Auteur
|
Bericht
|
Gerard
Forum berichten: 93
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Za 21 jun 2008 17:33
|
|
eindelijk goed nieuws??
Citaat: Irak wil olieproductie fors verhogen
Uitgegeven: 21 juni 2008 16:52
Laatst gewijzigd: 21 juni 2008 16:53
BAGDAD - Irak wil de productiecapaciteit voor olie op grote schaal uitbreiden. Dat zei de belangrijkste olieadviseur van de Iraakse premier Nuri al-Maliki zaterdag in het Duitse weekblad Der Spiegel.
"We hebben de vraag, we hebben de reserves en nu hebben we ook het geld om de productie van olie op de middellange termijn te verhogen met vier miljoen vaten per dag", aldus Thamer al-Ghadban.
Olievoorraad
Irak heeft één van de grootste olievoorraden ter wereld, maar door de oorlog en de conflicten in het land en door jarenlange economische sancties is de productie teruggelopen en zijn de faciliteiten sterk verouderd.
Op dit moment produceert Irak circa 2,5 miljoen vaten per dag.
Shell
Enkele dagen geleden werd bekend dat vier grote olieconcerns, waaronder Shell, op het punt staan na 36 jaar terug te keren naar Irak.
(c) ANP
Wat zou de oplossing zijn voor dit probleem en hoelang zouden we moeten wachten op de ultieme uitvinding van schone energie?
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Za 21 jun 2008 17:48
|
|
Zo gaat de olie in zijn geheel wel sneller op. Misschien niet eens zo'n gekke gedachte van Irak om de productiecapaciteit te vergroten. Zo geef je de economie ook een impuls en gunstige concurrentiepositie.
|
Lucas
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Za 21 jun 2008 17:48
|
|
Hoe hoger de olieprijs, hoe sneller betere en schonere alternatieven op de markt komen. Dus nee, het is helemaal niet goed als de olieprijs daalt. Olie is bijna op
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Za 21 jun 2008 17:51
|
|
Da's wel waar. Dit zou kunnen betekenen dat de prijs per vat daalt, terwijl de wereld meer baat heeft aan alternatieven.
|
Wij zijn Ajax
Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Za 21 jun 2008 17:52
|
|
Ik zou alle vragende partijen organiseren en een massale boycot aan Irak organiseren. Verder beroep doen op voorraden en op Indonesie, waar veel olie te halen valt. Dan moeten ze vanzelf wel met redelijke prijzen komen. Doen ze dat niet, dan moet er tegen de tijd dat het krap aan wordt moet er een alternatieve manier gevonden zijn. Die afzetterij moet je niet tolereren, dat sowieso.
|
Jeroen
Forum berichten: 672
|
Geplaatst: Ma 23 jun 2008 00:28
|
|
Het is een globaal probleem (die ik bv al in Spanje aan den lijve heb ondervonden) en een die verstrekkende gevolgen heeft voor met name de landbouwsector. Dat gaat men in de portemonnee voelen, want het is de belangrijkste sector die er is. De macht van de olieconcerns gaat naar verwachting de komende tijd gedeeltelijk verschuiven naar zelfstandige ondernemers, zoals de beruchte oliebaronnen. Dat lijkt me een erg slechte zaak.
|
Anonymous
Forum berichten: 4060
|
Geplaatst: Di 24 jun 2008 21:40
|
|
Die prijs hangt in ieder geval als een molensteen rond mijn nek.....
|
klaasdejood
Forum berichten: 12
|
Geplaatst: Di 24 jun 2008 22:09
|
|
hmm, hier een vraag op vwo-niveau, dat is duidelijk:
Wat is een molensteen?
On-topic:
Ik ben ervan overtuigt dat er genoeg alternatieven zijn. Zoals waterstof. Dat werkt, maar ik vind dat het wel snel ingevoerd zou moeten worden. Een lage olieprijs zou dit echter wel kunnen versnellen, want om waterstof in te voeren is geld nodig, en door de prijs van olie te verlagen, is er geld over. Misschien wat vergezocht, maar mocht het toch zover komen, dan verwacht ik wel een medaiile!
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Di 24 jun 2008 22:27
|
|
Citaat: hmm, hier een vraag op vwo-niveau, dat is duidelijk:
Wat is een molensteen?
Probeer het woordenboek eens. Ik zal een tipje van de sluier oplichten: het is een steen van belang in een molen.
|
klaasdejood
|
Geplaatst: Di 24 jun 2008 22:30
|
|
hmm, dat was een antwoord op vwo-niveau!
ik heb echter wikipedia geraadpleegt, en het heeft inderdaad wat te maken met een molen!
Het is een steen die koren vermaalt tot graan of meel.
Nu snap ik echter nog steeds niet wat dat met de benzinemarkt te maken heeft
|
TvP
Forum berichten: 1370
|
Geplaatst: Di 24 jun 2008 22:39
|
|
Als men na het woordenboek het antwoord nog steeds niet heeft gevonden, dan stopt men het woordje spreek voor het boek dat al gebruikt is. Waarna volgt:
Citaat: Dat hangt me als een molensteen om de nek. Dat ligt me als een molensteen op het hart.
Het is een zware last; dat drukt op me.
En dan begrijpt men wat curliewurlie bedoelde te zeggen.
|
klaasdejood
|
Geplaatst: Di 24 jun 2008 22:40
|
|
Hmm, bedankt voor deze zeer wijze les!
Zo is dit uiteindelijk toch nog een zeer educatieve avond geworden!
Toch vind ik het een vreemde uitrdrukking
|