Auteur
|
Bericht
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Za 15 jan 2011 22:15
|
|
Die stagespeler bij de B1, Almanzo, speelde een dramatische tweede helft. Komt van FC New A'dam, mede oprichter Nordin Wooter was ook aandachtig toeschouwer.
|
Bart
Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Za 15 jan 2011 22:17
|
|
Ik nam maar een voorbeeld wat me opviel tijdens de wedstrijd. Er vielen wel meerdere dingen op tijdens de wedstrijd waar ik me aan stoor. Het gaat mij erom dat soms bij sommige spelers alleen de positieve punten eruit worden gepikt, terwijl bij andere de negatieve punten er worden uitgehaald. Want bij andere spelers zie ik ook genoeg goede dingen, maar die worden niet vermeld. Het enige wat ik doe is een beetje tegen gas geven.
Nu over balbezit in het algemeen, want dit gaat niet meer over de B1 of het jeugdvoetbal, maar in het algemeen. Natuurlijk raken aanvallers de bal sneller kwijt dan verdedigers of middenvelders. Dat is ook helemaal niet erg als je voor de individuele of een steekpass geeft. Ik stoor me er wel aan als het een eenvoudige pass is naar een medespeler over pak en beet tien meter. Dan maakt het niks uit of je nou in het eerste zit of in de jeugd van de bovenbouw speelt. Dat moet gewoon goed verzorgd zijn bij de spelers.
Citaat: Maar dat mag ook, alles moet herkenbaar zijn, wat wel en niet kan, wanneer en hoe, anders worden ze er toch niet beter van? Ben ik het mee eens. Je moet gewoon altijd acties durven maken ook al gaat het fout. Daar leer je alleen maar van en de volgende keer gaat het beter.
|
Zorba
Forum berichten: 41
|
Geplaatst: Za 15 jan 2011 23:08
|
|
Klopt, is storend, maar praat je in het algemeen dan over deze momenten bij ajax of breder. Bij Ajax moet dit minimaal zijn. Als het regelmatig gebeurt dan mag het storend genoemd worden, echter wel afhankelijk, en daar heb je em weer, van wie, waar en wanneer. Het gaat om maken van keuzes, en die worden weer bepaald door kwaliteit en zelfvertrouwen.
Het lijkt namelijk simpel maar is dat het ook, op het moment van spelen?
|
Zorba
|
Geplaatst: Za 15 jan 2011 23:13
|
|
Citaat: Die stagespeler bij de B1, Almanzo, speelde een dramatische tweede helft. Komt van FC New A'dam, mede oprichter Nordin Wooter was ook aandachtig toeschouwer.
Hij was idd ongelukkig met zijn acties en aannames, maar goed, invallen als stagespeler, tegen RBC A1.....!!? zenuwen??
|
D_skilled
|
Geplaatst: Za 15 jan 2011 23:25
|
|
Niet goed genoeg voor Ajax, mijn inziens. Niet alleen op vandaag gebaseerd.
Hoe vond je Kishna invallen in de B2, trouwens?
|
Bart
|
Geplaatst: Za 15 jan 2011 23:36
|
|
Citaat: Klopt, is storend, maar praat je in het algemeen dan over deze momenten bij ajax of breder. Bij Ajax moet dit minimaal zijn. Als het regelmatig gebeurt dan mag het storend genoemd worden, echter wel afhankelijk, en daar heb je em weer, van wie, waar en wanneer. Het gaat om maken van keuzes, en die worden weer bepaald door kwaliteit en zelfvertrouwen.
Het lijkt namelijk simpel maar is dat het ook, op het moment van spelen?
Ik praat over het algemeen en niet alleen over Ajax omdat niet genoeg van zie. Maar als ik dan wel wedstrijden bezoek van de jeugd van Ajax dan valt het wel op.
Citaat: Het gaat om maken van keuzes, en die worden weer bepaald door kwaliteit en zelfvertrouwen. Daar draait het hele voetbal om goede keuzes te maken. Het viel me gewoon op dat er heel vaak met de bal werd gelopen waardoor het overzicht vaak kwijt zijn. Dat zie ik ook vaak terugkomen in de hogere elftallen en dat gaat er niet zomaar uit.
|
Eline
Forum berichten: 426
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 09:05
|
|
In een interview die ik heb gelezen van een meneer , kwam hij Sjaak Swart tegen. Sjaak Swart kende alle spelers van de B1, en zei dat er hooguit maar twee spelers het 1e zullen halen van deze lichting. Harde uitspraak van mr. Ajax!
|
YoranAjax
Forum berichten: 1354
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 11:55
|
|
Citaat: Niet goed genoeg voor Ajax, mijn inziens. Niet alleen op vandaag gebaseerd.
Ik vond Kishna redelijk goed spelen. Ik baseer het op beeldmateriaal, dat een vriend van mij gister heeft, maar hij steekt duidelijk ver boven zijn leeftijdsgenoten aan. Hij wordt wel ietwat overschat, mijn inziens. In de B1 maakt hij toch nog wel wat fouten, al blijft zijn inzicht prachtig om naar te kijken. Hoe hij soms mensen voor de goal zet, maar ook Kishna heeft nog zeker verbeter punten.
|
Zorba
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 12:38
|
|
De momenten dat Ricardo Kishna langs de lijn 2 spelers zijn hielen laat zien is natuurlijk genieten. Ook het moment waarbij hij achteloos tussen 2 tegenstanders met een hakje een medespeler vrij speelt, geweldig. Door de bagage techniek lijken de balaannames simpel. Er zijn ook minpuntjes maar dat is nog een kwestie van tijd, hij is net 16.
|
Leonel
Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 12:49
|
|
Hoe zit het met zijn mentaliteit?
|
D_skilled
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 13:11
|
|
Citaat: Niet goed genoeg voor Ajax, mijn inziens. Niet alleen op vandaag gebaseerd.
Ik vond Kishna redelijk goed spelen. Ik baseer het op beeldmateriaal, dat een vriend van mij gister heeft, maar hij steekt duidelijk ver boven zijn leeftijdsgenoten aan. Hij wordt wel ietwat overschat, mijn inziens. In de B1 maakt hij toch nog wel wat fouten, al blijft zijn inzicht prachtig om naar te kijken. Hoe hij soms mensen voor de goal zet, maar ook Kishna heeft nog zeker verbeter punten.
Misschien verwachten jij en Bart wel te veel van een eerste jaars B-junior tussen allerlei tweedejaars. Tegen zijn generatiegenoten is hij van een ander niveau. In mijn ogen wordt hij niet overschat. Nathan Ake valt ook niet zo op in de B1 van Feyenoord, maar is tussen leeftijdsgenoten dé beste.
|
YoranAjax
Forum berichten: 1354
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 13:18
|
|
Citaat: Misschien verwachten jij en Bart wel te veel van een eerste jaars B-junior tussen allerlei tweedejaars. Tegen zijn generatiegenoten is hij van een ander niveau. In mijn ogen wordt hij niet overschat. Nathan Ake valt ook niet zo op in de B1 van Feyenoord, maar is tussen leeftijdsgenoten dé beste.
Ik overschat hem zeker niet. Ik vind het een erg goede speler, maar ik zie duidelijk ook nog een aantal verbeter punten. Hij voldoet aan de verwachtingen die ik van hem heb, en ik vind hem zeker niet tegenvallen. Ik vind wel dat hij door sommige andere wordt overschat. Hij heeft zeker zijn positieve punten, maar wat Bart al zegt sommige belichten alleen de positieve punten van een speler, en laten de negatieve punten achterwege. Al met al zie ik hem uitgroeien tot een Ajax 1 speler. Net als ik verder overtuigd ben van de kwaliteiten van Denswil, Bouy en Lukoki.
|
Bart
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 13:37
|
|
Ik verwacht er niet al te veel van. Ik geef alleen aan dat er een soort hype is ontstaan is bij het Ajax publiek over deze jongen. Dat is allemaal prima, maar ik geef ook aan wat er niet goed aan is. Dat sommige alleen maar zijn positieve punten neertypen is allemaal prima, maar dan moet je dat bij elke speler doen en niet bij een andere speler wel en bij een ander niet, dat is mijn hele punt. Laat het duidelijk dat ik Kishna ook een goede speler vind, maar wel een kritische noot eraan geef.
Citaat: In ieder geval, bij een goede speler ben je eerder geneigd om z'n sterke punten op te noemen dan bij een minder goede speler. Ben het daarom met deze uitspraak ook niet mee eens. Bij een goede speler kijk ik eerder na de verbeter punten van een speler dan na de pluspunten van een goede speler, omdat die al aardig onder de knie heeft.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 13:54
|
|
Citaat: Dat sommige alleen maar zijn positieve punten neertypen is allemaal prima, maar dan moet je dat bij elke speler doen en niet bij een andere speler wel en bij een ander niet, dat is mijn hele punt.
Vind ik kul. Ik denk dat de leden hier meer geïnteresseerd zijn in de sterke punten van een speler dan de zwakke punten. Vanzelfsprekend heeft een jeugdspeler nog veel te leren, daar hoef je écht niet bij iedere speler de nadruk op te leggen.
Citaat: Ben het daarom met deze uitspraak ook niet mee eens. Bij een goede speler kijk ik eerder na de verbeter punten van een speler dan na de pluspunten van een goede speler, omdat die al aardig onder de knie heeft.
Je bent er niet bewust mee bezig, maar bij een betere speler vallen nou eenmaal meer positieve punten te ontdekken dan bij een minder goede speler. Dat is tenminste iets wat ik bij mezelf constateer. Jij kijkt al verder. Ik beschrijf gewoon wat ik zie en plaats zo nu en dan enkele kritische kanttekeningen. Het is tenslotte een forum, geen scouting bureau.
|
Bart
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 14:15
|
|
Citaat: Vind ik kul. Ik denk dat de leden hier meer geïnteresseerd zijn in de sterke punten van een speler dan de zwakke punten. Vanzelfsprekend heeft een jeugdspeler nog veel te leren, daar hoef je écht niet bij iedere speler de nadruk op te leggen. Ik doe dat bij geen enkele speler. Normaal post ik niks over een speler en het was ook helemaal niet de bedoeling om hier een hele discussie van te maken. Ik geef wel wat tegengas als er alleen maar positieve berichten lees over een speler. Die als toptalent word beschouwd, zoals sommige dat doen op sommige fora's. Daarin probeer ik een nuance aan te brengen, meer niet.
Citaat: Je bent er niet bewust mee bezig, maar bij een betere speler vallen nou eenmaal meer positieve punten te ontdekken dan bij een minder goede speler. Dat is tenminste iets wat ik bij mezelf constateer. Jij kijkt al verder. Ik beschrijf gewoon wat ik zie en plaats zo nu en dan enkele kritische kanttekeningen. Het is tenslotte een forum, geen scouting bureau. Natuurlijk valt bij een goede speler de positieve punten meer op dan bij een mindere speler, maar dat is mijn punt ook niet. Zoals ik hierboven aan gaf heb ik alleen maar een beetje tegengas gegeven over een speler.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 14:25
|
|
Is prima, Bart. Je hebt wel een punt. Soms doe ik daar ook onbewust aan mee, aan het ophemelen van talenten. Ze hebben echter nog een lange weg te gaan, dat moeten we niet uit het oog verliezen.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 14:35
|
|
Citaat: Dat sommige alleen maar zijn positieve punten neertypen is allemaal prima, maar dan moet je dat bij elke speler doen en niet bij een andere speler wel en bij een ander niet, dat is mijn hele punt.
Vind ik kul. Ik denk dat de leden hier meer geïnteresseerd zijn in de sterke punten van een speler dan de zwakke punten. Vanzelfsprekend heeft een jeugdspeler nog veel te leren, daar hoef je écht niet bij iedere speler de nadruk op te leggen.
Nou das natuurlijk niet helemaal zo. Stel we nemen een centrale verdediger: Indien hij enorm geroemd wordt om zijn inschuiven, overzicht en meevoetballen dan ben ik juist nieuwsgierig naar zijn verdedigende kwaliteiten. Hoe kiest hij positie zonder bal, heeft hij de focus puur op de bal en is hij zijn mannetje daardoor regelmatig kwijt of is ie meer gefocust op de man, hoe staat hij zijn mannetje in 1-tegen-1 duels etc. Idem voor verdedigers die juist verdedigend zeer sterk zijn maar ik juist weer benieuwd ben naar zijn voetballende kwaliteiten en inzicht.
Tuurlijk is niemand compleet op die leeftijd en hebben ze allen nog veel te leren maar sommige zaken kun je wel bijschaven maar die heb je toch vooral of die heb je niet. Verder speelt 15-16e al uitgegroeid en volwassen terwijl dat bij anderen nog een paar jaar langer duurt.
Nu wil ik niet zeggen dat dit bij Kishna speelt en wil ik ook geen partij kiezen in deze discussie maar juist voor iemand die wat minder jeugdpotjes ziet dan paar jaar geleden, is het juist verhelderend om meerdere visies te horen over 1 speler. Met gerichte vragen of dr uitpikken wat van toepassing is, creeer je zo je eigen beeld van de speler wat je dan toetst aan die keer dat je die jongen wel ziet spelen. Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel blij met verschillende visies, is het immers juist niet leuk op een forum dat er verschillende visies zijn?
Wees blij ook, teken van menselijkheid dat smaken en meningen verschillen...... Ik quote nu jouw stukje maar is uiteraard niet puur tegen jou bedoelt maar in het algemeen. De krtacht van dit forum zit em namelijk in mensen die iets DURVEN te zeggen. Dat levert discussie op en maakt het juist onderhoudend.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Zo 16 jan 2011 14:49
|
|
Citaat: Nou das natuurlijk niet helemaal zo. Stel we nemen een centrale verdediger: Indien hij enorm geroemd wordt om zijn inschuiven, overzicht en meevoetballen dan ben ik juist nieuwsgierig naar zijn verdedigende kwaliteiten. Hoe kiest hij positie zonder bal, heeft hij de focus puur op de bal en is hij zijn mannetje daardoor regelmatig kwijt of is ie meer gefocust op de man, hoe staat hij zijn mannetje in 1-tegen-1 duels etc. Idem voor verdedigers die juist verdedigend zeer sterk zijn maar ik juist weer benieuwd ben naar zijn voetballende kwaliteiten en inzicht.
Prima dat je mij post eruit pikt. Ik zeg ook 'meer' geïnteresseerd. Als je een speler niet kent wordt er altijd gevraagd wat voor type speler het is. Gros van de leden kent de jeugdspelers niet dus is het niet gek dat je eerst de sterke punten van een speler benoemt. De volgende vraag die dikwijls in je naar boven komt is de minder goede punten en/of de punten die voor verbetering vatbaar zijn.
|
D_skilled
|
Geplaatst: Do 20 jan 2011 22:13
|
|
Citaat: Lijkt me niet goed dat het lang duurt voordat hij een besluit neemt.
Ik hoor net dat hij blijft. Ze hebben een akkoord bereikt. JOR heel blij.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Do 20 jan 2011 22:20
|
|
Uitstekend.
|
Benji
Forum berichten: 785
|
Geplaatst: Do 20 jan 2011 22:26
|
|
Goed nieuws, D!
Maak je er een nog een mooi persberichtje van?
|
D_skilled
|
Geplaatst: Do 20 jan 2011 22:47
|
|
Ik wacht nog even. Wil het nog van een ander kant horen ten tweede male bevestiging c.q. honderd procent zekerheid.
Hoe zit het overigens. Kan toch een paar weken zitten tussen een overeenstemming bereiken en het signeren van een contract?
|
Bart
|
Geplaatst: Do 20 jan 2011 22:52
|
|
Goed nieuws dat Ajax zijn talenten binnenboord kunnen houden.
Citaat: Hoe zit het overigens. Kan toch een paar weken zitten tussen een overeenstemming bereiken en het signeren van een contract? Klopt, meestal maakt Ajax de verlengingen Februari/Maart bekend.
|
Peter79
Forum berichten: 1624
|
Geplaatst: Do 20 jan 2011 23:21
|
|
Topnieuws, thanks for sharing!
Verwacht je dat Ajax naast Kishna nog meer talenten aan zich gaat binden de komende maand? Of wie zou jij, als je JOR was, meteen een eerste contract voorleggen van de jonkies?
|
D_skilled
|
Geplaatst: Do 20 jan 2011 23:25
|
|
Alleen Kishna. Rest van de B1 gaat toch niet doorbreken.
|