Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 16:42
|
|
Nouja het hoeven niet persé twee brekers te zijn als De Jong en Van Bommel bij het Nederlands elftal, ook een type van der Vaart zijn (zoals laatst in het Nederlands elftal tegen Zweden). Van der Vaart speelde niet te diep, hield gedisciplineerd zijn positie vast en strooide van daaruit met geniale passes. Echter kun je die discipline verwachten van een nog erg jongen en onervaren speler als Lodeiro en de Zeeuw die daartoe toch al tijden niet geneigd is?
|
jamesgf
Forum berichten: 420
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 17:23
|
|
Ghostwriter, misschien is het verstandiger om de dingen wat uit te breiden. Probeer hier allereerst de spelers te ontleden. Wat zijn de kwaliteiten van de speler? En zijn tekortkomingen? Hoe zit dat met die andere middenvelder, hoe kan je dat met de spelers om hem heen goed combineren? Ga je het hebben over het systeem, wat is voor bepaalde posities vereist? Een kopsterke spits als Dost combineer je met de puntgave voorzet van een buitenspeler. En kort achter die buitenspeler zet je dan weer die balvaste, over een uitstekende passing beschikkende middenvelder. Aan de andere kant zet je het dan weer zus en zo neer... Is misschien ook wat beter voor de poging tot een goede discussie, iets wat niet te vaak gevoerd wordt. De één ziet de speler anders dan de ander, maar met gefundeerde analyses valt er altijd wel wat van te begrijpen en is er uit te komen. Bovendien, als dan maanden later blijkt dat je opstelling er in z’n geheel anders uitziet dan voorheen, dan pas kan men er werkelijk wat van zeggen. Dat je spelers niet goed kunt inschatten om maar wat te noemen, hoewel dat ook weer niet zo veel hoeft te zeggen. Neem als voorbeeldje Enoh, vond ik onder Van Basten best een aardige halfspeler. Een felle aanjager, toonde tegen onder andere Utrecht en Marseille aan ook over diepgang te beschikken. En met zijn wegdraai-kwaliteiten vond hij vaak een goede oplossing. Nu moet er echter geconcludeerd worden dat het een simpel brekertje is geworden waarop het laatste anderhalf jaar totaal geen druk heeft gezeten. Voetballend heeft hij zich niet ontwikkelt en is inmiddels als halfspeler voorbijgestreefd door Bonevacia. Maar zoiets kun je dus ook achteraf simpeltjes aangeven, zoals ik nu doe. Ik zie het graag zo, hij was dit en dat (zoals je maanden daarvoor gefundeerd gedeeld hebt en wat destijds bediscussieerd is), en heeft zich ondertussen op die positie zus en zo ontwikkeld. Veel succes ermee, ben benieuwd of er hier nog eens wat van de grond komt.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 17:37
|
|
Citaat: Probeer hier allereerst de spelers te ontleden. Wat zijn de kwaliteiten van de speler? En zijn tekortkomingen?
Ik dacht dat we hier allen Ajax fans waren? Dan lijkt me dit toch niet nodig, ik heb het niet over spelers die niemand kent.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 17:46
|
|
Goed beargumenteerd jamesgf. Iedereen is Ajaxfan en kent de spelers, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dezelfde indruk of perceptie heeft van een speler. Zo kijken de mensen hier op het forum heel wisselend tegen Emanuelson aan. Wat jamesgf verder bedoeld is dat je verder moet kijken dan alleen de middenveld linie, maar ook moet kijken hoe dit in zijn verband staat tot de aanval en de verdediging. Nu moeten we ook niet allemaal een even uitgebreid betoog houden als jamesgf, maar het leveren van een geheel plaatje (vooral als het gaat om tactiek) voegt wel degelijk iets toe aan de discussie.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 17:49
|
|
Weet je wat, ik raad iedereen aan om naar de wedstrijden van Chelsea te kijken. Ik denk dat Ajax zo moet spelen, natuurlijk op een lager niveau maar met dezelfde instelling.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 18:20
|
|
Citaat: Probeer hier allereerst de spelers te ontleden. Wat zijn de kwaliteiten van de speler? En zijn tekortkomingen?
Ik dacht dat we hier allen Ajax fans waren? Dan lijkt me dit toch niet nodig, ik heb het niet over spelers die niemand kent.
Niet nodig? Okee, dus als ik jouw gedachtegang goed volg is iedereen die wekelijks Ajax kijkt dezelfde mening over een speler toegedaan? Sorry, maar enige kijk op het spelletje is toch wel vereist. Op een forum dat met anderen delen en over praten lijkt mij vervolgens het meest logische.
Maarre... je blinkt niet uit in consistentie. Voorbeeldje, waar is Ozbilliz? Zelfs Lukoki(?) is hem blijkbaar voorbij. Dat mensen negatief op je almaar wisselende opstelling reageren is niet raar te noemen. Dan geef ik aan hoe je het zou kunnen verbeteren als je wilt, maar ga je vervolgens wijzen naar Chelsea? Hoe worden wij daar wijzer van?
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 18:44
|
|
Citaat: Maarre... je blinkt niet uit in consistentie. Voorbeeldje, waar is Ozbilliz? Zelfs Lukoki(?) is hem blijkbaar voorbij.
Ozbiliz is een linksbuiten en Lukoki een rechtsbuiten. Dat een opstelling wisselt vind ik logisch omdat spelers soms uit vorm zijn en er regelmatig blessures voorkomen.
Citaat: maar ga je vervolgens wijzen naar Chelsea? Hoe worden wij daar wijzer van?
Chelsea speelt het soort voetbal wat ik vind dat Ajax moet spelen en toont aan hoe creatief en technisch voetbal hand in hand kan gaan met gebalanceerd en defensief sterk voetbal. Het middenveld bestaat uit drie spelers met alledrie een bepaalde rol en ik denk dat Ajax dit kan spiegelen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 19:16
|
|
Hoe zit het met de Chelsea aanval, kan Ajax dat ook spiegelen? Een type Drogba/Anelka is er bijvoorbeeld niet bij Ajax en is het middenveld dan nog steeds zo goed zonder dit type spits?
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Vr 22 okt 2010 21:34
|
|
En is Suarez net zo gedisciplineerd als Malouda, kan hij überhaupt verdedigen?
|
Bart
Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Za 23 okt 2010 09:48
|
|
Citaat: Ozbiliz is een linksbuiten en Lukoki een rechtsbuiten. Dat een opstelling wisselt vind ik logisch omdat spelers soms uit vorm zijn en er regelmatig blessures voorkomen. Ozbiliz is een rechtsbuiten die ook op links kan spelen. Ozbiliz speelt het liefst op de Messi manier, waardoor die vaak vanaf de rechterkant naar binnen komt. Maar laat deze jonge spelers gewoon rijpen bij Jong Ajax en de A1, dan komen vanzelf bij Ajax.
|
Ping
Forum berichten: 3011
|
Geplaatst: Za 23 okt 2010 10:25
|
|
Mag ik even hierop reageren ?
Citaat: Chelsea speelt het soort voetbal wat ik vind dat Ajax moet spelen en toont aan hoe creatief en technisch voetbal hand in hand kan gaan met gebalanceerd en defensief sterk voetbal. Het middenveld bestaat uit drie spelers met alledrie een bepaalde rol en ik denk dat Ajax dit kan spiegelen.
Vind je ? Ik vind Chelsea het typen PSV voetbal spelen, dan denk ik eerder dat je Arsenal en Ajax moet vergelijken of zie ik dat verkeerd ?
|
witte gullit
Forum berichten: 168
|
Geplaatst: Za 23 okt 2010 12:47
|
|
Chelsea speelt onder Ancelloti anders het mooiste voetbal van de Premier League. Ik raad je toch aan om maar eens hele wedstrijden van ze te kijken....
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Za 23 okt 2010 21:22
|
|
Citaat: Vind je ? Ik vind Chelsea het typen PSV voetbal spelen, dan denk ik eerder dat je Arsenal en Ajax moet vergelijken of zie ik dat verkeerd ?
Vind je dat echt? Ik vind Chelsea prachtig spelen. Ze spelen dan wel met relatief veel mensen achter de bal maar ze laten de bal snel rond gaan, houden het veld breed, spelen met enorm veel creativiteit en scoren veel. Arsenal speelt mooi aanvallend maar tactisch helemaal niet zo'n sterk spelletje.
|
Ping
Forum berichten: 3011
|
Geplaatst: Za 23 okt 2010 22:07
|
|
Zoals ik al zei ik kijk Chelsea niet vaak, mijn voorkeur gaat uit naar Arsenal omdat ik die dus leuker voetbal vind spelen!! Maar inderdaad vorig seizoen heb ik wel paar keer Chelsea gekeken en het klopt wel wat je zegt, maar hun spel bevalt me gewoon niet heb gewoon meer die "klik" met Arsenal.
|
TwanAFCA
Forum berichten: 27
|
Geplaatst: Wo 27 okt 2010 21:24
|
|
Chelsea speelt dit seizoen inderdaad goed voetbal. Kan Ajax zeker een voorbeeld aannemen, maar ja Jol veranderd niet snel.
Ik zie liever een ander Ajax, maar ja gaat niet gebeuren. Op het middenveld mag wel wat meer voetbal en dat levert Siem De Jong die daarvoor staat zeker niet. Had gehoopt op Lodeiro, maar door zijn blessure zit dat er voorlopig niet in. Dan maar Eriksen al zit die nu ook al weken op de bank. Urby op het middenveld is voor mij ook een optie en dan Mickey als linksbuiten. Als breker zou ik kiezen voor Bonevacia. Heeft de jeugd, is voetballend sterker dan Enoh en staat verdedigend ook zijn mannetje meer dan goed. Rechts op het middenveld kan De Zeeuw in goede vorm, maar als hij zo blijft spelen zie ik daar dan liever Eriksen met Urby op links.
|
AFCA Niels
Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Vr 19 nov 2010 11:24
|
|
Citaat: Zoals ik eerder al zei zal Ajax met Blind in de basis tactisch sterker staan omdat hij in tegenstelling tot Anita het veld wel breed houdt. Daarbij zou ik Anita heel graag als middenvelder willen zien spelen dus is het een win-win situatie.
----- Emanuelson ------ De Zeeuw --------
Blind ----------- Anita ---------- V.d. Wiel
----- Vertonghen ----- Alderweireld -------
Zo kan Emanuelson Blinds positie overnemen en Anita de positie van V.d. Wiel als zij mee opkomen. Trouwens zou ik momenteel Eriksen in de basis zetten in plaats van De Zeeuw aangezien de laatste niet in vorm is. Lindgren, Enoh en De Jong zijn in mijn boek afgeschreven en mogen deze winter vertrekken. Anita, Bonevacia en Eriksen vind ik betere spelers en hebben veel meer potentieel.
Enkele dingen zijn me weer niet duidelijk. Waarom zou je willen dat bij balbezit Emanuelson de linksbackpositie overneemt en Blind het middenveld? Daarnaast vind ik Anita als lopende man in het centrum sterker bij balbezit dan aan de flank. Of ik moet je verkeerd begrijpen, maar volgens mij bedoel jij dat je ongeveer zo wilt spelen in balbezit:
-- Blind ----------------- De Zeeuw --- Van der Wiel ---
---------------- Vertonghen ----------------------------
------ Emanuelson ----- Alderweireld ------ Anita -------
Dan zit je:
(1) Met twee spelers op de back dit in balbezit juist graag mee opkomen en op de counter ontzettend zwak zijn.
(2) Met een middenveld waar alle passes en creativiteit van één speler moet komen.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 19 nov 2010 12:29
|
|
Citaat: Enkele dingen zijn me weer niet duidelijk. Waarom zou je willen dat bij balbezit Emanuelson de linksbackpositie overneemt en Blind het middenveld?
Dat bedoel ik helemaal niet. Wat ik zeg is dat als Blind en V.d. Wiel mee opkomen Emanuelson en Anita hun posities over kunnen nemen. Dat is iets wat vroeger heel normaal was maar nu veel te weinig gebeurt. De twee backs moeten natuurlijk nooit tegelijkertijd mee opkomen en zeker niet als de centrale verdediger ook nog doorschuijft.
In balbezit zou ik dus precies zo spelen als ik eerder al liet zien.
Blind ----------- Anita ---------- V.d. Wiel
Als één van de twee buitenspelers dan naar binnen trekt kan Blind of Vd Wiel dan zijn positie overnemen. Stel je voor Suarez (de rechtsbuiten trekt naar binnen) Vd Wiel neemt dan zijn positie in en dan zou voor mij het er als volgd uit komen te zien.
------------- El Hamdaoui ---------------
Sulejmani ------- Suarez ---------- V.d. Wiel
Blind ----------------------------- Anita
Trekt Sulejmani (de linksbuiten) naar binnen dan mag Blind zijn positie overnemen en dan komt het er dus zo uit te zien.
---------- Sulejmani ----- El Hamdaoui ---------
Blind --------------------------------- Suarez
----------- Anita -------- De Zeeuw ----------
Emanuelson ------------------------- V.d. Wiel
---------- Vertonghen ----- Alderweireld -------
Dit is dus alleen als de buitenspelers naar binnen trekken en er ruimte op de flank ontstaat waar de backs in moeten springen om het veld breed te houden. Voetballers moeten elkaar posities over kunnen nemen, daarmee is Ajax groot geworden.
Als ik dan toch bezig ben zal ik ook meteen andere mogelijke positie wisselingen laten zien. Bijvoorbeeld als Vertonghen naar het middenveld doorschuift.
-------------- El Hamdaoui ------------
Sulejmani ----------------------- Suarez
--------------- De Zeeuw -------------
---- Emanuelson ------------ Anita ------
--------------- Vertonghen ------------
------- Blind -------------- V.d. Wiel ----
--------------- Alderweireld -----------
De reden dat het 4-3-3 systeem met de punt naar achteren het tactisch beste systeem is komt doordat de positiewisselingen erin heel duidelijk en simpel zijn. Met Zeegelaar en Jozefzoon in plaats van Sulejmani (die ik zou verkopen) en Suarez (die zo goed als zeker vertrekt) zal het nog veel beter werken omdat ook de buitenspelers en backs dan van positie kunnen wisselen mocht dat in een omschakeling nodig zijn.
|
WdV46
Forum berichten: 67
|
Geplaatst: Vr 19 nov 2010 13:36
|
|
Helemaal mee eens dat spelers posities moeten overnemen. Dat is essentieel voor goed positiespel.
Citaat: Als één van de twee buitenspelers dan naar binnen trekt kan Blind of Vd Wiel dan zijn positie overnemen. Stel je voor Suarez (de rechtsbuiten trekt naar binnen) Vd Wiel neemt dan zijn positie in en dan zou voor mij het er als volgd uit komen te zien.
------------- El Hamdaoui ---------------
Sulejmani ------- Suarez ---------- V.d. Wiel
Blind ----------------------------- Anita
Trekt Sulejmani (de linksbuiten) naar binnen dan mag Blind zijn positie overnemen en dan komt het er dus zo uit te zien.
---------- Sulejmani ----- El Hamdaoui ---------
Blind --------------------------------- Suarez
----------- Anita -------- De Zeeuw ----------
Emanuelson ------------------------- V.d. Wiel
---------- Vertonghen ----- Alderweireld -------
Dit is dus alleen als de buitenspelers naar binnen trekken en er ruimte op de flank ontstaat waar de backs in moeten springen om het veld breed te houden. Voetballers moeten elkaar posities over kunnen nemen, daarmee is Ajax groot geworden.
Dit voorbeeld zal maar een X aantal keren per wedstrijd voorkomen, bijvoorbeeld bij een afgeslagen corner uit eigen 16. Blind stoomt dan op op links en Emanuelson moet hangen blijven, voor rechts geldt hetzelfde. Maar tijdens een normale aanval opbouw, zal als Sulejmani naar binnentrekt, Emanuelson in de diepte kunnen gaan. Je kunt niet van een linksback verwachten dat hij elke keer mee opkomt, zijn hoofdtaak is natuurlijk verdedigen. En daarnaast kun je als back gedoseerd mee opkomen. Dat is wel het echte Ajax spel.
Voor de rest ben ik het eens met de namen die je noemt, ik heb die ook al een aantal keren geopperd. In de toekomst kan Eriksen dan de rol van de Zeeuw overnemen. Dit is trouwens een ontzettend belangrijke postie, want deze moet het spel van links naar rechts verplaatsen. En dat schort er momenteel ook aan, doordat de Zeeuw uit vorm is, duurt het veel te lang voor de bal van de ene naar de andere kant gaat.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 19 nov 2010 13:40
|
|
Citaat: Dit voorbeeld zal maar een X aantal keren per wedstrijd voorkomen, bijvoorbeeld bij een afgeslagen corner uit eigen 16. Blind stoomt dan op op links en Emanuelson moet hangen blijven, voor rechts geldt hetzelfde. Maar tijdens een normale aanval opbouw, zal als Sulejmani naar binnentrekt, Emanuelson in de diepte kunnen gaan. Je kunt niet van een linksback verwachten dat hij elke keer mee opkomt, zijn hoofdtaak is natuurlijk verdedigen. En daarnaast kun je als back gedoseerd mee opkomen. Dat is wel het echte Ajax spel.
Precies, ik bedoel heus niet dat de back mar op en neer moet draven maar van mij mogen backs best af en toe op komen zoals Vd Wiel dat vorig seizoen deed. Het Ajax spel is er een van positiewissilingen waarin verdedigers mee aanvallen en aanvallers mee verdedigen: total football.
Citaat: Voor de rest ben ik het eens met de namen die je noemt, ik heb die ook al een aantal keren geopperd. In de toekomst kan Eriksen dan de rol van de Zeeuw overnemen. Dit is trouwens een ontzettend belangrijke postie, want deze moet het spel van links naar rechts verplaatsen. En dat schort er momenteel ook aan, doordat de Zeeuw uit vorm is, duurt het veel te lang voor de bal van de ene naar de andere kant gaat.
Inderdaad en Lodeiro kan Emanuelson vervangen of als Janssen zou worden gekocht kan die daar spelen.
|
AFCA Niels
Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Vr 19 nov 2010 14:02
|
|
Dan nog is het mij niet duidelijk wat Emamuelson bij jou op het middenveld moet, aangezien hij het moet hebben van zijn loopacties.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Vr 19 nov 2010 14:09
|
|
Emanuelson zorgt voor extra technisch vermogen op het middenveld en ook daar kan hij zijn loopacties maken. Hij zal wel achter de bal moeten blijven want anders is hij in de omschakeling te zwak.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Wo 24 nov 2010 14:43
|
|
Wat de Engelse commentatoren op Sky gisteren over Ajax zeggen was schrijnend. Ze vroegen zich hardop af hoe het kwam dat er geen enkele tactiek bij Ajax aanwezig leek te zijn, hoe het kwam dat de spelers zo ver van elkaar af stonden en waarom Suarez alles alleen probeerde te doen en zich niet aan enig tactisch plan leek te houden. Je ziet nooit meer een goede positiewisseling terwijl die toch heel simpel aan te leren zijn, ik heb ze laatst nog eens opgeschreven en iedereen die daar 1 minuut naar kijkt begrijpt wat hij moet doet als een andere speler uit zijn positie loopt. Ook zie je nooit meer dat er driehoekjes gemaakt worden zodat de bal snel rondgepasst kan worden en dit komt doordat de afstanden tussen de Ajax spelers niet kloppen.
Ajax moet terug naar de basis: positiespel en techniek. Zet de poppetjes op de juiste plek in een 4-3-3 systeem met de punt naar achteren en laat ze enorm op hun aannames, passing en voorzetten werken.
Het maakt me mometeel weinig uit wie er staat zolang het positiespel maar klopt. Als het positiespel namelijk niet klopt dan kan je nog zulke goede spelers hebben je zal weinig tot niets winnen.
Om te laten zien wat er fout is met de tactiek van Ajax hoef je maar één moment uit de wedstrijd van gisteren aan te halen en dat is het moment waarop Vertonghen in de tweede helft mee vooruit komt. Hij kwam prachtig mee op maar er gingen twee dingen fout: 1) niemand hield het veld breed waardoor Vertonghen de bal niet af kon passen en 2) niemand nam achterin Vertonghens positie over waardoor er daar een gat in de verdediging klaar stond voor een snelle jongen als Ronaldo om in te duiken. Dan je selectie bestaan uit de beste spelers ter wereld als je dit soort tactische fouten maakt maak je het jezelf gewoon heel erg moeilijk.
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Wo 24 nov 2010 15:09
|
|
@ ghost: Ik haalde daarvoor ook het verschil aan tussen Madrid en Ajax:
- Madrid: Ronaldo komt op staat met zijn rug naar de linksbuiten plek waar heel veel ruimte was en hij geeft gewoon blind uit de draai de bal omdat hij weet dat Marcelo daar komt (wat dus ook gebeurde) en daaruit kreeg Marcelo ik meen een schotpoging.
- Ajax: Vertonghen komt mee op en kan de bal niet kwijt. ziet op de rechtsbuiten ruimte en geeft hem bijna blind de ruimte in. Staat vd Wiel stil vóór de middenlijn.
Is ook een kwestie van het (vooruit) lezen van het spel. Marcelo begrijp dat als Ronaldo daar de bal krijgt er een mogelijkheid komt dat de bal in die ruimte gaat vallen. vd Wiel mist dat vernuft dan.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Wo 24 nov 2010 15:52
|
|
Klopt en bovendien had Suarez nog altijd die ruimte in kunnen sprinten, maar die stond weer veel te centraal zonder enige intentie om de vrij gelaten ruimte in te rennen.
|
Riejuh
Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Wo 24 nov 2010 15:59
|
|
Nog een voorbeeldje, Enoh krijgt de bal van Anita ingespeeld zo in de middencirkel. vd Wiel maakt aanstalte op door te lopen maar omdat enoh te lang wacht moet hij terugdraaien en speeld zodoende Alderweireld aan.
Verder: Anita komt op, kan Sulejmani wegsturen mits hij een linkerbeen heeft. Heeft Anita niet dus speelt met rechts de Jong(volgens mij) aan, die dan Sulejmani weer in de voeten speelt die dan weer niets anders kan dan terug.
Vertonghen die een lange bal kan geven rechts in de ruimte omdat Marcello daar net weg is. Vd Wiel, De Zeeuw en Suarez staan alledrie stil en niemand zoekt die ruimte op.
|