Auteur
|
Bericht
|
Marnix
Forum berichten: 2786
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 9 apr 2009 15:15
|
|
Citaat: Ik ben benieuwd wat zijn toegevoegde waarde in de kleedkamer is. Het lijkt me niet iemand die anderen op hun donder geeft. Hij zou wel eens een type kunnen zijn waar de anderen naartoe komen met vragen etc. Een soort mentor dus.
Dat Aissati hem de beste aankoop noemt zegt ook wel wat.
Waar haal je dat vandaan dan dat hij een toegevoegde waarde in de kleedkamer heeft?
|
Koen_Ajax
Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Do 9 apr 2009 15:17
|
|
Citaat: Ik ben benieuwd wat zijn toegevoegde waarde in de kleedkamer is. Het lijkt me niet iemand die anderen op hun donder geeft. Hij zou wel eens een type kunnen zijn waar de anderen naartoe komen met vragen etc. Een soort mentor dus.
Dat Aissati hem de beste aankoop noemt zegt ook wel wat.
Waar haal je dat vandaan dan dat hij een toegevoegde waarde in de kleedkamer heeft?
Citaat: "Oleguer is de beste aankoop"
Frontpage AF--------------------------------------------------------------------------------
Datum post: 08-04-09 16:50 - Gepost door: IvM - Bron: Sportweek - Aantal keer bekeken: 2058 - Aantal reacties: 10
Op het moment is iedereen lovend over de kleine Ismael Aissati die lange tijd met een knieblessure moest toekijken hoe Ajax het kampioenschap weggaf. Direct na zijn rentree bleek hij van grote waarde op het veld. Buiten het veld neemt hij ook geen blad voor de mond.
Nu hij wat meer in de picture staat neemt hij het op voor de Catalaan Oleguer, die na een paar wedstrijden door velen direct werd afgeschreven.
"Hij is de beste aankoop van Ajax. Als je ziet hoe belangrijk hij is in de kleedkamer, hij is echt een leider. Oleguer heeft zich ten opzichte van het begin van het seizoen opbouwend verbeterd en is soms zelfs gevaarlijk op de helft van de tegenstander."
Verder vindt Aissati dat de teamgedachte heel belangrijk is voor Ajax. "Help elkaar. Laat elkaar beter spelen. Verdedigers willen makkelijk de bal kwijt, aanvallers willen graag goed ingespeeld worden, dus moeten alle middenvelders de bal willen hebben. Dan krijgt iedereen vertrouwen. Die samenhang ontbrak in het begin van het seizoen. Het gaat nu beter, maar het is jammer genoeg wel te laat."
|
Marnix
Forum berichten: 2786
|
Geplaatst: Do 9 apr 2009 15:17
|
|
Op die manier, dat stuk had ik even gemist.
|
Bobjeee
Forum berichten: 26
|
Geplaatst: Do 9 apr 2009 16:31
|
|
Citaat: Ja dat weet ik ook wel, maar Anita zal toch niet elke wedstrijd gaan spelen. En ik kan me begin van het seizoen herinneren dat Jan fantastisch speelde op het middenveld.
Daar heb je zeker gelijk in, maar volgens mij ziet van Basten ook in dat Anita bergen goed werk verricht, en hij wil hem volgens mij maar al te graag in de ploeg houden. Het is niet raar als Jan er weer in komt , ikzelf zie hem ook graag in het veld. Marco heeft nu eindelijk een luxe probleem. Misschien is dat maar beter ook, iedereen zal nu moeten knokken voor een basisplaats. En Oleguer, dat lijkt me op dit moment een zekerheidje, dus anders Wielaart er uit en dan centrum met Oleguer en Verthongen
|
El Chícharito
Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Do 9 apr 2009 16:35
|
|
Aissati is typisch een speler die gebaat is bij veel rust om de club en een positieve sfeer. Dat probeert hij nu te kweken. Oleguer wat prikkels geven en zorgen dat er minder over het centrale duo geschreven word. Aissati weet natuurlijk wel dat er betere zijn en er ook betere moeten komen, maar ik vind dit zeer netjes en sociaal van Ismael.
Ook leuk voor Oleguer. Die jongen voelt zich steeds beter thuis en doet steeds minder gekke dingen. Maar het feit blijft wel dat er eentje (Rob of Oleguer) wegmoeten en ik zou dan toch voor Rob kiezen.
|
Koen_Ajax
|
Geplaatst: Do 9 apr 2009 16:41
|
|
Citaat: Aissati is typisch een speler die gebaat is bij veel rust om de club en een positieve sfeer. Dat probeert hij nu te kweken. Oleguer wat prikkels geven en zorgen dat er minder over het centrale duo geschreven word. Aissati weet natuurlijk wel dat er betere zijn en er ook betere moeten komen, maar ik vind dit zeer netjes en sociaal van Ismael.
Ook leuk voor Oleguer. Die jongen voelt zich steeds beter thuis en doet steeds minder gekke dingen. Maar het feit blijft wel dat er eentje (Rob of Oleguer) wegmoeten en ik zou dan toch voor Rob kiezen.
Net of Aissati voor die tijd gaat bedenken: als ze vragen wie de beste aankoop is, zeg ik Oleguer. Want dan is het zo lekker rustig rond de club.
Oleguer is gewoon een prima speler op het moment. Mocht Van Basten in een vergevorderd stadium zitten wat betreft het doorselecteren kun je hem weg doen, maar nu kan hij nog prima mee.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Do 9 apr 2009 16:43
|
|
Oleguer mag nog zeker wel blijven Ogararu, Rommedahl, Kennedy, Leonardo, Sno, Silva en misschien zelfs Wielaert zijn spelers die ik liever eerder zie vertrekken.
|
Rein
Forum berichten: 1735
|
Geplaatst: Vr 10 apr 2009 10:12
|
|
Citaat: Aissati is typisch een speler die gebaat is bij veel rust om de club en een positieve sfeer. Dat probeert hij nu te kweken. Oleguer wat prikkels geven en zorgen dat er minder over het centrale duo geschreven word. Aissati weet natuurlijk wel dat er betere zijn en er ook betere moeten komen, maar ik vind dit zeer netjes en sociaal van Ismael.
Net of Aissati voor die tijd gaat bedenken: als ze vragen wie de beste aankoop is, zeg ik Oleguer. Want dan is het zo lekker rustig rond de club.
Oleguer is gewoon een prima speler op het moment. Mocht Van Basten in een vergevorderd stadium zitten wat betreft het doorselecteren kun je hem weg doen, maar nu kan hij nog prima mee.
Je beschrijft het nu erg sarkastisch, maar zoiets verbaast me niets, hoor. De meeste druk ligt toch bij Oleguer. Daar wordt het meest over geschreven (negatief). Sulejmani presteert helemáál niets, maar wordt veel minder geschreven dan Oleguer, toen hij het slecht deed. De afgelopen weken doet hij het helemaal niet slecht, en wordt er weer wat positiefs geschreven. Oleguer krijgt nu concurrentie en gaat harder knokken voor die basisplek.
Ik heb hetzelfde wel als Pablo. Ik denk dat het gewoon erg sociaal is geweest van Ismaïl. Oleguer krijgt hierdoor inderdaad 'prikkels' waardoor hij misschien (nog) beter gaat presteren. Hij weet dat hij goed in de groep ligt, als Aissati zoiets zegt.
Ik bedoel: Aissati is op dit moment de best presterende speler bij AJAX. De spelverdeler. Met hem is er altijd een spel, en spanning. En als dan zoiemand zegt over jou tegen de pers, dat jij de beste aankoop bent, en belangrijk voor de groep bent in de kleedkamer, doet dat zeker wel wat met je. Dan ben je echt wel blij om dat te horen.. En dit leidt toch echt wel tot een positieve sfeer.
|
Lucas
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Vr 10 apr 2009 10:19
|
|
Ik denk niet dat Oleguer de Nederlandse kranten en bladen leest
|
El Chícharito
|
Geplaatst: Vr 10 apr 2009 11:20
|
|
Bekijk het eens niet zo onnozel man. Ik durf mijn hand door het vuur te steken dat hij dit doet om een rustig sfeertje te creeren rondom de belangrijkste weken voor Ajax dit seizoen. En geef hem eens ongelijk.
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Vr 10 apr 2009 11:23
|
|
Zijn jullie het wel met me eens dat de aankoop van Wielaert totaal overbodig is geweest als Oleguer zo'n goede gast in de kleedkamer zou zijn? En dat er naar een ander type speler gekeken had moeten worden? Ik vind Lindgren een vergelijkbaar type met Wielaert, dat vind ik nog zoiets, we hebben nu drie dezelfde types voor een positie.
|
El Chícharito
|
Geplaatst: Vr 10 apr 2009 11:25
|
|
De aankoop Wielaert heb ik altijd onnodig gevonden. Van te voren wist ik al dat Ricardo van Rhijn eraan gaat komen en nu blijkt ook Toby Alderweireld goede stappen te maken. Als je Wielaert niet koopt, hou je 3 miljoen over en gaat wellicht Alderweireld stappen maken. Zoiezo voegt Wielaert niets toe. Blijkt maar weer eens dat 'leiders' niet te koop zijn.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Vr 10 apr 2009 11:35
|
|
Citaat: Net of Aissati voor die tijd gaat bedenken: als ze vragen wie de beste aankoop is, zeg ik Oleguer. Want dan is het zo lekker rustig rond de club.
Hehe, was ook mijn eerste reactie. Ik zal wel ontzettend naïef zijn, maar ik hoop dan dat Aissati dit soort dingen zegt omdat ie het meent. Gewoon spontaan, zeg maar. Maar nee, volgens enkelen is ie de boel aan het manipuleren. Positief weliswaar, maar toch. Ik wil dat niet eens geloven.
Citaat: Zijn jullie het wel met me eens dat de aankoop van Wielaert totaal overbodig is geweest als Oleguer zo'n goede gast in de kleedkamer zou zijn?
Nee, zo gesteld niet. Hoogste prioriteit is wat er op het veld gebeurt.
|
Koen_Ajax
|
Geplaatst: Vr 10 apr 2009 11:37
|
|
Ik denk dat Wielaert belangrijker in de kleedkamer is dan Oleguer. Wielaert coacht altijd, dat zie ik Oleguer niet doen. Dat voegt Wielaert toe, Pablo.
|
GertJan020
Forum berichten: 2175
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 16:07
|
|
Ik denk dat, als Rijkaard komt, deze speler heel nuttig gaat worden. Hij was goed onder Rijkaard, zelfs aanvoerder. Ik hoop echt dat als Rijkaard komt Oleguer daardoor weer beter gaat worden! Hetzelfde geld voor Gabri, alleen wel in wat mindere mate denk ik. Natuurlijk is een perfect Spaans sprekende trainer geen overbodige luxe voor dit team.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 16:13
|
|
Oleguer kan gewoon niet beter dan dit hoor. Bij Barcelona was hij ook maar een hele simpel voetballende en beperkte waterdrager. In een topteam als Barcelona kon dat makkelijk en bovendien waren zijn kwaliteiten en die van Van Bronckhorst aardig complimentair aan elkaar. Oleguer is (net als Van Bronckhorst, overigens) echter nooit onomstreden geweest.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 16:31
|
|
Citaat: Oleguer kan gewoon niet beter dan dit hoor. Bij Barcelona was hij ook maar een hele simpel voetballende en beperkte waterdrager. In een topteam als Barcelona kon dat makkelijk en bovendien waren zijn kwaliteiten en die van Van Bronckhorst aardig complimentair aan elkaar. Oleguer is (net als Van Bronckhorst, overigens) echter nooit onomstreden geweest. Als hij met minder ruimte in zijn rug mag spelen dan is het een stuk betere verdediger, nog steeds geen topper maar wel wel goed genoeg voor Ajax.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 16:51
|
|
Citaat: Zijn jullie het wel met me eens dat de aankoop van Wielaert totaal overbodig is geweest als Oleguer zo'n goede gast in de kleedkamer zou zijn? En dat er naar een ander type speler gekeken had moeten worden? Ik vind Lindgren een vergelijkbaar type met Wielaert, dat vind ik nog zoiets, we hebben nu drie dezelfde types voor een positie.
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik was zelf tegen de aankoop van Wielaert, omdat we Lindgren al in huis hadden. Dezelfde types, waarbij Lindgren een stuk jonger is en misschien wel meer kwaliteiten heeft. Daarentegen moet ik wel zeggen dat ik ook Wielaert een aardige speler vind voor Ajax. Hij is geen absolute top, maar zeker voor de nederlandse competitie voldoet hij prima. 3 miljoen euro is alleen erg veel geld voor een speler waarvan je eenzelfde type al in huis hebt.
Het argument dat hij een leider is vind ik op zich wel aardig, maar dat is ook iets wat moet groeien. Bovendien had Lindgren die rol ook aan gekunt. Wat ik hier verder nog lees is dat Van Rhijn er aan komt. Ook daar ben ik het volledig mee eens. Dat is in mijn ogen een groot talent die zeker een basisplaats gaat krijgen in de komende jaren.
De erfenis van van Basten is een selectie die uit evenwicht is. Te veel dezelfde types en te weinig complementair. De voorhoede is allemaal klein, het middenveld bestaat bijna alleen maar uit werkvoetballers, de verdediging heeft te veel slappe verdedigers. Wielaert is goed, maar Wielaert en Oleguer samen is niet goed. En zo kun je het middenveld, de voorhoede, de as, de rechterkant en de linkerkant ook benaderen.
Maar goed, deze topic gaat over Oleguer. En ik ben totaal geen fan van Oleguer. Oleguer is een mandekker met weinig opbouwende kwaliteiten. Hij dekt door zijn geringe snelheid graag op afstand en dat is een behoorlijk probleem. Bovendien grijpt hij vaak slap in en heeft hij geen uitstraling.
Als je als verdediger geen opbouwende kwaliteiten hebt, ben je al snel een mandekker. Er wordt dan van je verwacht dat je de spitsen geen ruimte geeft, snelheid hebt en resoluut ingrijpt. Dat zijn 3 essentiele punten die Oleguer niet beheerst. Kortom, Oleguer is een speler die we het best zo snel mogelijk kunnen verkopen.
|
Marco
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 16:53
|
|
Citaat: Als hij met minder ruimte in zijn rug mag spelen dan is het een stuk betere verdediger, nog steeds geen topper maar wel wel goed genoeg voor Ajax.
Eigenlijk zeg je dus dat ie niet geschikt is voor Ajax. Tekenend.
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 17:12
|
|
Citaat: De erfenis van van Basten is een selectie die uit evenwicht is. Te veel dezelfde types en te weinig complementair. De voorhoede is allemaal klein, het middenveld bestaat bijna alleen maar uit werkvoetballers, de verdediging heeft te veel slappe verdedigers. Wielaert is goed, maar Wielaert en Oleguer samen is niet goed. En zo kun je het middenveld, de voorhoede, de as, de rechterkant en de linkerkant ook benaderen.
Met je opmerking over het middenveld ben ik het niet helemaal met je eens. Van Basten heeft juist geprobeerd meer voetbal aan 't middenveld toe te voegen. Enoh is een betere voetballer dan Gabri, Vertonghen is meer voetballer dan Lindgren, hij heeft Aissati gekocht en hij heeft meer dynamiek geprobeerd in te brengen met Sarpong/Sulejmani.
Citaat: Maar goed, deze topic gaat over Oleguer. En ik ben totaal geen fan van Oleguer. Oleguer is een mandekker met weinig opbouwende kwaliteiten. Hij dekt door zijn geringe snelheid graag op afstand en dat is een behoorlijk probleem. Bovendien grijpt hij vaak slap in en heeft hij geen uitstraling.
Als je als verdediger geen opbouwende kwaliteiten hebt, ben je al snel een mandekker. Er wordt dan van je verwacht dat je de spitsen geen ruimte geeft, snelheid hebt en resoluut ingrijpt. Dat zijn 3 essentiele punten die Oleguer niet beheerst. Kortom, Oleguer is een speler die we het best zo snel mogelijk kunnen verkopen.
Opbouwende kwaliteiten hebben niet zoveel te maken met kwaliteiten als mandekker. Wat je als mandekker vooral moet hebben is het vermogen om snel te reageren. Dat wil vaak zeggen dat je over kracht, wendbaarheid, snelheid en explosiviteit moet beschikken. Zoneverdedigers moeten weer meer anticiperen en verdedigen dus meer op inzicht. Het is wel zo dat zone verdedigers vaak ook wat meer inzicht aan de bal hebben en zich daardoor vaak eerder ontwikkelen tot betere opbouwers.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 17:23
|
|
Citaat:
Eigenlijk zeg je dus dat ie niet geschikt is voor Ajax. Tekenend. Niet geschikt voor het 4-3-3 dat hoort niet meer gelijk te staan aan Ajax.
|
Marco
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 18:54
|
|
Dat heeft weinig met systemen te maken, veel meer met spelopvatting. Wij willen vooruit, mag ik hopen, hoe dan ook. Offensief en aantrekkelijk, sowieso word je zo'n manier van spelen vaak opgedrongen. Ik wil dat niet opgeven, dat vertik ik.
Als je als centrumverdediger niet comfortabel bent met ruimte in je rug, heb je weinig bij Ajax te zoeken. Je moet je mannetje staan op die momenten. Als Oleguer dat niet of minder kan, is hij uiteindelijk niet geschikt. Alhoewel ie een paar keer sober en degelijk heeft gespeeld, vind ik het maar een softe mandekker en een besluiteloze opbouwer. Van alles eigenlijk net niet.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 18:58
|
|
Citaat: Dat heeft weinig met systemen te maken, veel meer met spelopvatting. Wij willen vooruit, mag ik hopen, hoe dan ook. Offensief en aantrekkelijk, sowieso word je zo'n manier van spelen vaak opgedrongen. Ik wil dat niet opgeven, dat vertik ik. Het heeft ook wel erg veel met het systeem te maken aangezien als je een succesvol 4-3-3 wilt neerzetten de laatste linie veel aanvallender moet spelen omdat anders het driemans middenveld steeds een man of zelfs twee tekort komt.
|
Marco
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 19:06
|
|
Dan noem je 't 4-2-3-1 oid. Natuurlijk zijn er manieren te vinden om én offensief te spelen én verdedigend wat meer zekerheid in te bouwen, maar dat neemt niet weg dat wanneer je vooruit speelt je centrale verdedigers op zeker moment eens tegen een situatie aanlopen dat ze ruimte in de rug hebben. Dan moet je daar iemand hebben staan die zo'n situatie aankan. Je geeft zelf aan dat ie daar niet al te handig in is. Dan is het toch duidelijk?
Tenzij je lekker achterover wilt leunen..
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 8 mei 2009 19:14
|
|
Citaat: Dan noem je 't 4-2-3-1 oid. Natuurlijk zijn er manieren te vinden om én offensief te spelen én verdedigend wat meer zekerheid in te bouwen, maar dat neemt niet weg dat wanneer je vooruit speelt je centrale verdedigers op zeker moment eens tegen een situatie aanlopen dat ze ruimte in de rug hebben. Dan moet je daar iemand hebben staan die zo'n situatie aankan. Je geeft zelf aan dat ie daar niet al te handig in is. Dan is het toch duidelijk?
Tenzij je lekker achterover wilt leunen.. Ik denk alleen dat er weinig spelers daar wel goed in zijn en de spelers die dat wel zijn kan Ajax nooit kopen. 4-2-3-1 of 4-4-2 kan net zo mooi voetbal opleveren maar staat verdedigend meestal wat makkelijker goed. Ik hoop dat er een trainer komt die naar de spelers kijkt in plaats van naar de formatie. Suarez, Sulejmani, Cvitanich, Vermaelen, Emanuelson en Oleguer zouden allen in een ander systeem beter tot hun recht komen en ik begrijp dus niet waarom Marco (bijvoorbeeld) voor het 4-3-3 heeft gekozen.
|