 Miljoen gulden!), waarvoor we later welgeteld 1 Miljoen Euro terug hebben gehad avn Dordtmund. Van Geel koopt de dure Stam
- Beenhakker haalt Pienaar, Van Geel contracteert nu Claassen
- Beenhakker laat zich overtuigen en geeft een talent van Cruzeiro de kans. Van Geel laat twee talenten van Cruzeiro op proef komen maar die slagen toch niet.
- Beenhakker probeert een dure Kroatische middenvelder te halen maar slaagt daar niet in: Igor Biscan. Van Geel probeert Modric te halen en krijg ook een njet.
- Beenhakker haalt als meest succesvolle aankoop een spits voor een groot bedrag. Van Geel doet hetzelfde met Huntelaar.
- Beenhakker haalt een centrumspits voor een redelijk groot bedrag als linksbuiten. Van Geel contracteert Suarez die ook weer als linksbuiten gebruikt wordt.
- Beenhakker haalt een oud clubicoon binnen op het middenveld met Jari Litmanen. Van Geel doet hetzelfde met Davids.
- Beenhakker luistert naar z'n scouts en besluit Trabelsi te halen een veel opkomende rechtsback. Van Geel haalt de veel opkomende rechtsback Ogararu, helaas schort het bij hem alleen meer aan verdedigende kwaliteiten.
- Beenhakker contracteert een centrumverdediger met gebrek aan opbouwend vermogen en ziet hem als back, voor 1,5 Miljoen (Jelle Van Damme). Van Geel doet hetzelfde met Colin 0,5 Miljoen voor de rechtsback plek.
- Beenhakker verkoopt een speler voor een record bedrag en haalt geen vervanger op die plek (Gronkyaer). Van Geel verkoopt Sneijder en ziet al z'n opties mislukken tot het aantrekken van een vervanger.
Citaat: Die spelers waren relatief jong, en vertegenwoordigeden dus nog een restwaarde. Alleen over Galasek valt daarover te twijfelen. Bergdolmo en Pasanen waren minder 'zekerheid' dan de aankopen van van Geel.
Relatief jong? Berdolmo was 28! toen Ajax hem contracteerde. En daar dus iets van 4 Miljoen aan spenderen. Van Geel zou worden opgeknoopt. Pasanen en Bergdolmo waren echt geen onverdeeld succes hoor. Ze hebben het redelijk gedaan maar niet meer dan dat. Grygera en Escude heb ik bv. een stukje hoger zitten.
Citaat: Ziehier het verschil met van Geel.
Nee hoor, zie hier de overeenkomst met Van Geel. Hij werd verkocht en er werd geen enkele vervanger gehaald op z'n plek.
Citaat: Ook nu is er ruim geld voorhanden. Ondanks dat, komt van Geel niet verder dan Suarez (waarvoor hij teveel betaalt, omdat hij zich in een siuatie manouvreert waardoor hij nauwelijks meer onder de trnasfer uit kan) en Luque. Luque schijnt aan tekengeld toch het een en ander te kosten, die gaat ook nooit meer opbrengen wat we aan hem hebben uitgegeven.
Luque heeft eigenlijk amper een transfersom gekost. Suarez was ik ook groot tegenstander van, maar ik moet toegeven dat die jongen z'n geld wel waarmaakt. Liever hij dan Lazovic voor 6 Miljoen bv.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 12:29
|
|
Citaat: Delorge is een aankoop van Van Geel geweest altahns een aankoop waar hij wel achterstond. Getuige ook z'n driejarig contract. Colin heeft van Geel het nooit echt zo in zien zitten. Daarin heeft hij zich laten overhalen door Ten Cate.
Colin voor 4 jaar bij AJAX? Aaah! AAAAAAHHHHH!!!!! ick:
Delorge heeft een 2 jarig contract met nog een optie voor 2 seizoenen.
Citaat: Het zou wel eens kunnen meespelen, daar waar Van Basten de hele tijd de voornaamste kandidaat was lijkt dat nu Rijkaard te zijn al valt ook nog af te wachten hoe dat evolueert.
Ja? Hoe kom je daarop, Revo?
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 13:40
|
|
Citaat: Ik lees hier het geroep om Beenhakker laten we het beleid van Beenhakker dan eens onder de loep nemen. Ik vind namelijk dat Beenhakker en Van Geel niet zo verschillend zijn van elkaar.
Eerste seizoen Beenhakker 2000-2001
- Bergdolmo (8 miljoen gulden)
- Petri Pasanen (8 Miljoen gulden)
- Tomas Galasek (3 Miljoen Euro)
(terughalen Cedric Van Der Gun)
Die spelers waren relatief jong, en vertegenwoordigeden dus nog een restwaarde. Alleen over Galasek valt daarover te twijfelen. Bergdolmo en Pasanen waren minder 'zekerheid' dan de aankopen van van Geel.
Bergdolmo is twee jaar ouder dan Galasek, Lucas. En Ajax heeft dat geld voor Bergdolmo en Galasekbij lange na niet meer terug gezien.
Citaat: Misschien was Van Geel wel aan handen en voeten gebonden. Als Van Geel met een speler kwam en Ten Cate zei "Nee.", dan ging het hele feest ook niet door.
Nouja dat grote vermoeden heb ik dus met Ten Cate, we herinneren ons allemaal wel nog de uitspraak "'Stefan Defour' nee daar hebben we geen interesse in". De relatie tussen Ten Cate en Van Geel was afgelopen zomer al bekoeld. TC wild evooral ook zijn eigen spelers.
Ik vertelde uit m'n hoofd ergens rond april al dat het niet boterde tussen Ten Cate en Van Geel. Volgens mij waren ze het in de winterstop al niet eens over de aankopen van Davids en Leonardo. Heb jij daar ook iets over opgevangen, Revo?
Ik geloof in ieder geval meteen dat Ten Cate de transfers van Gabri, Urzaiz, Colin, Luque, Leonardo en Davids er doorheen gepushed heeft. Ten Cate was overduidelijk de grootste voorstander van een stormram en wilde er vanaf z'n aanstelling al een type Davids bij (en na de blessure van Davids nog eentje). Ook het 1-jarig contract van Colin duidt inderdaad op onenigheid tussen HtC en MvG. Wat het aantal transfers betreft is Ten Cate altijd erg veeleisend en star geweest. Jammer genoeg hechtte hij minder waarde aan de technische kwaliteit van de spelers. Colin was gewoon een maatje van Ten Cate en Urzaiz en Luque waren nog slechts in Ten Cates geheugen goede spelers. Van Geel was voor de aanstelling van Ten Cate naar mijn herinnering een stuk voorzichtiger met het uitdelen van contracten. Dat hij op een gegeven moment z'n oren blijkbaar heeft laten hangen naar Ten Cate en iedere boerenlul een contract bij Ajax kon krijgen, pleit niet bepaald voor hem.
Dat Van Geel en Ten Cate het zo vaak oneens waren beschouw ik overigens voor een groot deel als de fout van Van Geel. Ten Cate mag dan wel een zeer onbetrouwbare man zijn gebleken, maar Van Geel is ten slotte degene die de trainer heeft aangesteld. Of Ten Cate moet zich tijdens de gesprekken compleet anders voorgedaan hebben, want als je kijkt naar de aankopen van Ten Cate en zijn aanpak in een aantal Europese wedstrijden, heeft hij een nogal on-Ajaxse voetbalvisie.
|
Lucas
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 13:56
|
|
Citaat: Bergdolmo is twee jaar ouder dan Galasek, Lucas. En Ajax heeft dat geld voor Bergdolmo en Galasekbij lange na niet meer terug gezien.
Mwa, Bergdolmo kostte 3,6 miljoen euro. Heeft een aantal jaar bij ons gespeeld, dus de afschrijving was niet overdreven groot. Galasek heeft niets opgebracht omdat Ajax te laat was met het verlengen van zijn contract. Maar als dat was gebeurd, had Galasek of ook nog iets opgebracht, of hij had een jaar of 7 bij ons gespeeld. Is toch wat anders dan miljoenen in 1 jaar af moeten schrijven
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 14:32
|
|
343
Citaat: Colin voor 4 jaar bij AJAX? Aaah! AAAAAAHHHHH!!!!!
Delorge heeft een 2 jarig contract met nog een optie voor 2 seizoenen.
Nouja je zou het zo moeten zien als Colin had voldaan volgens de criteria van Van Geel dan had hij pas dat contract gehad. Bij de presentatie van Colin gaf Van Geel al aan dat hij zich in opbouwend opzicht moest verbeteren. Dat vond ik persoonlijk onzin, van een speler die 25 is moet je geen spectaculaire ontwikkeling meer verwachten. Hetzelfde heb ik ook met Delorge, dat vind ik persoonlijk een van de meest dramatische transfers van afgelopen jaren. Ik ken Delorge al sinds z'n debuutjaren vanuit de Belgische competitie, toen al had hij het niet en hij heeft me nooit aangetoond waarom hij zoveel beter is geworden. Ook wat hem betreft hoef je geen spectaculaire ontwikkeling te verwachten.
THS
Citaat: Ik vertelde uit m'n hoofd ergens rond april al dat het niet boterde tussen Ten Cate en Van Geel. Volgens mij waren ze het in de winterstop al niet eens over de aankopen van Davids en Leonardo. Heb jij daar ook iets over opgevangen, Revo?
Ik weet vooral dat het tussen TC en heel wat spelers niet meer boterde bij z'n vertrek.
Citaat: Ik geloof in ieder geval meteen dat Ten Cate de transfers van Gabri, Urzaiz, Colin, Luque, Leonardo en Davids er doorheen gepushed heeft.
Leonardo niet, dat zie ik als een typische Van Geel aankoop, kost relatief weinig en heeft wel talent. Idem met Kennedy. Van Colin weet ik zeker dat die uit de hoek van Ten Cate komt. Sterker nog volgens mij had Ten Cate financieel profijt bij die transfer. Gabri was volgens mijn wel overeenstemming over tussen Van Geel en TC. Luque sja ik denk dat TC deze speler heel graag wilde hebben (overgens waren Feyenoord en Psv ook wel gecharmeerd van hem) maar hier snap ik nog ergens dat Van geel die toestond. Urzaiz was de pinchhitter die Ten Cate zo graag wilde, die positie was gewoon een must voor hem.
Citaat: Ten Cate was overduidelijk de grootste voorstander van een stormram en wilde er vanaf z'n aanstelling al een type Davids bij (en na de blessure van Davids nog eentje). Ook het 1-jarig contract van Colin duidt inderdaad op onenigheid tussen HtC en MvG. Wat het aantal transfers betreft is Ten Cate altijd erg veeleisend en star geweest. Jammer genoeg hechtte hij minder waarde aan de technische kwaliteit van de spelers. Colin was gewoon een maatje van Ten Cate en Urzaiz en Luque waren nog slechts in Ten Cates geheugen goede spelers. Van Geel was voor de aanstelling van Ten Cate naar mijn herinnering een stuk voorzichtiger met het uitdelen van contracten. Dat hij op een gegeven moment z'n oren blijkbaar heeft laten hangen naar Ten Cate en iedere boerenlul een contract bij Ajax kon krijgen, pleit niet bepaald voor hem.
Ik kan me ongeveer in alle passages vinden behalve de laatste. Welk kenmerk hebben al die TC aankopen? Dat ze bijna niks gekost hebben lijkt me. Ik bedoel overal wordt gecompromiteerd dat deed Beenhakker ook met Adriaanse maar dat wordt nog wel eens vergeten. Ook bij Psv zie je het nu, eerst Perez kopen voor Koeman. Die is weg en ineens laat Psv Perez wel makkelijk gaan.
Citaat: Dat Van Geel en Ten Cate het zo vaak oneens waren beschouw ik overigens voor een groot deel als de fout van Van Geel. Ten Cate mag dan wel een zeer onbetrouwbare man zijn gebleken, maar Van Geel is ten slotte degene die de trainer heeft aangesteld. Of Ten Cate moet zich tijdens de gesprekken compleet anders voorgedaan hebben, want als je kijkt naar de aankopen van Ten Cate en zijn aanpak in een aantal Europese wedstrijden, heeft hij een nogal on-Ajaxse voetbalvisie.
Achteraf was TC de foute man voor dit Ajax, maar dat was iets wat ik persoonlijk vooraf nog niet met zekerheid kon zeggen. Daarnaast kan je je berraden op de alternatieven toen. Ik snap ergens nog wel dat TC deze kans gehad heeft, aanvankelijk wa sik ook nog wel enthousiast want hij herstelde een evenwicht dat er onder de vorige trainer sniet was. Daarna sloeg hij door in die weg.
Citaat: Of Ten Cate moet zich tijdens de gesprekken compleet anders voorgedaan hebben, want als je kijkt naar de aankopen van Ten Cate en zijn aanpak in een aantal Europese wedstrijden, heeft hij een nogal on-Ajaxse voetbalvisie.
Nou ik denk dat van geel en ikzelf ook zich vergist heeft in de mens Ten Cate. Aand e ene kant is dat een dwarse koppige man die heel rechtlijnig is dingen en aanvallend wil spelen. Aan de andere kant is het ook een grote onverantwoordelijke lafbak. Die laatste kant hebben we vooral Europees gezien. Toen ik de opstelling zag tegen Werder-uit wist ik vooraf al dat het zou misgaan.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 16:50
|
|
Citaat: Hetzelfde heb ik ook met Delorge, dat vind ik persoonlijk een van de meest dramatische transfers van afgelopen jaren. Ik ken Delorge al sinds z'n debuutjaren vanuit de Belgische competitie, toen al had hij het niet en hij heeft me nooit aangetoond waarom hij zoveel beter is geworden. Ook wat hem betreft hoef je geen spectaculaire ontwikkeling te verwachten.
Ik volg Gabri al heel wat jaren en voor hem geldt hetzelfde. Klinkt misschien als een willekeurige opmerking, maar in de duels die ik Delorge heb zien spelen vond ik hem weinig onder doen voor Gabri. Gabri heeft wat meer loopvermogen en duelkracht, waar Delorge de rechtsbuiten beter ondersteunt door middel van goede aansluiting en wat beter combinatievermogen.
Citaat: Ik weet vooral dat het tussen TC en heel wat spelers niet meer boterde bij z'n vertrek.
Als ik de spelers op zou moeten noemen die tot het einde nog wel goed overweg konden met Ten Cate, zou ik slechts durven gokken op Babel, Sneijder, Davids en Heitinga.
Citaat: Leonardo niet, dat zie ik als een typische Van Geel aankoop, kost relatief weinig en heeft wel talent. Idem met Kennedy. Van Colin weet ik zeker dat die uit de hoek van Ten Cate komt. Sterker nog volgens mij had Ten Cate financieel profijt bij die transfer. Gabri was volgens mijn wel overeenstemming over tussen Van Geel en TC. Luque sja ik denk dat TC deze speler heel graag wilde hebben (overgens waren Feyenoord en Psv ook wel gecharmeerd van hem) maar hier snap ik nog ergens dat Van geel die toestond. Urzaiz was de pinchhitter die Ten Cate zo graag wilde, die positie was gewoon een must voor hem.
Waarom snap je dat Van Geel de transfer van Luque toestond? Luque is een pure paniekaankoop gebleven. Een zoethoudertje voor de supporters. Een TD die goed voorbereid is hoeft niet op het laatste moment een aangeboden speler te contracteren. Ik weet bijna zeker dat mensen hebben lopen leuren met Luque.
Citaat: Ten Cate was overduidelijk de grootste voorstander van een stormram en wilde er vanaf z'n aanstelling al een type Davids bij (en na de blessure van Davids nog eentje). Ook het 1-jarig contract van Colin duidt inderdaad op onenigheid tussen HtC en MvG. Wat het aantal transfers betreft is Ten Cate altijd erg veeleisend en star geweest. Jammer genoeg hechtte hij minder waarde aan de technische kwaliteit van de spelers. Colin was gewoon een maatje van Ten Cate en Urzaiz en Luque waren nog slechts in Ten Cates geheugen goede spelers. Van Geel was voor de aanstelling van Ten Cate naar mijn herinnering een stuk voorzichtiger met het uitdelen van contracten. Dat hij op een gegeven moment z'n oren blijkbaar heeft laten hangen naar Ten Cate en iedere boerenlul een contract bij Ajax kon krijgen, pleit niet bepaald voor hem.
Ik kan me ongeveer in alle passages vinden behalve de laatste. Welk kenmerk hebben al die TC aankopen? Dat ze bijna niks gekost hebben lijkt me. Ik bedoel overal wordt gecompromiteerd dat deed Beenhakker ook met Adriaanse maar dat wordt nog wel eens vergeten. Ook bij Psv zie je het nu, eerst Perez kopen voor Koeman. Die is weg en ineens laat Psv Perez wel makkelijk gaan.
En dat ze vrijwel allemaal over fysieke kracht beschikken. Davids, Gabri, Urzaiz, Colin, Stam. Ten Cate houdt van dat soort krachtspelers en minder van de flegmatieke jongens als Perez of Kennedy. Dat is nog hetgene dat ik Ten Cate en Van Geel het meest kwalijk neem. Dat ze zoveel hebben gescout op ervaring en fysieke kracht, in plaats van potentie en techniek. Ze zijn compleet doorgeslagen naar de richting waar het in het verleden nog wel eens aan schortte.
Citaat: Achteraf was TC de foute man voor dit Ajax, maar dat was iets wat ik persoonlijk vooraf nog niet met zekerheid kon zeggen. Daarnaast kan je je berraden op de alternatieven toen. Ik snap ergens nog wel dat TC deze kans gehad heeft, aanvankelijk wa sik ook nog wel enthousiast want hij herstelde een evenwicht dat er onder de vorige trainer sniet was. Daarna sloeg hij door in die weg
Helemaal mee eens. De eerste maanden waren gewoon veelbelovend, maar na wat mindere resultaten in november/december is Ten Cate compleet doorgeslagen.
Citaat: Nou ik denk dat van geel en ikzelf ook zich vergist heeft in de mens Ten Cate. Aand e ene kant is dat een dwarse koppige man die heel rechtlijnig is dingen en aanvallend wil spelen. Aan de andere kant is het ook een grote onverantwoordelijke lafbak. Die laatste kant hebben we vooral Europees gezien. Toen ik de opstelling zag tegen Werder-uit wist ik vooraf al dat het zou misgaan.
Ik was een voorstander van Ten Cate als trainer, Revo. Je was dus niet de enige die het in hem zag zitten.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Wo 2 jan 2008 19:23
|
|
Citaat: Ik volg Gabri al heel wat jaren en voor hem geldt hetzelfde. Klinkt misschien als een willekeurige opmerking, maar in de duels die ik Delorge heb zien spelen vond ik hem weinig onder doen voor Gabri. Gabri heeft wat meer loopvermogen en duelkracht, waar Delorge de rechtsbuiten beter ondersteunt door middel van goede aansluiting en wat beter combinatievermogen.
Gabri heeft i.i.g. nog de duelkracht en het loopvermogen, Gabri in dienst van iemand laten spelen en je hebt een goede kracht aan hem. Met Delorge heb je iemand die een matige aanname heeft. Opbouwend heel erg tegenvalt als je er op gaat letten en wel naar voren denkt maar ook niet echt het inzicht heeft.
Citaat: Als ik de spelers op zou moeten noemen die tot het einde nog wel goed overweg konden met Ten Cate, zou ik slechts durven gokken op Babel, Sneijder, Davids en Heitinga.
Gabri aanvankelijk ook nog wel..,
Citaat: Waarom snap je dat Van Geel de transfer van Luque toestond? Luque is een pure paniekaankoop gebleven. Een zoethoudertje voor de supporters. Een TD die goed voorbereid is hoeft niet op het laatste moment een aangeboden speler te contracteren. Ik weet bijna zeker dat mensen hebben lopen leuren met Luque.
Opzich is Luque dat wel geweest al waren er natuurlijk meer gegagdigden voor Luque. Ik denk dat vooral heel veel clubs de gedachte hebben gehad om de oude Luque weer aan het spelen te krijgen. Psv en Feyenoord hebben hem ook proberen aantrekken. Probleem van Luque bij Ajax vind ik dat er geen echte positie voor hem is, hij speelt het meest ideaal tussen de '10' en vleugel in. Die plek is er niet echt.
Citaat: En dat ze vrijwel allemaal over fysieke kracht beschikken. Davids, Gabri, Urzaiz, Colin, Stam. Ten Cate houdt van dat soort krachtspelers en minder van de flegmatieke jongens als Perez of Kennedy. Dat is nog hetgene dat ik Ten Cate en Van Geel het meest kwalijk neem. Dat ze zoveel hebben gescout op ervaring en fysieke kracht, in plaats van potentie en techniek. Ze zijn compleet doorgeslagen naar de richting waar het in het verleden nog wel eens aan schortte.
Ik neem het vooral ook TC kwalijk omdat ik die toch echt de aanstichter van dat hele verhaal zie. Van Geel was fout om zo in te binden.
Citaat: Helemaal mee eens. De eerste maanden waren gewoon veelbelovend, maar na wat mindere resultaten in november/december is Ten Cate compleet doorgeslagen.
Ik heb TC wel eens met Adriaanse vegeleken, Adriaanse had ook altijd van die momenten dat hij geen kritiek kon verdragen en het op z'n heupen kreeg de meest ondenkbare laffe en onbegrijpelijke opstellingen te kiezen. Al was Adriaanse te veel van de andere kant (lichte talenten, geen fysiek en ervaring)
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Do 3 jan 2008 08:52
|
|
Citaat: Transfer bewijst wanbeleid
Bron: De Telegraaf (Valentijn Driessen)
AMSTERDAM - De champagne was nog niet ontkurkt of de eerste transfer van 2008 vond plaats. Kenneth Perez gaat van PSV naar Ajax. Overigens schijnt AZ al voor de kerstdagen te zijn rondgekomen met Afonso Alves.
Dergelijke transfers zijn een aanklacht tegen het technisch kader van clubs. Het zijn goedmakertjes van verkeerde inschattingen afgelopen zomer. Technische beleidsbepalers hebben hun mond vol van beleid, maar clubs als Ajax, PSV en AZ showen puur wanbeleid. Martin van Geel, Jan Reker en Marcel Brands zijn er voor de lange termijn, maar lieten zich stuk voor stuk ringeloren door de passanten, de hoofdtrainers.
Henk ten Cate, Ronald Koeman en Louis van Gaal hebben bepaald of bepalen wie bleef, wie vertrok of wie kwam. Kwalijk, want na het tussentijdse vertrek van Ten Cate en Koeman werden oude stellingen ingenomen en is Perez met een garantie van ’niet goed geld terug’ weer Ajacied. Van Gaal had Danny Koevermans niet meer nodig, maar die is inmiddels topscorer van concurrent PSV, terwijl AZ kan fluiten naar de landstitel. Alhoewel AZ met spits Alves en de labiele top drie van eind 2007 kanshebber blijft.
Medio jaren negentig van de vorige eeuw roofde AC Milan Ajax leeg en had zo een concurrent minder. PSV en Heerenveen helpen de concurrentie (Ajax en AZ) om voorbij gestreefd te worden. Reker is een ’afspraak’ vergeten te maken om Perez te verhinderen eind januari met Ajax tegen PSV te spelen. Evenmin ontvangt hij namens PSV een substantieel bedrag als Ajax kampioen wordt of de Champions League haalt. Echt prijzig – zo maar 10 miljoen euro – wordt het als PSV de Champions League mist door toedoen van Ajax met Perez.
Reker bakt inmiddels zoete broodjes voor de achterban. Ismail Aissati is gebleven, Perez had moeite met z’n reserverol bij Jan Wouters en het woon-werkverkeer tussen Amsterdam en Eindhoven viel de Deen zwaar. Loze argumenten. Aissati heeft nog niet het rendement van Perez (8 treffers/3 assists), de nieuwe interim-trainer Sef Vergoossen wilde de Deen behouden en PSV kon van Perez eisen in de buurt van Eindhoven te komen wonen. Rekers beleid lijkt door Perez bepaald. Desondanks gaf Reker de speler een pluim voor professioneel gedrag, terwijl hij de club een astronomisch bedrag door de neus kan boren. In belang van PSV zou het beter zijn geweest Perez aan zijn contract te houden en hem desnoods intern op een zijspoor te rangeren.
Op de burelen van Ajax slaan ze zich op de knieën. Toch blijft het belachelijk iemand van 33 jaar terug te kopen, die vier maanden daarvoor moest vertrekken. Van Geel meldde zich trouwens voor de Eindhovense Ferrari van de toekomst (Aissati), maar werd door Reker afgescheept met een oude BMW (Perez). Perez kan internationaal niet mee, werd vaak uitgekotst door medespelers, terwijl een handvol trainers (Van Gaal, Ten Cate, Jan Wouters, Morten Olsen) een bankzitter in hem zagen. Perez is wel een speler die in een genivelleerde competitie als de Nederlandse tegen Excelsior, VVV, NAC, NEC en Sparta het verschil kan maken. Tegen die clubs verspeelde Ajax al 12 punten.
De beleidsbepalers zullen hun wanbeleid wel weer recht praten, want daarin slagen ze beter dan in gedegen beleid. | | | | |