Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 14:10
|
|
AJAX moet wel. Bijv. toen de eigen talenten Rijkaard en Van Basten werden weggekocht dan kun je die niet vervangen met jeugdspelers.
Feit is dat AJAX de europa cups haalden met 80 tot 90 procent eigen kweek.
Het is alsof je een beer het kwalijk neemt dat hij uit de vuilnisbakken eet, omdat zijn leefgebied compleet is afgebroken tot de afmeting van een postzegel.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 15:20
|
|
We hebben het hier over nu, 343. Dan doet iets dat twintig tot vijfentwintig jaar geleden gebeurde er niet zo toe.
Nu is Ajax gewoon een koopclub. Al lijkt men de prioriteiten (gelukkig) weer enigszins te verschuiven.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 15:27
|
|
Citaat: We hebben het hier over nu, 343. Dan doet iets dat twintig tot vijfentwintig jaar geleden gebeurde er niet zo toe.
Nu is Ajax gewoon een koopclub. Al lijkt men de prioriteiten (gelukkig) weer enigszins te verschuiven.
En 17 jaar geleden (Bergkamp)
En 3 geleden (Sneijder)...
En noem ze zelf allemaal maar op. Zijn nog tientallen voorbeelden van en het opvangen via de eigen jeugd is bijna onmogelijk in het tempo waarbij deze spelers worden weggekocht.
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 15:44
|
|
Kom dan ook gewoon met voorbeelden van nu.
Verder doet het niets af aan mijn punt. Ajax is een koopclub, en zeker niet in zoverre gedwongen dat men spelers van het kaliber Ogararu, Bruno Silva, Lindenbergh, Sikora, Rosales etc. voor grote sommen geld moest kopen.
PSV is bijvoorbeeld ook een koopclub, maar was dat over de afgelopen tien jaar een stuk succesvoller dan Ajax. Je kunt er ook best voor kiezen om te vrijwel uitsluitend te richten op aankopen (al vind ik het maar niets), maar dan moet je nog steeds je hoofd blijven gebruiken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 16:07
|
|
AJAX is van 'origine' absoluut geen koopclub. Pas na het Bosman Arrest is de klad er in gekomen.
Je kunt van AJAX zeggen dat ze de europese bekers gewonnen hebben met 80/90 eigen kweek. Psv die ene EC1 met 80/90 procent aankopen.
Ook is AJAX meer afhankelijk van de speelstijl. AJAX heeft een cultuur en moeilijkere speelstijl dan PSv.
De laatste jaren zijn wel Van der Meijde, De Jong, Heitinga, Vermaelen, Pienaar, Sneijder, Van der vaart, Babel, De Mul weggekocht en nu zitten de clubs alweer te azen op Van der Wiel en Stekelenburg. Met spelers zoals Zlatan, Chivu en Maxwell had AJAX best een redelijk elftal kunnen samenstellen, niet?
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 16:19
|
|
Je gaat totaal niet in op mijn posts. Het gaat mij er niet om wat Ajax verkocht heeft, maar hoe Ajax de selectie samenstelt. De tendens is dat Ajax middelmaat uit de Eredivisie bij elkaar koopt (soms zijn ze transfervrij), om de bank te vullen. Dan ben je een koopclub en daar heeft het Bosman-arrest verder niets mee te maken.
Verder is de speelstijl van Ajax vooral heel moeilijk als je slechte spelers haalt, zoals voor iedere speelstijl geldt. Maar dat is een andere discussie voor een ander moment.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 16:40
|
|
Citaat: Je gaat totaal niet in op mijn posts. Het gaat mij er niet om wat Ajax verkocht heeft, maar hoe Ajax de selectie samenstelt. De tendens is dat Ajax middelmaat uit de Eredivisie bij elkaar koopt (soms zijn ze transfervrij), om de bank te vullen. Dan ben je een koopclub en daar heeft het Bosman-arrest verder niets mee te maken.
Dan begrijp ik je niet. Dus als AJAX topkwaliteit koopt voor op de bank dan is AJAX geen koopclub?
AJAX moest wel, want de talenten worden steeds sneller weggekocht. Dat AJAX de bank vulde met prut was vooral onder Ten Cate en dat is ook een ander verhaal/discussie. Het heeft ook met geld te maken. Of moet AJAX spelen met B1-spelers op de bank?
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 17:16
|
|
Nee, dat Ajax spelers koopt voor de bank maakt Ajax een koopclub. Waarom moet je spelers die zelden tot nooit spelen kopen? Onder Ten Cate gebeurde dit, ja. Maar daarvoor ook, hoor. Boukhari (gehaald als spits nb!), Anastasiou, Verhoeven, Boschker, Vonk etc.
Het is een gegeven dat dit de afgelopen jaren gebeurt. Nogmaals: Ajax lijkt dit te willen terugdraaien. Gelukkig.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 17:37
|
|
Dat verschillen onze meningen daarover.
Je kunt Psv en AJAX simpelweg niet in hetzelfde lijntje plaatsen.
Tsja, 3 keepers...
Anatasiou werd notabene nog gehaald door Van Gaal. Terwijl Koeman toen ook Babel (en Culina) in de spits gooide terwijl die nog niet klaar was en er enorm veel blessures waren. Daarom dus.
Boukhari werd toch echt eerst gehaald als linksbuiten.
Ik ontken ook niet dat AJAX (de beer) spelers koopt (onnodig of niet), maar dit is niet kopen om het kopen. Dat AJAX transfervrije spelers koopt zegt meer over de financiele situatie van AJAX en dat de verkoop te snel gaat soms (Zie De Mul).
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 17:56
|
|
Volgens mij is het gewoon heel lastig en erg subjectief om een club als koopclub neer te zetten.
Is een koopclub een club die meer dan een bepaald percentage van zijn selectie uit aankopen laat bestaan?
Is een koopclub een club die spelers voor de bank koopt?
Is een koopclub een club die spelers koopt die op de bank belanden?
Is een koopclub een club die spelers koopt die die nooit inzet?
Is een koopclub een club die spelers koopt omwege merchandising?
Is een koopclub een club die spelers koopt omdat de voorzitter zo graag 'gekozen of herkozen wil worden'?
Is een koopclub een club waar spelers worden gekocht, zonder samenspraak van de trainer?
Is een koopclub een club waar de voorzitter/technisch directeur bepaalt wie er speelt?
Is een koopclub een club waar geen goede eigen jeugdopleiding is?
Is een koopclub waar aankopen voor eigen jeugd gaan?
Ik denk dat Real Madrid, Manchester City en Chelsea echte koopclubs zijn omdat deze clubs aan al deze criteria voldoen, maar iedere andere club is deels een koopclub deels niet.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 18:01
|
|
Inderdaad, Ian. Er zijn verschillende gradaties.
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 18:02
|
|
Natuurlijk hangt het van je definitie af.
Ik vind in ieder geval dat je moeilijk kunt volhouden een club te zijn die zich richt op het brengen van jong talent van eigen bodem als je datzelfde talent frustreert door je elftal(len) vol te stoppen met spelers van buitenaf. Dat geldt voor Real, voor Barca, voor City, voor Ajax en voor Quick Boys.
|
Leonel
Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 19:06
|
|
Met jouw redenatie, Bertje, is iedere club een koopclub. Dus mij vraag: welke club op niveau is geen koopclub?
|
Bertje
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 19:30
|
|
Nee hoor. Er zijn door de geschiedenis heen zat clubs die eerst kijken/keken wat ze in huis houden, voordat ze hun selecties vol gooi(d)en met spelers van buitenaf. Ajax was altijd zo'n club. De laatste paar jaar doet bijvoorbeeld Sparta dit heel behoorlijk. Eerst kijken wat je in huis hebt hoeft ook niet per se beperkt te blijven tot spelers die uit de eigen opleiding komen. Alles wat je onder contract hebt staan hoort hierbij.
Let wel: ik heb niets tegen het aankopen van spelers. Veel clubs halen echter spelers die 1. niets beter zijn dan wat ze in huis hebben en 2. belachelijk veel geld kosten. Als je in anderhalf jaar tijd Bruno Silva, Delorge en Ogararu voor de positie van rechtsback haalt, terwijl je v/d Wiel in huis hebt, dan kijk ik natuurlijk raar op. Nog zoiets: waarom haalt Feyenoord, zwaar in de schulden, en Van Bronckhorst en De Cler voor de positie van linksback? Waarom haalt men Hofland, die niets beter is dan Bahia? Waarom haalt PSV in één zomer Koevermans, Perez en Lazovic, terwijl men Farfan en Koné in huis heeft?
Kopen, kopen, kopen. Kijk nou eerst wat je in huis hebt, creëer daarmee het raamwerk van je elftal en dan kun je altijd nog eens kijken of je je ergens kunt verbeteren. Maar dus wel verbeteren, niet halen wat je al in huis hebt.
Als Barca Piqué haalt omdat Piqué beter is dan Marquez, dan heb ik daar niets op tegen (al is Piqué dan natuurlijk geen eigen jeugd meer). Dat is doorselecteren. Maar haal dan niet ook nog die clown uit het Oostblok met z'n onmogelijke naam, terwijl je ook Milito en Cacares nog hebt.
Om bovenstaande reden ageer ik ook tegen mensen die roepen dat er een spits moet komen. Er is geen geld voor een spits, dus kan men beter kijken naar een manier waarop de huidige sterkhouders (Suarez, v/d Wiel, De Zeeuw zou hier ook bij moeten horen) optimaal gebruikt kunnen worden zonder die spits van buitenaf. Verkoop je uiteindelijk één van die sterkhouders, dan kun je altijd nog kijken of je met dat geld je selectie van een impuls kunt voorzien (wat natuurlijk niet betekent dat je dan pas begint met zoeken).
Ik snap wel dat spelers kopen spannend is, dus op fora zal het hier voornamelijk over gaan. Punt is dat beleidsbepalers hier lak aan moeten hebben en eerst moeten kijken wat er in huis is.
|
Leonel
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 22:58
|
|
Citaat: Nee hoor. Er zijn door de geschiedenis heen zat clubs die eerst kijken/keken wat ze in huis houden, voordat ze hun selecties vol gooi(d)en met spelers van buitenaf. Ajax was altijd zo'n club. De laatste paar jaar doet bijvoorbeeld Sparta dit heel behoorlijk. Eerst kijken wat je in huis hebt hoeft ook niet per se beperkt te blijven tot spelers die uit de eigen opleiding komen. Alles wat je onder contract hebt staan hoort hierbij.
Kopen, kopen, kopen. Kijk nou eerst wat je in huis hebt, creëer daarmee het raamwerk van je elftal en dan kun je altijd nog eens kijken of je je ergens kunt verbeteren. Maar dus wel verbeteren, niet halen wat je al in huis hebt.
Als Barca Piqué haalt omdat Piqué beter is dan Marquez, dan heb ik daar niets op tegen (al is Piqué dan natuurlijk geen eigen jeugd meer). Dat is doorselecteren. Maar haal dan niet ook nog die clown uit het Oostblok met z'n onmogelijke naam, terwijl je ook Milito en Cacares nog hebt.
Om bovenstaande reden ageer ik ook tegen mensen die roepen dat er een spits moet komen. Er is geen geld voor een spits, dus kan men beter kijken naar een manier waarop de huidige sterkhouders (Suarez, v/d Wiel, De Zeeuw zou hier ook bij moeten horen) optimaal gebruikt kunnen worden zonder die spits van buitenaf. Verkoop je uiteindelijk één van die sterkhouders, dan kun je altijd nog kijken of je met dat geld je selectie van een impuls kunt voorzien (wat natuurlijk niet betekent dat je dan pas begint met zoeken).
Ik snap wel dat spelers kopen spannend is, dus op fora zal het hier voornamelijk over gaan. Punt is dat beleidsbepalers hier lak aan moeten hebben en eerst moeten kijken wat er in huis is.
Wat jij schetst is natuurlijk de ideale beleidsvoering. Helaas is de realiteit anders, want ik ben het wel volkomen met je eens hoor.
We zitten met trainers die ¨hun¨spelers willen halen en, als club, die compromis moet sluiten om hem aan te trekken. Daarnaast zie je in Spanje en andere landen dat de socios nieuwe spelers eisen. Daar zwichten helaas veel clubs voor. Daarnaast spelen de clubs veel wedstrijden, wordt er fysiek steeds meer gevraagd van de spelers, wat meer blessures op levert. Dat betekent dat als je kwalitatief niet veel minder wilt worden je bank ook van hoog niveau moet zijn, anders red je het niet in de CL en de nationale kampioenschappen. Het ligt natuurlijk ook bij de spelers zelf dat ze voor een club kiezen waar veel concurrentie is. En natuurlijk, iedere spelers wilt het hoogst haalbare en zo veel mogelijk verdienen, maar zelfreflectie hebben weinig spelers. Kijk naar een Suarez. Die wilt maar voor een select aantal clubs spelen wilt hij vertrekken bij Ajax. Jij en ik weten dat hij , met zijn kwaliteiten en tekortkomingen, nooit bij een absolute topclub zal slagen (of hij moet zijn tekortkomingen drastisch verbeteren). Hij zal een wereldspeler zijn voor de absolute subtop, waar hij zijn gang kan gaan met zijn kwaliteiten en waar het team zijn tekortkomingen opvangt.
Citaat: Let wel: ik heb niets tegen het aankopen van spelers. Veel clubs halen echter spelers die 1. niets beter zijn dan wat ze in huis hebben en 2. belachelijk veel geld kosten. Als je in anderhalf jaar tijd Bruno Silva, Delorge en Ogararu voor de positie van rechtsback haalt, terwijl je v/d Wiel in huis hebt, dan kijk ik natuurlijk raar op. Nog zoiets: waarom haalt Feyenoord, zwaar in de schulden, en Van Bronckhorst en De Cler voor de positie van linksback? Waarom haalt men Hofland, die niets beter is dan Bahia? Waarom haalt PSV in één zomer Koevermans, Perez en Lazovic, terwijl men Farfan en Koné in huis heeft?
Ogararu werd te ligt bevonden, daarom kochten ze Bruno Silva als ik het me goed herinner. V.d Wiel kwam pas later en die was in de jeugd centrumverdediger.
Van Bronckhorst kwam naar Feyenoord met de eis dat hij als verdedigende middenvelder werd opgesteld, wat hij ook heeft gedaan het eerste seizoen. En over Bahia waren ze niet tevreden (ik vond het ook een bagger spelers), daarom haalde ze Hofland. Iedere club heeft wel zo zijn redenen gehad om iemand te halen. Vaak is het slecht beleid, daar geef ik je volkomen gelijk in en ga ik met je mee. Maar zolang je baten meer zijn dan je kosten moet iedere club doen wat ze willen.
Terug naar Ajax. Ik hoef niemand erbij te hebben. Alles zal nu opgevangen moeten worden door eigen jeugd. Een De Jong (ik weet dat jij dat geen goed idee vindt), Suk of Castillion zal maar in de spits moeten. Suarez kan opgevangen worden door Sulejmani en een v.d. Wiel en Stekelenburg kan ook opgevangen worden intern. Maar nu zitten we met het probleem Jol , want die gaat natuurlijk vervanging eisen en we kunnen dat weer opnieuw beginnen. Dit is helaas een vicieuze cirkel dat steeds terugkeert zolang er geen algemene regels zijn opgesteld.
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
|
Geplaatst: Zo 4 jul 2010 23:39
|
|
Citaat: Als Barca Piqué haalt omdat Piqué beter is dan Marquez, dan heb ik daar niets op tegen (al is Piqué dan natuurlijk geen eigen jeugd meer). Dat is doorselecteren. Maar haal dan niet ook nog die clown uit het Oostblok met z'n onmogelijke naam, terwijl je ook Milito en Cacares nog hebt.
De precieze ins- en outs ken ik natuurlijk niet, maar de centrum verdedigers van Barcelona pakken doorgaans veel kaarten en zijn wel eens geblesseerd. Tel daarbij het verschrikkelijk drukke speelschema op en je moet dan wel breed in de verdedigers zitten. Blijft een gruwel aankoop natuurlijk. Lopen daar verdedigers rond in de jeugd die het niveau zouden aankunnen?
Verder ben ik het natuurlijk helemaal eens met je post. Het niet halen van een spits deze zomer gaat kapitaalvernietiging i.v.m een terugkeer van Cvitanich uit de weg. Vooral Ajax moet hier echt beter op letten. Ajax moet breedte aankopen uit de jeugd kunnen halen. In het kader hiervan had Lodeiro nooit gehaald mogen worden omdat we over De Jong beschikken en omdat Eriksen op termijn de spelbepaler op het middenveld wordt. Ook heeft/had Aissati nog enige marktwaarde. Gabri had vorig seizoen al moeten vertrekken.
Bij bepaalde spelers zouden we dit ook kunnen afvragen;
- Oleguer, gaan we deze speler verkopen? Zijn plek als stand-in zou vervangen kunnen worden door Lindgren, Wielaert en eventueel nog op termijn Boilesen, Denswil, Bonevacia en Kappelhof.
- Lindgren, vind ik een speler met een uitstekende kop erop met liefde voor de club. Een speler die nooit klaagt en voorop loopt in de strijd maar zal plaats moeten nemen achter Enoh. Deze speler vertegenwoordigt nog marktwaarde, en is daarom aantrekkelijk voor Ajax om te verkopen. Ik zelf zou hem als serieuze optie achter de hand houden voor de plek van centrale verdediger. Volgend jaar zou je hem eventueel alsnog kunnen verkopen na een eventuele spectaculaire ontwikkeling van Bonevacia.
- Rommedahl, wilt inleveren dat is goed. Ik zou dit af laten hangen van het eventuele niet aantrekken van een spits deze zomer. Suarez die in de spits gaat spelen laat ruimte voor Rommedahl over op de rechtervleugel. Sarpong is een snelle jongen, zou die niet getraind kunnen worden als rechterspits? Verder lopen er met Sulejmani, Josefzoon, Zeegelaar en De Sa ook nog talentvolle buitenspelers rond.
De laatste jaren zijn er bizar veel buitenspelers mislukt bij Ajax, er zou onderzocht moeten worden waar dat aan ligt. Ik zelf denk dat het ligt aan de belachelijke omstandigheden ligt. Buitenspelers bij Ajax worden vaak slecht ingespeeld en verkeerd gebruikt. Tegenwoordig kan de rechtsbuiten de een-twee aan met De Zeeuw en wordt hij ingespeeld vanachter door Van der Wiel, een verademing ten opzichte van het erbarmelijke verleden. De spits leed/lijdt te vaak balverlies en had geen oog voor het teamspel (Cvitanich en Huntelaar), ook geen pretje voor een buitenspeler die als een stuiterbal moe(s)t omschakelen. Het ultieme rampscenario zou zich voltrekken met De Jong en Atouba achter je..brbb..ik krijg er nou al de kriebels van. Misschien kan Sulejmani met Anita/Blind en Lodeiro/Eriksen achter zich nog van waarde zijn, het zou zomaar kunnen want snelheid heeft hij nog steeds.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Di 6 jul 2010 16:27
|
|
Pikant vervolg op de discussie:
[list">Barça in geldnood verkoopt dure verdediger
Barcelona wil een lening van 150 miljoen euro afsluiten én heeft de Oekraïense verdediger Dmytro Chygrynskiy voor 15 miljoen euro verkocht om acute liquiditeitsproblemen op te lossen. Dat maakte de nieuwe voorzitter, Sandro Rosell, vandaag bekend.
,,We hebben een club met schulden en liquiditeitsproblemen overgenomen'', vertelde Rosell, vorige maand gekozen als opvolger van Joan Laporta. ,,Maar we werken aan een oplossing. De leden dienen zich zich geen zorgen te maken. De club is niet bankroet.''
Toch zijn de problemen groot. Dat blijkt wel uit de verkoop van Chygrynskiy. De Oekraïner werd voor 15 miljoen euro gekocht door zijn oude club Shaktar Donetsk, terwijl Barcelona hem vorig jaar voor 25 miljoen euro had overgenomen.
Chygrynskiy was de eerste Oekraïener in Catalaanse dienst, maar kon op weinig speelminuten rekenen bij trainer Josep Guardiola. Hij ondertekende bij Shaktar een vijfjarig contract. Chygrynskiy won in 2009 de UEFA Cup met de kampioen van Oekraïne. (ANP/RTR)
# bron: AD.nl[/list">
|
Leonel
|
Geplaatst: Wo 7 jul 2010 01:19
|
|
Zeer interessant dit. Laporta & co hebben het in ieder geval niet laten merken dat het slecht ging. Dit gaat zeker nog een staartje krijgen.
Wat een beleid zeg.
|
JustFerro
Forum berichten: 499
|
Geplaatst: Wo 7 jul 2010 01:33
|
|
Nou, blijkbaar waren er nog liquide middelen om 40 miljoen voor Villa te betalen. Zo enorm groot zullen die problemen dan ook weer niet zijn direct.
|
Leonel
|
Geplaatst: Wo 7 jul 2010 02:20
|
|
Hoe dan ook, een lening aanvragen is gewoon not done. Dan heb je de zaken niet in orde.
|
Bertje
|
Geplaatst: Wo 7 jul 2010 09:46
|
|
Tsja...
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Wo 7 jul 2010 10:37
|
|
Het wordt hoog tijd voor fair play en een uniforme regelgeving maar ja, Utopia he.......
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Wo 7 jul 2010 12:02
|
|
Hebben ze nog geluk dat ze deze belachelijke aankoop nog voor 15 miljoen kwijt konden. Real leverde volgens mij nog meer in op de verkoop van Huntelaar.
|
Marco
|
Geplaatst: Wo 14 jul 2010 12:33
|
|
'Mourinho kiest voor Van der Vaart ten koste van Kaká'
|
Marco