Auteur
|
Bericht
|
MrGuide
Forum berichten: 479
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:01
|
|
Citaat: of je staat achterin drie tegen één (waardoor je elders een mannetje tekort komt).
Dat is natuurlijk onzin. Dat betekent dus dat als we 4-3-3 zouden spelen, dat we achterin 4 tegen 1 staan.
De opstelling 3-4-3 is gewoon t startpunt, op die manier worden de poppetjes neergezet. Afhankelijk van waar de tegenstander loopt veranderd dat vanzelf. Het enige wat ik met de 3-4-3 wil zeggen is, dat ik vind dat Ajax te vaak 4 man achterin houdt, tegen 3 of soms minder spitsen, en het beter vind als er iemand door zou schuiven naar het middenveld zodat er overal op het veld beter druk kan worden gezet.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:02
|
|
Citaat: Met de huidige selectie is dat misschien lastig. Maar er moet niet vergeten worden dat dat we bijna nooit 3 tegen 3 komen te staan aangezien bijna elke ploeg nog maar met twee spitsen speelt.
Die zijn er wel en niet elke ploeg speelt steeds hetzelfde. Een coach van een tegenstander speelt natuurlijk in op de zwaktes die een 3 mans verdediging van Ajax heeft.
En daarbij, je wilt 1 of beide backs meer in de mandekking laten spelen, dan zullen ze meer moeten knijpen. Dat levert ruimte op in de rug van middenvelders en evt. vleugelaanvallers. Denk jij dat Suárez en Sulejmani dat (kunnen) belopen? Overmars en Finidi bespeelden de hele flank, maar dat beheersen de huidige aanvallers helemaal niet. Moet je ook niet willen, denk ik, ze beheersen iets anders weer wel. Je laat ook dat soort spelers op die manier tegen hun kwaliteiten inspelen. Middenvelders idem dito. Dat spelletje zit er gewoon niet in met deze selectie. Laat Jol eerst maar eens een viertal neerzetten dat iets kan tegenhouden en opbouwend van (meer)waarde is.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:26
|
|
Citaat: Dat is natuurlijk onzin. Dat betekent dus dat als we 4-3-3 zouden spelen, dat we achterin 4 tegen 1 staan.
Nee, want met vier man achterin kun je de backs doorschuiven. Dan sta je dus twee tegen één, zoals het in principe zou moeten.
Citaat: De opstelling 3-4-3 is gewoon t startpunt, op die manier worden de poppetjes neergezet. Afhankelijk van waar de tegenstander loopt veranderd dat vanzelf. Het enige wat ik met de 3-4-3 wil zeggen is, dat ik vind dat Ajax te vaak 4 man achterin houdt, tegen 3 of soms minder spitsen, en het beter vind als er iemand door zou schuiven naar het middenveld zodat er overal op het veld beter druk kan worden gezet.
Oké, maar aangezien we er inmiddels wel uit zijn dat dit uitgangspunt niet klikt met de huidige selectie: waarom het dan toch als uitgangspunt nemen? Ligt het niet meer voor de hand een uitgangspunt te nemen wat wel aansluit bij deze selectie?
|
MrGuide
Forum berichten: 479
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:39
|
|
Citaat: Nee, want met vier man achterin kun je de backs doorschuiven. Dan sta je dus twee tegen één, zoals het in principe zou moeten.
Jij bracht t alsof t niet mogelijk was 1 verdediger door te schuiven als 3 man tegen 1 spits staan.
Citaat: waarom het dan toch als uitgangspunt nemen? Ligt het niet meer voor de hand een uitgangspunt te nemen wat wel aansluit bij deze selectie?
Is misschien ook zo, maar ik vind dat Ajax steeds meer naar het 'Engelse' verdedigen gaat. Het op één lijn houden van 4 man, ongeacht de taktiek van de tegenstander. Die zwakte kwam maar weer s goed naar voren in de CL-Finale dit jaar. Daarnaast mis ik de doorschuivende laatste man. Ideaal is dan dat je een speler hebt die dit beheerst, zoals Blind, die het juiste moment van doorschuiven en terugzakken aanvoelde. Maar dit is nog moeilijker dan al met de punt naar achter op het middenveld staan.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 16:45
|
|
Ik zou wel met vier verdedigers blijven spelen en gewoon zorgen dat ze twee opkomende backs hebt en twee centrale verdedigers die goed kunnen opbouwen. Ik zou daarom Lindgren en Vertonghen centraal in de verdediging neerzetten en zorgen dat de organisatie en omschakeling goed genoeg is zodat zei verdedigend het minder zwaar krijgen. Met V.d. Wiel op rechts en een andere opkomende back op links (Obradovic hopelijk) is de verdediging sterk genoeg. Ik zie dat liever dan iets met Oleguer en Wielaert centraal, in die twee heb ik zelf totaal geen vertrouwen.
|
Nr.10
Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 21:42
|
|
Is 4-3-3 aanvallend nou zoveel beter? Wanneer je met drie verdedigers speelt dan heb je een man minder in de opbouw, dan wordt er dus nóg meer gevraagd van die verdedigers.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 22:35
|
|
Citaat: Is 4-3-3 aanvallend nou zoveel beter? Wanneer je met drie verdedigers speelt dan heb je een man minder in de opbouw, dan wordt er dus nóg meer gevraagd van die verdedigers.
Eigenlijk heb je dan geen man minder in de opbouw aangezien backs NOOIT gebruikt moeten worden in de opbouw, als je in een 4-3-3 systeem speelt tenminste. Je hebt alleen 2 man meer die in de aanval gebruikt kunnen worden (de backs) om zo extra druk te zetten en daardoor kan je ook een 4 of zelfs 5 mans middenveld krijgen bij balbezit.
|
Nr.10
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 23:11
|
|
Dus jij denkt dat het niet uit maakt? Jij denkt niet dat het voor de tegenstander makkelijker en meer rendabel is om pressie op de achterste linie te spelen?
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 23:15
|
|
Citaat: Dus jij denkt dat het niet uit maakt? Jij denkt niet dat het voor de tegenstander makkelijker en meer rendabel is om pressie op de achterste linie te spelen?
Hoe bedoel je, met 4-3-3? Nee absoluut niet aangezien het hele systeem erop gebaseerd is dat de buitenspelers de backs van de tegenpartij dekken dus houd je altijd een man meer situatie over.
|
Nr.10
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 23:16
|
|
Citaat: Dus jij denkt dat het niet uit maakt? Jij denkt niet dat het voor de tegenstander makkelijker en meer rendabel is om pressie op de achterste linie te spelen?
Hoe bedoel je, met 4-3-3? Nee absoluut niet aangezien het hele systeem erop gebaseerd is dat de buitenspelers de backs van de tegenpartij dekken dus houd je altijd een man meer situatie over.
Ik bedoel natuurlijk 3-4-3.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 23:28
|
|
Ik ben van mening dat een 3-4-3 systeem zowel verdedigend als opbouwend een mindere optie is tenzij je drie snelle fysiek sterke en goed opbouwende verdedigers hebt, Ajax heeft er niet eens 1 daarvan.
|
Nr.10
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 23:31
|
|
Dat komt dus ook door die man minder in de opbouw.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 22 jun 2009 23:37
|
|
Citaat: Dat komt dus ook door die man minder in de opbouw.
Eigenlijk heb je een man meer in de opbouw maar een (of zelfs twee) man minder in de aanval.
|
Brandon
Forum berichten: 79
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 00:03
|
|
Citaat: Ik zou wel met vier verdedigers blijven spelen en gewoon zorgen dat ze twee opkomende backs hebt en twee centrale verdedigers die goed kunnen opbouwen. Ik zou daarom Lindgren en Vertonghen centraal in de verdediging neerzetten en zorgen dat de organisatie en omschakeling goed genoeg is zodat zei verdedigend het minder zwaar krijgen. Met V.d. Wiel op rechts en een andere opkomende back op links (Obradovic hopelijk) is de verdediging sterk genoeg. Ik zie dat liever dan iets met Oleguer en Wielaert centraal, in die twee heb ik zelf totaal geen vertrouwen.
Ben het met je eens, alleen heb je met Lindgren geen echt verdediger... Snap alleen wel waar het heen gaat, want hierdoor zijn we opbouwend een stuk sterker. Ben alleen bang dat het toch niet helemaal zou gaan lopen. Misschien tegen iets wat mindere tegenstanders maar tegen een AZ van vorig jaar zou ik met echt mandekkers willen spelen
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 00:32
|
|
Je kan tegen de betere elftallen zoals AZ en FC Twente natuurlijk ervoor kiezen Lindgren dan te vervangen voor Oleguer maar tegen clubs als Heracles heb ik liever iemand die opbouwen erg goed is en druk op het middenveld van de tegenpartij kan zetten. Misschien is Lindgren, Vertonghen wel iets te kwetsbaar maar ik hoop toch dat Jol het in de voorbereiding uit kan/wilt proberen.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 01:29
|
|
Citaat: Ik ben van mening dat een 3-4-3 systeem zowel verdedigend als opbouwend een mindere optie is tenzij je drie snelle fysiek sterke en goed opbouwende verdedigers hebt, Ajax heeft er niet eens 1 daarvan.
Vertonghen, Alderweireld, Van der Wiel?
Ajax heeft eigenlijk op dit moment het beste materiaal om 3-5-2 te spelen.
--- Van der Wiel, Alderweireld, Vertonghen ---
Silva -- Enoh -- Anita -- Aissati -- Emanuelson
--------- Suarez --------- Sulejmani ----------
Inderdaad ook niet mijn smaak. Zeker niet met zo'n nonvaleur als Silva in de basis. Het liefst natuurlijk 4-3-3, maar dan moet er wel met pressie gespeeld worden en laten de 4-4-2 spitsen Sulejmani, Suarez daar (nog) geen kaas van hebben gegeten. Op deze manier kunnen ze weinig schade aanrichten.
Hieruit blijkt ook wel dat het met de jeugdopleiding goed mis is. Voor de zoveelste keer afstappen van het systeem doordat geen enkele buitenspeler of spits doorbreekt. Raar is het dus niet dat men nu opzoek is naar spelers voor in de aanval. Voor het middenveld en de verdediging zijn er genoeg spelers uit de jeugdopleiding beschikbaar. Zo kan het gebeuren dat een De Jong nauwelijks speeltijd gegund is (schande!). Maar dat heeft ook weer te maken met het aankoopbeleid en de kwaliteiten van de trainer.
Zo'n Toivonen en een Elia zou al een wereld van verschil betekennen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 12:19
|
|
Citaat: Ben het met je eens, alleen heb je met Lindgren geen echt verdediger... Snap alleen wel waar het heen gaat, want hierdoor zijn we opbouwend een stuk sterker. Ben alleen bang dat het toch niet helemaal zou gaan lopen. Misschien tegen iets wat mindere tegenstanders maar tegen een AZ van vorig jaar zou ik met echt mandekkers willen spelen
Welkom, Brandon!!
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 12:54
|
|
Citaat: Ik ben van mening dat een 3-4-3 systeem zowel verdedigend als opbouwend een mindere optie is tenzij je drie snelle fysiek sterke en goed opbouwende verdedigers hebt, Ajax heeft er niet eens 1 daarvan.
Vertonghen is te langzaam, V.d. Wiel is fysiek niet sterk genoeg en Alderweireld is nog veel te onervaren en sowieso nog niet goed genoeg.
|
Brandon
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 16:08
|
|
Citaat: Ben het met je eens, alleen heb je met Lindgren geen echt verdediger... Snap alleen wel waar het heen gaat, want hierdoor zijn we opbouwend een stuk sterker. Ben alleen bang dat het toch niet helemaal zou gaan lopen. Misschien tegen iets wat mindere tegenstanders maar tegen een AZ van vorig jaar zou ik met echt mandekkers willen spelen
Welkom, Brandon!!
Dankjewel (A)
|
Brandon
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 16:14
|
|
Vertonghen is te langzaam, V.d. Wiel is fysiek niet sterk genoeg en Alderweireld is nog veel te onervaren en sowieso nog niet goed genoeg.
Met JD eens, V.d. Wiel is nog niet sterk genoeg misschien over paar jaar? Vertonghen mist de snelheid maar verder vind ik het wel een sterke verdediger. Alderweireld dit seizoen langzaam aan brengen lijkt mij de beste optie, nu is hij nog niet goed genoeg om een vaste basisplaats te hebben denk ik, maar hij komt er wel hoor
|
famey
Forum berichten: 77
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 16:22
|
|
Alderweireld heeft in mijn optiek zichzelf bewezen.
Vond hem wanneer hij speelde altijd positief opvallen en heeft weinig tot niks weggeven. Denk dat hij zo klaar gestoomd kan worden voor het echte werk door hem gewoon op te stellen naast een ervaren kracht.
Goede mandekker, 1 op 1 is die sterk, duel kracht in orde en een prachtige lange bal zijn wat eigenschappen die deze jonge belg kenmerken.
Alleen zijn "kop kracht" heb ik nog niet echt kunnen beoordelen.
Denk dat deze jongen beter presteert dan Vertonghen als CV.
|
ghostwriter
|
Geplaatst: Ma 29 jun 2009 16:26
|
|
Citaat: Alderweireld heeft in mijn optiek zichzelf bewezen.
Vond hem wanneer hij speelde altijd positief opvallen en heeft weinig tot niks weggeven. Denk dat hij zo klaar gestoomd kan worden voor het echte werk door hem gewoon op te stellen naast een ervaren kracht.
Goede mandekker, 1 op 1 is die sterk, duel kracht in orde en een prachtige lange bal zijn wat eigenschappen die deze jonge belg kenmerken.
Denk dat deze jongen beter presteert dan Vertonghen als CV.
Maar we hebben het wel over maar 2 wedstrijden in de hoofdmacht. Laten we nou allen niet zo snel oordelen want speelt hij straks 3 wedstrijden slecht dan roept iedereen weer dat hij er geen bal van kan.
|
jamesgf
Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Di 30 jun 2009 02:23
|
|
Flauwekul! Waar is dat allemaal op gebaseerd? Ik neem aan dat jij net als ik zo'n beetje elke (on)officiële wedstrijd van Ajax hebt gezien vorig seizoen?
Citaat: V.d. Wiel is nog niet sterk genoeg misschien over paar jaar?
Hmm... Verklaar je eens nader. Hij is dus nog niet 'sterk' genoeg? In welk opzicht? Zijn prestaties? Of fysiek? Maar wie wil je dan in de plaats voor deze Oranje-basisklant? Uruguay-tribuneklant Silva? Of nog een aankoop? Kletskoek natuurlijk. Gregory doet het uitstekend en over een paar jaar speelt hij ergens in de Europese top.
Citaat: Vertonghen mist de snelheid maar verder vind ik het wel een sterke verdediger.
Hmm... Mist snelheid maar toch een sterke verdediger... Tja, waarschijnlijk teveel verwend aan de Goirleseweg met de flitsende Swinkels. Maar voldoen de pijlsnelle, sterke 178cm Wielaert en Oleguer wel aan de Tilburgse maatstaven?
Citaat: Maar we hebben het wel over maar 2 wedstrijden in de hoofdmacht. Laten we nou allen niet zo snel oordelen
Wel wat meer dan twee. Begin van het seizoen tijdens het Amsterdam toernooi behoorde bij tot de beste en tegen Stuttgart in de winterstop was hij de beste op het veld. En in een paar wedstrijden valt zeker wel wat te op te maken. Zoals dat Alderweireld al maanden rijp is voor een basisplaats. Stond ook als een huis tegenover de Italianen en Fransen. Ervaring of niet, waar hebben we het over… het gaat om kwaliteit en dat herkent men snel.
Citaat: speelt hij straks 3 wedstrijden slecht dan roept iedereen weer dat hij er geen bal van kan
Tja… Zo gaat dat jammergenoeg wel vaker. Menigeen geeft de jeugd geen kans. Zo is er altijd wel een groep die spelers als een Emanuelson, Anita, Van der Wiel, wanneer ze eens wat minder spelen/een fout maken, steevast een flinke veeg uit de pan geven en liever vandaag dan morgen bij het grofvuil zetten. Ik behoor overduidelijk niet tot die groep. Talenten moet je de tijd gunnen zich te laten ontwikkelen. Anders is een seizoenskaart in Eindhoven een goed idee, daar ze daar een Aissati of een Bakkal niet op waarde kunnen schatten.
Citaat: Alderweireld heeft in mijn optiek zichzelf bewezen.
Inderdaad. Ook deze Belg komt er wel.
Maar ik vraag me af, waarom is er toch altijd weer zo’n eindeloze roep om een ‘ervaren kracht’ voor in de verdediging? Dat hebben we de afgelopen 10 jaar toch wel gehad? Ik bedoel… een Verlaat, Winter, Vierklau waren geen succes en een Stam, Kuffour, Oleguer, Wielaert evenmin. De andere aankopen voor de verdediging de afgelopen jaren Juanfran, Ogararu, Silva, Delorge en Colin passen eveneens fijn in dat rijtje van miskopen. En als het aan menigeen hier ligt Boulahrouz ook. Opbouwend huilen met de pet op en bovendien verdedigend verre van zeker. Dat kon je (niet eens) wekelijks in de Bundesliga aanschouwen. Onbegrijpelijk dan ook dat de Maassluisenaar de voorkeur krijgt bij Bert boven de top presterende nieuwe Rijkaard, Maduro.
Maarja, dan kom je weer bij het beleid. Geef je een Boakye, Schilder, Maduro, Vertonghen, Vermaelen, Van der Wiel, Alderweireld, Van Rhijn een kans of de voorkeur aan een nieuwe aankoop? Kiezen tussen hen of Juanfran, Ogararu, Stam, Silva, Delorge, Colin, Kuffour, Oleguer, Wielaert.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 13:46
|
|
Zou het zoiets worden?
Stekelenburg;
Van der Wiel, Oleguer, Vertonghen, Atoube;
Enoh, Lindgren, Aissati, Emanuelson;
Cvitanich, Suarez.
|
abruzzi
Forum berichten: 1144
|
Geplaatst: Wo 8 jul 2009 13:52
|
|
Kan Sulejmani niet op 10? Zonde om hem op de bank te zetten.
|