Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Spelers » De opstelling en het systeem
Ga
Zoeken:

Onderwerp: De opstelling en het systeem
Maker: PushkinBekeken: 67804
Status: InactiefBerichten: 1099
+ Nieuw bericht <<<   <   12  |  13  |  14  |  15  |  16  |  17  |  18  |  19  |  20   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
El Chícharito

Forum berichten: 3036
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Wo 13 mei 2009 20:43
Juist. Zoiezo presteert Liverpool en andere clubs al jaren veel beter als je defensief gewoon wat meer achterover leunt. Als je er dan een paar beulen bijhaalt en de ruimtes klein maakt en met counterspelers als Suarez en Sulejmani, kom je een heel eind. Niets is gevaarlijker als counteren (zie ook AZ dit seizoen).
Para

Forum berichten: 190
Geplaatst: Wo 13 mei 2009 21:30
4-3-3 hoeft niet per definitie aanvallend te zijn, het is maar hoe je het uitvoert en welke taken je de spelers meegeeft. Als je iedereen duidelijk maakt dat ze bij balverlies gelijk mee moeten verdedigen en de tegenstander vast moeten zetten hoeft het helemaal geen riskante opstelling te zijn. De vleugelspelers moeten gewoon de discipline en de kunde hebben om gelijk mee te verdedigen. Sulejmani en Suarez laten hierbij nog wel eens een steekje liggen.

Waar ik me nog meer aan erger is dat de middenvelders hun man te gemakkelijk laten lopen. Ze denken: "Hij heeft me omspeeld, ik laat hem maar gaan.". Maar daarmee laat hij een enorm gat achter zich. Dit team mist discipline, punt. Als iedereen zijn taken uitvoert wordt je gemakkelijk kampioen.

Nu mijn opstelling voor volgend seizoen:

---Sulejmani-----------Cvitanich-----------Suarez---
------------Emanuelson--------Aissati----------------
--------------------------Enoh--------------------------
---Obradovic------------------------Van der Wiel----
----------------Vermaelen---Oleguer-----------------
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Geplaatst: Wo 13 mei 2009 21:33
------------------------------ Stekelenburg ----------------------------------
v.d. Wiel -------------------------------- Vermaelen -------- Obradovic
--------------------- Lindgren -------------------------------------------------
---------------------------------------- Vertonghen ---------------------------
Enoh ------------------------------------------------------------ Emanuelson
-------------------- Aisatti ------------------------------------------------------
-------------------------------------------- Sulejmani -------------------------
-------------------- Suarez -----------------------------------------------------

Volgens mij zou het zo verdedigend, opbouwend en aanvallend als een rots staan. Suarez of Cvitanich (als Suarez vertrekt) kan iets dieper spelen omdat die Aisatti in de rug heeft terwijl Sulejmani zich iets meer laat inzakken. Hetzelfde geld in de verdediging waar Lindgren iets dichter op het middenveld kan spelen en Vertonghen zich juist iets dichter tegen de verdediging aan laat hangen.

-------------------------------- Stekelenburg -----------------------------------
v.d. Wiel ---------- Oleguer ----------- Vermaelen --------- Obradovic
----------------------- Lindgren ---------- Vertonghen -----------------------
Eyong Enoh ------------------------------------------------------- Emanuelson
----------------------- Suarez --------------- Sulejmani -----------------------

Zo kan Ajax dan in de zwaardere wedstrijden spelen in bijvoorbeeld Europese wedstrijden. Er staat dan een veel sterker verdedigend blok met Lindgren en Vertonghen beide op het middenveld. Het mooie is ook dat er dan ook niet meteen heel veel hoeft worden omgegooid alleen Aisatti eruit en Oleguer erin en Ajax staat verdedigend beter.

De bank: Vermeer, Alderweireld, Oleguer/Aisatti, v.d. Heijden, Sarpong/Siem de Jong Cvitanich, Bodul.
Para

Forum berichten: 190
Geplaatst: Ma 18 mei 2009 11:25
Op zich kan je heel veel kanten op met deze selectie. Je moet de spelers alleen wel duidelijkheid geven. Ze moeten weten wat hun vaste positie is, en wat daar hun taken zijn. En dan die het hele seizoen lang erin stampen, totdat iedereen zijn taken uitvoert. Duidelijk en discipline, dat is broodnodig.

4-4-2: Je kan het op verschillende manieren uitvoeren. Met deze vier middenvelders kan je heel dynamisch spelen. Vertonghen wordt in deze opstelling gebruikt als breker en spelverdeler achterin, die de rust behoudt. Enoh wordt gebruikt als loper, stoorzender, box to box if you will. Emanuelson wordt gebruikt als valse winger. Aissati als aanvallende middenvelder achter de spitsen. Bij balbezit kan je omschakelen naar 4-1-3-2, 4-1-2-3 of 4-2-4.

---------------------------------Stekelenburg------------------------------------
---Van der Wiel---------Oleguer------------Wielaert-----------Vermaelen---
-----------------------------------Vertonghen--------------------------------------
--------Enoh-----------------------------------------------------Emanuelson---
-------------------------------------Aissati----------------------------------------
------------------------Suarez-----------------Sulejmani------------------------

Je kan het ook zo neerzetten dat iedereen op één lijn speelt. Dat is meer op de counter, met Aissati en Emanuelson op de flanken en Enoh en Vertonghen centraal.

Bij 4-4-2 is vooral het middenveld belangrijk. Bij 4-3-3 moet je op het hele team kunnen vertrouwen, als iemand maar een steekje laat liggen wordt verwacht dat iemand anders het opvangt. Als dat niet gebeurt, kan je het schudden.

---------------------------------Stekelenburg------------------------------------
--------Enoh-----------------------------------------------------Emanuelson---
-------------------------------------Aissati----------------------------------------
-----------Suarez----------------Cvitanich-------------Sulejmani---------------

Het huidige 4-3-3 moet eigenlijk meer gespeeld worden als 4-5-1. Dat is nog steeds met wingers, maar wat meer teruggezakt en met meer duidelijkheid. Van de wingers wordt verwacht dat bij balverlies gelijk meeverdedigd wordt.

--------------------Enoh------------Aissati----------Emanuelson---------------
---Suarez----------------------------------------------------------------Sulejmani---
-------------------------------------Cvitanich-------------------------------------
Krapel

Forum berichten: 48
Geplaatst: Di 19 mei 2009 13:19
Gezien de financiele situatie zal Ajax erover gaan nadenken om ook onze 'ster'-spelers te laten gaan. Er van uitgaand dat Suarez, Vermaelen en Emanuelson vertrekken, lijkt dit me wel een aardige selectie voor volgend seizoen (hierbij lettend op de geruchten);

Stekelenburg
Vermeer

Obradovic
Braafheid
Jorgensen
Manga
Prahic
Wielaert
Silva
van der Wiel

(Seedorf)
Enoh
Vertonghen
van der Heijden
Lindgren

Sulejmani
Aissati
Leonardo
Sharbini
Aleksic
Tadic

Cvitanich
Sahar

Verkopen;

Oleguer
Gabri
Vermaelen
Ogararu
Emanuelson
Luque
Suarez
Martina
Gentenaar
Schilder
Sno
Kennedy

Verhuren;

Alderweireld
Donald
Sarpong
Bodul
Anita
de Jong

Zo lijkt me de selectie sterker als dit seizoen en kan er qua transfers ook nog eens extra winst worden gemaakt. Dankzij deze winst kan een deel dan fungeren voor de aankoop van Seedorf, mocht dat nodig zijn.

Met deze selectie zou ik 4-2-3-1 spelen zoals van Basten dit ook deed. De opstelling laat ik aan de trainer, want kan zelf lastig kiezen :mrgreen:
Micky

Forum berichten: 120
Geplaatst: Di 19 mei 2009 13:31
haha nou vergeet dat maar!!
Krapel

Forum berichten: 48
Geplaatst: Di 19 mei 2009 14:07
Waarom moet ik dat vergeten, kan best dat je gelijk hebt, maar onderbouw je reactie eens dan?
ghostwriter

Geplaatst: Di 19 mei 2009 14:32
Dit hoort hier alleen niet thuis jongens, dit hoort thuis in het aankoop suggestie topic of iets dergelijks.
Nr.10

Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Di 19 mei 2009 17:59
Mijn basisopstelling voor volgend seizoen:

-Sulejmani---Cvitanich-Suarez------

--------Aissati----------------Enoh

----------------Vertonghen-------

Aankoop-Vermaelen-Lindgren-Van der Wiel

Schaduwopstelling:

Emanuelson----Bodul-----Sarpong

---------Aankoop------------Anita

----------Van der Heyden/Anita

Vermaelen-Aldereweireld-Wielaert-Silva/Oleguer

Bij de nieuwe middenvelder denk ik aan Strootman en Seedorf, voor het doel sterk en balvast.

De nieuwe linksback moet in de mandekking kunnen spelen en moet aanvallend ook goed zijn.

Lindgren kan regelmatig doorschuiven naar het middenveld.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 1294
Geplaatst: Do 21 mei 2009 11:11
Zoals Pablo al zegt, voor mooi voetbal krijg je geen punten.

---------------------------------Stekelenburg-------------------------------------
---Van der Wiel---------Wielaert------------Vermealen---------Braafheid----
----------------------Enoh--------- ---------------Verthongen-------------------
------------Suarez------------------Aissati---------------Emanuelson-----------
------------------------------------Sulejmani--------------------------------------

4-2-3-1 kijk naar Nederlands elftal hoe gevaarlijk je kan zijn!

Tegen mindere ploegen (De Graafschap) --> Sulejmani op plek van Urby en Cvitanitch of Bodul in de spits.
ghostwriter

Geplaatst: Do 21 mei 2009 11:24
Citaat:
Zoals Pablo al zegt, voor mooi voetbal krijg je geen punten.

---------------------------------Stekelenburg-------------------------------------
---Van der Wiel---------Wielaert------------Vermaelen---------Braafheid----
----------------------Enoh--------- ---------------Vertonghen-------------------
------------Suarez------------------Aissati---------------Emanuelson-----------
------------------------------------Sulejmani--------------------------------------

4-2-3-1 kijk naar Nederlands elftal hoe gevaarlijk je kan zijn!

Tegen mindere ploegen (De Graafschap) --> Sulejmani op plek van Urby en Cvitanich of Bodul in de spits.

Dit is alleen geen 4-2-3-1, ja misschien op papier maar in de praktijk zal Suarez gewoon als extra spits fungeren. Voor een 4-2-3-1 heb je eigenlijk spelers nodig die zich veel meer laten zakken dan hem. Sarpong en Emanuelson (waar die al staat bij jouw) op die posities bijvoorbeeld, nou zeg ik niet dat Sarpong in de basis hoort te staan. In het Nederlandse elftal speelden ze met Sneijder, v.d. Vaart en van Persie als aanvallende middenvelders en toen ze met Kuijt en Robben gingen spelen was het eigenlijk al weer een 4-3-3.
JS

Forum berichten: 741
Geplaatst: Za 23 mei 2009 22:08
Aangezien we over geen geschikte centrumspits beschikken, Cvitanich heeft me vooralsnog (al wil ik hem nog zeker een kans geven volgend seizoen) niet weten te overtuigen, lijkt een 4-4-2 mij momenteel de beste opstelling voor Ajax.

--------------------------------Stekelenburg/Vermeer---------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
Van der Wiel-----------Alderweireld-----------Vermaelen------------Aankoop
-------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------Vertonghen-----------------------------------
---------Enoh---------------------------------------------------------Emanuelson
----------------------------------------Aissati--------------------------------------
------------------------Suarez----------------------Sulejmani--------------------

Keepers zijn me om het even. Waar ik eerst iets meer neigde naar Vermeer moet ik zeggen dat ook hij me niet heeft kunnen overtuigen sinds hij eerste keeper is.

Ook de centrale verdedigers zijn me om het even. Ik vind dat Oleguer, Alderweireld, Vermaelen en Wielaert niet al te veel verschillen qua niveau. In dit geval kies ik voor de jonge spelers uit eigen jeugd die nog stappen kunnen maken. Als aankoop lijkt me Obradovic geschikt, al ga ik dan puur op verhalen van anderen af. Een andere optie zou Braafheid zijn maar dat vind ik geen topper.

Vanaf het middenveld kan Emanuelson zo doorschuiven om toch een 4-3-3 te vormen mocht dat nodig zijn. Sowieso heeft hij een rol waarbij hij vaak de diepte op mag zoeken.
Rinus

Forum berichten: 1713
Geplaatst: Za 23 mei 2009 23:50
Heren:
Eens je een afweging gemaakt hebt van het systeem kun je natuurlijk de voor jou favoriete elf spelers opstellen [die nu al bij Ajax spelen voor de duidelijkheid">
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Geplaatst: Do 11 jun 2009 10:52
Deze opstelling?

------------------Stekelenburg------------------------

---vd Wiel----Oleguer----Aankoop-----Obradovic---

-----------Enoh------------Vertonghen----------------
---Elia------------------------------------Sulejmani---
----------------------Aissati----------------------------
----------------------Suarez------------------------

Ik denk dat er nog wel spelers zullen vertrekken. Zou Jol bijv. van Urby een stabiele factor kunnen maken? Dan zou Vertonghen een linie naar achter kunnen en Urby op het middenveld kunnen spelen?
sincere1983

Forum berichten: 3150
Geplaatst: Do 11 jun 2009 10:59
Citaat:
Deze opstelling?

---vd Wiel----Oleguer----Aankoop-----Obradovic---

-----------Enoh------------Vertonghen----------------
----------------------Suarez------------------------

Ik denk dat er nog wel spelers zullen vertrekken. Zou Jol bijv. van Urby een stabiele factor kunnen maken? Dan zou Vertonghen een linie naar achter kunnen en Urby op het middenveld kunnen spelen?

Kan ik me goed in vinden. En tegen de mindere goden kan je dan zo spelen:

---vd Wiel---Vertonghen---Oleguer---Obradovic---

-----------------------Enoh-----------------------------
-----------Suarez-------------Cvita-------------------
guy_ajax

Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
Geplaatst: Zo 14 jun 2009 20:06
Ik vind het wel érg pijnlijk dat op VD Wiel en Stekelenburg geen enkele NL speler uit de eigen jeugd in het veld staat die meteen een steunpilaar is.
ghostwriter

Geplaatst: Zo 14 jun 2009 20:32
Met Stekelenburg, Vertonghen, Emanuelson en v.d. Wiel heeft Ajax voor mij in ieder geval 4 spelers uit eigen jeugd die een basisplaats moeten hebben. Met Siem de Jong, V.d. Heijden, Alderweireld en Vermeer zijn er ook 4 spelers die altijd bij de selectie moeten zitten, op de bank dan wel. Dat zijn er dan maar wel 8 van de 18 selectie spelers en eigenlijk moeten dat er minstens 9 (de helft) zijn.

Basiself: Stekelenburg; v.d. Wiel, Wielaert, Aankoop, Obradovic; Aissati, Vertonghen, Emanuelson; Aankoop, Suarez, Sulejmani. Bank: Vermeer, Alderweireld, V.d. Heijden, Lindgren, Enoh, S. de Jong, Cvitanich.

Dat lijkt mij een geschikte opstelling maar er moeten dus wel 3 aankopen gedaan worden. Het voordeel is wel dat je zo in een typisch 4-3-3 systeem kan spelen wat voor mij best belangrijk is.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Geplaatst: Zo 14 jun 2009 20:40
En dan vergeet je nog de jonge gasten uit de eigen opleiding die in het buitenland voetballen. AJAX levert nog altijd even veel of zelfs meer talent af dan vroeger. Het probleem is alleen dat ze vroeger 7 a 8 jaar bleven na hun doorbraak. Zelfs een Bergkamp bleef 7 jaar. Moet je nu eens mee aankomen. Ze schieten er 1 balletje in (zoals VDM) en de clubs kapen de speler al weg. AJAX kan oogsten met een transfersom, niet meer met de speler.
El Chícharito

Geplaatst: Zo 14 jun 2009 20:42
Een 4-3-3 met Urby op het middenveld en Aissati gaat nooit werken. Eyong Enoh heeft ook bewezen dat hij thuishoort op ons middenveld, in een 4-4-2 of 4-3-3 variant. Verder hoeven we niet 3 aankopen verwachten die veel geld kosten, wat bij een rechterspits, centrale verdediger en Ivan wel het geval is.
ghostwriter

Geplaatst: Zo 14 jun 2009 20:46
Citaat:
Een 4-3-3 met Urby op het middenveld en Aissati gaat nooit werken. Eyong Enoh heeft ook bewezen dat hij thuishoort op ons middenveld, in een 4-4-2 of 4-3-3 variant. Verder hoeven we niet 3 aankopen verwachten die veel geld kosten, wat bij een rechterspits, centrale verdediger en Ivan wel het geval is.

Ik denk dat een middenveld met Aissati en Emanuelson wel gaat werken met een fysiek sterke Vertonghen daarbij. Ik heb het ook niet over dure aankopen maar als je goed scout dan kan je ook makkelijk 3 spelers vinden voor wat minder die basisspelers bij Ajax zouden zijn.
El Chícharito

Geplaatst: Zo 14 jun 2009 20:53
Nu nog realist worden. Ajax en goede, goedkope scouting? Yeah right.
ghostwriter

Geplaatst: Zo 14 jun 2009 20:56
Citaat:
Nu nog realist worden. Ajax en goede, goedkope scouting? Yeah right.

Enoh? Ik vind hem nog geen topper maar hij heeft duidelijk veel potentieel. Ik vind het alleen zo moeilijk om een keuze van 3 spelers te maken uit Lindgren, Enoh, Aissati, Emanuelson en Vertonghen. Misschien moet Ajax dan maar 4-4-2 spelen omdat ze behoorlijk veel talent op het middenveld hebben maar ik vind een 4-3-3 systeem tactisch het beste. Daarbij ben ik ook fan van een heel bewegelijk 4-1-3-2 systeem zoals Liverpool en Spanje een tijdje speelde of nog spelen.

Stekelenburg; v.d. Wiel, Wielaert, Aankoop, Obradovic; Vertonghen; Aankoop, Aissati, Emanuelson; Suarez, Sulejmani.
Nr.10

Forum berichten: 1489
Geplaatst: Zo 14 jun 2009 21:02
Emanuelson is geen speler op het middenveld wanneer je speelt met 4-3-3. Hij heeft er het inzicht niet voor en het middenveld wordt al snel overlopen. Ik zou hem in de aanval zetten, buitenspeler in een vier mans middenveld of ik zou hem verkopen aan de hoogste bieder.

Ik schat dat je vijf miljoen voor hem kunt vragen. Van dat geld kun je spelers halen die wel in je systeem passen. Denk aan een spits die met z'n rug naar de goal kan spelen of een allround-middenvelder die voor de goal kan komen.

Daarbij verlies je daar geen dragende speler in je ploeg omdat Emanuelson overal wel heeft gespeeld en dus verliest geen automatismen.
afcaniels

Forum berichten: 25
Nieuws reacties: 5
Geplaatst: Ma 15 jun 2009 01:00
----------------------stekelenbug-------------------

v/d Wiel ---- Wielaert ----- Vertonghen ------ Aankoop

-------------Gabri -----------------Enoh -------------------

-------------------------Aissati------------------------------

Suarez --------------Aankoop----------------------Sulejmani
Rinus

Forum berichten: 1713
Geplaatst: Di 16 jun 2009 17:17
Je eerste aankoop is waarschijnlijk Obradovic, maar is je spits niet gewoon Cvitanich? Geef die jongen een kans!

Voor de rest klopt je opstelling heel aardig met de mijne, alleen heb ik Oleguer ipv Wielaert!
+ Nieuw bericht <<<   <   12  |  13  |  14  |  15  |  16  |  17  |  18  |  19  |  20   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.888
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.315.609 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Spelers » De opstelling en het systeem
Ga
Zoeken: