Auteur
|
Bericht
|
Eto'o
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 29 jun 2008 23:32
|
|
Citaat: Jawel, maar ik zie geen goede linksbuitens. Ronaldo is trouwens een rechtsbenige buitenspeler.
Luque heeft alleen bij Ajax als linksbuiten in een drie spitsen systeem gespeeld. En bij Ajax speelde hij in dat ene jaar ontzettend slecht. Als we hem dus vergelijken met andere linker flank spelers (en dat is logisch, aangezien hij op dat ene jaar bij Ajax na altijd zo gespeeld heeft) komt hij er vrij slecht vanaf.
Dat Ronaldo rechtsbenig zou zijn maakt ten eerste niets uit, aangezien het om de uitvoering gaat. Ten tweede is Ronaldo behoorlijk tweebenig.
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 00:03
|
|
Citaat: Jawel, maar ik zie geen goede linksbuitens. Ronaldo is trouwens een rechtsbenige buitenspeler.
Luque heeft alleen bij Ajax als linksbuiten in een drie spitsen systeem gespeeld. En bij Ajax speelde hij in dat ene jaar ontzettend slecht. Als we hem dus vergelijken met andere linker flank spelers (en dat is logisch, aangezien hij op dat ene jaar bij Ajax na altijd zo gespeeld heeft) komt hij er vrij slecht vanaf.
Dat Ronaldo rechtsbenig zou zijn maakt ten eerste niets uit, aangezien het om de uitvoering gaat. Ten tweede is Ronaldo behoorlijk tweebenig.
Geef die Luque nou nog een half seizoen de kans. Wie weet speelt hij een goede wedstrijd en dan stijgt ze marktwaarde msschien nog een beetje, en wieweet draait het onder van Basten een stuk beter.
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 00:11
|
|
Luque is een uitgeblust vuurtje.
|
Wij zijn Ajax
Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 10:23
|
|
Ik vond hem wel klasse tonen, maar helaas zaten er ook een aantal negatieve kanten aan zijn optredens. Maar ik heb wel genoten van zijn vlijmscherpe schot en passing. Geloof mij nou: hij kan voetballen!
|
El Chícharito
Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 13:06
|
|
Dat kan hij ook wel, alleen de wil is er niet en ook de drang niet meer.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 15:23
|
|
Citaat: Ik vond hem wel klasse tonen, maar helaas zaten er ook een aantal negatieve kanten aan zijn optredens. Maar ik heb wel genoten van zijn vlijmscherpe schot en passing. Geloof mij nou: hij kan voetballen!
Het gaat hier niet over het verleden maar over het heden. Ik hoef in beide gevallen niets van je aan te nemen, want ik keek 8 jaar geleden gedurende Luques tijd bij Mallorca al jaar in jaar uit naar La Liga. Toen kon hij voetballen. Dit jaar heb ik ook alle optredens van Luque gezien en die leken nergens naar. Verder wil ik er niets meer over kwijt. We zien het wel aan het verdere verloop van Luques loopbaan.
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 15:40
|
|
Oneerlijk want in het heden is het een zomerstop. Alles draait om het verleden. Maar ik heb het over zijn Ajax verleden, waarin hij ook genoeg klassemomenten heeft gehad toen hij nog de kans kreeg. Koster is er niet goed mee omgegaan, waardoor hij nu non-stop door iedereen wordt ondergewaardeerd.
Wil en drang betekent hetzelfde Pablo . Dingen die achter elkaar zijn gebeurd bij Ajax waren ook niet echt motiverend, meer afstotend. En natuurlijk heeft hij een negatieve houding gehad die het bemoeilijken, maar daarin moet je een uitdaging zien als trainer. Mensen moeten elkaar verder helpen, dus ook binnen Ajax. Laat hem maar lekker in de knoop liggen en maak je jezelf ervan vrij, dan heb je er uiteindelijk niks aan gehad en dat zou wanbeleid zijn.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 23:03
|
|
.
Linksbuitens genoeg op deze aardkloot, net zoals linksbacks. Luque is het echter niet, waarom heb ik al uitgelegd. Ik zie wel posts waarover jij het hebt over klasse en Luque hebt. Maar weerleg m'n verhaal maar: Posted: Sun Jun 29, 2008 5:47 pm, ik zie namelijk totaal niet in op welke positie Luque nou binnen Ajax kan passen.
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 23:28
|
|
Oke. Dan gaan we eerst na de basis. Waarvoor dient een linksbuiten? De vleugel bezet houden en aanvoer verzorgen naar de spits. Dat eerste is geen probleem, zolang hij niet veel meters moet maken(in de counter). Dan krijgen we het tweede punt. Hij heeft een uitstekende trap: kan verschrikkelijk goed ballen snijden in de 16. Zowel voor doelpogingen als voor de aanvoer naar de spits. Dan ben je in mijn ogen al een klassespeler.
Dat hij dan de handigheid mist om in die situatie te komen kan je hem minder waarderen. Zolang je het als team goed uitspeelt is dat geen probleem. Bovendien denk ik datd dat zelfs op zijn leeftijd nog wel behoorlijk te ontwikkelen valt, zolang je hem kan uitdagen. Maar kijk Huntelaar, die moet het ook puur van zijn functionaliteit hebben, maar dat is ook een wereldspits. Met Toni, Benzema en Villa de wereldtop qua 4-3-3 spitsen. Op linksbuiten vind ik de 4 beste linksbuitens: Malouda, Robben, Vicente en Giggs. Maar allemaal is het pure functionaliteitsvermogen minder. Verder missen ze allemaal wel iets.
Nu hebben we het puur over zijn vermogen, ik weet dat er een boel verder aan mankeert. Maar juist omdat het zo'n klassespeler is zou het zonde zijn om het te verspillen. Je moet hem verder helpen, hij helpt Ajax dan ook verder: 100%!
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Ma 30 jun 2008 23:54
|
|
Citaat: Oke. Dan gaan we eerst na de basis. Waarvoor dient een linksbuiten? De vleugel bezet houden en aanvoer verzorgen naar de spits. Dat eerste is geen probleem, zolang hij niet veel meters moet maken(in de counter).
Afgezien het feit dat Luque statisch speelt, z'n nut bij counters dus al marginaal is en hij amper meeverdedigt, zie ik dus weinig ballen bij die spits belanden.
Citaat: Dan krijgen we het tweede punt. Hij heeft een uitstekende trap: kan verschrikkelijk goed ballen snijden in de 16. Zowel voor doelpogingen als voor de aanvoer naar de spits. Dan ben je in mijn ogen al een klassespeler.
Wie dat ook aardig kan is Kennedy, misschien net iets minder goed. Maar ook Kennedy heeft een aardige voorzet. Het probleem van Luque en Kennedy is dat dat zowat hun enige wapens zijn en de opdracht voor de verdedigers van de tegenaprtij dus simpel is: zorg dat hij de bal niet voor zn voorkeusbeen kan slingeren en je bent er. Van een echte actie hoeven verdedigers namelijk niet bang te zijn, dus is het makkelijk focussen op een ding.
Citaat: Dat hij dan de handigheid mist om in die situatie te komen kan je hem minder waarderen.
Pius Ikedia was ook ooit een speler die een hele verdediging kon opernreten maar dan hield het op, en uit het vervolg volgde doorgaans niets. Waardoor z'n eigenlijke acties eigenlijk ook vruchteloos waren geweest. We kunnen Luque wel prijzen om z'n schot en zn voorzet maar dat is te simpel. Ten eerste is hij verdomde makkjelijk te verdedigen voor de tegenpartij, daarnaast volgens z'n voorzetten bijna altijd vanuti gesloten stellingen. Huntelaar staat dan meestal nog lekker in de dekking, en dan is z'n voorzet meestal wel van goede kwaliteit, dan nog kjomt het vaak niet tot een doelpoging. Simpelweg omdat ook daarop makkelijk genoeg te verdedigen valt.
Citaat: Zolang je het als team goed uitspeelt is dat geen probleem. Bovendien denk ik datd dat zelfs op zijn leeftijd nog wel behoorlijk te ontwikkelen valt, zolang je hem kan uitdagen.
Dit noem ik nou een exemplarisch voorbeeld van gezochte argumenten. Imnmers kunnen we altijd wel een vlieger zoeken die zo opgaat. Is hij heel jong dan kan hij zich nog ontwikjkelen. is hij van gemiddelde leeftijd dan kan je zeggen dat hij op punt staat van het aanbreken van de beste periode van z'n carriere. Nee ik heb het al eerder gezegd, als je zo die uitdaging nodig hebt om goed te spelen dan is er toch iets grondig mis met je motivatie. Luque speelt in het eerste bij Ajax 1 voor een vorstelijk salaris waarbij hij nog steeds weinig van terug heeft kunnen betalen. Dat hij dan als ervaren speler nog uitgedaagd moet worden vind ik een gotspe. Dan moet je in de spiegel kijken.
Citaat: Maar kijk Huntelaar, die moet het ook puur van zijn functionaliteit hebben, maar dat is ook een wereldspits.
IIk vind Huntelaar geen droomvoetballer, wat ik meteen zal erkennen is dat Huntelaar een kwaliteit bovenmatig heeft ontwikkelt en dat is doelgerichtheid. Aan die kwaliteit hangen speelwijze zoals positie kiezen, schieten etc. vast. Wat Huntelaar wel heeft en Luque totaal niet is rendement. Alleen daarom valt dit voorbeeld eigenlijk al niet te rijmen.
Citaat: Met Toni, Benzema en Villa de wereldtop qua 4-3-3 spitsen. Op linksbuiten vind ik de 4 beste linksbuitens: Malouda, Robben, Vicente en Giggs. Maar allemaal is het pure functionaliteitsvermogen minder. Verder missen ze allemaal wel iets.
Zal wel, Luque mist veel te veel. Luque valt momenteel in het kaliber Rommedahl, een kwaliteit goed ontwikkelt en een aantal andere met heel weinig rendement. Elk van die klasse buitenspelers heeft immers wel snelheid en een actie. Dat is toch de kern van die positie. Maargoed maak het me anders maar makkelijk, noem me al die toppers op linksbuiten maar op met weinig snelheid. Dan mag je de hele voetbalhistorie nemen.
Citaat: Nu hebben we het puur over zijn vermogen, ik weet dat er een boel verder aan mankeert. Maar juist omdat het zo'n klassespeler is zou het zonde zijn om het te verspillen. Je moet hem verder helpen, hij helpt Ajax dan ook verder: 100%
Je zla hem eerst moeten rijmen binnen een positie. Luque is geen linksbuiten, zo speelt hij ook niet. Hij trekt voortdurend naar binnen. Zowel op positioneel als op speltechnisch vlak vult hij die positie totaal gemankeerd in.
|
Wez
Forum berichten: 70
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 15:06
|
|
Maar in het 4-2-3-1 wat van Basten speelde op het E.K. zou dan op de positie aan de linkerkant bij het 'middenveld' geen plaats voor luque kunnen zijn? Zou hij daar niet kunnen spelen? Ik heb ook zo mijn twijfels over Luque gehad afgelopen jaar maar hij heeft dan geen eerlijke kans gekregen Ă©n hij werd al heel snel afgeschreven. We weten allemaal dat spelers in hun eerste jaar Ajax het altijd moeilijk hebben.
Waarom ik nog over luque heb. In de wedstrijden die hij speelde vond ik hem nog niet eens zo bijster slecht. Hij heeft namelijk wel enkele kwaliteiten waarmee hij belangrijk kan zijn voor het elftal (schot/voorzet/vrije trap).
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 15:14
|
|
Volgens mij is er geen enkele positie waar Luque kan spelen, onafhankelijk van het te spelen systeem.
Je stelling over spelers die het moeilijk hebben in hun eerste jaar gaat ook niet op, want dergelijke spelers, zoals Zlatan bijvoorbeeld, lieten juist altijd wel zien over bepaalde kwaliteiten te beschikken. Luque mist gewoon kwaliteiten, doordat de sleet er flink op zit.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 15:17
|
|
Eens met Bert. Luque is volgens mij gewoon op en ongeschikt voor topvoetbal.
Neemt niet weg dat de oude Luque (die in de subtop goed mee kon) wel het beste had gerendeerd in 4-2-3-1 of 4-5-1.
|
Wez
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 15:25
|
|
Ok. Ik ben in ieder geval nog niet helemaal overtuigd van zijn ongeschiktheid. Niet omdat hij het vorig jaar zo geweldig heeft gedaan maar meer omdat hij toch wat dingen heeft laten zien vorig jaar. En maybe bloeit hij onder van Basten weer helemaal op. (je weet het niet)
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 15:26
|
|
Jij verwacht dat hij komend seizoen opeens wel snel, beweeglijk en alert is?
|
Wez
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 16:30
|
|
Snel en bewegelijk kan je vrij relatief zien. Hij hoeft het niet per se te hebben zolang hij zijn positie functioneel kan bespelen (zie Beckham / Yildrim). En alert zijn heeft denk ik ook heel veel met vertrouwen, scherpte en drive te maken. Dat hoeft geen probleem te vormen lijkt mij.
|
Eto'o
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 16:40
|
|
Yildirim is natuurlijk een slecht voorbeeld omdat hij tegenwoordig bij Sivasspor speelt en totaal geen meerwaarde zou betekenen voor Ajax. De vergelijking met Beckham gaat ook niet op. Beckham heeft veel meer loopvermogen, is positioneel stukken sterker en helpt zelfs mee in de omschakeling en recuperatie.
|
Wez
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 17:29
|
|
Ik probeer niet te zeggen dat Yilidirim een versterking zou zijn bij Ajax. Maar meer het idee van hoe hij zijn positie bij Heereveen invulde en daarmee wel zorgde voor een berg assist. Zeg maar, hem gebruiken op zijn sterke punten en zijn zwakke punten ontkrachten.
Voorbeeld beckham was meer het feit dat hij niet zo erg snel was of een briljante actie had maar dat hij wel functioneel zijn positie zo in kon vullen Ă©n een meerwaarde voor het team was.
Ik probeer nog steeds niet Luque te verdedigen maar vraag me gewoon hardop af of hij niet voor een meerwaarde kan zijn voor Ajax met zijn schot/voorzet/vrije trap.
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 17:44
|
|
Punt is dat Beckham positioneel geweldig was, een fenomenaal overzicht had, een groots loopvermogen en een grote opofferingsgezindheid had. Luque heeft deze kwaliteiten totaal niet of nauwelijks. Je moet wel iets kunnen. Luque kan gewoon heel weinig tegenwoordig.
Komt nog bij dat de trap van Beckham natuurlijk veel beter is.
|
Maurice
Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 18:06
|
|
Citaat: Luque heeft deze kwaliteiten totaal niet of nauwelijks. Je moet wel iets kunnen. Luque kan gewoon heel weinig tegenwoordig.
Dat is ook wel heel erg kort door de bocht. Ik ben opzich best fan van de voetballer Luque uit de periodes Deportivo en Mallorca, alleen is er iets geknapt na zijn blessures in de periode NCU, en lijkt hij gewoon niet meer op zijn ouwe niveau te kunnen komen.
In vele opzichten lijkt het op het verhaal van Patrick Kluivert, Boudewijn Zenden en ga zo maar door. Stuk voor Stuk bewierrookte spelers, wat een extra verwachtingspatroon met zich meebrengt, maar het toch na een transfer/blessure te zijn verloren, misschien vanwege de druk???
Ik hoop echt dat Luque nog een jaar bij Ajax blijft en dat Marco hem weer kan stimuleren om goed te gaan voetballen.. kijk bijvoorbeeld naar Boulahrouz, amper gespeeld en een geweldig EK gedraaid. Hopelijk zit dat er ook in voor Albert!
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 18:21
|
|
Citaat: Dat is ook wel heel erg kort door de bocht.
Nee, dat is niet kort door de bocht. Luque is fysiek gewoon op. Inderdaad net als Kluivert.
Zenden is gewoon een prutser en is dat altijd geweest.
|
Maurice
Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 20:43
|
|
Citaat: Nee, dat is niet kort door de bocht. Luque is fysiek gewoon op. Inderdaad net als Kluivert
Ik had het over het commentaar over zijn qualiteiten, niet over zijn fysiek...
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 20:59
|
|
Fysieke kwaliteiten zijn ook - what's in a name? - kwaliteiten.
|
Wij zijn Ajax
|
Geplaatst: Do 3 jul 2008 21:27
|
|
Citaat:
Afgezien het feit dat Luque statisch speelt, z'n nut bij counters dus al marginaal is en hij amper meeverdedigt, zie ik dus weinig ballen bij die spits belanden.
Komt omdat er veel aan het spel ontbreekt. Dan ga je vanzelf anders voetballen, andere taken op je nemen.
Citaat:
Wie dat ook aardig kan is Kennedy, misschien net iets minder goed. Maar ook Kennedy heeft een aardige voorzet. Het probleem van Luque en Kennedy is dat dat zowat hun enige wapens zijn en de opdracht voor de verdedigers van de tegenaprtij dus simpel is: zorg dat hij de bal niet voor zn voorkeusbeen kan slingeren en je bent er. Van een echte actie hoeven verdedigers namelijk niet bang te zijn, dus is het makkelijk focussen op een ding.
Wat een onzin. Bij Kennedy zit het probleem dat hij mentaal breekt. Bij Twente was dat ook lang en breed bekent, maar kon hij ook gemakkelijk zijn waarde hebben. Bovendien vind ik de kwalitatieve vergelijking ook vrij misplaatst, want Kennedy is kwalitatief een matige speler voor Ajax en Luque is een behoorlijke speler voor Ajax.
Citaat:
Pius Ikedia was ook ooit een speler die een hele verdediging kon opernreten maar dan hield het op, en uit het vervolg volgde doorgaans niets. Waardoor z'n eigenlijke acties eigenlijk ook vruchteloos waren geweest. We kunnen Luque wel prijzen om z'n schot en zn voorzet maar dat is te simpel. Ten eerste is hij verdomde makkjelijk te verdedigen voor de tegenpartij, daarnaast volgens z'n voorzetten bijna altijd vanuti gesloten stellingen. Huntelaar staat dan meestal nog lekker in de dekking, en dan is z'n voorzet meestal wel van goede kwaliteit, dan nog kjomt het vaak niet tot een doelpoging. Simpelweg omdat ook daarop makkelijk genoeg te verdedigen valt.
Ik vind het wel grappig dat je dit zegt. Het is allom bekend dat aanvallen via de vleugel juist voor de verdediging lastiger zijn te verdedigen, omdat je vanuit die hoek veel meer manieren hebt om de spits te vinden dan vanuit achteruit. En juist dat je Ikedia ook al maar durft neer te zetten als een verschillend soort van hetzelfde probleem vind ik belachelijk, terwijl juist de functionaliteit het meest de kwaliteiten kenmerkt. En op dat vlak zie ik weinig betere linksbuitens. Als je kijkt naar de matige voorzetting van bijvoorbeeld Robben, dan vraag ik me af waarom hij beter is. Omdat hij gemakkelijker zichzelf vrijspeelt, draait het daarom hoe goed je bent. Ik denk dat juist dat een valkuil is, want uiteindelijk geldt wat je eruit haalt hoe goed je in het spelletje bent.
Citaat:
Dit noem ik nou een exemplarisch voorbeeld van gezochte argumenten. Imnmers kunnen we altijd wel een vlieger zoeken die zo opgaat. Is hij heel jong dan kan hij zich nog ontwikjkelen. is hij van gemiddelde leeftijd dan kan je zeggen dat hij op punt staat van het aanbreken van de beste periode van z'n carriere. Nee ik heb het al eerder gezegd, als je zo die uitdaging nodig hebt om goed te spelen dan is er toch iets grondig mis met je motivatie. Luque speelt in het eerste bij Ajax 1 voor een vorstelijk salaris waarbij hij nog steeds weinig van terug heeft kunnen betalen. Dat hij dan als ervaren speler nog uitgedaagd moet worden vind ik een gotspe. Dan moet je in de spiegel kijken.
Ik denk omdat het zo gemakkelijk te herkennen is, dat je daarom juist een speler daarin nog verder kan brengen. Ik weet immers ook wel dat er geen ontwikkelingswonderen meer komen op die leeftijd. En die man zit mentaal in de knoop, iets waarvan die Roger ook last heeft gehad. En als je dan een goede trainer bent dan zorg je dat je zorgt dat de speler zich herpakt.
Citaat:
IIk vind Huntelaar geen droomvoetballer, wat ik meteen zal erkennen is dat Huntelaar een kwaliteit bovenmatig heeft ontwikkelt en dat is doelgerichtheid. Aan die kwaliteit hangen speelwijze zoals positie kiezen, schieten etc. vast. Wat Huntelaar wel heeft en Luque totaal niet is rendement. Alleen daarom valt dit voorbeeld eigenlijk al niet te rijmen.
Bij Depor, toen hij nog wel goed draaide, had hij voldoende inbreng. Een bovengemiddeld vermogen van Luque is zijn fluwelen linker.
Citaat:
Zal wel, Luque mist veel te veel. Luque valt momenteel in het kaliber Rommedahl, een kwaliteit goed ontwikkelt en een aantal andere met heel weinig rendement. Elk van die klasse buitenspelers heeft immers wel snelheid en een actie. Dat is toch de kern van die positie. Maargoed maak het me anders maar makkelijk, noem me al die toppers op linksbuiten maar op met weinig snelheid. Dan mag je de hele voetbalhistorie nemen.
Ik ga niet alles noemen. 1 Voorbeeld is voldoende: Piet Keizer. Zolang je maar creatief bent om jezelf je de ruimte te verschaffen dan kan je goed spelen. Over dat met Rommedahl geldt hetzelfde als met Ikedia, je kijkt niet voldoende aan de functionaliteit die een speler kan hebben. Snelheid is daarin handig, want dan ben je minder afhankelijk van de goede timing in een actie. Je kan het namelijk gemakkelijk verbloemen met een krachtige versnelling.
Citaat:
Je zla hem eerst moeten rijmen binnen een positie. Luque is geen linksbuiten, zo speelt hij ook niet. Hij trekt voortdurend naar binnen. Zowel op positioneel als op speltechnisch vlak vult hij die positie totaal gemankeerd in.
Ik leerde vroeger van mijn jeugdtrainer 'RechtOpDoelAf'. Dat hoort elke speler te doen, ookal moet je de vleugel bespelen. Maar positioneel kan hij zeker wel spelen. En dienend ook heb ik gemerkt, ookal loert hij ook op zijn eigen kansen.
|
JS
Forum berichten: 741
|
Geplaatst: Vr 4 jul 2008 21:41
|
|
Weet iemand of er interesse is van andere clubs? Vraagt Ajax nog een transferbedrag, of mag hij, gezien zijn te hoge salaris, transfervrij vertrekken?
|