Auteur
|
Bericht
|
Jabu
Forum berichten: 48
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 26 sep 2007 23:38
|
|
Citaat:
Basketbalcoach Ton Boot heeft geen goed woord over voor Ajax-preses John Jaakke. In een interview op de website van Sport Knowhow XL noemt hij Jaakke een 'slechte voorzitter'. Ook het bestuur van SC Heerenveen krijgt een veeg uit de pan.
Boot uitte eerder al kritiek op het bestuur van Ajax, na het incident waarbij Wesley Sneijder een tegenstander uitschold. Het bestuur reageerde toen niet corrigerend genoeg, oordeelde de coach. Sindsdien is de situatie niet veel beter geworden, vindt Boot. "Kijk, een goed bestuur haalt goede resultaten. Het is echt geen toeval dat Ajax voor de tweede achtereenvolgende keer de Champions League is uitgeknikkerd door een kleine club. Het zou toeval geweest zijn als ze het wél gehaald hadden."
"John Jaakke is een slechte voorzitter", vervolgt hij. "Een voorzitter hoort lijnen uit te zetten, en dat doet hij niet. De spelers van Ajax zijn slecht opgevoed en het bestuur is daar verantwoordelijk voor. Met opgevoede spelers bereik je betere resultaten."
Ook bij Heerenveen zijn de spelers niet goed opgevoed, meent Boot. "Neem nu het geval Alves. Zo'n snotneus die de boel op bijna criminele wijze chanteert. Dat is toch werkelijk te gek om los te lopen?! En het bestuur doet niets, geeft althans geen duidelijkheid. Die Alves heeft gewoon schijt aan Heerenveen en iedereen die met de club te maken heeft. Maar dadelijk, als-ie weer op het veld staat en doelpunten maakt, staan de toeschouwers te juichen. Dat noem ik nu een voorbeeld van 'slecht burgerschap'", besluit de coach.
Paradepaardje van Boot. Altijd over opvoeding. Overigens heeft hij natuurlijk wel een beetje een punt. Alleen heeft hij makkelijk praten. Hij kan het zich permitteren om een Amerikaan weg te sturen (of nog makkelijker een jongen Nederlander) om een voorbeeld te stellen. Voor hetzelfde geld halen ze weer een nieuwe. Heerenveen pakt dit inderdaad met te fluwelen handschoentjes aan, maar kan het zich niet permitteren om een Braziliaans international op de bak of tribune te zetten.
|
Pal
Forum berichten: 215
|
Geplaatst: Di 9 okt 2007 15:45
|
|
Het is wat met de basketballers tegenwoordig, al heeft deze basketballer wat meer recht van spreken.
Citaat: Volgens Frank Kales, voormalig directeur van Ajax, gaat er een hoop mis in de voetbalwereld. In een interview op de website van Sport Knowhow XL laat de voormalig basketbalinternational weten dat met name de organisatiestructuur van een heleboel clubs niet deugt. Ook hekelt hij de invloed van de televisie.
"Nog steeds zie je voetbalclubs worstelen met de organisatiestructuur. Clubs hebben een bestuur en een management. Onderling levert dat vaak conflicten op, want als het er op aankomt, is onduidelijk wie precies welke bevoegdheden heeft. Behalve als je een autoritaire leider hebt, zoals Dirk Scheringa bij AZ. Je ziet dit model ook veel in Engeland, een rijke voorzitter die het voor het zeggen heeft. Daar is niks mis mee vind ik", zegt Kales, die vanaf 1999 anderhalf jaar als algemeen directeur actief was bij Ajax. Hij stapte vervolgens op na een intern meningsverschil.
Volgens Kales wordt er ook te commercieel gedacht. "Neem nu de aanvangstijden van de wedstrijden. Om al die televisiezenders tegemoet te komen is het nu een zooitje. De consument kan er geen touw aan vastknopen. Speeldagen en aanvangstijden veranderen voortdurend. Je zou volgens mij terugmoeten naar vaste dagen en aanvangstijden. Je zou op de vrijdag- en zaterdagavond een topclub kunnen laten spelen en die wedstrijden komen dan op televisie. Alle overige wedstrijden moeten gewoon op zondag om half drie beginnen", stelt hij.
|
Monkey Tonk
Forum berichten: 83
|
Geplaatst: Do 25 okt 2007 12:31
|
|
Het is fijn dat Boot zich met onze club met het zo roemrijke verleden bemoeit. Was hij niet de coach die het Nederlands basketbalteam naar Olympisch goud leidde?
De malaise bij Ajax begint bij de UEFA. Wij zijn de enige van de meervoudige EC 1/CL winnaars die het, vanwege de scheefgetrokken financiele verhoudingen, niet meer bij kunnen benen. Dat krijg je als je vier ploegen uit Italie, Spanje, en Engeland mee laat doen aan het zogenaamde 'kampioenenbal'. We krijgen de tijd niet meer om, met onze talenten, Ajax op te bouwen. Lang voordat we bij die droom in de buurt komen zijn onze beste spelers vertrokken. Dan houdt het op.
Opnieuw beginnen. Niet met spelers van over de grenzen, maar met spelers uit Amsterdam en omstreken. Het beroemde Ajax voetbal, later overgenomen door Oranje, werd geboren met Cruijff, Keizer, Swart, en nog een hele reeks uit de streek, zoals Rep, Muhren, en Neeskens, met Michels aan het stuur. Amsterdamse branie lag ten grond aan de stijl en het succes van het Nederlands voetbal. Dat is niet te vervangen met Oostblokkers en Belgen.
Het voetbal is nog wel te redden. Alleen niet met de compromissen die in het bedrijfsleven normaal zijn. Het gaat om visie; het 'zien' van hoe de verschillende onderdelen in elkaar passen. Die is er momenteel niet. Er wordt, van boven naar onder, geschoven zonder visie, in de hoop dat de stukjes eens in elkaar vallen. Dat gaat niet gebeuren tenzij er structureel eerst iets verandert.
Natuurlijk is Jaakke geen leider. Dat wist ik meteen. Onder zijn leiding is Ajax tot een leuk bedrijfje verworden. Maar geef mij maar Heineken aandelen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 25 okt 2007 12:46
|
|
Ik dacht naar zilver op een EK? Kaboem?
Mijns inziens begint de ellende bij het Bosman-arrest. Spelers die azen op hun transfervrije status, zeer vervelende zaakwaarnemers, vrij werknemersverkeer. En inderdaad de UEFA. Erger dan welke vervelende zaakwaarnemer dan ook.
En als de visie er is bij AJAX? Dan zit je nog altijd met de UEFA-FIFA in de maag. AJAX zal een manier moeten vinden om hogere salarissen te kunnen ophoesten. Niet alleen om spelers te lokken, maar ook om de eigen kweek langer aan de club te kunnen binden. Als je nu alweer ziet dat een halfklaar talent als Urby er serieus over denkt om naar Roma te vertrekken.....
|
Kaboem!
Forum berichten: 1743
|
Geplaatst: Do 25 okt 2007 14:21
|
|
Citaat: Ik dacht naar zilver op een EK? Kaboem?
Nee, hoor. Nederland werd in 1984 4e op het EK in Frankrijk. Volgens mij was Ruud Harrewijn toen bondscoach. Topprestatie.
Boot is nooit bondscoach geweest. Wel met Den Bosch Europees aan de weg getimmerd.
Boot is een soort van Cruijff. Hij weet precies hoe het moet maar pakt nooit de handschoen op betreffende het Nederlands team.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 25 okt 2007 14:31
|
|
Citaat: Boot is nooit bondscoach geweest. Wel met Den Bosch Europees aan de weg getimmerd.
En daar haalde hij wel de finale (zilver) in een europees toernooi, he?
|
Kaboem!
|
Geplaatst: Do 25 okt 2007 14:37
|
|
Zeker weten. Ze verloren toen de finale van het Italiaanse Cantu! Topprestatie. Ongeëvenaard. We speelden toen met allemaal Nederlandse Amerikanen, oftewel Amerikanen met een Nederlandse buurvrouw.
|
Monkey Tonk
|
Geplaatst: Do 25 okt 2007 19:31
|
|
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het Nederlands basketbal internationaal niks voorstelt. Als Ajax nog iets verder afzakt krijgen we advies van de korfballers.
Kaboem, nog wat geworden met Aaron Nixon?
|
Kaboem!
|
Geplaatst: Do 25 okt 2007 19:46
|
|
Had wat voor je gepost in de basketballtopic. Nixon speelt in Israel, maar heeft nu z'n been gebroken. http://343s.com/forum/viewtopic.php?t=128
Het Nederlands team stelt niks voor, maar de clubteams zijn op de goede weg. Ook internationaal.
|
Monkey Tonk
|
Geplaatst: Do 25 okt 2007 20:27
|
|
Had ik het toch wel aardig gezien.
'Was die speler nou echt zo goed of waren die anderen zo slecht?' ;)
|
El Lute
Forum berichten: 3606
|
Geplaatst: Do 27 dec 2007 18:47
|
|
Zie dit nu pas dus even een schopke omhoog.
Die Boot is niet achterlijk, Ajax zou die man voor een paar uur in de week in dienst moeten nemen. Paar uur basketbal training in de week.
Ten eerste is het goed om andere sporten te doen, en dan niet als een dolletje maar laat die gasten maar zweten onder de hand van een vakman. En dat is Boot.
Verder laat ze maar een paar uurtjes motivatie training doen onder Boot.
Die ''slaat'' dat lakse gedoe er wel uit en ''slaat'' het Wij Zijn Ajax er wel in. Zal daar geen moeite mee hebben.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Do 27 dec 2007 19:56
|
|
Boot vind ik een draak van een man. Praatjesmaker pur sang en vindt zichzelf één of andere wonderdokter. Eerder een kwakzalver.
Zal heus een goede basketbaltrainer zijn (al volg ik dat niet), maar als hij over voetbal praat mist hij altijd de essentie van het spelletje: het voetbal.
|
El Lute
|
Geplaatst: Do 27 dec 2007 20:02
|
|
Citaat: Boot vind ik een draak van een man. Praatjesmaker pur sang en vindt zichzelf één of andere wonderdokter. Eerder een kwakzalver.
Zal heus een goede basketbaltrainer zijn (al volg ik dat niet), maar als hij over voetbal praat mist hij altijd de essentie van het spelletje: het voetbal.
Is geen kwakzalver maar je moet hem ook niet binnehalen om over voetbal te laten praten. Allereerst laat hem maar een paar basketbal trainingen geven, wordt je niet slechter van als voetballer en daarbij kan die gelijk wat doen aan de motivatie van de Heren.
Lees in een ander topic dat het er zo aan schort. Ben overtuigt dat een Boot met dat soort trainingen bv een Urby beter op de raills krijgt.
Duidelijk maken wat het is om voor AJAX te mogen voetballen.
|
Chivu 05
Forum berichten: 796
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 15:30
|
|
Citaat: Boot vind ik een draak van een man. Praatjesmaker pur sang en vindt zichzelf één of andere wonderdokter. Eerder een kwakzalver.
Is geen kwakzalver maar je moet hem ook niet binnehalen om over voetbal te laten praten. Allereerst laat hem maar een paar basketbal trainingen geven, wordt je niet slechter van als voetballer en daarbij kan die gelijk wat doen aan de motivatie van de Heren.
Lees in een ander topic dat het er zo aan schort. Ben overtuigt dat een Boot met dat soort trainingen bv een Urby beter op de raills krijgt.
Duidelijk maken wat het is om voor AJAX te mogen voetballen.
Urby zal dat moeten weten, speelt vanaf zijn 7de bij Ajax. Ik denk meer doordat het komt dat hij zo snel in Ajax 1 en Oranje is beland. Hierdoor lijkt het het of hij veel gemakkelijker opvat. Dat nonchalante is sowieso niet uit zijn spel te krijgen, dat heb ik in de jeugd ook al gezien. Of zal het concentratie zijn, dat zou ook kunnen.
|
El Lute
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 19:19
|
|
Citaat:
Urby zal dat moeten weten, speelt vanaf zijn 7de bij Ajax. Ik denk meer doordat het komt dat hij zo snel in Ajax 1 en Oranje is beland. Hierdoor lijkt het het of hij veel gemakkelijker opvat. Dat nonchalante is sowieso niet uit zijn spel te krijgen, dat heb ik in de jeugd ook al gezien. Of zal het concentratie zijn, dat zou ook kunnen.
Dat beetje nonchelante is op zich niet erg. Mag een Ajax speler hebben maar het is alleen nog maar nonchalante dingen die hij laat zien. En concentratie dan is er wat mis.
Zijn toch zaken waar Ajax wat aan zou kunnen doen en ze doen het maar niet. Weet niet wat er allemaal aan begleiders rondloopt nu binnen Ajax maar volgens mij zit dat allemaal niet goed.
|
Chivu 05
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 19:25
|
|
Naast de technische staf en medische staf heb je David Endt als teammanger en Herman Pinkster, die meer prive-zaken van (buitenlandse) spelers regelt. Volgens mij is Piet Bon ook beschikbaar voor gesprekken. Op papier zou je zeggen dat er toch genoeg aandacht voor iedereen is, maarja in de praktijk misschien niet.
|
El Lute
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 21:37
|
|
Citaat: Naast de technische staf en medische staf heb je David Endt als teammanger en Herman Pinkster, die meer prive-zaken van (buitenlandse) spelers regelt. Volgens mij is Piet Bon ook beschikbaar voor gesprekken. Op papier zou je zeggen dat er toch genoeg aandacht voor iedereen is, maarja in de praktijk misschien niet.
Ben zelf helemaal niet op de hoogte van hoe en wat maar vind het wel een interessant aspect en zeer belangrijk iets.
Kun je wat vertellen over die Herman Pinkster en Piet Bon?
|
Chivu 05
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 22:09
|
|
Citaat: Naast de technische staf en medische staf heb je David Endt als teammanger en Herman Pinkster, die meer prive-zaken van (buitenlandse) spelers regelt. Volgens mij is Piet Bon ook beschikbaar voor gesprekken. Op papier zou je zeggen dat er toch genoeg aandacht voor iedereen is, maarja in de praktijk misschien niet.
Ben zelf helemaal niet op de hoogte van hoe en wat maar vind het wel een interessant aspect en zeer belangrijk iets.
Kun je wat vertellen over die Herman Pinkster en Piet Bon?
Pinkster is al jarenlang betrokken bij de jeugdopleiding als leider van de C1. Vanaf vorig seizoen is hij dus ook spelersbegeleider, dus hij regelt zaken voor (nieuwe) buitenlandse spelers, huisvesting familie en dat soort dingen. Piet Bon, oud clubarts, is volgens mij meer een vertrouwenspersoon met wie spelers kunnen praten als men daar behoefte aan heeft. Heitinga heeft wel eens gezegd daar veel baat bij gehad te hebben.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 22:10
|
|
Is Bon niet gewoon de begeleider van revaliderende spelers, Chivu?
|
Chivu 05
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 22:11
|
|
Citaat: Is Bon niet gewoon de begeleider van revaliderende spelers, Chivu?
Nee, Bon is al met pensioen denk ik. Waarschijnlijk bedoel je Van Dordt.
|
El Lute
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 22:11
|
|
Citaat:
Pinkster is al jarenlang betrokken bij de jeugdopleiding als leider van de C1. Vanaf vorig seizoen is hij dus ook spelersbegeleider, dus hij regelt zaken voor (nieuwe) buitenlandse spelers, huisvesting familie en dat soort dingen. Piet Bon, oud clubarts, is volgens mij meer een vertrouwenspersoon met wie spelers kunnen praten als men daar behoefte aan heeft. Heitinga heeft wel eens gezegd daar veel baat bij gehad te hebben.
Bedankt voor je uitleg.
Weet bv dat ze bij Heerenveen vaste gastgezinnen hebben voor buitenlandse spelers. Spelers lopen helemaal weg met die mensen. Zitten ze liever dan in een hotel.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 22:13
|
|
Ajax heeft ook gastgezinnen voor de hele jonge spelers. Ik weet niet precies tot welke leeftijd dat bij Ajax geregeld wordt voor die jongens, maar Chivu zat bij binnenkomst bijvoorbeeld gewoon in een hotelkamer.
|
El Lute
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 22:16
|
|
Citaat: Ajax heeft ook gastgezinnen voor de hele jonge spelers. Ik weet niet precies tot welke leeftijd dat bij Ajax geregeld wordt voor die jongens, maar Chivu zat bij binnenkomst bijvoorbeeld gewoon in een hotelkamer.
Per speler verschillend waarschijnlijk.
Mij zou je niet in een gastgezin krijgen alhoewel het een goede zaak is wat betreft om Nederlands te leren.
|
Chivu 05
|
Geplaatst: Vr 28 dec 2007 22:21
|
|
Citaat: Ajax heeft ook gastgezinnen voor de hele jonge spelers. Ik weet niet precies tot welke leeftijd dat bij Ajax geregeld wordt voor die jongens, maar Chivu zat bij binnenkomst bijvoorbeeld gewoon in een hotelkamer.
Jeugdspelers uit het buitenland en uit andere regio's kunnen bij Ajax in gastgezinnen komen (als de persoon dat wil). Bij jeugdspelers werkt dit meestal goed (Vermaelen, Vertonghen), maar bv. De Jong bleef in Doetinchem wonen. Dat verschilt per speler.
|